RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Shamer - 05.02.13 - klo: 23.31
-
Moro!
Olisi tarkoitus aloittaa tällainen projekti tästä.
Olen jo muutaman viikon selaillut nettisivuja ja muiden henkilöiden tankkeja ja löytänyt kaikennäköistä mielenkiintoista.
http://www.rctankcombat.com/ (http://www.rctankcombat.com/)
Tältä sivulta sain erittäin paljon hyviä ajatuksia ja neuvoja telojen tekoon, mutta videoita katsoessa tulee sellainen olo, että nuo skaalamallit ovat todella kömpelöitä.
Tahdon rakentaa jotain, jossa on oikeasti iskunvaimennuskykyä ja etsiessäni sopivaa ratkaisua törmäsin tähän:
Ripsaw: RIPSAW NEW Video... BAJA Handling is Awesome. (http://www.youtube.com/watch?v=LQwu9rhSfj4#)
Tämän telapelin iskunvaimennus näyttää toteutettavalta, ja aion yrittää saada omastani yhtä maastokelpoisen.
Skaalaksi tulee näillä näkymin 1/10 ja muita mittoja teloja lukuunottamatta otan Abrams M1A2 vaunusta.
-Mikael
-
Päätin rakentaa telat pyörän ketjuista ja rattaista
Rakensin legoista pienen mallin alkuun
-
Olin käynyt jo aiemmin ostamassa ketjua ja pari pyörän rataspakkaa ynnä muuta tarpeellista tavaraa.
Aloitin tänään tekemään telakappaleita, ne ovat 9,4cm leveät ja niitä tulee 58 kpl/tela.
Sain tänään 9 kpl valmiiksi ja toivon todella, että pääsen kouluun tekemään loput noista, ne ovat todella suuritöisiä sahata käsin.
-
Sain myös tänään aloitettua vetopyörien keskiöiden valmistamisen!
Tässä vielä muutama kuva.
-
Vautsi! Projekti on jo hyvässä alussa. Meinaatko asentaa telat johonkin valmiiseen auton runko aihioon?
Kuinka pitkältä matkalta telat koskettavat maata? Jos tulee samanlainen kuin tuo lego malli on, niin veikkaisin että on aika kiikkerä.. :grin:
-
Ihan oma runko olisi tarkoitus tehdä.
Telat tulevat koskettamaan maata n. 45-50 cm pituudelta, yläosuuden pituus olisi näillä näkymin 60 cm.
-
Ihan mielenkiinnosta kyselen mitä toi profiilitanko on mitä käytät teloissa? Oli itselläkin joskus samanlainen projekti mielessä kunnes tuli taloprojekti häiritsemään.
-
Moro.
Miten meinaat ratkaista tuon ongelman, joka tulee noiden alumiinipalojen kiinnityspulteista.
Ei meinaan pääse hammaspyörän hammas sinne ketjun "koloon"
Joka toisen hampaan voi tietysti hioa pois. Sit täytyy olla jakoon sopiva määrä hampaita pyörässä.
-
Ei siinä muita mahdollisuuksia ole kuin ottaa joka toinen hammas pois.
Eihän sillä jaolla ole mitään merkitystä, kun veto kuitenkin tapahtuu joko edestä tai takaa? :roll:
Eiku juu, nyt mä tajusin mitä Tursesteri tarkoitti.
Ymmärsin että etu ja takaratas pitää pyöriä samalla nopeudella...
-
cjakyto, käytän alumiiniprofiilia, joka on tarkoitettu kulmien kiinnitykseen, siinä on tavallaan kaksi u-profiilia, joista toinen on lappeellaan ja toinen pystyssä.
Tursesteri, tämä on otettu huomioon. Rattaista pitää tosiaan hioa/sahata joka toinen hammas pois.
Tämä tietysti lisää mahdollisuutta, että telaa hyppää pois hampaiden päältä, varsinkin kun kyseessä on pyörän ketju ja rattaat, jotka on suunniteltu niin, että tämä saa tapahtua...
Olen suunnitellut tekeväni tavallaan hampurilaisen kahdesta levystä ja yhdestä rattaasta per reuna, jossa levyt toimivat telaohjureina pyöränketjun molemmilla reunoilla ja hammaspyörä välittää vedon.
-
Moro,
Käytä tällaisia laipallisia rullaketjuja niin ei tarvitse katkoa hampaita. Tuo kuva kaapattu Konaflexilta. Rullaketjua taitaapi saada edullisesti myös tuolta ikh:lta. En tosin tiedä onko sopivaa ketjua noihin rattaisiin mutta saapahan noita vetopyöriä samoista paikoista.
