Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Hount

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 29
31
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 25.03.12 - klo: 20.22 »
Ellei käytä slotless -moottoria (en keksi järkevää suomennosta), niin moottori hidastaa renkaita pitkissä hypyissä sen verran että auto ei lennä polttistyyliin nätisti, vaan dippaa nokan alas.

Tosin tuon renkaiden hidastumisen aiheuttaman kääntymisen huomaa vasta pisimmissä ilmalennoissa...

Itselläni oli jarruservo ja kytkin... nyt jos rakentaisin uuden patterikasin, niin jättäisin kaikki moiset "ylimääräiset" pois. KISS.

 - Hount

32
Team C / Vs: Ansmann X8e / Team C T8E...
« : 24.03.12 - klo: 16.20 »
Tuo slipperential on myös RC-Monsterin IP:tä.
Miken patentin astuessa voimaan tuon slipperential kopion ja monen muun piraatti slipperentialin myynnistä tulee laitonta.

 - Hount

33
Blastista pitää vaihtaa / korjata:
1. Slipperi (joko näyttää dremeliä spurrille tai liimaa 2kpl pädejä päällekkäin takapuolelle) en tiedä onko tämä korjattu myöhemmissä muoteissa.
2. Ohjauspalat (komposiittiset ei kestä pitkälle)
3. Ackerman-levy (alkuperäinen muotti tuotti heikkoja osia, nyttemmin korjattu, tarkista kumpi osa löytyy autosta)

Ja ehdottoman tärkeää on diffien shimmaus. Jos ei itse löydä sopivaa välystä, niin Durangon diffin shimmausohjetta seuraamalla tulee hyvä. Samat 0.1mm shimmit käy Blastin ja DEX:in diffeihin.

Sitten kannatta tarkistaa että iskarin alapään tiivisteet on sinisiä silikonisia o-renkaita eikä kumisia mustia. (ensimmäisissä oli mustat, myöhemmin siniset)

 - Hount

34
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 22.03.12 - klo: 19.19 »
Ei sitä ruokita konkilla, konkkiin kerätään jarrutuksessa tuleva sähkö ettei pääse nousemaan jännite liian korkeaksi kun akku ei saa sitä niin nopeasti imaistua. Myös ns. Ripple currenttia vähennetään konkilla. Eli saadaan pysymään savut paremmin noparin sisällä.

Joo, Lassi ylempänä on oikeassa, jarruttaessa ei konkkiin mahdu lähellekään kaikki sähköenergia ja niihin ei säilötä kuin marginaalisen pikkiriikkinen osuus auton hidastumisen nopariin tulevasta energiasta. Akkuun ja lämpönä ilmaan menee suurin osa.

Tuota tässäkin ketjussa mainittua rippleä tulee siitä, kun nopeudensäätimellä on kuitenkin jokin fettien ohjaustaajuus. Hetkittäin nopari voi vaatia enemmän kuin akut pystyvät antamaan. Noparin omat kondensaattorit yleensä hoitavat tuon tasaamisen. Ainakin akuilta lähtevä virta ei ole niin jyrkkää ja konkat vähän tasaa sitä nätiksi siniaalloksi tms.
Jos nopeudensäätimen omat kondensaattorit ovat ottaneet vähän hittiä, käyneet kuumina tai käyttötunnit tulleet täyteen, niin silloin skoopilla mitattuna tuo säätimelle tuleva sähkö ei olisi enää kovin siistiä viivaa tai edes nättiä siniä.

Edit: aah, ehditkin Jukis kirjoittamaan viestin tällä aikaa missä tuli jo sama sisältö kun minun viestissä.
Edit2: hmph.. jännää, kuinka hiton vanha välilehti mulla oli auki, kun en nähnyt näitä loppupään viestejä kuin vasta äsken.

 - Hount

35
Aivan mahtavaa!

hei muuten, miksi etupää vetää enemmän kuin takapää?

 - Hount

36
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 17.03.12 - klo: 13.54 »
hei!   :azn:
ihme juttu kun jotkut saavat noita mambamonsuja rikki talvella! :shocked:
itse olen ajanut varmaan 8. akullista talvella (auto käyttää kahta akkua joten 16. akullista.) eikä mitään ole hajonnut :huh:. ja sitten kun joissain videoissa mambamonsu moottori on niin sanotusti vihreä, niin onko teilläkin :grin:? itselläni musta moottori. niin miten saatte niitä rikki ja onko teilläkin vihreä?

edit: ja mikä on valokaari?

