Kirjoittaja Aihe: Monsteri konversio  (Luettu 5429 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mika R

  • Vieras
Monsteri konversio
« : 22.05.03 - klo: 09.11 »
Tässä nyt vaihteeksi tällainen topikki, jossa aiheena monsterin konvertointi kahdella 4-tahti moottorilla (OS FS-26S-C).

Alustaksi on ajateltu esim. Kyoshon vanhempaa USA-1:stä jos saa edullisesti tai melkein mitä tahansa muuta, jos se tuntuu sopivaksi alustaksi konversiolle. Heittäkää ajatuksia, mielellään asiantuntevia  :D

Ekaks tohon alle konversioon liittyen riston hyvä viesti, johon yritän vastailla jotain alkuun:

"Ymmärsin jostain foorumin kommentistasi, että olet rakentamassa monsteria, koska pelkät rungot kiinnostaa. Laadin melko selityksen / kysymykset, mutta taisivat hukkua. Yritän siis uudelleen.

Itse olen kiinnostunut 4-tahti koneista, joiden kierroslukualueen vuoksi vakiovälitykset haaveilemaani "trial/mönkijä" monsteriin voisivat olla sopivat.

(Poijjat tosin ovat kiinnostuneita pelkästään huippunopeudesta. Traxxas on huomannut myös t-max markkinoinnissaan.)

Välitysten radikaali lyhentäminen näyttää olevan ainakin megaforcen tapauksessa ongelmallista (kardaani tulee esteeksi, jos "isoa" ratasta yrittää suurentaa).

Ameriikassa fs40 ossi ilman vetokäynnistintä oli "vain" 160$.
(tower...) Saaneeko ko. konetta näillä kännyssä pidettävillä starttereilla käyntiin (ossi väittää, 4-tahdissa olevan enemmän puristuksia kuin 2-tahdissa). Kavereiden 2-tahtisten krossareiden starttailukin näyttää joskus varsin epätoivoiselta. Vetostartteri versio näyttää olevan 300$, joten 140$ pelkästä vetostartterista tuntuu kovalta.

Vääntö/teho käyrät paperilla varmaan paljastaisivat nelitahtia kokeilemattomalle totuuden. (omistin joskus 1-pyttyisen 500cc:n moottori pyörän, jossa ei ollut vääntökäyrää, vaa vaakatasossa oleva suora). Jos nämä pienet koneet käyttäytyvät samoin olisi 4-tahti varmaankin ratkaisu trial-monsteri ongelmaan.

Toki monsterilla on kivaa ajaa kovaakin huonossa maastossa, jos alusta pelaa. Ei vaan liene mahdollista yhdistää trialia ja vauhtia samaan autoo, joten pitänee rakentaa molemmille oma."

Mika R

  • Vieras
Monsteri konversio
« Vastaus #1 : 22.05.03 - klo: 09.26 »
Mielenkiitoista luettavaa, risto. Itsellä on kokemuksia vain noista .26 koon nelareista, yleensä byggyissa ja monstreissa käytetään Ossin .40 koon nelitahtia (FS-40S-C(X)).

.26 on ainakin erittäin miellyttävä ja helppokäyttöinen, joten luulisin että .40 on myös vaikkakin tosiaan puristusten takia saattaa vetarin naru jäädä käteen. Käsistartteri on oman kokemukseni mukaan hieman hankala, vetari parempi, joten ehkä ostaisin sinuna vetarillisen mallin tai sitten starttiboxin. En tiedä mistä toi hintaero tulee, mutta noi OS vetarit ovat laatua jota kyllä varmaan vaaditaan kun puristusta tosiaan on noin paljon.

Omien kokemusteni mukaan nelarilla ei missään olosuhteissa pääse samaan maksimi nopeuteen kuin kisa 2-tahti motilla, mutta keskiverto moottorin kanssa ovat samalla viivalla (tietty vaativat eri välitykset eli isommat pinjonit), etenkin jos käytettävissä on 2-nopeus vaihde. (Kannattaa lisäksi huomioida että pillistä on kokemukseni mukaan myös nelarin tapauksessa hyötyä).