Itse suunnittelin käyttää tällaista kunhan nämä muut häiritsevät projektit saa alta pois.
-
Yritin etsiä samankaltaista ketjua, mutta en oikein löytänyt mistään. Olisi tietysti pitänyt tarkistaa IKH, koska heillä on aiemminkin ollut paljon tämänkaltaisia tuotteita, joita ei ihan joka kaupan hyllyltä löydä.
Pitää käydä vilkaisemassa tänään josko tuolta löytyisi kyseistä tavaraa. Budjettiakin pitää tietty harkita, mutta eiköhän tämä lähde rullaamaan tästä oikein mukavasti! :)
Kiitos vinkistä!
-
Onko valmista?
-
rcpoju, ei kyllä ihan vielä :D eikä varmaan lähiaikoinakaan. Tämä ei ole kahden viikon projekti. Viimekerralla meni yli vuosi, mutta toisaalta tällä kertaa on vähän enemmän kokemusta!
-
Kävin tänään Etrassa, ja löysin 2cm paksun polyeteenilevyn ja halkaisijaltaan 45mm pvc putken.
Nämä ovat juuri sopivia tukipyörien ja vetopyörien keskiöiksi ja laakeripesiksi!
Sain tänään tehtyä laakeripesien alut tukipyörille, ja hiottua yhdestä vetorattaasta joka toisen hampaan irti.
Sain myös hobbylinnasta eilen tilaaman iskarit, niillä on n. 145mm pituutta kiinnitysreiän keskeltä toiseen.
tuli myös tehtyä vähän muutakin pientä.
-
Tässä vielä muutama
Kuvista löytyy myös telapaloissa käyttämäni profiili ja reikäjigi!
-
Jos jollakulla on ajatuksia siitä miten saisin välitettyä vedon vetorattaille, kertokaa ihmeessä!
Havainnollistavat paint-kuvat ovat erittäin suositeltuja :D
Tällä hetkellä en ole vielä varma, paksuista akselia aion käyttää, mutta tuosta 45mm tangosta pitäisi jotain saada aikaan!
-
Mahdollisuuksia on aika paljonkin, mutta itse lähtisin ehkä näin tekemään.
Hanki saman auton tasauspyörästö, vetarit, vanteet jne..
Muokkaa vannetta niin, että saat sen pultattua vetorattaalle.
Ps. Kuvaa saa vapaasti muokata tai kopioida vaikka 3D tulostuksiin. :tongue:
-
hmmm, tasauspyörästöä/vetareita tähän ei todennäköisesti tule, mutta tuo vanneidea on ihan varteenotettava! Pitää katsoa, josko tuolla romukassa lojuisi jotain sopivia vanteita/renkaita.
-
Ahaa, eli tähän tulee kummallekkin telalle oma moottori ja kääntyvyys hoidetaan moottorien tehoja muuttamalla?
-
Juuri näin olin ajatellut.
Tämän kokoisessa laitteessa kulmarattaat olisivat vain heikko lenkki, joten tarkoitus olisi tehdä molemmille puolille oma voimansiirto.
Olen myös suunnitellut rakentavani tämän modulaarisesti, eli niin että saan helposti irti vaikka koko vasemmanpuolen telapyörästön ilman, että joudun purkamaan koko laitetta kappaleiksi.
-
Sain eilen tehtyä tällaisen, se tarvitsee vielä reitä iskarille ja tukivarrelle, sekä kiinnitystapin renkaille.
-
Sain tänään tiedon, että en pääse koululle sahaamaan telapaloja. Kysyisin onko kellään Vantaan alueella sopivaa välinettä jota voisi lainata palojen sahaamiseen?
Palat ovat 9,4cm pitkiä alumiiniprofiilin pätkiä, joita pitäisi tehdä 107 kappaletta.