-mambamonsu

8 akullista? Sulla on ollut ko. nopeudensäädin kaksi päivää? Kahdeksan akullista on siis todella vähän.
Ja yksi akullinen lasketaan aina yhdeksi akulliseksi vaikka akkupaketti koostuisi kuudesta erillisestä kennosta.
Castle Creations ei valmista "Mamba moottoreita" Castle Creations teettää Neu:lla Castle/Neu -moottoreita jotka ovat vihreillä kuorilla. Sinun musta moottorisi on todennäköisesti Castle/Neu moottori HPI:n mustassa jäähdytysrivallisessa kuoressa. ko. moottori tulee Vorza Flux ja Savage Flux -autojen mukana. HPI myy ko. moottoria myös erillisenä kahdella eri kv. arvolla (2200kv ja 2650kv).

Valokaari on yksinkertaistettuna sitä, kun sähkö "hyppää" ilmassa johdosta toiseen. Mitä korkeampi jännite, sitä pidemmän matkan "sähkö" "hyppää". Nopeudensäätimen tapauksessa valokaari ilmenee juuri tuommoisena kipinöintinä joka on siis pahaksi liittimille, nopeudensäätimille ja ehkä vähän myös akuille.

 - Hount

37
Sähköautot / Vs: M8e ?
« : 14.03.12 - klo: 14.47 »
http://fi.eurorc.com/product/1266/skyrc-e6680-lipo-charger-6a mulla on tuo laturi ja se balanssoi kyl samantien kun aloittaa latauksen. Ei lopussa mitään ihmeellistä tapahdu kunhan lataa pienellä virralla loppuun. Tuntiin latautuu 1C:llä tuohon 4500mah turnigyyn 4650mah


Vaikka laturi balasoikin kennoja heti alusta saakka, niin kennot eivät juuri koskaan vanhene samaan tahtiin. Laadukkaankin akkupaketin kennot alkavat käyttäytyä ladatessa hieman eri tavoin ja laturi joutuu siksi jumppaamaan lopussa kohtuuttoman pitkään saadakseen kaikki kennot balanssiin. Latausvirtaa joutuu laskemaan koska täysiä akkuja ei voi purkaa balansointiliittimen kautta niin nopeasti että koko akkupakan latausvirta voisi olla "1C".
Eli siksi erillään ladatut, tai mahdollisimman pienissä sarjaankytkennöissä ladatut kennot ovat kaikkein nopein tapa ladata akkuja. (Ja myös sekavien sarjaankytkentäadapterien tapauksessa pienissä paketeissa lataaminen on turvallisempaa)

Pointti taisi olla siinä että 4S-6S akuissa laturi kuin laturi joutuu tekemään enempi duunia lopussa verrattuna siihen että lataa useampaa 2S akkua kerralla kuten kuvassa.

Juuri näin! hienon näköistä kun on neljä samanlaista akkua samaan aikaan laturissa. Oletko mittaillut akkujen sisäistä resistanssia? Nuo kun eivät ole niitä "kisaisimpia" kennoja, niin voi olla että menee kasikrossarikäytössä vähän kemiat sekaisin. Seuraa ainakin ettei kennot lähde pullistelemaan noiden kuorien sisällä.

(laturilla millä voi mitata kennon sisäisen resistanssin voi hieman seurata jos akuissa on tapahtunut jotain radikaalia muutosta, mutta yleensä akku kertoo kunnostaan parhaiten turpoamalla. Mittailemalla myös akun lämpötilaa erän jälkeen voi vähän saada osviittaa siitä kuinka akun rajoilla liikutaan)

 - Hount

38
Sähköautot / Vs: M8e ?
« : 14.03.12 - klo: 09.52 »
Paljon tuo laturi antaa tehoa per kanava

Näyttäisi vähän että "perinteinen" 50W / kanava.

