Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Lehtibakka

Sivuja: 1 ... 25 26 27 [28] 29
811
Bensa-autot / Vs: 1/4 rc-rallicross
« : 11.02.11 - klo: 10.12 »
Kummonen akseliväli ja leveys on sumpissa?

812
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 11.02.11 - klo: 08.04 »
Baja 5bss tai sc olis ne mistä kannattais aloittaa.

Lastentauteja on kaikissa isoissa bensamöhkäleissä, toisissa vaan enemmän kuin muissa.

Jos halvalla haluat päästä harrastamiseen niin suosittelen käytetyn ostamista mihin on jo valmiiksi ruuvattu päivitysosasia kiinni. Näin ainakin itse tein enkä ole katunut päivääkään.

Se onkin  sitten makuasia kumman noista malleista haluaa.

813
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 10.02.11 - klo: 21.08 »
No niin,

Davesin kaverit ilmoitti kuvien perusteella että on tullunna väärä osa. Oli turtlen tuotteiden pinjoni eksynyt vakkareiden joukkoon.

Hyvää palvelua kuitenkin. Lupasivat nimittäin lähettää oikean osasen postissa, että sitä ja lämpimiä kevätsäitä odotellessa.

Kiitos Cube vinkistä ton reklamaation suhteen. Itse kun on härmäläisenä tottunu vaan hyväksymään tilanteen ja kärsimään tappiot nahoissaan.

814
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 09.02.11 - klo: 14.23 »
Siis juurikin tuon hostilen ratassarjan tilasin.

Oli pinjonissa 6mm ruuvin reikä ja se hahlo joka tulee kytkinkelloon oli isompi kuin vakiorattaassa. Tästä päättelin että olisi tarkoitettu kilpikonnatuotteisiin.

Mun mielestä tuon hostilen ratassarjan tiedot netissä on harhaan johtavat, koska missään ei mainita että ei sovellu vakio kytkinkellon kanssa.

Mieleen tuli että täyttöhitsais koko höskän ja sorvi/jyrsin operaation jälkeen sais kyllä kiinni. Tosin jos sitten tulee siirryttyä myöhemmin turtleen niin eipäs sitten siihen enää käykkään heittämällä.

815
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 04.02.11 - klo: 20.31 »
Onkos jollain tietoo saakos tuohon vakio kytkinkelloon 19t pinjonia?

Tilasin Davelta jo yhden 19/55 ratassarjan, mut nuo osaset olikin sitten tuon turtlen kellon kanssa yhteensopivat. Vai onko niin että pitää siirtyä käyttämään nuita kilpikonnatuotteita.

816
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 01.02.11 - klo: 21.04 »
Näytti olevan muutenkin kalliimman puoleinen toi mosa.

Työn jälki oli kyllä ihan näyttävää. Jos noilla tempuilla ei saa lisää tehoa niin sit on kai tehty reippahasti väärin.

Noh, itse en ole koskaan elänyt tuota "mopoikää". Sen takia joutuu näitä ohjeita ja vinkkejä kyseleen kun ei ole aikaisempaa kokemusta näistä 2-tahti koneista.

Nuita 4-tahtisia ilmajäähyjä on joskus tullut kutiteltua, mut niihin pureekin sitten ihan eri niksit.

817
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 28.01.11 - klo: 20.04 »
Jeps. Just itse mittasin heittokellolla ja välystä on 1,2mm.

Mun mielestä liikaa (joo anteeks olen välillä perfektionisti), mut jos toi on hyväksyttävä arvo niin olkoon sitten siinä.

Eiköhän muutenkin tule koneen pyttyä, mäntää ja sisuskaluja vaihdeltua että pysynee välykset kurissa.

Apropoo, Habaku sulla kun on tuosta koneen viilauksesta kokemusta enemmän kuin tarpeeksi niin saiskos yv:nä sulta hyviä vinkkejä tuon 29 pytyn kiusaamiseen. Tarkoitus ei ole tehdä mitään ultrahyperrookeria, mut jotain ihan pientä kutitusta olis kiva harrastaa.

818
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 28.01.11 - klo: 15.10 »
Kuinkas paljon saa olla päittäisväljyyttä kampiakselissa jotta on hyväksyttävissä rajoissa??

En ole ehtinyt mitata omaa konetta, mutta jonkin verran tuntuu olevan ja alko arveluttamaan jotta onko liikaa.

