Tänään tuli auto Saksasta. Mini-Z Shopista tilasin. Rahat maksoin etumaksuna, viikko sitten olivat perillä ja viikon kesti, jotta auton sain postista (seurantakoodilla olisin saanut eilen). Mini-T RTR + kuulalaakerit + postikulut = 204e. Ei siis paha. Palvelu sujui sujuvasti englannin kielellä. Sähköpostiin vastailivat rivakammin, kuin suomalaiset liikkeet..
Sitten hieman ensituntumaa autosta:
Ensinnäkin, olin erittäin yllättynyt siitä, että auto on pitkälti tarkka kopio 1/10-luokan truckista. Kaikki vain on hieman pienempää.
Akkuna olen testiajoissa käyttänyt kahden kennon ETEC1200MAh Lithium-Polymeeriakkua. Täydessä latingissa akun jännite on (aina) 8,4V. Vastaa siis ~6-7kennoista NiMH-pakettia, ainakin periaattessa. Akun painohan tosin on alle puolet NiMH-paketista, kapasiteetti silti suurempi. Jatkossa tulen käyttämään 2/3 A (vai AA?) koon KAN1050 NiMH-kennoja, tai vastaavia.
Moottorina on vakiona tullut 280-mabuchi. Nurkissa odottaa kuitenkin 350-koon lennokista yli jäänyt mabuchi. 350-koon moottorin ominaisuudet eivät välttämättä ole sopivat (voi kiertää liian vähän), joten voi olla, että joudun tilaamaan kiertävämmän (graupnerin moottorit maksavat 7-9e/kpl). 300/350-koon moottoria varten joudun ilmeisesti modifioimaan motor-platea. Vakiomoottorille LiPo jaksaa antaa mainiosti virtaa. Sora lentää ja meno on yllättävän vauhdikasta. Saisi kuitenkin olla vauhdikkaampaakin..
Säätöjä autosta löytyy periaatteessa kaikki samat, mitä 1/10-luokan autosta. Päällimmäisenä pyörien kulmat ovat säädettävissä, myöskin iskareille on useita kiinnityspisteitä. Slipper-kytkin löytyy myös.
Heikoin kohta on ehdottomasti iskarit. Kitkaiskareista tuntuu kitka olevan hukassa, perä pomppii levottomasti jousien varassa vailla vastusta. Öljyiskarit tulevat hankintalistalle, kun kuppi tulee täyteen.
Kävin koeajamassa autoa paikallisella "radalla". Meno oli aivan maittavaa, mutta luonnollisesti pieni auto reagoi herkemmin pieniinkin pomppuihin radalla. Satunnainen kasvillisuus siellä täällä keskellä ajolinjaa oli hallaa Minille, auto lähti niistä herkästi hallitsemattomiin pomppuihin. Hypyt sujuvat, mutta kaasunkäytön kanssa tulee olla tarkkana. Liian aikaisin päästetty kaasu tiputtaa auton armotta nokalleen.
Auto taipuu hyvin myös sisälle. Olettaen siis, että on tarpeeksi tilaa..
Sanoisinko siis, että hinta-laatusuhteeltaan mainio auto. Sopivasti piristettynä autolla pystyisi ehkäpä härnäämään isomman kokoluokan autoja myös. Luonnollisesti kisaaminen olisi kuitenkin mukavinta vastaavien autojen kesken. Senpä takia olisikin toivottavaa, että autoja saataisiin Suomeen lisää. Jos tilaaminen Saksasta ei nappaa, voit aina kysyä Hobbylinnan Mikolta (toivottavasti hän ei ota itseensä vinkistäni...
)
Kuvia löytyy, osa otettu ilman salamaa, menivät pieleen....
http://personal.inet.fi/koti/antti/mini-t/uusi/index.htm