Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - APK

Sivuja: 1 ... 5 6 7 [8] 9 10 11 ... 30
211
Sähköautot / Vs: Vintage Touring Racing, VTR-10
« : 15.11.16 - klo: 10.44 »
yhden VTR-kisan kokemuksen perusteella ja sen mitä olen seurannut vtr-kisaamista renkaista:
-renkaat on asfaltilla tosi hitaat ja liukkaat, jos ne pääsee kuivamaan käyttämättömänä
-sisällä renkaat ei kestä runsasta pitoaineen käyttöä, koska niissä ei ole vyörakennetta. kun rengasta marinoidaan pitoaineella, se pehmenee, ja tästä seuraa se että se laajenee kuten krossarin rengas kaasua painaessa. ongelmia tästä tulee mm. kippaamista kiihdytyksissä jossa käännetään ja suunnanvaihdoissa ongelmia.
eli käytännössä rengasta ei pysty sisällä ns. ajamaan loppuun asti, koska rengas ei pysy kasassa pehmenemisen vuoksi.

tuosta syystä suosittelisin jotain renkaita, joissa on vyörakenne mutta heikompi pito vs. FTT touring tyylinen sliksi että luokan idea säilyy.
joskus pari vuotta sitten katselin amerikan nettikaupassa, ja ainakin yhtä VTR-tyylistä vyöllistä (belted) kuviorengasta oli saatavilla. nyt nopealla surffauksella ei löytynyt.

moottorisääntö kai olisi järkevä vapauttaa siten, että 17.5T, vapaa moottorin ennakko, blinky, maksimivälitys, mutta erikoismoottori (ns. outlaw moottorit) kielletty. vanhoja moottorimalleja ei taida  löytyä kovin hyvin?

1425g paino, onko tämä sääntö nykyaikainen vai onko se suunnattu sitä ajatellen jos jollakin on vanhaa kalustoa joka ei mene kevyempään painorajaa? monen kilpurissa taitaa olla haastava saada tarpeeksi painoja sopimaan, toki riippuen korista ja sen painosta.

tässä vain mun 0.02 centtiä aiheeseen.
ne toki saa päättää jotka luokkaa aikovat ajaa ja harrastaa.  :azn:

212
Kilpailijoiden kanava / Vs: Efra AGM 2016
« : 10.11.16 - klo: 14.39 »
Tässä vielä lyhyt kooste kokouksen tapahtumista...

Kisakalenterin tärkeimmät kohdat:
C12 EM 7-9.4. Sittard Hollanti
http://www.efra.ws/detail/?lk=0&fk=0&nk=1893
Muutos ajankohtaan, kisa nyt viikkoa aiemmin, 31.3-2.4.2017.

213
Xray / Vs: Xray XB4 4WD krossiauto
« : 03.11.16 - klo: 07.40 »
Taas apua vailla. Missä vois olla vika kun plus navan piuha tuntuu sulavan akkuun kiinni tai vaihtoehtoisesti työntyy akusta irti. Noparina sp pro 1.1 ja sp 7.5 moottori. 


Sent from my iPhone using Tapatalk
Onko kova pito ja perinteiset - corally liittimet? Vaihda ne lipo high current malleihin joka on putki jossa vain neljä halkiota. Krossikäytössä ainakin V3 SP koneen liittimet löystyy ja aiheuttaa ihme ongelmia, kannattaa ne juottaa moottoriin kiinni.

214
Täytyy nostaa isosti hattua Äkpa ry:n porukalle! Kiinteä sisäratapaikka on parhain jossa olen käynyt. Lämmin tila, mekkaustilaa mainiosti, tasainen lattia (vanha ESD-tila), mattorata tarpeeksi suuri.  Eikä tarvi korokkeella kuin kääntyä, niin voi vaihtaa krossiradalle ajamaan jos tekee mieli.

Radalle kannattaa lähteä kauempaakin!

215
kuinkas syksy on lähtenyt radalla käyntiin?
tässä saattaisin  lähteä joku vloppu ajelemaan. kehen kanttaa ottaa yhteyttä miten radalle pääsisi vloppuisin?
liityin toki kerhon FB ryhmään äsken.

kerhon nettisivuilta ei toiminut jäsenmaksut-osio.

