Laturina mulla on Maxxtrax 680 ac+, jolla lataamisen pitäisi onnistua.
http://www.radiocontrolymodelismo.com/WebRoot/StoreES2/Shops/ec0918/4F61/1FFB/B354/9CA2/338B/AC10/1417/D97A/MAXXTRAX_680.pdf
Varmaan olet akkusi jo ladannut, mutta jos kirjoittelen vastauksia, kun nämä on just niitä peruskysymyksiä, joita täälläkin usein kysytään. Tuollaista laturia en ole koskaan nähnyt, mutta se näyttää siltä, että siinä on se sama kiinanfirmis, joka noissa melkein kaikissa on. Se on ihan hyvä, joten ei hätää.
Ja uuden akun speksit: 35c, 7.4v, 2 cell, 7600mAh Lipo
Eli autosta ensin Lipo safe mode päälle, sen asetuksen löydän ohjekirjasta. Mitä tapahtuu kun akku sitten aikanaan tyhjenee riittävästi? Pysäyttääkö nopeudensäädin vauhdin, vai mitä? Auto on Traxxas Slash 2wd
Joko auto vain pysähtyy tai vaihtoehtoisesti se ensin hidastuu kävelynopeuteen ja sitten pysähtyy minuutin päästä. En tiedä, kummalla tavalla Traxxasin nopari toimii, mutta huomaat sen sitten.
Sitten lataus, mitä kaikkia tietoja laturin pitää syöttää? Ja voiko laturin antaa ladata niin kauan kuin se hommaa jatkaa?
Laturiin syötetään akkutyyppi (LiPO) ja latausvirta. Se arvaa itse akun kennojen määrän.
Akussa on Traxxasin normi liitin valmiina sekä pienempi johto, joka on kaiketi balansointia varten? Eli tämä ilmeisesti laturin mukana tulleeseen palikkaan kiinni ja siitä johto laturin ( Balance charging socket 6s) liittimeen? Onko johtojen kytkemis järjestyksellä merkitystä?
Joo, näin varmaankin. Laturiin menee yleensä JST-XH muovipalaliitin, jossa on tasausjohdot rivissä. Tällainen liitin saattaa tulla akusta ulos tai sitten sinulla on erillinen latausjohto, johon menee akusta kolme johdinta ja päässä on tuo JST-XH. Sinun laturissasi on liitin vain 6 kennoisen akun tasausliittimelle - sait kai laturin mukana jonkinlaisen tasauslaudan tai jotain, mihin voit kytkeä sen 2 kennon akun tasausliittimen?
Johdot voi pistää kiinni missä järjestyksessä tahansa. Minusta on helpointa laittaa tasausliitin viimeisenä.
Laturissa on myös liitäntä Temp sensor, mutta siitä ei kai tässä tarvi välittää?
Et tarvitse sitä.
Ilmoittaako laturi akun varauksen, itsellä kun ei ole tietoa onko kaupasta saapunut akku täysi vai tyhjä. Tai ehkä auton nopari kertoo asiasta kun akun kytkee autoon; eli kulkee jos on virtaa ja päinvastoin.
Laturi kertoo akun varauksen ainakin latauksen aikana. Kaupasta tullut akku on puolillaan, varastointijännitteessä, johon akku kannattaa ladata pidempää säilytystä varten. Laturisi osaa tuon. Voit aina ladata akkua, täyden akun lataaminen ei vahingoita akkua, koska laturi lopettaa latauksen heti huomattuaan akun olevan täynnä.
Noparista toki myös huomaat, onko akku tyhjä.
Latauspussi löytyy, mutta ihmettelen miten akun pullistumisen huomaa latauksen aikana kun akku on ison latauspussin sisällä?
No, eihän sitä huomaakaan. Jos olet vieressä seuraamassa, voit ladata ilman pussia ja tarkkailla tilannetta. Mutta jos et ole vieressä seuraamassa, niin silloin pussi on hyvä, koska palava akku ei aiheuta sen suurempaa tuhoa.
En ole koskaan nähnyt lipon palavan, kun sitä on yritetty käyttää oikein. Pullistumaa olen nähnyt akuissa, jotka ovat päässeet liian tyhjiksi. Kerran yritettiin polttaa lipo laittamalla se oikosulkuun ja sekin oli aika vaikeaa...