Ihan sopiva ja itsekin ostaisin vastaavan neljän akun laturin kasikrossarikäyttöön. Vaikka olisi kaksi 4S laturia, niin niillä kestää pidempään kuin neljällä 2S laturilla, kun kennojen määrän kasvaessa joukkoon osuu aina enemmän kennoja jotka eivät välttämättä ole ihan balanssissa. Siihen laturin loppujumppaan kuluu tosi paljon aikaa.

 - Hount

39
Sähköautot / Vs: M8e ?
« : 13.03.12 - klo: 14.17 »
Ready-to-Race GT-e  :wink:

Tuliko väärään ketjuun? Liikkuu vähän heikosti saviradalla tolla maavaralla...

 - Hount

40
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« : 13.03.12 - klo: 14.10 »
Mun RX8 kesti ajoa 6s kiinalipoilla mutta päästi savut ulos 4s Gens Aceilla...

Virrat, ne virrat...

 - Hount

41
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« : 12.03.12 - klo: 20.26 »
Niin, kovin moni säädinvalmistaja ilmoittaa että heidän nopeudensäädin kestää 6S akut.. Usein tuolla tarkoitetaan sitä että fetit, konkat ja muut komponentit ovat mitoitettu siten että niissä on "jokin" varmuusraja tuon 22,2 voltin päällä. Mutta kun jarruttaa moottorijarrulla huonolaatuisilla akuilla, niin moottorilta tuleva virta ei mene kaikki akkuihin ja jännite nousee hetkellisesti tähtitieteelliseksi. No okei, ei ihan mahdottomaksi, mutta usein paljon korkeammaksi kuin akun jännite. Ja silloin nopeudensäädin voi päästää savut pihalle vaikka lämmöt olisivatkin ihan hyvin kurissa.

Siksi on hyvä jättää kunnon pelivara ja käyttää säätimiä 1 tai 2 Lipo-kennoa pienemmällä akulla kuin säätimen maksimi antaisi myöden. Veikkaan että kaikki hajonneet MMM säätimet on palaneet juuri huonolaatuisten akkujen kanssa jarruttaessa, tai sitten väärillä asetuksilla ja liian pitkillä välityksillä grillatessa.

Eli 6S akkujen salliminen nykyisellään asettaisi kilpailijat eriarvoiseen asemaan, kun akkujen saatavuus on vähän niin ja näin. Se myös kilpailijat eriarvoiseen asemaan, kun tilaamalla MGM Comprolta tms. muulta HC-säädinvalmistajalta vaikka 10S kestävän säätimen, niin kunhan pitää muusta jäähdytyksestä huolen voinee ajella hieman huolettomammin kuin muut.
Joo, näin kävi että nyt olen ehdottomasti 4S akkujen kannalla. Tulee todella paljon halvemmaksi ja helpommaksi, kun on käytännössä vain yksi kennomäärä ja muistaa ettei osta sitä halvinta 4S säädintä. Eiköhän näillä 4S akuillakin saada savut pysymään sisällä?

Jos nopari pimenee suurella kennomäärällä (esim. 6S) ja välitykset on olleet oikein, niin syytä voisi lähteä hakemaan jarrutuksesta ja huonoista akuista. Jos savut karkaa pienemmillä kennomäärillä (esim. 3S tai 4S) niin syy voisi olla liian korkeiksi karanneet virrat. Yleensä akut voi oireilla ja pullistua, mutta jos akkujen virranantokyky riittää, niin nopari voi sanoa puf. Mikään ei poissulje sitä, etteikö 4S:llä nopari voisi hajota myös jarrutuksiin.

Laitan tännekin tuon toisaalle kirjoittamani ohjeen / vinkkilistan kasikrossarin sisälle säätämisestä.
http://foorumi.rcareena.com/viewtopic.php?p=850#p850


 - Hount

42
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« : 12.03.12 - klo: 16.19 »
Optimaalisin ratkaisu olisi 8S tms. kestävä säädin ja 6S akut (2x3S) mutta koska tuommoiset säätimet maksaa hunajaa ja akkuja valmistaa niin harva valmistaja, niin seuraavaksi paras ratkaisu on 4S akut ja hyvät 6S säätimet.
Tekniikan keston kanssa tulee olemaan silti ongelmia vaikka kaikilla olisikin hyvät säätimet, koska usein ylenkatsotaan nopeudensäätimen asetuksia eikä jakseta perehtyä kunnolla teoriaan sen muovikuoren alla.