216
järjestetäänkö kilpailu 3-4.9? miten ilmoittautuminen tapahtuu?

217
RC-kerhot ja -radat / Sisäradat ja treeniajat 2016-2017
« : 23.08.16 - klo: 11.42 »
Kerätään tämän aiheen alle kaikki Suomen sisäradat ja muut lisäinfot kaudelle 2016-2017 (osoite, mille autoille tarkoitettu, treeniajat jne.). Viime sisäkauden tiedot löytyy http://rc10.fi/index.php?topic=92603.0

218
Kaikki hakkuripowerit ei kestä sitä starttia. Sulla ei lähde käyntiin vaikka ei olisi edes rengasta akselilla?
Hommasin vuosi sitten myös kyseisen automaattisorvin.
Aluksi oli auton akku käytössä jota latailin mutta hommasin ebaysta n.  20-30e iPowerin/tms Led valoille tarkoitetun powerin ja muistaakseni 30A lähtee. Toki ei ole heti valmis poweri vaan vaatii rakentelua hieman.

Yksi ratkaisu saattaisi olla myös nykyisen powerin ulostulon yhteyteen rakennettava konkkapaketti joka tasoittaisi käynnistysvirtapiikkiä.

Edit: piti olla kysymysmerkki tuolla,  että eikö lähde käyntiin edes kuormaa?

220
Ilmoittautumiset MyRCM:ään Ja kitiin.

Ilmoitautuminen päättyy 9.6.2016 23:59

Itsekin huomasin vasta äsken että myös kitiin.

Muutamia ulkomaalaisiakin listoilla  :cool:

221
Xray / Vs: Xray XB2
« : 15.05.16 - klo: 14.51 »
Noniin kiitoksia!

Onko sattumoisin Yobb4:n auton sähköjen layoutista kuvaa? Säädin akussa kiinni? 4gear vai 3gear?


Ei muuten ole iso homma tehdä 3gear boksista 4gear boksi... :huh:

222
Xray / Vs: Xray XB2
« : 05.05.16 - klo: 10.43 »
Parit tipsit autoon liittyen:

Edessä jos haluaa käyttää AE B5 offsetin etuvanteita, tarvii kaveriksi -0,75mm hexit (365354).
Takana puolestaan auton liian kapea AE B5 offsetin vanteilla, joko kaveriksi +0,75mm hexishimmit (305380) tai ehkä +3mm hexit (365358).

Laitoin omaan autoon touring autojen tyyliin ylimääräisiä pinioniruuveja muutamaan paikkaan, jos muoviosat kestäisi paremmin:
-takahubit keskireiän sisä- ja ulkopuolelle
-takalinkin roll center palan ulompi reikä
-casterpalan ulompi reikä
-etulinkin roll center palan sisemmät ja ulommat reiät

Touring autossa ainakin 2 reikäiset takahubit kesti selvästi paremmin kun tyhjässä reiässä oli ruuvi valmiiksi. Ehkä auttaa tässäkin.

Tein myös RR palan suojelemiseksi seuraavan modauksen:
-1mm prikat RR palan alle, 1 palat alaspäin, pidemmät ruuvit, ruuveihin lukitetta ja RR palan yläpuolelle vielä mutterit

Nämä yllä mainitut modit siis tehty ennen kun autolla ajettu metriäkään  :grin:

223
Eli tasainen ratapaikka? Kuullostaa upealta :)

Pitää kattoa miten kesälomat lopulta sijoittuu ja reissut yleisesti ottaen niin vois vaikka yrittääkin käydä!

224
Mahtava projekti teillä  :azn:
Missä sijaitsee tarkemmin ottaen? jos kesällä innostuisi käydä kiilaamassa.

Entäs mattoradan koko, tuossa kuvassa näkyy 8 mattoa?

