Ja sitten pieni varoitus.
Muistakaa näiden autojen kanssa seuraava asia: Se auto ei ole leikkikalu, koska auto painaa n. 10-12 kg ja kulkeekin aika kohtuullisen kovaa (riippuu välityksistä). Tehohan näistä ei yleensä lopu kun laittaa malossin ja tehoputken niin tehot on n. 5,5hp (malossi tuo alakierroksille vääntöa, kaasulle herkkyyttä ja tehoputki lisää rakaa voimaa). Se Failsafe kannattaa asentaa, jos auto tulee täysillä jonku päälle niin yleensä siinä on kyllä sairaala reissu edessä ja paketointi.
Ohjelmoikaa se failsafe niin, että mahdollisessa häiriö tilanteessa se kytkee jarrun päälle ja mielellään ohjauksen jompaan kumpaa ääriasenttoon, tällöin se auto pyrkii kääntymään paikallaan heti, kun se failsafe "laukeaa". Niin voitte säästyä siltä lasareetti reissulta.
Monella on ollut bensa-auton kanssa radio ongelmia. Konsteja miten nämät häiriöt voi estää on monia eri tapoja. Ensimmäinen vaihtoehto hankkii heti alkuun hyvän radion 2.4Ghz tai PCM-radion niin häiriöiden kanssa ei ole ongelmia (itse ostin tuon 2,4Ghz enkä ole katunut). Kyllähän se tuntuu alkuun kalliilta kun radiosta ja vastarista joutuu pulittamaan n. 200€ mutta se palkitaan sitten hieman turvallisuuden lisääntyessä, ajaessa ja ei tarvitse kiteiden kanssa leikkiä. Ja mikä parasta sit kun on digiservot paikallaan niin voi ajaa HRS-moodilla ja auton reagointi on paljon nopeampi.
Voihan sitä autoa yrittää maadoittaa mitä keskustelupalstoilla välillä kerrotaan, en tiedä auttaako se.
Keskustelin asiasta erään rc-liikkeen työntekijän kanssa (oli silloin ostamassa fg:tä ja radiota) niin he olivat myyneet perus futabaa (fm 40Mhz) ton auton kanssa ja olivat myymässä minullekkin. He olivat sitä mieltä, että asiakas perääntyy siinä vaiheessa kun kerrotaan, että tarvitset ton radion joka maksaa n. 200€:n jotta toi auto toimii kunnolla. Kylllähän se auto toimii tollakin radiolla jonkin aikaa (fm 40Mhz). Sitten kun alkaa tulemaan sinne sytytyspuolelle sitä häikkää niin ne häiriöt yleensä lisääntyy => ongelmia!
Ongelmanhan aiheuttaa se sytytystulppa, joka näissä monsteriessa on kuin majakka siellä sylinterin päällä. FG:n rata-autoissa tuota häiriö ongelmaa ei ole ollut niin kuin näissä monstereissa ja stadium trukkeissa. Se miksi niissä sitä häiriötä ei yleensä esiinny niin on se kun niissä moottori on asennettu vaakatasoon, ei pystyyn niin ku ne asennetaan monstereissa ja trukkeissa.
Itse olen käyttänyt bensa-autoissa ainoastaan 2.4Ghz:n radiota ja sen radion olen havainnut hyväksi myös nitroautolla (ei ole kaipuuta FM-alueelle) varsinkin kun on digiservot paikallaan niin auton reagointi on ihan muuta kuin noilla analogisilla. Tarkoitukseni ei ole haukkua analogisia radioita vaan kertoa minun omista kokemuksista.
Itse aloitin rc-auto harrastuksen suoraan FG:llä ja sen voin sanoa nyt kun olen noiden nitroautojen kanssa myös värkännyt niin bensa-auton kun kerran säätää niin sit vaan ajellaan niitä 30-45 minuutin ajosessioita. Kyllä sen bensa-auton kanssa pääsee ns. helpommalla säätöjen osalta. Pitäähän tuota autoa huoltaakin välillä. Mikä on aika helppo kun ei siinä tarvi erikoistyökaluja. Normaalit ruuvimeisselit ja lista- ja lenkkiavaimia ja tietysti olisi hyvä jos olisi pieni hylsy sarja.
Tämä ei ole myyntipalsta mut sen verran sanotaan, että tuolla palstalla on tuo minunkin FG nyt myynnissä (ei se parane kun se nurkassa pölyttyy).
Nämät mitä minä olen nyt väittänyt niin perustuu vain minuun omaan käsitykseen ja kokemukseen. Voin toki olla väärässäkin näissä asioissa, joten älkää heti ampuko. Tarkoitukseni ei ole loukata ketään.