 - Hount

43
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« : 12.03.12 - klo: 15.35 »
Jos ei 6S tarjoa mitään olennaista "automaattisesti", niin ei minusta niitä kannata rajata kisojen ulkopuolelle ainakaan kerhokisoissa; toisaalta miksi niitä sitten väkisin käyttämäänkään, 4S lienee oikea suunta seuraaviin (tai ainakin sitä seuraaviin) kisoihin jotta ollaan EFRAn kanssa yhteensopivia. Kovakuorisuus on varmaan kaikkiean hyväksyttävissä turvallisuuden takia.


6S nimenomaan tarjoaa automaattisesti samalla teholla pienemmän virran. Tuo on olennaista että virta pysyy pienenä, niin pysyy savut säätimessä ja neodyymit on ajon jälkeen edelleen magneettiset.

3S akkupaketeissa on aivan liian pieni jännite ja siksi 3S (11,1 V) akkujen käyttö M8e käytössä voidaan sulkea pois laskuista.

4S akut (14,8 V)
Plussat:

2x2S combot helppoja.
Valmiita kovakuorisia akkuja saatavilla.
Miinukset:
Virrat suuria.
Kovakuoriset 4S akut harvinaisia ja 2x2S paketti turha jos auton layoutissa akku on vain toisella puolella.

5S akut (18,5 V)
Plussat:
Virrat pienempiä kuin 4S
Miinukset:
Ei kovakuorisia 5S akkuja.
2S + 3S combot ihan järjettömiä.
Mahdoton tehdä tasapuolista autoa jos akut kardaanin molemmin puolin.

6S akut (22,2 V)
Plussat:
Virrat pienempiä kuin 4S ja 5S
2x3S combot mahdollisia.
Miinukset:
Ei ole riittävästi kovakuorisia 3S akkuja 2x3S comboon.
6S kovakuorisia akkuja ei lainkaan tai liian vähän.

Eli näillä näkymin jos markkinoille ei ole tulossa hyviä kovakuorisia ~3300mAh 3S akkuja, niin lajin tekniikan helpottamiseksi lienee parasta rajata toistaiseksi akkusääntö 4S:ään.
5S on ihan i*ioottimainen (mitä?, eikö forumsofta anna kirjoittaa i*iootti -sanaa) ja 6S jää akkujen puutteesta kiinni.
Vielä kerran. 6S akuista saatu hyöty on ainoastaan pienemmät lämmöt ja kestävämmät osat. Ei teho, nopeus, kiihtyvyys tms. hyötyjä.

Ja 4S akkuihin voisi lisätä hyödyksi vielä tämän jota en halunnut tuonne plussien ja miinusten joukkoon kirjoittaa.
Jos käyttää esim. 6S tai suuremman jännitteenkeston nopeudensäädintä, niin jarruttaessa ei tule niin helposti polttaneeksi nopeudensäädintä moottorijarrullakaan. Noparin fettien ja muiden komponenttien mitoitus pitäisi riittää akun myös kennojännittettä korkeammaksi kohonneelle jännitteelle myös jarrutustilanteissa.
Max 4S nopeudensäätimissä fetit saattavat palaa liian korkeasta jännitteestä 4S akuilla jarruttaessa. 6S kestävä nopeudensäädin ei hajoa, koska jännite ei kohoa säätimelle liian korkeaksi.