Muta se tapa millä ne sen tekevät on kyllä tyylikäs: nopea kiihtyvyys (verrattuna 2-tahtiin), komea ääni ja herrasmiesmäinen meno HD tyyliin ja vääntöä tosiaan riittää. Eli radalla 4-tahti moottorit toimivat hyvin, koska huipunopeus ei ole tärkein asia välttämättä (riippuu radasta). Hieno piirre on myös, että ne käyvät "kuin buicki" eli eihän niitä sammumaan ajamalla saa ennenkuin bensa loppuu. 2-tahdeista ei voi aina sanoa samaa.

Itse ajattelin monsteri konversioon .40 sijaan kahta .26 mottia koska sellaset löytyy hyllystä. En tiedä vielä miten se tehdään, mutta lopputulos voisi olla kiinnostava. Täytyy vain ekaksi hankkia se runko minkä päälle alkaa rakentaa hommaa.

Poissa BBT

  • Jäsen
    • Profiili
Monsteri konversio
« Vastaus #2 : 22.05.03 - klo: 09.51 »
Ja mehän tottakai saamme täällä forumissa lueskella miten projekti etenee, vai mitä?
Team Losi Micro-T

Mika R

  • Vieras
Monsteri konversio
« Vastaus #3 : 22.05.03 - klo: 11.45 »
juu, ilman muuta jos siitä nyt mitään tulee..

Siksi kaipaankin mielipiteitä teiltä miten esim USA-1:een saatais kaksi .15 kokosta mottia kiinni kummallekin puolelle pääratasta, eli miten homma vois onnistua (ylipäätänsä mahdollista) ja mielipiteitä siitä minkä monsterin antais parhaat edellytykset tollaselle konversiolle. Maailmalahan on lukuisia vastaavia 2-tahtipelejä; esim USA-1 jossa on kaksi OS CV-Hyper mottia, muistan nähneeni yhdessä lehdessä.

Poissa ieatdirt

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.monkeyminds.se8.org
Monsteri konversio
« Vastaus #4 : 22.05.03 - klo: 13.57 »
Jos mahdollista, niin ois mielenkiintosta nähdä jotain kuvia ton projektin etenemisestä. Mulla on usa-1 ja oon vähän aikaa mietiskellyt ton tyylisiä kehittelyjä.
be smart. don't be a retard

Mika R

  • Vieras
Monsteri konversio
« Vastaus #5 : 22.05.03 - klo: 14.55 »
Hyvä - onko sulla mahiksia lähettää tarkkaa kuvaa ton kärryn vaihteista ? Mikä on sun fiilis - saako 2 mottia mahtumaan ja miten noi kaasuvivustot sais linkitettyä ?

Kuvia voin toki lähettää mutta saattaa mennä ens syksyyn asti ennenkuin etenee olennaisesti.

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
Monsteri konversio
« Vastaus #6 : 22.05.03 - klo: 16.19 »
Tässä on kuva USA-1:stä ja noista servoista tms...

http://www.huuto.net/auctionimages/3896595-orig.jpg
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Poissa Heikkri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Monsteri konversio
« Vastaus #7 : 22.05.03 - klo: 17.01 »
Vivut ja asennuksen varmaan saa järjestymään, mutta miten kaksi moottoria synkronoidaan käyttäytymään identtisesti. Eli kaasut / seokset jne. Voisi kuvitella, että toinen voi jarruttaa toista ->
1hp +1hp = 0,8 hp ???

Poissa ieatdirt

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.monkeyminds.se8.org
Monsteri konversio
« Vastaus #8 : 22.05.03 - klo: 17.08 »
Kyl varmaan noi kaksi mottia saa mahtumaan, mutta kaasuvivustoista en tiedä.
be smart. don't be a retard

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
Monsteri konversio
« Vastaus #9 : 22.05.03 - klo: 17.27 »
hmm... kaasuvivustoa... ööö... laittakaa Y-haarottimella kaks erillistä kaasuservoa....
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Poissa Heikkri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Monsteri konversio
« Vastaus #10 : 22.05.03 - klo: 17.44 »

Poissa Heikkri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
Monsteri konversio
« Vastaus #12 : 22.05.03 - klo: 18.10 »
Oh my  :shock:  That's sick...
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Poissa rc-boy

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Monsteri konversio
« Vastaus #13 : 22.05.03 - klo: 18.44 »
Toi eka olis ihan siisti! Sisäänajo ois kivaa kun kaksi mottia samassa autossa...

