Pistän tänne nyt saman ku hobbylinna sivuille:
Sanon jo heti, etten tunne mallia, mutta yleensä se menee aika samanlailla.
Ensin niin rikkaalle seos, kuin vain saa pysymään käynnissä. Tämä siis pukin päällä renkaat vapaasti liikkuvissa. Pari tankkia pukin päällä hyvin pienellä kaasulla erittäin rikkaalla.
Sitten kiristetään vähän neulaa ja laitetaan auto kolmannella tankilla maahan. Ajetaan ensin pari tankkia maassa niin rikkaalla, että hyvä että kulkee eteenpäin. Ei kumminkaan ihan koko tankkia saa ajaa putkeen kaasu pohjassa, vaikka kone ei pääsisikään kiertämään liikaa. Aina välillä kaasua sen verran, että kulkee eneenpäin kävelyvauhtia tai hiljempaa (älä kumminkaan polta kytkintä!) ja taas vähän huilia. Taas eneenpäin ja huilia...
Kolmannella tankilla maassa voi ruveta kiristämään neulaa jo vähän enemmänkin, mutta silti pitää olla vielä huomattavan rikkaalla. Siinä se kolmas, neljäs ja viides tankkikin maassa joka tankin välissä vähän neulaa kiristellen.
Joka tankin välissä pitää olla huolellinen jäähdytys. Eli koneen pitää itse antaa jäähtyä, sitä ei SAA nopeuttaa millään lumella tms!
Lisää vauhtia/kiristä neulaa portaittain, ei niin että kun on 7 tankkia vedetty sisäänajoa kävelyvauhtia niin sitten yhtä-äkkiä kone kisasäätöihin ja urku auki. Ei ei. Vaan vauhtia lisätään pikkuhiljaa.
Ehkä annoin vähän säännön omaisesti nuo tiedot, että ei ole siis tarkoitus tehdä juuri niin kuin sanoin, mutta johonkin tohon suuntaan se kannattaa tehdä. Ainakin itse olen hyviä koneita saanut tuollaisilla sisäänajoilla.
Tankkien määrät riippuu vähän tankin koosta. Jos on pureten alphassa savagen tankki (160ml), niin eipä sitä montaa tankkia tarvitsekkaan ajaa..
Auttoko yhtään? :)
edit: niin montako seosneulaa siinä kaasuttimessa on? Niitä kuuluu olla 1-3 + tyhjäkäynnin suuruuden säätöruuvi. Perehdy vähän ensin ohjeisiin, että tiedät mikä neula on mikäkin. Laita neulat ihan ensin ohjeiden mukaisiin säätöihin. Neulan asennot lasketaan niin, että se kierretään ihan, mutta kevyesti (!) ja sitten avataan tietty kierrosmäärä. Säätäessä aina pidetään mielessä, että missä oli viimeksi, ettei tarvitse koko ajan käännellä kiinni ja taas auki.
Itse rikkaus tarkoittaa, että moottori saa rikasta seosta, eli polttoainepitoista. Laihentamisella tarkoitetaan, että laitetaan seosneulaa kiinnippäin, niin moottoriin menee enemmän ilmapitoista seosta. Eli seosneuloilla säädellään kuinka runsaasti polttoainetta virtaa moottoriin.
Sisäänajon aikana polttoainetta pitää rynnätä sinne aivan ylimäärin, että voitelee varmasti tarpeeksi hyvin ekoilla tankeilla. Palamatonta ainetta pitää aluksi roiskua putkesta kunnolla. Ja savua tulee putken täydeltä!
Myöskään pakkasessa moottoria ei kannata sisäänajaa, se kärsii liian alhaisesta lämpötilasta. Talviaika on vähän huonoa aikaa sisäänajaa. Koita vaikka laittaa jotain pientä lämmikettä kannen ympärille, kun ensimmisiä tankkeja pärryttelet. Mutta varo koneen liiallista kuumenemista!! Sisäänajossa se ei saa paljoa kuumentua.
Tällaisia topiceja on koko foorumi täynnä. Oikeasti sun olisi pitänyt käyttää haku-toimintoa! Jos jokainen tekee omasta asiastaan oman topicin, niin täältä ei voi koskaan löytää mitään kunnon tietoa, vaan hajanaisesti sieltä täältä. Tavoitteena on, että yhdestä asiasta on yksi topici, joka aina haun avulla etsitään ja kirjoitetaan sinne. Tämän aiheen topiceja on ollut useasti ennenkin. Jos sitten myöhempien vaiheiden säätöapua tai muuta tarvitset, niin hae haulla joku hyvä topici ja lue ensin se/ne läpi, jos jää epäselvää, niin kysy sitten. Jos kaikki tekisi niin, olisi kaikkien helpompi möys tehdä niin. :P