44
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 10.03.12 - klo: 10.31 »
Kyllä tuohon kipinöintiin kannattaa suhtautua ihan vakavasti.
Lainaus käyttäjältä: MGM Compro
When connecting a Li-xxx pack to the controller, strong sparking commonly occurs.  Fast charging of the controller filter capacitors causes this.  The higher the voltage (the higher the cell count), the lower the internal resistance (and the better the quality of the pack). The better the capacitors in the controller and the higher the capacity of the capacitors, the bigger spark occurs.  Besides the small shock (due to the sparking), the charging current of the capacitors may be in, extreme cases, so great that damage or destruction of the capacitors occurs.
Eli sama suomeksi:
Lainaus
Kytkettäessä Li-xxx akkuja nopeudensäätimeen saattavat liittimet kipinöidä. Kipinöinti johtuu nopeudensäätimen kondensaattoreiden äkillisestä latautumisesta. Mitä korkeampi jännite (eli mitä enemmän kennoja akkupakassa), ja mitä alhaisempi kennojen sisäinen resistanssi (eli mitä laadukkaammat akut) ja mitä paremmat ja isommat kondensaattorit nopeudensäätimessä on, niin sitä suuremmat on myös kipinät. Pienen kipinän ja räpsähdyksen lisäksi kondensaattoreiden latausvirta saattaa joissain äärimmäisissä tapauksissa olla niin suuri että nopeudensäätimen kondensaattorit vaurioituvat.

Lähde: http://mgm-compro.com/pdf/en-antispark-d230808.pdf

MGM Compro antaa tuossa pdf:ssä ohjeet yksinkertaiseen liitintapaan jolla säästää nopeudensäätimen kondensaattoreita ja liittimiä. Itse en ehkä tekisi tuota noin, koska ylimääräiset liittimet autossa on aina ylimääräisiä. Tuon virtaa rajoittavan vastuksen voisi tehdä myös irrallisena kunhan muista pitää sitä hetkisen akun ja nopeudensäätimen välissä ennen kuin kytkee liittimet suoraan kiinni. Kondensaattorien kapasitanssi on niin pieni että ne latautuvat täyteen ~välittömästi kunhan vastus on valittu tuolta MGM Compron ehdottamalta väliltä.

 - Hount

45
Polttisautot / Vs: Xray XB9 - The New Platform
« : 09.03.12 - klo: 15.39 »
Oli nautinto kasata tämä uusi polttiskrossari. Pitempään sitä iloa ei tosin vaan millään riitänyt vaikka kuinka yritti tehdä vain rauhallisesti vähän illassa.Nyt sitten pitää tuohon korin maalaamiseen kuluttaa 6-8 viikkoa.

Hehe, muistuu mieleen oman HoBao Hyper 8:n kokoaminen. Samana iltana kun Niko toi auton, niin kokosin sen yhtä soittoa, ja kolmen-neljän maissa yöllä oli valmista. Kuvia lukuunottamatta koko tarina saattaa löytyä vielä forumin kätköistä.

Näyttää hienolta autolta, itseltäni on tuo Xrayn paljon kehuttu osien laatu vielä kokematta. En kyllä millään malttaisi useana iltana koota. Se on kaikki kerrallaan nippuun.

 - Hount

46
Toivottavasti kardaanit kestää. En halua maalailla piruja seinille, mutta näyttävät hieman ohuilta, kun ottaa huomioon renkaan suuren kehän, auton painon (pidon) ja moottorin tehon. Etukardaani lähtee melkoisessa kulmassa.

Kori näyttää ihan uskomattoman hienolta!

 - Hount

47
Polttisautot / Vs: Kyosho dst ongelmaaaa
« : 06.03.12 - klo: 09.59 »
Kuulostaa perinteiseltä ei saa bensaa ongelmalta. Jos saa bensaa niin vika täytyy olla kytkimessä.

Hah! kyllä näissä moottoreissa nyt muitakin vikoja voi olla kuin polttoaine- tai kytkinongelmat. Kunhan kytkin irroittaa, niin se ei voi olla syynä käyntiongelmiin.

Vaikka yllä sanottiin että tulppa on kunnossa, niin koittaisin kuitenkin ihan ensimmäiseksi uutta tulppaa. Sen jälkeen voi suunnata polttismoottorin käyntiongelmat johonkin sille paremmin soveltuvaan viestiketjuun.

 - Hount

48
Tulokset / Vs: LOPPUTULOKSET: M8e-kisat 18.2.2012
« : 24.02.12 - klo: 16.26 »
mutta diffit ehkä vähän turhan löysät sisälle 6-8-4 (kahdella planeettarattaalla) ?

No tietysti se että eturengas saattoi olla löysällä vaikutti hieman.
Vaihdoin nyt myös nopeamman ohjausservon, tuo RTR servo on kuitenkin aika hidas, tosin kyllä se silläkin meni.