Mika R

  • Vieras
Monsteri konversio
« Vastaus #14 : 22.05.03 - klo: 19.23 »
Lainaus käyttäjältä: "mascot"
hmm... kaasuvivustoa... ööö... laittakaa Y-haarottimella kaks erillistä kaasuservoa....


nerokas idea, enpä tullut ajatelleeksi, tänks!

Mika R

  • Vieras
Monsteri konversio
« Vastaus #15 : 22.05.03 - klo: 19.24 »
Lainaus käyttäjältä: "rc-boy"
Toi eka olis ihan siisti! Sisäänajo ois kivaa kun kaksi mottia samassa autossa...

onneks on jo ajettu aika sitten, mut kai se menis yks kerrallaan

Mika R

  • Vieras
Monsteri konversio
« Vastaus #16 : 22.05.03 - klo: 19.30 »
heikkri, loistavia esikuvia! Kiitti!

Kun mulla on "vaan" .26:set, niin täytyy löytää pienempi monsteri.. tai sitten ei vaan tuu ihan noin tehokas. No jäähän tilaa enemmän servoille ja isommalle tankille. Ai hitto, tää hommahan kehittyy..nyt vaan se kärry jostain. Ehdottakkaapas jotain missä ei tulis mottia valmiina, ei taida sellasta löytyä? niinno, kyllähän noi kauppiaat vähentää sen setin hinnasta, täytyy kysellä..ehdotuksia?

Mika R

  • Vieras
Monsteri konversio
« Vastaus #17 : 22.05.03 - klo: 19.39 »
Lainaus käyttäjältä: "Heikkri"
Vivut ja asennuksen varmaan saa järjestymään, mutta miten kaksi moottoria synkronoidaan käyttäytymään identtisesti. Eli kaasut / seokset jne. Voisi kuvitella, että toinen voi jarruttaa toista ->
1hp +1hp = 0,8 hp ???


Hyvä pointti Risto, oon itsekin miettinyt tota. Onneksi 4-tahdit käy silleen rauhallisesti että synkronointi lienee helpompaa kuin 2-tahdeilla. Lisäksi kytkimet kyllä luistaa sen verran että luulis onnistuvan vaan tarkkaan säätämällä. Eihän se ihan helppoa ole luultavasti, mutta lehdistä kun oon lukenu niin on noi ollu (2-tahtiset) hätäsiä pelejä, siis vääntöä ja kiihtyvyyttä on riittänyt vaikka huippunopeushan tosta ei nouse ennenkuin muuttaa välityksiä eli siitä päätellen onnistuis. Onpa kuulemma tullut joka sarjavalmisteinenkin 2-moottorinen, taisi olla viime R/C Car:ssa maininta.

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
Monsteri konversio
« Vastaus #18 : 22.05.03 - klo: 19.52 »
Rakenna 1-2 kurkku ja siihen .40 tai isompi kaasari niin ei tartte isommin synkkailla.....
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Mika R

  • Vieras
Monsteri konversio
« Vastaus #19 : 22.05.03 - klo: 19.55 »
Lainaus käyttäjältä: "TapHaap"
Rakenna 1-2 kurkku ja siihen .40 tai isompi kaasari niin ei tartte isommin synkkailla.....


hmm..siis yks kaasari josta kahteen pönttöön? .. jaa, ei tuokaan ollenkaan huonompi idea  :lol: mutta ei se kuitenkaan takaa että motit todella käy samaan tahtiin .. 2 kaasaria olis kuitenkin varmempi?

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
Monsteri konversio
« Vastaus #20 : 22.05.03 - klo: 20.19 »
Mika katoppas tuolta Ofna Monster pirate runko ei tosin tule pyöriä mukana....

http://www.stormerhobbies.com/
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Poissa Heikkri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Monsteri konversio
« Vastaus #21 : 22.05.03 - klo: 21.57 »
Tässä vielä hpi-savagen tehon puutteiden kanssa pyöriskeleville, tahi rättäri-faneille. Bokseri-savage :

http://www.rcpics.net/view_single.php?medid=2335

Poissa turilas101

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Monsteri konversio
« Vastaus #22 : 23.05.03 - klo: 01.09 »
Mielenkiintonen ajatus, vaikuttaa aika oudolta... Tosiaan, jos ajattelet että toinen kone ottaakin hätäsemmin jengaa kuin toinen niin aikalailla sotkevat toisiaan, toinen jarruttaa toista ja toinen taas antaa toiselle "liikakierroksia"... Onneksi noissa koneissa on keskipakokytkimet jotka antaa jonkun verran anteeksi vaikkei koneet täysin samaan rytmiin käviskään. Kuvittelisin että aikamoista tärinää saa aikaan ja pääratas saa kärsiä... :)

