Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Shamer

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 15
1
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 09.11.15 - klo: 23.06 »
Moi kaikille!

Olen pahoillani, etten ole yli vuoteen päivitellyt tämän projektin tilannetta.

Aloitin viimevuonna opinnäytetyön tekemisen ja sain samalla osa-aikaistyösopimuksen ja olin töiden ja koulun parissa melko intensiivisesti kesään asti. Kesä meni myös pitkälti töiden parissa. Aloitin nyt syksyllä opiskelun yliopistossa ja tuntuu etten ole ehtinyt ajatella muuta kuin koulua ja töitä viimevuoden ajan.

Tarkoitukseni on viedä tämä projekti loppuun jonain päivänä, mutta se ei todennäköisesti tule olemaan lähiaikoina. Postailen tänne kuitenkin jos saan tilaisuuden jatkaa jonain päivänä!

-Mikael

2
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 27.09.14 - klo: 16.50 »
Noniin, on aika päivitellä tätä projektia vähän pidemmän tauon jälkeen.

Jatkoin viimeviikolla siitä mihin jäin toukokuun alussa. Porasin vaihdelaatikon seinämiin pienet syvennykset prikoille, jotka estävät tappeja painumasta vaneriin sisään kiristettäessä. Leikkasin toiseen vaihdelaatikkoon lisää tilaa päärattaalle, työstin moottoripukkia eteenpäin ja piirsin uusiin runkolevyihin leikkauskohdat ja porattavat reiät.

3
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 03.05.14 - klo: 20.48 »
Sain tänään toisenkin vaihdelaatikon lähes valmiiksi, enää puuttuu lukitusruuvit rattaille ja ruuvit, joilla laitan vaihdelaatikon kasaan.

Huomasin myös, että 50t rattaat hankaavat toisiaan vasten hieman pyöritettäessä. Minun täytyy hioa niitä hieman, mutta sen ei pitäisi olla kovin suuri homma.

Seuraavaksi on vuorossa moottorilevyjen porailu ja sahailu.

4
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 02.05.14 - klo: 18.28 »
muutamia vielä:

5
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 02.05.14 - klo: 18.27 »
Sain tänään ensimmäisen vaihdelaatikon lähes valmiiksi, siitä puuttuu enää sopivat ruuvit ja moottoripukki.
Aloitin myös toisen vaihdelaatikon rakentamisen, sain piirrettyä päällilevyyn tarvittavat viivat ja porailtua reiät ennen kuin piti lähteä.

6
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 28.04.14 - klo: 01.06 »
Joo!

Olen itsekin selaillut boston dynamicsin rakennelmia, suosittelen vilkaisemaan myös Feston videoita!
Molemmilla valmistajilla on hienoja laitteita.

7
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 27.04.14 - klo: 21.27 »
pari vielä!

8
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 27.04.14 - klo: 21.27 »
Kävin viime torstaina ostamassa vaneria uusiin vaihdelaatikkoihin ja itse rungon seinämiin. Ostin myös samalla jiirisahan itselleni ja sopivan kokoiset kupariputket, jotta saan tehtyä rattaiden sovituspalat uudestaan.

Aloitin tekemällä sovituspalat. Keksin näpräillessäni, että voin juottaa sovituspalat toisesta päästä hiomisen tms. helpottamiseksi.

Sain tänään sovituspalat pikkuviilauksia vaille valmiiksi tänään ja aloitin myös vaihdelaatikkojen reikien paikkojen piirtämisen. Piirsin ensimmäisen levyn valmiiksi ja poraan sen avulla neljään levyyn reiät samoille kohdille niin mahdollisuus virheille jää pieneksi.

9
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 20.04.14 - klo: 23.25 »
Olen nyt saanut ensimmäisen vaihdelaatikon lähes valmiiksi ja olen huomannut muutamia ongelmia alkuperäisessä suunnitelmassani.

Käyn todennäköisesti ostamassa uudet satsit vaneria ja rakennan laatikot avonaisiksi huoltohelppoutta silmälläpitäen. Huomasin myös, että on parempi tehdä rattaiden sovituspalat metallista tai kovemmasta muovista. Pneumatiikkaputki tuntuu vääntävän niitä hieman vinoon kiristettäessä akselille.

Kävin myös ostamassa alumiinilevyä protoshopista moottorilevyjä varten.
Tässä kuitenkin muutamia kuvia edistyksestäni

10
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 01.04.14 - klo: 14.24 »
Tässä lisäkuvat, jotka lupasin aiemmin!

11
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 28.03.14 - klo: 14.48 »
Asia kunnossa!