Välitys päärattaassa 12/48, perät 13/43

Diffit vaikuttaa todella löysiltä. Tottakai autojen välillä on eroa, mutta yhdellä ristitapilla, eli kahdella pikkurattaalla tuntuu todella löysältä, kun itse ajelin sisällä "kokonaisilla" kahden ristitapin diffeillä 7-20-3 setupilla. Ehkä olisi vielä 7-10-1 mennyt mutta ei yhtään löysempi keskellä ilman eturenkaiden mieletöntä palloontumista.

Noilla sinun välityksillä kokonaisvälitykseksi tulee ~13,23 Eli todellä hyvä tekniikan kestävyyden kannalta. En usko että se löysä rengas on säätimen kestoon kuitenkaan vaikuttanut. Ennemmin ehkä ne kovat jarrutukset ja nopeudensäätimen säädöt?

 - Hount

49
Polttisautot / Vs: kit vai rtr?
« : 22.02.12 - klo: 16.31 »
Aloittelijalle en suosittele KIT pakettia,koska nimensä mukaisesti koko auto täytyy koota alusta saakka.
RtR-paketti on hyvä valinta aloittelijalle koska malli on valmis suoraan ajamisessa (ready to run)

Riippuu tietenkin myös siitä tykkääkö rakennella ajankuluksi kaikkea,jolloin voi kittiäikin suositella,mutta aloittelijalle järkevä setti on rtr,T:Arttu

Jos taas minusta olisi kiinni, niin kaikki autot pitäisi olla kitteinä. Siinä kootessa oppii ja RTR tulee sanoista Ready To Rebuild, eli valmis uudelleenkasattavaksi.

 - Hount

50
Sähköautot / Vs: M8e ?
« : 22.02.12 - klo: 15.59 »
Kasikrossari sisäradalle?
Kuinka saat toimintasavut pysymään säätimessä?
Mitä pitää ottaa huomioon siirryttäessä ulkoradoilta sisälle?

Kannattaa lukaista allaoleva.

http://foorumi.rcareena.com/viewtopic.php?p=850#p850

 - Hount

51
Tulokset / Vs: LOPPUTULOKSET: M8e-kisat 18.2.2012
« : 20.02.12 - klo: 09.49 »
Oma Mamba monster aiheutti keskeytyksen semissä ja jokaisessa pre finaalissa noin 6 min ajon jälkeen. Lopun 10 min finaaliin sain ongelma korjattua ja pelit kesti koko 10 min vedon. Ongelman ilmeisesti aiheutti noparin rikkoutunut tuuletin (oikosulussa). Ennen viimeistä finaalia poistin tuulettimen ja pidensin välitystä, toivoen ettei pidemmällä välityksellä nopari lämpene, ja sehän toimi.

Joskus sensorillinen moottori voi ottaa lämpöä jos välitykset ovat todella lyhyet.
Mutta sensoriton moottori & säädin combon pitäisi käydä aina vaan kuumempana jos pidentää välityksiä.


Jos MMM:n saa lämpörajaan, niin sitten ei muuta kuin ohjelmointikapula käteen ja ihmettelemään asetuksia. Itsellä MMM:n tuuletin pyörii 20min sisäradalla tykityksen jälkeen ehkä juuri puoli minuuttia ja IR-mittarilla ei ehdi mittaamaan 45 astetta enempää tuosta nopeudensäätimestä.
Eli asetuksissa vikaa, koska tuulettimen juuri puuttumatta peliin on mahdollista ajaa jopa 20 minuutin vetoja sisäradalla ~4kg krossarilla.

 - Hount

52
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 15.02.12 - klo: 15.55 »
Näitä pitkulaisia reikiä tarkotettiin. Tuskin kannattaa noista mitään johtoja läpi laitella.
&
HEH... sama reikä menee myös alustan yläpuolella olevan tukirivan läpi, valmistusteknisiä juttuja varamaan :grin:

Jep, kun katsot kuvia rungon päältä, niin nuo ovat juuri noita *HOKE*n mainitsemia servon, säätimen ja vastarin välisiä piuhoja varten olevia reikiä. Nuo rungon alapuolella olevat reiät on tosiaankin sitä varten että muotissa on tuossa kohtaa nasta rungon läpi. Muuten ne rungon sisäpuolella olevat poikittain kulkevat reiät olis mahdottomuus tehdä suoraan valamalla. Noin ne saadaan tehtyä yhtä työvaihetta vähemmällä.



