Kirjoittaja Aihe: Alottelijalle SC  (Luettu 4211 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ugly eric

  • Tulokas
    • Profiili
Alottelijalle SC
« : 27.04.14 - klo: 19.33 »
Moi

Kolmatta päivää kahlannu näitä foorumeita läpi posti postilta. En kuitenkaan ole saanut juurikaan vastauksia mieltäni askarruttaviin kysymyksiin.

Taustasta sen verran, että joskus 20 vuotta sitten pikkupoikana pelasin pikkasen radio-ohjattavilla. Silloin oli käytännössä kyosho tai tamiya jos auton halusi. Nyt kuitenkin huomaan, että merkkejä on miljoona. Niinpä siis päädymmä ensimmäiseen kysymykseen:

- Millä merkillä on (suomessa) paras varaosavalikoima, päivitysmahdollisuudet sekä edellisten hintapolitiikka tolkku?

Auton tyypiksi päättelin että SC ois mulle lupsakka. Voi pihalla ajella rallia ja ei säätä säiky. Kuitenkin kulkee tarpeeksi kovaa siihen, ettei hauskuus lopu heti alkuun. Niinpä kun asiaan perehdyin huomasin, että vähäiset 20 vuotta vanhat tietomuruset on aika turhia. Autoissa on edelleen kääntyvät ja vetävät pyörät, mutta siihen ne yhtäläisyydet melkein loppuukin :)

- Mihin teknisiin osa-alueisiin on aluksi syytä erityisesti kiinnittää huomiota? Kuinka tiedän mikä nopeudensäädin on "paras" mulle ja mikä servo on hyvä tohon, muttei tähän?

Koska olen teknisesti valveutunut ihminen, niin ei mua haittaa että ostaa kokonaan itte kasattavan auton. Se kyllä hoituu, mutta onko alottelijana parempi ostaa käytettynä joku peruspirssi, vai uutena joku jonka joutuu ite rankentaa?`Kummalla pääsee halvemmalla? Mun tarttee siis saada kaikki mitä ajamiseen tarvitaan. Akut, radiot, vastaanottimet, auto ja mitälie vielä muutakin. Niinpä johdannaiskysymyksenä edelliseen:

- Jos päädyn ostamaan uuden auton, niin kannattaako se ostaa kotomaasta, vai jostain ulkomailta? Miten tulli reagoi näihin?

Koska minulla on jonkinlainen perversio siihen, että auton tulisi näyttää edes jotakuinkin olemassaolevilta oikeilta autoilta, niin ajattelin, että SC on lähinnä mitä haluan. Ralliautot ilmeisesti ei lopulta ole niin hyviä tuolla pihalla kun tarttisi, että niillä oikeasti voisi ajella rallia? En kuitenkaan etsi mitään skaala-autoa, koska niissä tietääkseni ulkona kovaa-ajamisessa on jouduttu tekemään kompromisseja.

- Mulla on kaksi ala-aste ikäistä veljenpoikaa, jotka taatusti tulevat autollani ajelemaan. Mikä auto siis olisi kestävyydeltään sellainen, että myös nuo 10-12 vuotiaan tuholaiset voisivat ajaa sitä ilman että auto tuhoutuu välittömästi?

saisinko loppuun vielä hyviä linkkejä kasan? Asiallisia kauppoja, hyviä foorumeita, oppaita tai mitä vaan, mikä teistä kokeneemmista tuntuu, että voisi olla minulle hyödyksi.

Etukäteen kiitän

- eric

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Alottelijalle SC
« Vastaus #1 : 27.04.14 - klo: 21.00 »
SC autoissa on sekin hyvä puoli että radalla niitä ei tarvii käydä nostamassa vaikka ajaisi yksin sillä kori kääntää ne yleensä pyörilleen vaikka kävisi katollaan. Krossit tahtoo siiven takia jäädä nurin. Muitakin hyviä puolia nimenomaan aloittelijalle, joten hyvä valinta ensi autoksi.

Valinta ei ole ihan simppeliä, huippuluokan kilpa SChen menee toimintatonni radoineen ja akkuineen ja latureineen mutta toisaalta puolet siitä riittää jo ihan kelvolliseen peliin (kuten itsellä, lasken siis mukaan ihan kaiken tarvittavan gigaradioineen).

