Niin mitä siihen tulee kun auto lähtee keulimaan. Autohan nappaa ympäri(kuten kaikki ovat varmaan huomanneet) mutta miksi ilmavirta ei paina takapäähän niin että perä nousee hiukan ilmaan ja lyö taas etupään maahan? Johtuuko tämä siivestä?
Tässä vähän yksinkertaistettuna keulimisesta tilanteessa, jossa takapyörät pysyvät maassa. Nämähän ovat asioita jotka jokainen tiedostamattaan tietää, eli lyhyt, kevyt keula ja painopiste taakse, auto keulii, pitkä, painava keula, taka-akseli takana ja painopiste keskelle, ei keuli, mutta kerrataan:
Keuliminen johtuu takapyöristä maahan välittyvästä voimasta (ja taka-akselin takana alaspäin suuntautuvasta , esim. siivestä), joka on suurempi kuin akselin etupuolelle vaikuttavat voimat (maan vetovoima ja muut alaspäin vaikuttavat voimat). Niin pienissä nopeuksissa mitä rc-autolla normaalisti saavutetaan ei ole vaaraa auton leijumaan lähdöstä (poislukien rata-autot).
Auton keuliessa on piste josta keula nousee, sanotaan vaikka voimapiste, taka-akselin kohdalla. Jos takapyörät pystyvät välittämään enemmän tehoa kuin maan vetovoima ja muut voimat (esim. etuspoileri) yhteensä tuottavat alaspäin suuntautunutta voimaa akselin etupuolelle, keula nousee. Mitä korkeammalle keula nousee, sitä lyhyemmäksi vaakatasossa keulan ja taka-akselin momentti tulee ja sitä pienemmällä voimalla keula pysyy pystyssä. Tästä syystä keula on helppo saada pystyyn, mutta on vaikeaa saada pysymään valitussa asennossa. Koska akselin taakse jää hyvin pieni alue pohjaa, ei siihen kohdistuva ilmanpaine riitä millään tasapainon palauttamiseen.
Jos siipi on tarpeeksi pystyssä, se varmasti keventää keulaa nopeassa ajossa. Kuitenkin keuliessa siipi jää auton taakse, pois virtauksesta, ja menettää näin tehoaan.