Rupesin miettimään tuota 1-2 kaasaria, en osaa sanoa varmasti mutta mahtaako toimia kun on kaksi erillistä moottoria, erilliset kampiakselit ja omat työtahdit, johan siinä menee kaasuttimessa pasmat sekasin kun imutahdit on eri aikaan. Kaks kaasaria ehkä vaan, ja sitten ne pitää vaan saada synkattya samoihin. En tiedä... se on ainakin varma että 2-1 pakoputki ei tule kyseeseen. :)

Kyllä tulee rähee peli, tuo linkin takana ollut 2xO.S.:llä varustettu vehje oli kyllä sen näkönen ettei eturenkaat paljoa maata hipase.

Mika R

  • Vieras
Monsteri konversio
« Vastaus #23 : 23.05.03 - klo: 09.47 »
Hyviä kommentteja, kiitos kaikille!
Joo, pääratas sais olla metallinen juuri tuosta syystä että joutunee melkosen koville, ja kyllä mäkin olisin taipuvainen kahteen kaasariin ja pakoputkeen (koska sellasetkin hyllystä löytyy) ainakin aluks.

Poissa Heikkri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Monsteri konversio
« Vastaus #24 : 23.05.03 - klo: 22.59 »
Synkronoinnista seuraavaa:

1: Koneet erillisilä kytkinkelloila ja yksi kaasari ( = toisistaan riippumattomia)->
yhden kaasarin näkemä kuutiotilavuus vaihtelee 1xkone-2xkone ->
Ei toimi ! (koneiden keskinäinen ajoitus ei pysy samana kuin "oikeissa" useampisylinterisissä koneissa)

2. Koneet erillisillä kytkinkelloilla ja molemmilla oma kaasari ->
Kaasarien kurkkujen aukeaminen tulee saada synkkaan. Ja lisäksi seokset tulee saada synkkaan ts. koneet käyttäytyvät identtisesti koko kierrosalueella.  Jos hommaa verrataan 1:1 koneisiin, joissa suuttimet ovat kiinteät, ongelmaksi muodostuu pikkukoneiden seossäädöt. Ne voi saada vain noin suurinpiirtein "sinnepäin" Kurkkujen aukeamisen säätäminen synkkaan riittävällä tarkkuudella tulee jo olemaan riittävän vaikeaa. 1:1 moottoreissa homma voidaan hoitaa vertailemalla alipaineita kaasareiden kurkuista, mutta näissä pienkoneissa homma tuskin onnistuu.
Seos juttu vielä lisäksi.

3. Paras vaihtoehto näyttäisi olevan :
Koneet kiinteästi samassa päärattaassa ja yksi kaasari, josta tulee samanlaista löpöä molemmille koneille. Kytkin kello vasta päärattaan jälkeen. Tässä vaihtoehdossa koneet voitaisiin ajoittaa 1-kierroksen offsetilla, jolloin yksi kaasari (kummasta vain) koneesta riittäisi, ja näin ainakin seos molemmille koneille olisi sama.
Vaikuttaa siihen asti hyvältä, mutta kuinka kaksi toisiinsa kiinteästi kytkettyä vetokäynnistin konetta käynnistetään ??

4. Lopuksi: Paras vaihtoehto lienee yksi riittävän tehokas kone.
Se, että jos ameriikan poijjat ovat kahden koneen yhdistelmiä rakennelleet, ei tosiaankaan tarkoita sitä että 1hp+1hp =2hp, ja että se oikeasti toimisi. Varmaan pysyy käynnissä, mutta pääsisikö melkein samaan suorituskykyyn sammuttamalla toisen koneen.

5. Jos kokeilla haluaa, itse ainakin kokeilisin seuraavaa: Tekemällä synkronoinnista säädettävän (servo seokseen tai kurkkuun) ja asentamalla koneet siten, että toinen vetää etupäätä ja toinen takapäätä, pääsee kokeilemaan säädettävää vetosuhdetta, kuten nykyisissä ralliautoissa. esim 40%/60% etu/taka. Tämä nyt lienee tosi utopiaa !!??!! Olisipahan ainakin tullut kokeitua sellaista, jota joka nettisivulta ei löydy !!