819
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 25.01.11 - klo: 20.03 »
Tuli sitten heivattua vakio kytkin 6000rpm jousella Lauterin tilalle. Ajellaan tuolla kombinaatiolla ainakin tuo sisäänajo loppuun.

Eräs tuttuni sanoi että noi Lauterin jouset hieman väsyy käytössä jonkin ajan päästä, eli silloin kytkentärundit olis sitten ne kohtuulliset 6-7000rpm.

Ei vaan oikein haluta kiljuttaa sisäänajossa olevaa konetta enemmän kuin on tarpeen. Lisäksi on mukavampaa että kytkin ottaa alempaa näin talviajoa ajatellen.

Laitellaan sitten kesäksi tuo tuuning kytkin kiinni kun pääsee kokeilemaan ajotaitojaan ja uuden koneen tehoja asfaltilla.

820
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 25.01.11 - klo: 15.16 »
Jeps, tais vähän yksityiskohdat kadota kun tuota tohkeissani kirjoitin.

Eli homma toimii seuraavasti. Ensin kytkimen lukitusruuvi irti siitä kampiakselin päästä. Siinä samassa reiässä mistä tuo lukitusruuvi menee kytkimen läpi on valmiit kierteet M8 ruuville. Sitten vaan pyöritetään tarpeeksi pitkä M8 ruuveloinen kytkimen jengoille, jolloin kun tuo isompi ruuvi osuu kampiakselin päähän, työntää se kytkimen automaattisesti irti.

Kyllä saksalainen tuntuu osaavan ajatella kaikkea valmiiksi (eiks toi lauteri saksalainen ole?).

Sama homma vois toimia muissakin kytkimissä kunhan vaan ennen asennusta tekee sille isommalle ruuville reiän ja kierteen. Lisäksi tietysti varmistaa ennen operaatiota että materiaalia on tarpeeksi mihin tehdä ko. hommeli ettei tule rikottua vermeitä, eli idean käyttö vain omalla vastuulla. Allekirjoittanut ei korvaa rikottuja kytkimiä.

821
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 25.01.11 - klo: 13.57 »
Lauterin kytkimen irrotus on nähtävästi helppoa kuin heinän teko.

Lukitusruuvi irti ja kytkimen rungossa on valmiit jengat 8mm pultille. Pultti jengoille, pieni kiristys ja kytkin suorastaan putoaa syliin.

Vielä kun sais ne löysemmät jouset jostain.....


822
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 24.01.11 - klo: 08.55 »
En ole ehtinyt perehtyä kytkimen irroitukseen kun tuo toinen harrastus nimeltä työ on pitänyt kiireisenä.

Josko tuota ehtisi pähkimään muutaman viikon sisällä. Osakseen laiskuuteen taitaa vaikuttaa ainakin itselleni huonot ajokelit kun tuosta pakkasesta en henkilökohtaisesti pidä.

Kesä tänne ja HETI!!!

823
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 21.01.11 - klo: 20.41 »
Mikä Lauterin kygä Lehtibakka sulla on kiinni?

Tuommoinen 4 palanen hytkinkytkin sieltä koneen perästä löytyy.

http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.2423/.f

824
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 17.01.11 - klo: 09.09 »
Hyviä vinkkejä kaivataan tuon Lauterin kytkimen irroittamiseen.

On nimittäin purru mukavan lujasti tuohon kampiakseliin kiinni, eikä haluais millään alkaa väkisin murjomaan irti. Sopivaa ulosvedintä ei ole käytössä, mut jos jollain muulla keinolla sen sais??

825
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 16.01.11 - klo: 13.15 »
Välitykset on olosuhteiden pakosta 18/56. Multa löytyy 55 ratas, mutta 19t pinjoni on vääränkokoiselle kytkimen akselille.

Tilauksessa on 19t pinjoni tolle vakiolle kytkinkellolle, mut se saapunee tänne härmään vasta muutaman viikon kuluttua.

Katsotaan sitten kun noi osaset saadaan autoon kiinni minkälainen vaikutus niillä on.

826
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 15.01.11 - klo: 19.59 »
Heips,

Pakoputki on Dominator V1 (http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.1652/.f)

Aikas äänekäs vekotin, mutta mun mielestä sopiva naapurien kiusaamiseen tai keskustelunaiheiden ylläpitoon.