225
Sähköautot / Vs: Sanwa Super Vortex-PLUS ZERO
« : 21.04.16 - klo: 22.26 »
Mä oon ajanut säätimen n. 100 asteiseksi toistuvasti mattoautokäytössä ilman ongelmia (ei tuuletinta, vain ilmavirta).
Veikkaan että lämpötila-anturi on säätimen lämpimimmän paikan lähellä

226
Sähköautot / Vs: Sanwa Super Vortex-PLUS ZERO
« : 21.04.16 - klo: 19.43 »
itsellä on kokemusta Super Vortex Zerosta niin 1:10 krossissa kuin 1:12 mattoautossa. Sehän tätä PLUS versiota edeltävä, hieman pienempi eikä sisällä vastaria sisäänrakennettuna.
Säädin ei ole helpoimmasta päästä säätää (ilman SSL), kun käytössä on vain nappi ja ledit. Täytyy olla tarkkana.
SSL käyttäminen RX-472 tai RX-482 vastarin kanssa avaa säätimestä taas aivan uuden maailman, kun radiosta (MT4S, M12, M12S) voi säätää useita eri asetuksia.
Säätimestä saa kaiken irti kun hyödyntää SSL ja M12/M12S hienoja ominaisuuksia loppuun asti.  :azn:

Radioon voi asettaa esim. hälytysrajan säätimen tai moottorin lämpötilalle tai ajoakun jännitteelle, perustuen säätimen antamiin telemetriatietoihin. Loppujen lopuksi hyvin harvassa nykypäivän harjattomassa moottorissa on lämpötilasensoria sisäänrakennettuna sensoriin, mikä on sinänsä harmi.

Ajettavuutta voi säätää monenmoiseksi. Boost ja turbo toimii hieman eri ideoilla kuin muissa säätimissä, niihin vaikuttaa power mode asetus varsin paljon - mitä isompi power mode sitä alemmilla kierrosluviilla boost alkaa vaikuttaa.
http://lehtojarvi.net/blog/2014/12/20/paivitetty-suosikkiratti-sanwa-mt-4s-sanwa-super-vortex-zero-nopari/ tuolla myös Jepen katsaus säätimeen ja sen ideaan.

228
Pari ajatusta GT12 säännöistä henkilöltä joka oli kiinnostunut luokasta ja omistaa luokkaan sopivan auton ja oli todella pettynyt kun luokasta tehtiin vain CS-12 eri korilla ja unohdettiin koko GT12 perusajatus, eli halpa ja helppo aloitusluokka.

Ensiksi tuo 2s/25.5 sääntö on naurettava jo pelkästään 25.5 moottorien kehnohkon saatavuuden ja korkean hinnan takia.

BRCA:n GT12 säännöistä löytyy seuraava kohta:
Linkki sääntöihin: https://www.brca.org/gt-circuit-documents/1-12th-circuit-rules/17-brca-gt12-construction-rules-v1-7-2015-16.html

”Intent – that 21.5t motors are not used with additional mechanical timing advanced as this will give a performance advantage over the 13.5/1S combinations.  It is intended that the use of 2S cells simplifies installation, and should not be used to give a performance advantage.”

Miksei esim. Supastoxien, joihin saa vakiona laitettua shortyn tai saddlen, voitu antaa käyttää 2s akkuja ja jotain kiinteä ennakkoista 21.5 moottoria tai vaikka Muchmoren stanucomboa?
Akut kuitenkin painavat enemmän ja kaikkea tehoa ei saa välitettyä tehokkaasti rataan kiitos kapeampien takarenkaiden.


Myös tuo älytön 770g painoraja, joka BRCA:n säännöissä GT12 kohdalla on 950g.
Punnitsin Supastox alustan ja viisari värähti lähelle 400g, joka huomattavasti enemmän kuin 200g painava Xray X12.
Nopealla googletuksella supan paino ajokunnossa on aika hyvin tuo 950g tai enemmän.


