Tämän takia yritin aikaisemmin saada porukkaa ymmärtämään että yksinkertaisin ja sitäkautta paras sääntö stanuun on ottaa säädin ja moottorisäännöt suoraan FTT stanu luokasta.
Tottakai myös LRP/Nosram koneista saa enemmän tehoa ja kulkua aikaisekksi säätämällä lisää ennakkoa.
Siksihän ne on tarkkaan FTT puolella määritelty.
Se vain että pitää sitten osata löytää se oikea välitys + että saattaa moottorin ja säätimen lämmöt nousta sille tasolle että parhaat tehot saadaan irti vain sen 5 minuutin hiitin ajan ja tämän jälkeen moottori alkaa paistumaan ja pahimmillaan kärvähtää.
Eli siis edelleen... ehdottomasti säännöt suoraan FTT stanu luokasta niin ei tartte kenenkään ihmetellä muuta kuin sopivat rattaat paikoilleen.
Ja krossissa ylivälitys on jopa hankalaa, eli sitäkin kautta tuo sääntö tekisi asian vain helpommaksi.
Melkeinpä vaan laittaa isoimman pinionin mikä autoon mahtuu ja ollaan edes alueella, tai jopa lyhyen puolella joka on yleensä lämpöjen suhteen turvallisempaa kuin liian pitkä välitys jonka voi saada aikaiseksi kun moottorista on käännetty maksimi ennakot.
Rentoilut ja kaverin kanssa tasavertaiset kisailut tapetaan helposti sillä että lähdetään sallimaan ennakon säätely ja vapaat moottorit.
Kyllähän sen nyt moni arvaa että jos/kun lähden jotain stanuluokkaa ajavaa kaveria jeesailemaan tuon ennakkosäätelyn kanssa jne niin alkaa isolla osalla luokkaa ajavista kiukututtamaan kun kaveri painaa suoralla ohi ja poistuu mutkasta kovempaa, pääsee isoimmatkin hyppyrit yli ilman isompaa vaivaa jne.
Olkoot sitten vaikka mielummin vapaa moottori jos ei millään haluta sitä määrittää, mutta sitten edes jätetään se ennakoiden säätäminen luokkaan jonka henkeen se kuuluu, eli viriin.
Ja vaikka qoos nyt vakuutteleekin ettei se staattisen ennakon säätäminen vaikuta kuin oikeastaan saman kuin välityksen muuttaminen niin höpöhöpö.
Kokeilemaan vaan jokainen joka asiaa ihmettelee. Ennakkoa lisää vaan ja välitystä vähän lyhyemmäksi niin sekä kiihtyvyys että huippunopeus kasvaa.