Lisäksi toi tuntu toimivan ihan kivasti sen entisen 30,5cc koneen kanssa. Nyt en ole varma onko tuo oikea tuohon 29cc koneeseen, mut sillä mennään toistaiseksi.

Näin nopeasti ja pelkällä korvakuulolla arvioisin että tuo lauterin kytkin ottaa kiinni vasta 7500-8000rpm kohdalla sillon kun on säädöt auki. Ero on kuitenkin aika suuri verrattuna orkkiskytkimeen joka mulla oli ennen koneremppaa.

827
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 14.01.11 - klo: 20.53 »
Nyt on sitten alkuvaikeuksien jälkeen otettu koneesta ensisavut autossa kiinni.

Hienosti tuntu pelittävän vaikka vielä ei voi kunnolla luukuttaa pitkiä aikoja ja neulojen kiristyksen saa sitten jättää lämpösemmille keleille.

Uusi Lauterin 4-palanen kytkin toimi muuten hienosti, mutta mun makuun ottaa liian ylhäältä kiinni, vaikka säädöt on ruuvattu kokonaan auki. Saakos näihin löysempiä jousia jotta sais tuon vehkeen tarttumaan hieman matalammilla kierroksilla kiinni?

828
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 13.01.11 - klo: 10.35 »
Tervehdys kaikille.

Pieni varoituksen sana näin omakohtaisesta kokemuksesta.

Yritin saada bajan konetta käyntiin ja muutaman vedon jälkeen kone sanoi junks. Ei sitten pyörähtänyt eteenpäin millään ja taaksepäin vain työkalun avittamana. Siinä sitten ihmeteltyäni tovin yritin uudelleen ja lopputulos oli sama.

Ei muuta kuin kone irti ja tutkimaan. Vauhtipyörän puoleisen kannen avattuani huomasin että pakoputken tiiviste oli jäänyt vauhtiksen ja sytkäsysteemin väliin!!!

Nuorisoa haastateltuani (poika 5v) selvisi että hänkin oli sitten osallistunut autonrakennustalkoisiin lisäämällä yhden ylimääräisen tiivisteen sinne vauhtiksen puolelle.

Opetus: Ei kannata jättää keskeneräisiä projekteja lukitsemattomaan tilaan ilman valvontaa jos jälkikasvu on "sopivan" ikäistä.

829
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 10.01.11 - klo: 12.20 »
No niin....

Nyt on sitten päristelty uutta konetta noin litra 6% seoksella. Viimeinen 15min annoin pikkasen (max 20%) kaasua silloin tällöin. Tuo sisäänajopenkki on muuten verraton tuossa hommassa. Ei tarvitse puuduttavaa jurrutusta auton kanssa harrastaa, vaikka eipä tuo auto mihinkään liiku jos vaan tyhjäkäyntiä käyttää.

Katsotaan miten aika antaa periksi ruuvata konetta autoon kiinni. Eikös tuo ollut niin, että vielä pitäis jaksaa ainakin 2 tankillista ajaa kaasu rajoitettuna?

Kummosilla säädöillä olette muuten pitäneet tuota Walbro WT-813 kaasaria? Jotenkin tuntuu että 1,25 kierrosta L-ruuvissa on hiukka liikaa.

H-ruuvia en ole edes vielä säätänyt kuin sen vakion 1,5 kierrosta kun kone on sisäänajossa.

830
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 05.01.11 - klo: 12.23 »
Suojapussi ollu koko ajan käytössä ja terässuojaverkkoa viritelty lisävarmennukseksi vetostartin kannen sisäpuolelle.

Lisäksi moottorin alta kaikki rakoset tilkitty "ilmansuodattimella" jottei töhnä pääse alapuolelta yllättämään.

Joskus startissa on käytetty metallista/alumiinista rinkulaa (se joka osuu vauhtikselle), niin voisikos olla mahdollista että vauhtiksen tapit (ne mihin rinkula ottaa kiinni) ovat kuluneet turhan lyhyiksi? Pahus vie kun ei ole käytössä yhtään orkkis vauhtista mistä vois vertailla tai ottaa mittoja.

831
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 05.01.11 - klo: 10.36 »
Jippikaijou!!!

Uusi 29cc kones tulille. Aika hankala oli saada käyntiin näin ensimmäisen kerran. Seokset oli miten sattuu ja muutenkin tuo ryypyn puute ei paranna asiaa. Kokeilin orkkis ryypyllistä kaasaria mutta taitaa olla se liian pitkään seissyt käyttämättömänä kun tiivisteet olevan morjens.