Nähdäkseni olisi järkevintä rakentaa GT12 säännöt uudestaan Supastoxin ympärille ja sitten katsoa miten muut alustat saa suunnilleen samalle viivalle nopeuden suhteen.
2S 21.5T ja 950g auto on todennäköisesti kapeilla takarenkailla hitaampi kuin 1S 13.5 770g, siinä olet oikeassa.
2S 21.5 770g vs 13.5 1S 770g, ensin mainittu on nopeampi. Voi ottaa verrokkia Japanin 2S 21.5T luokan vauhdeista siinä (siinä on toki vapaat 21.5 moottorit).
Jos olisi päättyneellä kaudella ollut 2S 21.5T 770g selvästi nopeampi kuin 1S 13.5 770g, olisi tämä aiheuttanut todennäköisesti sen että 2S säännön mukaisia paketteja olisi pitänyt kärkikamppailusta haaveilevien ruveta hommamaan - joka ei olisi ollut kenenkään halu luultavasti.
asia on sinänsä historiaa, kun 2S 25.5T sääntö poistuu kokonaan ensi kaudeksi.

Supastox auto tekniikaltaan poikkeaa C-12 autosta niin paljon, että ns. luonnollista siirtymää siitä luokasta seuraavaan ei tule muuta kuin uuden auton ostolla.
Suomen mittakaavassa Brittien GT-12 sarjan supastox runkoja on suhteessa vähän käytettyihin c-12 autoihin nähden. Suomen GT-12 luokka on tehty sille kalustolle mitä oletutusti on olemassa.

Vesa esitti tuossa aiemmin että supastox runkoon perustuvaa entry level mattoautoluokkaa olisi mahdollista ottaa mukaan mattoautosarjaan nykyisten luokkien rinnalle. Onko sille kysyntää -Hide-:llä ja muilla?  :azn:


Itse en niin mielelläni ole kaksipäiväisten kisojen kannalla, jos kisailijamäärät ovat nykyisten tasolla. Siitä huolimatta toki ajan mielellään C-12 kisoja joissa on 5-10 sijasta >15 kuljettajaa, on päivä sitten kumpi vaan  :wink:

229
Foorumin kalenteria on nyt mahdollista hyödyntää (6.4.2016). Kalenterin käyttöä kehitetään, ja siitä voi antaa palautetta ylläpidolle.

Tässä sääntöjä ja ohjeita, miten voi merkitä kilpailuja foorumin kalenteriin:

1. Vain ja ainoastaan kilpailutapahtumia voi merkitä rc10.fi omaan kalenteriin. Muut tapahtumat ovat kielletty
2. Tapahtuman nimi pitää olla lyhyt ja kuvaava sekä se saa sisältää paikkakunnan, esim. 'Fintrack Tour IV - Oulu'. Tapahtuman nimessä erillinen mainostaminen on kielletty.
3. Kilpailukutsun voi linkata tapahtumaksi, mutta koskien vain käyttäjän omia tekemiään viestejä.
4. Tapahtumia pystyy lisäämään vain rajattu joukko käyttäjiä, koska se vaatii oikeuksia. Oikeuksia annetaan esim. kerhoa edustavalle nimimerkille (esim. OSPA, FullSpeed RC) sekä yksittäisille käyttäjille pyynnöstä. Oikeuksia ei tulla antamaan kaikille käyttäjille eikä myöskään kaupallisille käyttäjille.
5. Tapahtumaa luodessa, on kielletty lähettää siitä viestiä millekään alueelle 'lähetä alueelle' toiminnolla.
6. Jos kisakutsua ei ole vielä olemassa, mutta järjestäjä haluaa siitä merkinnän kalenteriin, voi järjestäjä tehdä tapahtuman kalenteriin etukäteen. Kun kisakutsu on tehty, voi linkittää sen kalenteriin tapahtumaksi ja poistaa ennakkoon tehdyn tapahtuman.

230
Tulokset / Vs: 1:12 EM 2016 Hudy Arena
« : 02.04.16 - klo: 12.50 »
tämän päivän live https://www.youtube.com/watch?v=BzD-VoI2eXw

Juho on TOP3 vauhdissa. Vesa TOP10 vauhdissa Stokissa.
Jukka sijoilla 40-50 stokissa.

233
Tulokset / 1:12 EM 2016 Hudy Arena
« : 31.03.16 - klo: 13.24 »
Kisat alkamassa Hudy Arenalla. Luokkina 1:12 viritetty ja 1:12 13.5 stock luokka.
Mukana suomesta:
Yli, kummatkin luokat
Levänen, viritetty
Häkämies, stock?