Tässä yhteydessä puhun 2WD takaveto sc autoista, en isommista (tai ainkakin tekniikan puolesta painavammista) ja kalliimmista 4WD malleista.

Kisapeli tai siihen verrattava ei taas välttämättä sovellu kuitenkaan piharälläykseen ja toisinpäin koska vaatimukset poikkeavat. Välimaastoonkin saattaa löytyä kulkine, mutta luulen että valinta on joko-tai.

Merkkejä en lähde luettelee, käy läpi merkkitopikkeja tässä forumissa ja käy radalla kattelee.

Käytetty voi olla hyvä ostos. Olisi kuitenkin hyvä vähän ymmärtää mitä on ostamassa, akkujen, sähköjen, laakereiden ja diffirattaiden kuntoa voi olla vaikea havaita päältäpäin. Toki jos on ns. halpa.
« Viimeksi muokattu: 27.04.14 - klo: 21.11 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Alottelijalle SC
« Vastaus #2 : 27.04.14 - klo: 22.13 »
Moi

Kolmatta päivää kahlannu näitä foorumeita läpi posti postilta. En kuitenkaan ole saanut juurikaan vastauksia mieltäni askarruttaviin kysymyksiin.

Taustasta sen verran, että joskus 20 vuotta sitten pikkupoikana pelasin pikkasen radio-ohjattavilla. Silloin oli käytännössä kyosho tai tamiya jos auton halusi. Nyt kuitenkin huomaan, että merkkejä on miljoona. Niinpä siis päädymmä ensimmäiseen kysymykseen:

- Millä merkillä on (suomessa) paras varaosavalikoima, päivitysmahdollisuudet sekä edellisten hintapolitiikka tolkku?

Yleisesti ottaen Traxxas on tältä kantilta mielestäni paras sekä Suomessa, että maailmalla.
Auton tyypiksi päättelin että SC ois mulle lupsakka. Voi pihalla ajella rallia ja ei säätä säiky. Kuitenkin kulkee tarpeeksi kovaa siihen, ettei hauskuus lopu heti alkuun. Niinpä kun asiaan perehdyin huomasin, että vähäiset 20 vuotta vanhat tietomuruset on aika turhia. Autoissa on edelleen kääntyvät ja vetävät pyörät, mutta siihen ne yhtäläisyydet melkein loppuukin :)

SC on hyvä valinta koska sillä pystyy ajamaan sekä pihalla (maastossa) ja sille löytyy Suomesta myös kilpailuja ja runsaasti harrastajia. SC-autoilla ajetaan kilpaa 2WD ja 4WD luokissa.

- Mihin teknisiin osa-alueisiin on aluksi syytä erityisesti kiinnittää huomiota? Kuinka tiedän mikä nopeudensäädin on "paras" mulle ja mikä servo on hyvä tohon, muttei tähän?

Helpoiten pääsee liikkeelle jos valitsee ns. RTR-paketin jossa valmistaja on ottanut jo osan asioista huomioon, mutta toisaalta paketin mukana voi tulla myös tänä päivänä vanhentunutta tavaraa kuten esim. Nimh-akku ja hidas laturi. Niistä joutuu kuitenkin jotain maksamaan.
Koska olen teknisesti valveutunut ihminen, niin ei mua haittaa että ostaa kokonaan itte kasattavan auton. Se kyllä hoituu, mutta onko alottelijana parempi ostaa käytettynä joku peruspirssi, vai uutena joku jonka joutuu ite rankentaa?`Kummalla pääsee halvemmalla? Mun tarttee siis saada kaikki mitä ajamiseen tarvitaan. Akut, radiot, vastaanottimet, auto ja mitälie vielä muutakin. Niinpä johdannaiskysymyksenä edelliseen:

- Jos päädyn ostamaan uuden auton, niin kannattaako se ostaa kotomaasta, vai jostain ulkomailta? Miten tulli reagoi näihin?