Minkäslaisia systeemeitä teillä muilla on vetostartissa? Mulla on kappaleina tuo vehjas koko ajan. Saakos siihen vahvempia osasia vai onko vaan hyvät puristukset ja liikaa ruista ranteessa :angry:. Ei kait se vetostartin käyttäminen mikään tekniikkalaji ole??? Ainakin moottorisahasta ym. pienkoneista en ole saanut niitä ikinä rikki, vaikka välillä on nyitty enemmän kuin laki sallii.

832
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 02.01.11 - klo: 12.36 »
No niin. Hajoneen sylinterin tutkinta edistyi askeleen. Taitaa olla vikaa käyttäjässä niin kuin useimmiten mun tapauksessa........valitettavasti.

Näin jälkikäteen miettiessäni toinen sylinterin kiinnityspultti tuntui aika löysältä avattaessa. Eräs tuttuni joka näitä moottoreita tuntee paremmin kuin minä totesi, että kun on käytetty normi 28/36 sylinteriä on jouduttu laittamaan paksumpi tiiviste (1mm) lohkon ja sylkyn väliin. Jos toinen pultti on päässyt löystymään niin seurauksena on sylinterin nitkuminen joka johtaa toispuoleiseen sylkyn kuormitukseen. Ajan myötä materiaali väsyy ja antaa periksi. Asiaa ei kuulemma ainakaan paranna tuo paksumpi tiiviste siinä välissä joka toimii jousena ko. tilanteessa. Asiaa paremmin tuntevat saavat kommentoida onko diagnoosi oikea. Ainakin itselleni tuo selitys tuntui uskottavalta.

Korjauksena taidankin laittaa 29cc pyttymäntäsatsin kiinni joka on alunperinkin tarkoitettu tuolle 30mm iskulla olevalle kampiakselille, jolloin pystyy käyttämään normipaksuista sylkyn tiivistettä. Lisäksi tein uuden vuoden lupauksen siitä, että tarkastan sylkyn pulttien kireyden useammin. Hirtettäköön tunnarini foorumilla jos tämän lupauksen petän :tongue:

Iloisia tulevan vuoden harrastehetkiä kaikille toivottaa legoinsinööri.

833
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 01.01.11 - klo: 19.09 »
HEH. Hyvää uutta vuotta vaan kaikille.

Oma uusi vuosi ei ainakaan lähtenyt näin alkuunsa sujumaan niin kuin elokuvissa. Pihalla ihmettelin kun ei auto tahtonu käynnistyä muuten kuin nykimällä ihan hulluna. No heräs se sitten tulille, mutta tyhjäkäynti tuntu nousevan vaan koko ajosession ajan vaikka säätöihin en koskenu. Sammutin koneen ja vähän myöhemmin yritin saada uudelleen käymään, mutta ei heränny.

Ekaks tuli mieleen et sylinterin ja lohkon välissä on vuoto. Konetta purkaessa huomasin et koko sylinteri on alhaalta halki. Ei taitaa uusi vuosi alkaa koneremontilla.

Tarkastin koneen ja mäntä ei ole päässyt iskemään kanteen, kampiakselin ja männän laakerit on kunnossa ja väljää ei löytynyt mistään.

Mistäs moinen sylkyn halkeeminen voisi johtua, vai voiko olla syynä että konetta ei oikeen jaksanu ajaa kunnolla lämpöiseksi ennen kuin anto enemmän leipää?

Niin kone on 2 bolt CY ja 30,5ccm.

834
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 30.12.10 - klo: 10.56 »
Ostin tuossa heikkona hetkenä Lauterbacherin vaimikäsenytoli nelipalaisen kytkimen.
Odotin että paketin mukana olisi tullut jokunlainen säätöohje jolla sais edes suuntaa siitä mille kierrosluvulle kytkimen toiminta asettuu kun noita säätöruuveja pyörittelee.

Noh, eipä tullut paketissa ohjetta, siispä kysyn teiltä joilla mahdollisesti kokemusta on, että tavoitteena on saada kytkin toimimaan kuten vakio (ottaa kiinni jo 6000rpm tai mahdollisesti alempaa) niin kutenmiten niitä säätöruuveja tulee pyörittää? Vai antaako olla vakioasetuksella.