Kisaa liittyviä linkkejä:
https://www.facebook.com/rcracingtv/?fref=ts ovat paikalla tekemässä LIVE-lähetystä
https://www.facebook.com/HudyArena/?fref=ts kisapaikan sivut
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtl1/v/t1.0-9/12801636_1162797487064467_8440641957020670863_n.jpg?oh=631bea2580590a24174d4ef0c870477c&oe=57772081 kisarata näyttää viime vuoteen nähden kalustoystävälliseltä ja tasaiselta.

Alkueriä taisi olla 6, pistelaskulla. Kisa huipentuu sunnuntain finaaleihin.

234
Pariin tiedusteluun vastauksia:
Kisapaikalla on 17-18 astetta peruslämpötila ollut. Luultavasti nousee kun ihmisiä ja sähkölaitteita on enemmän.
Itse en suosittele juomaan kisapaikalta vettä kraanasta, koska vanha rakennus.

Pöytiä on ainakin 25-30, tuoleja ei ole niin monelle. Niitä kannattaa ottaa mukaan.
Pöytäpaikkojen järjestykset selviää viimeistään kisapaikan aamulla.

Ajo-ohjeita:
https://goo.gl/maps/ezqGbdNfvsR2 Tropiclandian ohi, ja juuri ennen satama-aluetta käännytään oikealle.
https://goo.gl/maps/jbjW3fibSd42 Tästä portista sisään, kierrätään ennen rakennusta vasemmalle
Tavarahissi on rakennuksien takana, jonka kautta kulku onnistuu suoraan varikolle.
Järkätään ainakin piha-alueelle opastekylttejeä.

Tervetuloa!

235
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2016 Sääntökeskustelu
« : 02.02.16 - klo: 13.35 »
itse pidän palkinnoista silloin kun niille on aihetta. itse palkintojen ongelmajäteongelmaan on ratkaisu: niitä voi lahjoittaa muihin kerho- tai seuratoimintaan tai esim. kehitysvammaisten toimintaan. Itse tein jälkimmäisen ja niistä oltiin hyvin kiitollisia.

Ykstyyppimoottoreissa ja säätimissä on se huono puoli, että mallit uudistuu ja vanhojen tuotanto loppuu ajan myötä--> vanhoja hyväksihavaittuja ei saa kauaa.

236
Missä kaikissa ohjain vastari yhdistelmissä saa ajoakun jännitteen näkymään.
Ainakin Sanwa MT-4 + RX462 yhdistelmällä onnistuu
Onko muita?
Sanwa radio MT4-S / M12 / M12S ,joissa tuki SSL-tekniikalle, ja RX-472/RX-482 & Sanwa Super vortex zero / uudempi Sanwa säädin.

237
Laitetaan tännekin kyssäri:

Osaisiko joku valaista että millä paikkakunnalla EPUA:n FTT 3 kilpailu järjestetään? Olisi noin niinkuin suunitelmien takia tarpeellista tietää. Kukaan Suomen pienimmässä Full speed kerhossa ei osannut vastata muuta kuin että ehkä kai Seinäjoella?
Ylistaro(Seinäjoki) tai Vaasa. Selviää lähiaikoina.

238
Kiitos kisanjärjestäjille ja kisaajille! Omalle kohdalle voitto oli hieno juttu  :cool:

Rata oli varsin vaikea ja paikka paikoin (liian) kapea. F1 autot pääsivät sukeltamaan putkien alle, autot kuitenkin tuntuivat osumien perusteella olevan hyvinkin kestäviä.

Pistin toiseen keskusteluun vinkkejä, mitä kannattaa tsekata kalustosta ajan kanssa  läpi:
http://rc10.fi/index.php?topic=49651.msg787509#new

239
Sähköautot / Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« : 14.12.15 - klo: 09.18 »
Harmi kun ei kisoissa ehtinyt muiden autoja säädellä ja tsekkailla juuri lainkaan.

