Vielä pito ja matto asiaan. Tällä hetkellä on ollut ongelmana krossiradan pidon tasaisuus, tai sen puute. Radalle on ollut vaikea saada tasaista pitoa, edes ajolinjalle, saati sen ulkopuolelle ja ylläreitä tulee enemmän/vähemmän.
Tarkempi analyysi tänään vahvisti sen että tämän hetken tiedon valossa ongelmana on ollut vaha/karhennusaine/tehokkaat-painavat-sutivat autot. Huomattiin että moppauksen jälkeen rataan saatiin pitoa, pitoaineilla pito parani hieman, kunnes radalle tuli ajamaan muutama patterikasi, ei mene kuin tunti niin liukkautta löytyy ja pitovaihtelut on suuria.
Tämä johti siihen että karhennus/vaha alkaa hilseilemään/murenemaan kovan kuormituksen alla ja radalle tulee hienon hienoa pölyä vahasta/karhenteesta. Siinä ei pitoaineet auta, eikä juurikaan mikään muukaan, paitsi moppaus, niin kauan ennen kun taas ajetaan painavilla autoilla sutimalla.
Nyt tuo mömmö pestään lattiasta pois ja katsotaan "paraneeko pidot", jos sama ongelma suurien pitovaihteluiden osalta jatkuu niin sitten pitää miettiä mitä tehdä seuraavaksi.
Kesäpidon simuloinnin kanssa on tehty erinäisiä kokeiluja eri materiaaleilla jo kolmen kauden ajan. Mun puolesta ne kokeilut saa alkaa pikkuhuljaa riittämään ja porukka saa hyväksyä sen tosiasian että kesällä jaetaan savikrossia ja talvella pitävää sisäkrossia, simppeliä.
Matto, sinänsä hyvä ratkaisu, varsinkin jos radalla ajaa pelkästään M10 autot ja corrit. Patterikasit kun astuu kuvioon niin matto ei tule kestämään patterikasien painoa ja järjetöntä tehoa, mikä korostuu pienellä sisäradalla. Myös patterikasien vauhdit nousee matolla niin suureksi että riskit kasvaa, jo nyt joutuu välillä hieman pelkäämään että tuleeko 4 kiloinen möhkö jostain kimppuun koska toisinaan/toistuvasti noi ylitehokkaat patterikasit ei ole ohjaajan hallinnassa. Nämä ei ole hyökkäystä kasvaneeseen patterikaseja vastaan vaan faktojen esiin tuomista.
Eli, jos ei paljaalle lattialle saada pysyvää ja tasaista pitoa niin sen jälkeen on tehtävä ratkaisuja radan käytön ja pintamateriaalin suhteen. Mutta, murehditaan sitä sitten aikanaan, edetään askel kerrallaan ja toivotaan että tämän päiväinen radan pesu toisi ratkaisun pito ongelmaan.
Menen paikalle noin 14:00, jos silloin on porukkaa oven takana niin pääsee sisälle. Kun alan pesemään lattiaa niin en välttämättä kuule ovikelloa ja en viitseisi työn lomassa juosta portsarina että saadaan homma tehtyä nopeasti.
Krossiradalla pääsee ajamaan illalla, jos joku laittaa hypyt/letkut takaisin paikalleen pesun jälkeen!