Joo, joo tiedetään. Kaikki muut haluaa säätää kytkimen jonnekin 8000-10000rpm, mutta meillä tuo 5 vuotias poika haluaa ajaa autolla kanssa. Tuo Baja on hiukan turhan nopea nuorison käsiin ellei kaasua rajoita, josta taas seuraa, että jos kytkin ottaa vasta ylhäältä kiinni niin nuorison kaasunrajoituksilla se jää luistamaan = kytkin lämpenee ja palaa piloille.

Kiitos vastauksista etukäteen.

835
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 08.12.10 - klo: 16.23 »
Eturenkaissa 20kpl ruuveloisia / rengas.

Takagummeissa 24kpl ruuveloisia / rengas.

Rengas on karkeakuvioinen santakumi, valmistajasta ei tietoa. Pehmeämmällä lumella tuo kuvio auttaa mukavasti lisäämällä pitoa. Todelliselle puuterilumelle mulla sitten onkin laparenkaat.

Minä mitään näistä tiedä, mut tuntuu kuitenkin että kyllä noistakin renkaista pitäisi pitoa saada etenemiseen.

836
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 08.12.10 - klo: 09.35 »
Piikkirenkaat on sellaset itse tehdyt. 5mm koneruuveja läpi, muttereilla renkaan puolelta kiinni ja kärjet terotettu piikeiksi. En nyt muista kuinka monta ruuvia/rengas, mutta sanotaan et riittävästi. Ruuvit tulee noin 5mm renkaan pinnasta ulospäin.

Eturenkaissa käytetty samaa menetelmää, mutta ruuvit 4mm ja ulkonema 2mm.

Kuvatuksenkin voisin muuten laittaa kun vaan osais.

837
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 08.12.10 - klo: 08.58 »
Kävin kokeilemassa talviajoa uusilla piikkirenkailla ja 30,5cc koneella. Ei ollu mitään pitoa vaikka alusta oli sopivan kovaa lunta. Aivan posketon laite!!

Puolella kaasulla suttas paikallaan ja auton sai houkutella liikkeelle et sai edes jonkinlaista vauhtia. Pitänee varmaankin harkita seuraavaksi siirtymistä 4WD Bajaan.

Eikös jollakin kopiovalmistajalla ollut Bajasta myös 4WD versio myynnissä?

Hyvät ohjeet kaasarin säätöön olis vielä kiva saada, kun tuntuu että kone ei vieläkään anna kaikkia tehoja ulos. Perussäädöt on kokeiltu ja niistä hieman rukattu tälle koneelle sopivammat, mutta uskoisin että reserviä vielä olis kun sais ne lopulliset kujeet kohdalleen.

838
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 06.11.10 - klo: 19.13 »
Ohjausservo muuten vakio mut metallirattaat ängetty muovisten tilalle, eli tuolla varmaankin pitäis pärjätä mun ajot. Tietysti jos ulkomailta tilailee jotain niin kannattaa varmaankin ottaa samaan pakettiin tuo yllä mainittu ohjausservo kun ei ole hinnankiroissa.

Mikäs sitten olis hyvä jarru/kaasu-servo?? (mitä JARRU, sehän on vauhdin surma HEH) Olishan tuo varmaan hyvä päivittää paremmaksi kun meidän perheen kakkoskuski (poika 5V) ajelee autolla myös. Tietysti kaasu on rajoitettu 45%.

Niin ja kiitos etukäteen vastauksista. Tuntuu että tällä palstalla on ihan fiksua porukkaa liikenteessä kun jaksavat tällaista aloittelijaa neuvoa.



839
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 05.11.10 - klo: 21.49 »
Hoblaa....

Kertokaatten erot bajan orkkis ohjausservon ja Hitec hs-805BB välillä.

Tollanen vaan sattuis löytyyn hyllystä ylimääräisenä ja ajattelin et jos erot ei ole kauhean suuret niin saa jäädäkkin hyllyyn. Kai tää olis pitäny olla tolla rario-osastolla, mut parempi kuulla mielipiteet suoraan The Baja miähiltä.

840
Bensa-autot / Vs: 1/4 rc-rallicross
« : 02.11.10 - klo: 21.06 »
Hienoa nähdä joskus tulevaisuudessa sumppi radalla!!!!

Keep on going.....

Sivuja: 1 ... 25 26 27 [28] 29