 - Hount

53
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 15.02.12 - klo: 11.08 »
Tuppaa vaan muovimuottien tekeminen olemaan sen verran kallista että oletettavasti tuotantoversio tulee olemaan muovipohjalla, mikä ei välttämättä ole huono asia.

Tuleeko tästä Kyoshon kesytäjä? :wink:

DEX210:n ekoissa kuvissa oli komposiittipohja. Tuotantomallissa alumiininen.

 - Hount

54
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 15.02.12 - klo: 08.51 »

55
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 15.02.12 - klo: 08.46 »
Jos muistelee Durangon aikaisempia autoja, niin kaikissa (DEX410, DNX408, DESC410, DEX210 ja DEX408) ensimmäisistä julkisuuteen livahtaneista kuvista ei ole pystynyt kuin vähän arvailemaan lopullisen tuotantoauton teknisiä ratkaisuja. Eritoten materiaalivalinnat ovat seilanneet aivan viime tippaan saakka. Tai ei siis seilanneet, luulen että Durango testaa vaan autoja niin monella kuskilla ympäriinsä että lopullinen tuotantoon valittu "track" ei lipsahda julkisuuteen kuin tuurilla.

Eli en yhtään pidätttäisi hengitystä tuon komposiittipohjan suhteen. Tai muidenkaan materiaalivalintojen kohdalla.

 - Hount

56
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 14.02.12 - klo: 14.30 »
Muistakaa käyttää laadukkaita akkuja!
Muuten säädin hajoaa koska Savage Fluxissa (kuten monessa muussakaan autossa) ei ole mekaanista jarrua.

http://rc10.fi/index.php?topic=25687.msg584680#msg584680

 - Hount

57
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« : 14.02.12 - klo: 12.59 »
6S pidemmän ajoajan vai suuremman tehon takia? (sori jos kysymys on tyhmä mutta kun en ole ihan varma)

Se mitä olen itsekin lukenut esim. R/C techistä niin kokeneet tuntuvat valitsevan mielummin pienemmän kv moottorin kuin isomman buggyyn jostain syystä. Ainakin kun kyseessä on Orion moottori.

Ei kumpikaan. 6S vs 4S tarkoita automaattisesti pidempää ajoaikaa tai suurempaa tehoa.
Tarkoittaa pienempää virtaa samalla teholla.

Nyt kun tästä on noussut tämmöinen hirveä vääntö, niin luulen että on helpompaa minunkin taipua max 4S akkujen kannalle, kun kovinkaan moni ei ole ymmärtänyt moottorin kv-arvon, jännitteen, virran ja tehon merkitystä. Lienee helpompaa laittaa tuo max 4S akku, kun sellainen lataantuu nopeammin täyteen (useampi kenno, sen suurempi jumppa lopuksi kennoja balansoidessa)

Eipähän tarvitse kenenkään miettiä että pitäiskö nyt käyttää 4-, 5- vai 6S akkua, jos maksimi on 4S niin maksimikennomäärä on ainut järkevä. 3S nostaa virrat liian korkeiksi.

Muistakaahan sitten käyttää laadukkaita akkuja!
http://rc10.fi/index.php?topic=25687.msg584680#msg584680

 - Hount

58
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 14.02.12 - klo: 12.44 »
En jaksa nyt miettiä mihin ketjuun  tämän laittaisin, mutta erittäin tärkeä pointti akkuja miettiessä:

Huonolaatuinen akku, korkealla sisäisellä resistanssilla edesauttaa säätimen hajoamista jarruttaessa.
Mikäli akku on huono jännite nousee jarruttaessa yli säätimen speksien ja savut karkaa.

http://mgm-compro.com/pdf/en-motor-braking-050409-g.pdf

Tuossa on todennäköisesti syy miksi MMM säätimiä on palanut niin paljon, varsinkin Savage Fluxissa. Savage painaa aivan älyttömästi ja niissä yleensä näkee käytettävän laaduttomampia akkuja kuin muissa enemmän kisakäyttöön tarkoitetuissa harjattomissa autoissa.

