Olen live-keskusteluissa ja useamman viestin kautta kuullut, että TJ-väki on tohkeissaan ja peloissaankin uuden NM-sarjan sääntöjen osalta. Suomeksi sanottua: pelkäävät, että heidän kalustonsa tai toimintansa ei olisi sääntöjen mukaista, ja että siitä rangaistaan.
Samanlaista fiilistä muuten kuuluu esiintyvän myös toimitsija- ja kisajärjestäjäpuolella.
En tiedä, kenen ideana ja etuna oli painottaa rangaistuksilla uhkailua, mutta ainakaan rc-autoiluharrastus ei siitä sanottavammin hyödy.
On ok, että TS-luokassa, jossa kyseessä on SM-arvo, ja joka on yhteismitallinen kansainvälisten Modified-luokkien kanssa, kilpailijoiden voidaan edellyttää tuntevan säännöt ja kalustonsa. Mutta että Juniori-luokassa, joka on aloittelijaluokka ja harrastajaluokka sanan varsinaisessa merkityksessä, on voimassa sama ankaruus, se on suuri virhe.
Tumppi tekisit viisaasti, jos rauhoittaisit TJ-kuskeja näkyvästi. Tai valtuuttaisit esim. kisajärjestäjän tekemään sen.
- - - - - - - - - - - - - - - - -
Esimerkki: Sattui kohdalle kysymys erään TJ-luokan kilpailijan korin kelpoisuudesta. Paikalla olleista aktiivikisaajista vasta seitsemäs osasi päätellä korin tyypin. Joka hänkin on jo eläkkelle siirtynyt rc-autoilija, tosin harkitsemassa comebackia, eläkerahojen niukkuudesta johtuen
Kysymykset: Miten kilpailun tuomaristo pystyy selvittämään TJ-kuskeilla olevat, joskus vähän vanhemmatkin korimallit?
Seuraukset protestin jälkeen, jos kori tulkitaan virheellisesti, ja siitä langetetaan rangaistus, tai jos rangaistus jätetään virheellisesti langettamatta?
Kyseinen korimalli muuten, Yokomon Stratus A, kantaa ilmeisesti koodia zr-ysb, jota ei mainita EFRA-listassa, vaan siellä on zr-asb. Laillinen vai laiton?
EFRA:n korilista ei tietenkään ole lajiryhmän piikissä millään tavalla. Mutta se on, että TJ-luokka olisi ehdottomasti pitänyt vapauttaa korimääräyksistä!
- - - - - - - - - - - - - - - - -
Toinen esimerkki: Ajo vasten ajosuuntaa, josta seuraa erästä ulosliputus.
TJ-luokassa pelätty, ja jokseenkin epäonnistuneesti laadittu sääntö. Sillä perusteella, että vaikka ko. ajotapa on aina ollut kiellettyä, siihen näkyvät erehtyvän kaikki, erän alkua odottaessaan, TS-kärkikaartia myöten. Silti en ole milloinkaan nähnyt tai kuullut, että olisi sattunut törmäysvahinkoja, jota säännöllä kait sinänsä oikein yritetään estää. Mutta jos on pakko tässäkin rangaista, esim. sijoittaminen ao. erän viimeiselle lähtöpaikalle olisi riittävä. Tai jos siellä jo on, 10 sek pois erän tuloksesta.
Entäs sitten, jos rangaistusta ei kiistattomassa tapauksessa langeteta? Saavatko tuomarit X kuukauden toimitsijakiellon :lol:
Tässä voisi myös soveltaa tervettä järkeä: TJ-luokassa varoitus, ja vasta virheen toistuessa sijoitus eränsä viimeiseksi/10 sek sakko.
Ja tuomarivirheen tapauksessa ainoastaan kevyet nuhteet, muuten meiltä loppuvat tuomarit hyvin nopeasti