Pahoittelut pitkästä tauosta, olen pikkuhiljaa näpräillyt noiden vaihdelaatikoiden kanssa tässä. Ajattelin postata tulokset vasta kun saan valmiiksi, mutta niinkuin kaikessa muussakin mitä olen rakennellut, käytäntö on osoittautunut haastavammaksi kuin suunnittelu. :D

Noh, tässä on jokatapauksessa pari kuvaa edistyksestäni. Rakennan ensimmäiseksi vain toisen vaihdelaatikon valmiiksi ja sen jälkeen, jotta ei tarvitse toistaa virheitä kahta kertaa. Olen jo edistynyt näitä kuvia pitemmälle, mutta en ole vielä dokumentoinut edistystäni. Laitan vaikkapa sunnuntaina muutaman lisäkuvan! :)

12
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 27.02.14 - klo: 10.23 »
Haluatko Buttenmeister millaisista "haasteista" on kyse tässä? :D

13
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 04.02.14 - klo: 00.00 »
Miksu L olet oikeassa :) ihan terästä nuo ovat (ei onneksi ole kovetettua :D). Kun tekee rauhassa, niin sahan jäljestä tulee kivan suoraa niin ei tarvitse pahemmin viilailla! :)

KiSaVa: Kokeilin sahauksen aikana pyörittämistä, mutta pylväsporakoneestani ei saa riittävän kevyitä kierroksia irti ja onnistuin tällä kokeilulla yhdestä sahanterästä hampaat siloittamaan :D

 Täytyy siis sahailla perinteisellä tavalla. Kun muistaa pyörittää ratasta tasaisin väliajoin, pääsee sahaamaan aina "kulmaa" ja näin homma helpottuu loppua kohden.

14
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 02.02.14 - klo: 20.16 »
Päätin kaventaa rattaita n. 8 milliä säästääkseni tilaa ja painoa vaihdelaatikoissa.

Samalla saan lisärattaita käyttööni mahdollista kakkosvaihdetta varten!
Tuo kaventaminen on rankkaa ja aikaa vievää hommaa, yhden 50t rattaan sahaamiseen menee reilu tunti. Olen sahannut kaksi kappaletta, eli 6 kpl on vielä jäljellä. Onneksi 40t rattaissa on hieman vähemmän sahaamista.

15
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 20.01.14 - klo: 19.13 »
Sain tänään paketin briteistä!

Kohtasin myös hieman ongelmia, sillä olin unohtanut pyytää 40t rattaisiin kiinnitysruuvia...

Pystyisikö joku koneistamaan minulle neljään kappaleeseen 4mm kierteillä varustetun reiän?

16
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 02.01.14 - klo: 23.44 »
Tässä vielä muutamia kuva!

Koska vaunu painaa nyt jo niin paljon, joudun hommaamaan jäykemmät jouset tai eri iskarit tuonne keskelle, olin suunnitellut että vaunu seisoisi vähän korkeammalla. Viimeisessä kuvassa vaunu on Revon vieressä.

17
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 02.01.14 - klo: 23.41 »
Noniin nyt on taas aika päivittää projektia vähän pitemmän tauon jälkeen!

Ostin bauhaussista vaneria ja kulmapaloja rungon pohjalevyä varten. Sahailin ja höyläsin pohjalevyn erilliskappaleet sopivaan muotoon ja pulttasin kiinni 4mm ruuveilla. Laitoin telat kasaan ja kiinni runkoon tänään! Laitteella on painoa 13,5 kg ilman vaihdelaatikoita, elektroniikoita ja akkuja.

Seuraavaksi pitää rakentaa vaihdelaatikot. Olen nyt alustavasti suunnitellut että välitys tulee alkuun olemaan 25/1. Ajattelin myös, että yrittäisin rakentaa 2-vaihteisen laatikon, mutta katsotaan aluksi että pitääkö perusvälitystä muuttaa.

18
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 25.11.13 - klo: 21.49 »
Löysin tuossa taannoin brittiläisen nettikaupan, josta saa vaikka mitä!

Ajattelin nyt alkuun tilata sieltä rattaat vaihdelaatikkoa varten kunhan saan testattua kokeilumallilla, että alennusvaihde on sopiva. Huomasin nyt, että sieltä saa myös ketjua. Löysin valikoimasta tuplaketjun, joka saattaa olla samalla hammasvälillä kuin nykyinen. Tämä vähentäisi mahdollisuutta, että tela hyppää pois rattaan päältä. http://www.technobotsonline.com/duplex-roller-chain-08b-2-1-2-in-m.html

19
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 25.11.13 - klo: 21.39 »

20
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 25.11.13 - klo: 16.49 »
Kävin tänään ostamassa 6,5mm vanerilevyä pohjaa varten. Pääsen varmaankin viikonlopulla askartelemaan!