Lainaus
The situation is critical; we can see that voltage peaks on the input to the controller are up to 42V during braking. If a controller for 6 Lipols, which can hold up to 30V, was used, it would have been completely destroyed even during first such braking.  Increase in voltage is 17.5V!!! with a relatively small braking current, in the order of only ca 80A).

If a better battery is used (with a total inner resistance of ca 80mΩ), with shorter conductors, the situation is better, however still not satisfactory. Voltage will increase „only“ by 12.5V to ca 37V when braking with almost double the current (140A). This however, a controller for 6 Lipols usually does not survive. Needless to say, that if we would not brake or brake softer, it would work without problems


In both cases, it is therefore enough to intensively brake only once and the controller can be easily and quickly damaged,
basically after few meters‘ ride.

The paradox is that the better controller you use (the more quality FETs and PCBs, or the more FETs and thicker copper layers it
has on pcbs, that is smaller resistances of FETs and connections it has), the worse the situation. The motor, working as a generator during braking, causes more energy (current) to flow to the battery. Thus higher voltages are caught on the resistances of the conductors (Rconductor) and inner resistance of the battery (Rbattery)  and therefore higher voltage will also be  on the input of the controller (UCONTROLLER).  That means, the destruction of the controller is more likely to occur when there is not enough reserve in its voltage dimensioning.

Tärkein pointti suomennettuna:
Huonoilla akuilla voi hajoittaa säätimen jopa muutaman metrin ajolla ensimmäisessä jarrutuksessa.

JA!
Kummajainen koko hommassa on se, että mitä laadukkaampaa säädintä käytät, niin sitä enemmän energiaa (virtaa) menee akkuihin ja johtimissa on sitä myötä suuremmat jännitteet ja sitä suuremmalla todennäköisyydellä säädin saattaa palaa huonolaatuisten akkujen kanssa.

Eli laadukkaiden säätimien kanssa tulee käyttää ainoastaan laadukkaita akkuja ellei käytössä ole mekaanista jarrua.
MGM korostaa myös laadukkaiden liittimien käyttämistä. Mikäli liitin irtoaa akusta moottorin pyöriessä on mahdollinen seuraamus säätimen hajoaminen tai osittainen vaurioituminen.

 - Hount

59
Polttisautot / Vs: Ferrari F2007 Rakennus-topic
« : 12.02.12 - klo: 12.36 »
Hei, mitä mieltä olette tuosta laitteesta, olen tässä vakavissani harkinnut tuon kamppeen laittoa.
Pistäkääs lista plussista ja miinuksista  :roll:

+ Uniikki

- Kallis
- Laatu

Soveltuu ajamiseen vähän varauksella.
Ennemminkin keräilyharvinaisuudeksi, hyllynkoristeeksi ja harrasteprojektiksi.

Huom! itsehnän en ko. autoa omista, yo. syistä. Eli kysy vielä auton omistajilta mikä fiilis jää käteen tonnin autosta RTR-laadun osilla.

 - Hount

60
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 02.02.12 - klo: 11.16 »
eipä adapterilla taida saadajärkevästi, jos vakio mamba monster johdotukset on. Ota nykyiset liittimet pois ja juota yksi deans liitin 2 tilalle. sen jälkeen ostat (tai teet) rinnankykentä kaapelin. eli naaras deanssista 2 johtoa + ja kaksi johtoa - navasta, ja niiden johtojen päihin kahdet uros deanssit. tai sitten vaan juotat nopariin kiinni 2 johtoa kumpaankin napaan (+ ja -) ja niihin deanssit. tulipas taas mahdollisimman epäselvästi.   :shocked:

Tuossa: http://koti.utanet.fi/~mikaa/rami/tietoboxi/rinnan.jpg pieni, mutta selkeä kuva rinnan kytkennästä.

Ennemminkin niin että pyytää jotain toista tekemään nuo johdotukset jos ei itse hiffaa miten rinnan- ja sarjankytkentä toimii. Ja tuo "pieni mutta selkeä" kuva ei ole kovinkaan selkeä.

 - Hount

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 29