Muutama perusasia kuntoon:
-tarkista että pivotti ei jumita (ota  iskari irti ja tuubien&sivujousien tuki) missään ääriasennossa
-tarkista että sivulinkit eivät estä sivuttaisliikettä, vaan ovat sopivan herkät mutta ei kuitenkaan lisää pitkittäisvälystä (nelipyöräohjaus ei ole toivottua) https://www.youtube.com/watch?v=9zlJ4sIElN8
-etujousituksen ulosjousto. pienet jouset kuoleentuvat /menevät kasaan ajan myötä ja samalla etupäähän tulee ulosjoustoa. myös joissakin autoissa (esim. Xray/AE tyyliset keulat) alatukivarren ja kingpin pallon väliin tulee pystyklappia josta tulee ulosjoustoa. jousia ja tukivarsia/palloja pitää siis uusia toisinaan. CRC ohjauspalassa on näppärä kingpinnin pituuden säätö jolla voi säätää ulosjoustoa kätevästi. AE/Xray tyylisessä keulassa sitä voi säätää 0,1-0,3mm shimmeillä tarpeen mukaan. jousia ei ole tarkoitus laittaa esijännitykseen shimmeillä/kiristämällä kingpinniä. Haitat etujousituksen ylenpalttisesta ulosjoustosta: auto kääntyy kaasu päällä huonosti, etumaavaraa voi olla vaikea saada riittäväksi, ohjaus on epämääräinen suunnanvaihdoissa. säädä etupään ulosjousto ennen maavaraa!
-maavara kohdalleen! edessä, auton keskellä ja takana 3,5mm on hyvä lähtökohta. itse mittaan keskeltä maavaran akun takaa pohjalevyn ihan lopusta.
-iskarin ulosjousto. perän pitää "roikkua" kun auto on irti pöydästä. kun maavara on tsekattu edellä mainitusta kolmesta kohdasta, mitataan ulosjousto auton keskeltä "vetämällä" perää taaksepäin jolloin iskarin on maksimimitassaan. maavaramitta työnnetään samalla auton alle. ja siinä pitäisi olla 4,5-5,0mm mittana. ulosjouston määrällä voi vaikuttaa mm. kaasu päällä kääntyvyyteen
-taka-akselin laakereita tulee uusia tarpeeksi usein, muuten akseli alkaa kulumaan laakereiden kohdalta ja tulee ylimääräistä klappia.
-taka-akselilla pitää olla sivuttain pieni klappi. jos se on liian tiukalla auto voi puoltaa kiihdytyksissä eikä kulje suorilla
-jos ajat samoilla renkailla uudestaan päivän mittaan, vähennä pidotusaikaa jälkimmäisillä ajokerroilla. tarkista myös renkaiden reunojen liimaukset
-etujousitus pitää kaikissa asennoissa toimia herkästi
-käytä joustavia sensori- sekä moottorinjohtoja, jotka eivät väännä perää johonkin asentoon väkisin. Moottorinjohdot ei saa jumittaa koriin (GT-12 korin kanssa ei ongelma)

Näillä vinkeillä pääsee jo pitkälle  :wink:  :cool:
Apuja saa kokeneemmilta kun kysyy. Parhaimpia tapoja on seurata kokeneempien rutiineja ja samalla kysellä  :azn:

240
Yleinen keskustelu / Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« : 13.11.15 - klo: 13.05 »
suosittelen vahvasti säiliöllistä kompressoria. Sparmaxin tyylisissä ei oikein omien kokemuksien mukaan riitä potku / kompura käy koko ajan, ja kuumenee. Paineenulostulo on siksi myös epälineaarinen, ja pitää odotella että kompressori saa tehtyä paineen. Tähän odotteluun menee aikaa paljon.

Itsellä käytössä joku kovaääninen 20-30l säiliöllä oleva, jossa vedenerotin&paineensäädin. Huutaa kuin hyeena kyllä, mutta sen kanssa ollut tultava toimeen.


150-200e hinnalla voi jo löytyä hiljaisia maalauskäyttöön soveltuvia kompuroita. PMi ja valtsu voivat ehkä kertoa niistä kokemuksia?

Sivuja: 1 ... 5 6 7 [8] 9 10 11 ... 30