Hyvä Jertsi! Kaksitahtimoottorin alakerta toimii pumppuna! Jos etulaakeri vuotaa, se päästää paineet, joitten pitäisi mennä yläkertaan, sensijaan ULOS ja näinollen yläkerran paine (puristus) on kehnompi.
P.S. Keraaminen etulaakeri on muuten ideaali, sillä se kestää kierroksia yli 50 000, eikä kaipaa järjestelyjä voitelun turvaamiseksi
Det samma på svenska:
Goda vännen Jertsi! I en tvåtaktsmotor fungerar nedre delen som en pump! Ifall det finns en läcka i framlagret, fungerar inte pumpen mera som den skall. Det trycket som skall till motorns överdel kommer i stället UT genom framlagret och därmed faller kompressionen i motorn. Det är inte fråga om några droppar olja, det är fråga om att trycket kommer UT från fel ställe!
P.S. Ett keramiskt frammlager är idealet, ty den tål varv över 50 000 och behöver inga spesialarrangemang till oljeunderhållet.