Valikoima on suurempi ulkomailla. Riippuu hieman mihin merkkiin ja malliin päädyt kannattaako tilata ulkomailta. EU:n ulkopuolelta tilattaessa joutuu maksamaan pienen tullin ja ALV:n.
Koska minulla on jonkinlainen perversio siihen, että auton tulisi näyttää edes jotakuinkin olemassaolevilta oikeilta autoilta, niin ajattelin, että SC on lähinnä mitä haluan. Ralliautot ilmeisesti ei lopulta ole niin hyviä tuolla pihalla kun tarttisi, että niillä oikeasti voisi ajella rallia? En kuitenkaan etsi mitään skaala-autoa, koska niissä tietääkseni ulkona kovaa-ajamisessa on jouduttu tekemään kompromisseja.

Ralliautoissa on yleensä keulan maavara niin pieni, että standardikokoinen suomalainen kivi ei sinne alle mahdu. SC-autot nielevät kiviä huomattavasti paremmin.
- Mulla on kaksi ala-aste ikäistä veljenpoikaa, jotka taatusti tulevat autollani ajelemaan. Mikä auto siis olisi kestävyydeltään sellainen, että myös nuo 10-12 vuotiaan tuholaiset voisivat ajaa sitä ilman että auto tuhoutuu välittömästi?

Tämä kysymys olisi hyvin voinut olla ensimmäisenä, niin merkki ja malli olisi voitu lyödä jo melkein lukkoon. SC-autoista kenties parhaiten tähän käyttäjäkuntaan sopii Traxxas Slash. Muut yleisesti Suomessa käytetyt SC-merkit ja -mallit ovat enemmän kilpa-autoja joissa kaikki rakenteelliset ratkaisut eivät ole niin kestäviä kuin Slashissa.
saisinko loppuun vielä hyviä linkkejä kasan? Asiallisia kauppoja, hyviä foorumeita, oppaita tai mitä vaan, mikä teistä kokeneemmista tuntuu, että voisi olla minulle hyödyksi.



Etukäteen kiitän

- eric

Tällä foorumilla kannattaa tältä pohjalta käydä läpi Slash 4x4 osio. Mainostajat osiosta löytää aktiivisimmat kauppiaat Suomessa.

Eli kiteytettynä

helppo suositukseni: Traxxas Slash 4x4 harjattomalla tekniikalla joko käytettynä tai uutena RTR-pakettina Suomesta

vaativampi suositukseni: uusi purettu RTR-paketti esim. Hollannista, jolloin pystyy jättämään pois RTR-paketin tarpeettomat ja/tai ylihinnoitellut osat pois ja pääsee valitsemaan itse osan komponenteista.


AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alottelijalle SC
« Vastaus #3 : 29.04.14 - klo: 14.35 »
Yhdyn täysin Möllin sanoihin. Jos ei vielä tiedä mitä tarkalleen haluaa niin Slash 4x4 on varmasti parhain auto aloittaa hommaa kyseisistä syistä.
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa Master Calgar

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
    • Kultasepäksi käy tieni
Vs: Alottelijalle SC
« Vastaus #4 : 29.04.14 - klo: 22.30 »
Samoin myös itse allekirjoitan Slashin puolesta.

Oli itselleni ensimmäinen auto ja sen kestävyys on monasti todistettu, ettei pahasti ota itseensä vaikka miten sille runtua antaa  :tongue: Varaosia löytyy helposti mistä tahansa suomalaisesta liikkeestä ja näyttää olevan aika pitkälti jatkuvasti tarjollakin.

Itseäni ei harmita sitten yhtään, että tuo päätyi omistukseeni. Kyllä sillä on sen verran hupia piisannut, niin bashauksessa kuin ulkoradallakin  :azn:
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Poissa ugly eric

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Alottelijalle SC
« Vastaus #5 : 04.05.14 - klo: 23.26 »
Suuri kiitos palautteesta.

Olen dramaattisesti viisaampi nyt, kun ennen tämän topicin aloittamista :)

Eli rok rok slash kauppaan

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alottelijalle SC
« Vastaus #6 : 05.05.14 - klo: 22.32 »
Kato Ari-Peklan rc-sivut googlella.
Hommaa heti vakio pinionrattaasta pienempään päi 2-3 kokoa ko hammastyyppiä, ja hae lämmöt kohdilleen-.
Vauhti myy, mut se on näissäkin mitattu sallitunjyrkässä alamäessä, myötätuulella. Todellisuudessa kevennetään.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2