21
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 18.11.13 - klo: 21.16 »
ja vielä!

22
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 18.11.13 - klo: 21.15 »
vielä pari!

23
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 18.11.13 - klo: 21.13 »
Kävin perjantaina ostamassa bauhaussista 15x70mm mäntylevyä ja aloitin rungon ja telojen välisiä kappaleita. Ostin myös 25mm höylän ja tilasin Tampereelta 6x240mm ruuveja telojen runkoon kiinnittämistä varten.

Liimasin kolme palasta päällekäin ja sahailin ja porailin niitä viikonlopun sopivaan muotoon!

24
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 11.11.13 - klo: 13.24 »
Laitoin eilen vielä päivän päätteeksi molemmat telarungot kasaan ja sahailin puusta rungon sivut karkeaan muotoon.

25
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 11.11.13 - klo: 13.19 »
Tässä vielä muutama kuva

26
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 11.11.13 - klo: 13.17 »
Tässä vaiheessa minulla on kahden telan kaikki osat pikkuviilauksia vaille kasassa!

Vietin lauantain porukoilla viimeistelemässä telarunkoja. Porasin runkoon uudet reiät ruuveille, joilla säädetään kiristyspyörien korkeutta/kulmaa, ostin 6x30mm jatkomuttereita, joita käytän runkolevyjen kasassapitämiseen(jouduin myös poraamaan niille uudet reiät, etteivät ne olisi tukivarsien ja iskareiden tiellä).

Hioin runkolevyjä kiristyspyörien varsien kohdalta paremman liikkuvuuden takaamiseksi ja laitoin yhden telan kokeiluksi kasaan. Tela tuntuu ainakin nyt pysyvän tiukasti paikallaan, saa nähdä mitä tapahtuu sitten jossain vaiheessa kun sille pitäisi kohdistaa enemmän voimia! Tällä hetkellä kaikki vaikuttaa hyvältä.

PS. Työtilani on päässyt vähän leviämään :D

27
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 11.11.13 - klo: 13.08 »
Väsäsin myös toisen vetopyöriä!

Rattaiden joka toisen hampaan irti leikkaamiseen ja hiomiseen kului kokonaisuudessaan 3-4 tuntia. Olin sahaillut välilevyt ja ulkolevyt valmiiksi jo aiemmin, joten niiden reittämiseen ei mennyt kovin pitkään.
Hexilevyjen leikkelyyn ja liimailuun kului yksi ilta, mutta se meni mukavasti lonkeroa nappaillessa ja musaa kuunnellessa! :)

28
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 11.11.13 - klo: 13.03 »
Tein laakeripesät liimamalla 3mm styreenilevyä päälleikäin 3kpl/puoli ja porasin 10mm reiän laakerilla yhteen palaseen jo muihin 5mm reiät. Sen jälkeen hioin ne muotoon tuollaisella "dremel" -kopiolla.

Hinoin kiristyspyörien varsien reunoja, jotta ne liukuisivat vaivattomammin runkolevyn välissä

29
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 11.11.13 - klo: 12.59 »
Noniin, laitetaampa vähän isompi päivitys!

Innostuin vähän enemmän nikkaroimaan tuossa pari viikkoa sitten.

Päätin, etten yritä tehdä itse torsiojousia, koska ne ovat työläitä valmistaa ja niistä on vaikea saada käsin tasalaatuisia. Ostin sen sijaan biltemasta yleispuristimia, ja purin niistä torsiojouset ulos. Tällä hetkellä ne vaikuttavat sopivilta, mutta jos tarvis tulee, voin laittaa toisen jousen kiristyspyörille tai ostaa jäykemmät puristimet.

Väsäsin myös styreenista paremmat laakeripesät kiristyspyörien varsille.

30
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 24.10.13 - klo: 22.02 »
Sain tänään ruuvailtua kasaan toisen parin perän telapyöriä!

Suurin työ oli polkupyöräpakan rattaan jokatoisen hampaan leikkaaminen ja hiominen. Harmi etten muistanut ottaa kuvaa tästä, kipinöitä nimittäin lensi melkoisesti! :D
Välyslevyjen ja ulkorenkaiden leikkaus ja viimeistely sujui vaivatta, ainoana asia mikä jäi vähän harmittamaan oli, että tuo 4mm pleksi tahtoo enemmänkin sulaa poran terän alta kuin leikkaantua. Tästä syystä parista levystä tuo laakeripesä on hieman kartion muotoinen.

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 15