Taitaa olla aika pehmyttä tänään...

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
Monsteri konversio
« Vastaus #25 : 23.05.03 - klo: 23.05 »
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Poissa Heikkri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Monsteri konversio
« Vastaus #26 : 23.05.03 - klo: 23.08 »
Totta ! Mutta nyt juttu perustuu siihen, että on pakko päästä laittamaan kaksi konetta !! Lieneekö jotenkin coolia, seksikästä, tai sitten on kaksi konetta käytettävissä, kuten mikalla lienee ??

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Monsteri konversio
« Vastaus #27 : 23.05.03 - klo: 23.51 »
Tuota noin... jos homman ajattelee näin :  Kun toinen kone alkaa nyykähtää antaa toinenkin kone tehonsa käyttöön, jolloin 1+1 = melkein 2. Eli vaikkei koneet kävisikään aivan samanlailla, mutta mahdollisimman hyvin säädettynä veikkaisin että tehonlisäys on melkoinen verrattuna yhteen koneeseen. Amerikan poijaathan on sitä mieltä, että tehot kaksinkertaistuisi, mikä kuitenkaan ei varmaan pitäne paikkaansa.
Power-Save-Racing Team

Poissa turilas101

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Monsteri konversio
« Vastaus #28 : 24.05.03 - klo: 01.23 »
Lainaus käyttäjältä: "Heikkri"
Synkronoinnista seuraavaa:
3. Paras vaihtoehto näyttäisi olevan :
Koneet kiinteästi samassa päärattaassa ja yksi kaasari, josta tulee samanlaista löpöä molemmille koneille. Kytkin kello vasta päärattaan jälkeen. Tässä vaihtoehdossa koneet voitaisiin ajoittaa 1-kierroksen offsetilla, jolloin yksi kaasari (kummasta vain) koneesta riittäisi, ja näin ainakin seos molemmille koneille olisi sama.
Vaikuttaa siihen asti hyvältä, mutta kuinka kaksi toisiinsa kiinteästi kytkettyä vetokäynnistin konetta käynnistetään ??

Tämä tosiaan on kenties toimivin vaihtoehto! Tuohon käynnistykseen lienee ratkaisuna modifioida jotain startteria niin että koneet saa pyöräytettyä päärattaasta käyntiin. Missä käsistartterissa riittää potku kun kahden kisakireen koneen puristukset tulee vastaan? :)

Lainaus käyttäjältä: "Heikkri"

4. Lopuksi: Paras vaihtoehto lienee yksi riittävän tehokas kone.
Se, että jos ameriikan poijjat ovat kahden koneen yhdistelmiä rakennelleet, ei tosiaankaan tarkoita sitä että 1hp+1hp =2hp, ja että se oikeasti toimisi. Varmaan pysyy käynnissä, mutta pääsisikö melkein samaan suorituskykyyn sammuttamalla toisen koneen.

Käytännöllisin, mutta asiahan on ihan eri vaikka tehoa tulis 6hp, siitä puuttuu se toinen kone. :twisted:

Lainaus käyttäjältä: "Heikkri"

5. Jos kokeilla haluaa, itse ainakin kokeilisin seuraavaa: Tekemällä synkronoinnista säädettävän (servo seokseen tai kurkkuun) ja asentamalla koneet siten, että toinen vetää etupäätä ja toinen takapäätä, pääsee kokeilemaan säädettävää vetosuhdetta, kuten nykyisissä ralliautoissa. esim 40%/60% etu/taka. Tämä nyt lienee tosi utopiaa !!??!! Olisipahan ainakin tullut kokeitua sellaista, jota joka nettisivulta ei löydy !!

Jees, kuten sähköautoissa eri moottorit edessä ja takana. Sitten vielä kolmikanavainen ohjain, erilliset koneet eteen ja taakse ja niille omat kaasuservot, siitä sitten vaan sompaamaan, voi mutkan mukaan ajaa enemmän etuvedolla / takavedolla. :mrgreen:

Tai molemmat servot samaan kanavaan kiinni, ei mene veto ihan tasan mutta voisi toimiakin.

Hulluja ideoita. :)

Poissa ReCo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Monsteri konversio
« Vastaus #29 : 24.05.03 - klo: 09.37 »
joo aika magee saattas tulla :D
Savage SS 4.6
Mini-z