Ei ole hidas.
Ei pidä tuijottaa suoraan valmistajien spekseihin... Ne kun heittelee sinnetänne.
Lukemattomia kertoja on Savöxin servoja vertailtu pariin muuhun suureen valmistajaan ja jokainen on joutunut toteamaan että 0.7 ja 0.7 ei ole sama asia.
Noilla 1256 servoilla ajaa suurin osa suomen aktiivikisaajista.
On voitettu suomenmestaruudet useaan kertaan... Jopa euroopanmestaruuksia jne.
Eli tuskin hitaasta silloin on kyse
Käytännönkokemukset kertovat että 1257 ei riitä kovassa vauhdissa kääntämään 1/8 krossarin renkaita niinkuin kuski käskee.
Vetoakseli pyrkii suoristumaan kun siihen kohdistetaan vääntöä ja siihen lisättynä voimat jotka kohdistuvat kovassa vauhdissa renkaan kautta servolle.
Se voima mikä servojen spekseissä ilmoitetaan on yleensä pidätysvoima.
Toisinsanoen esim. 1256 servon ollessa kyseessä sentin mittaisen servovarren päähän jos laitat 20 kilon punnuksen niin servo jaksaa pitää sen paikoillaan.
Itse olen jo vuosia käyttänyt kaasussa ja ohjauksessa samaa 20 kiloista servoa.
Samaa siksi että jos sattuu servo syystä tai toisesta hajoamaan niin ei tarvitse olla pakissa kahta erilaista varaservoa, vaan yksi riittää.
Ja vaikka periaatteessa aina ei tarvitsisikaan noita suuria voimia servoissa niin silti on hyvä ylimitoittaa servon voima käyttökohteeseen.
Siks että vahvempi servo suoriutuu tehtävästä pienemmällä rasituksella.
Jos ajatellaan että esim jarru tarvitsisi voimaa vaikkapa 8 kiloa.
Onhan tuo kuorma 20 kiloiselle servolle huomattavasti pienempi kuin 10 kiloiselle.
Ihan kuten vahvempi ukko nostaa 100 kilon tankoa usean kerran ilman ihmeempiä hikoiluita kun taas heiverö saattaa todeta kahden noston jälkeen että ei pysty... liian hapokasta.