Uusi kausi on jälleen alkamassa ja ajattelin kertoa hieman lisää TP-10 luokasta harrastajille. TP-10 luokan autot ovat helppoja ajaa, helpompia kuin sähkötouring autot, josta voidaan kiittää foam-renkaita ja autojen tukevampaa rakennetta, jonka vuoksi autot kestävät myös osumia paremmin eivätkä ole pienistä kolhuista heti solmussa. Suosituimpiin autoihin löytyy netistä ja ko. merkin kuljettajilta valmiita säätöjä. Hyvillä perussäädöillä pärjää Suomessa jo todella pitkälle.
TP-10 autolla ajaa helposti 3-4 kautta, joka on varsin paljon kun huomioit että kilpailupäivänä ajetaan huomattavasti enemmän kuin sähköluokissa (sähköluokissa 2x5min treeni, 4x5min alkuerät ja 2x5min finaalit =40min, jos olet A-finaalissa ajoaika on 45 minuuttia päivän aikana). TP-10 luokassa ajoaikaa kertyy huomattavasti enemmän: treenit 2x14min, alkuerät 4x3+5min nousufinaalit 3+20 ja 10 A-finaaliin päässeelle vielä 3+45min, eli jokainen pääsee ajamaan vähintään 83 minuuttia ja jos pääset A-finaaliin nousee päivän ajoaika 131 minuuttiin, joka on lähes kolminkertainen ajoaika sähköluokkiin nähden. Kun huomioit että autoilla myös ajetaan ajopäivinä huomattavasti enemmän on laitteiden kestävyys on todella hyvä, kunhan muistaa huoltaa autoa välillä. Tärkeintä on pitää voimansiirto puhtaana ja voidella vetonivelet. Huoltovinkkejä saat kysymällä treeni ja kisapaikalta kokeneemmilta kuljettajilta.
Myös treenit voi käyttää ajoharjoitteluun sähköautoa tehokkaammin, koska autolla voi ajaa pidempiä aikoja kerrallaan ilman välihuoltoja. Esim. olin itse harjoittelemassa viime viikolla ja vietin radalla yhteensä 5 tuntia aikaa, josta itse ajoin yli 3 tuntia ja osan ajasta autoin toisia.
Moottorit ovat myös kestäviä ja yhdellä moottorilla ajaa helposti kauden kilpailut ja treenit, kunhan sitä hieman huoltaa (tehtaiden suositus on vaihtaa kiertokanki noin 5 litran välein, itse teen sen noin 7-8 litran kohdalla, ja etulaakeri noin 5-10 litran välillä). Suomessa pärjää hienosti jo 150-250 euroa maksavilla koneilla, joissa viritysaste on jo riittävän suuri. Itse moottorin säätämiseen löytyy hyvin apua kilpailuissa ja treeneissä. Moottorin perussäädöt oppii varsin nopeasti, eikä moottoria tarvitse olla jatkuvasti säätämässä.
Renkaat: Yhdellä rengas sarjalla ajaa noin tunnin kilpaa, rauhallisempaa vauhtia jopa 2 tuntia. Suosituin rengaskovuus on 37 etu ja 40 taka, nämä takaavat parhaan pito/kestävyys laatusuhteen. Itse harjoittelen 37etu/40 takarenkailla joiden koko on 60-62mm/62-64mm. Samoilla renkailla ajan myös alkueriä ja 20 minuutin finaaleja. Pidempiin finaaleihin vaihdan tarvittaessa kovemmat renkaat.
Rengassarjat maksavat merkistä riippuen 12-17 euroa/ sarja. Renkaat tulevat paketissa ylikokoisina, jotta voit sorvata ne haluamaasi kokoon. Rengas sorvia ei ole pakko ostaa itselle, vaan usealla seuralla ja kauppiaalla on sorveja joita voi käyttää. Itseltäni menee noin 5 minuuttia rengassarjan tekemiseen, joten ei siihen paljon aikaa kulu. Renkaita on nykyään mahdollista ostaa myös valmiiksi sorvattuna ENS/EM kokoisina, pientä korvausta vastaan.
TP-10 luokan harrastamisen voi aloittaa edullisesti esim. ostamalla käytetyn auton. Hyväkuntoisin käytettyjä paketteja on tarjolla tälläkin hetkellä useita, suosituimpia automerkkejä ovat Xray, Mugen, Capricorn ja Serpent. Käytetyn paketin etuna on mahdollisuus aloittaa valmiiksi säädetyllä autolla, saat paketin mukana todennäköisesti mukana myös varaosia ja tarvikkeita, sekä edullinen hinta.
Suosituimpiin merkkeihin on saatavilla osia ja tarvikkeita kilpailupaikalta joko merkin kauppiaalta tai ko. merkin kuljettajalta ja ennen kaikkea vinkkejä/neuvoja!
Jollet ole aiemmin polttomoottori luokkia kokeillut, suosittelen sitä lämpimästi. Pitkät ajoajat, välitankkaukset, kilvanajo toisia vastaan ja ennen kaikkea kilpa-auton äänet ovat unohtumattomia kokemuksia!