-
Minkä kokoinen ja varsinkin minkä painoinen tuosta on tulossa? Noista ketjuista saattaa tulla väkisin aika järeät ja painavat suhteessa muuhun rakenteeseen ja viimeistään sitten se vauhti menee aika skaalamaisen hitaaksi. Miten jos telat olisi tehnyt valmiista hammashihnasta jonka kääntää nurinpäin eli hampaat ulospäin. Noita hihnoja kuitenkin on kohtuu hyvin tarjolla ja jollain 100mm leveällä hihnalla luulisi toimivan. Tela/hihna kahden rullan väliin ja sitten siihen keskelle ylös yksi hihnarulla josta veto moottorilla. Kannattaa käydä vielä kaupassa käpistelemässä millasia ne hihnat on, eli joku joustava saisi olla kun helpolla ne leveät voi olla jo melko jäykkiä ja sitten taas kaikki tehot hukkuu jo pelkkään hihnan pyörittämiseen :roll:
-
Minkä kokoinen ja varsinkin minkä painoinen tuosta on tulossa? Noista ketjuista saattaa tulla väkisin aika järeät ja painavat suhteessa muuhun rakenteeseen ja viimeistään sitten se vauhti menee aika skaalamaisen hitaaksi. Miten jos telat olisi tehnyt valmiista hammashihnasta jonka kääntää nurinpäin eli hampaat ulospäin. Noita hihnoja kuitenkin on kohtuu hyvin tarjolla ja jollain 100mm leveällä hihnalla luulisi toimivan. Tela/hihna kahden rullan väliin ja sitten siihen keskelle ylös yksi hihnarulla josta veto moottorilla. Kannattaa käydä vielä kaupassa käpistelemässä millasia ne hihnat on, eli joku joustava saisi olla kun helpolla ne leveät voi olla jo melko jäykkiä ja sitten taas kaikki tehot hukkuu jo pelkkään hihnan pyörittämiseen :roll:
Hyviä ideoita, mutta ongelmaksi hihnassa tulee, että se liukuu helposti pois rullista, ellei sitten rullaan laita jotain "levikkeitä" molemmin puolin ohjuriksi. Mites sitten kun hihna kastuu, niin alkaako luistamaan? :roll:
Perkuleen kireelle kun hihnan kiristää, niin ei luista, mutta vaatii rakenteeltaan ja laakeripesältä aika moista kestävyyttä..
-
Hammashihna ei ihmeemmin luista, kun siinä on ne hampaat. Etummaisen ja takimmaisen rullan sivuille tosiaan tarvii levyt ohjaamaan että hihna pysyy rullilla, mutta toisaalta riittää että ne ohjurit on saman korkuiset mitä se hihnan yhtenäinen osa, eli ne hampaat tulee yli jolloin ne ohjurit ei ota maahan kiinni.
Suunnitteluopas hammashihnakäytölle (http://www.sks.fi/download/sks_gates_hammashihnakayton_suunnitteluopas/$file/hammashihnakayton_suunnitteluopas_1015684.pdf). Kääntää vaan tosiaan sen hihnan niin että hampaat on ulospäin, niin pitoa on ainaki pituus suunnassa. Sivuttaispito noilla kaikilla hihnoilla ja teloilla taitaa olla aika rajallinen.
-
hankar: miten veto hihnalle?
-
Mutta miten se ajolupa näihin?
-
Mutta miten se ajolupa näihin?
Öö...? Oonko ainut joka ei ymmärtänyt tätä? Rc auton ajamiseen ei tarvitse lupaa,niin tuskinpa tämänkään. Vai? :grin:
-
Mutta miten se ajolupa näihin?
Öö...? Oonko ainut joka ei ymmärtänyt tätä? Rc auton ajamiseen ei tarvitse lupaa,niin tuskinpa tämänkään. Vai? :grin:
Et oo ainut joka ei ymmärtäny. :grin:
-
Nyt ymmärsin vasta mistä oli kyse. :grin: :grin: :grin:
-
Hammashihna ei ihmeemmin luista, kun siinä on ne hampaat.
Niin niin, eivät ne maassa luista, mutta tarkoitin vetorullaa. Hihnahan on aivan sileä toiselta puolelta..
-
En taida lähteä hammashihnasta tekemään, kun olen jo niin pitkälle ketjujen kanssa suunnitellut.
Hammashihna todennäköisesti venyisi myös enemmän ajan kuluessa, kuin metalli ketju.
-
Sain tänään painavan paketin naantalista!
Courtesy of Tursesteri
-
Mitäs ulko-oven murtosuoja listoja noi on? :tongue:
Hyvännäköiset telat tulee, ei ollenkaan huono ratkaisu että ottivat sen keskellä olevan L-profiilin pois ja näin tulee todennäköisesti lisää pitoa. Nopeuttaa ja helpottaa kummasti projektia telojen osalta.
Edit: Hetkinen, eihän nuo olekkaan pitkästä tavarasta tehty? :grin:
-
Olet oikeassa Miksu, ei ole. Tursesteri teki nämä minulle ihan normaalista alumiinilevystä leikkaamalla ja särmäämällä.
Kävin laittamassa ensimmäisen telan kuntoon!
Köntillä on painoa ~2,3 kg
-
Kui iso tästä tulee=?
-
tarkoitus olisi ottaa vähän mittoja tuon abrams M1A2 mallin mukaan (teloista tosin tulee leveämmät) ja näistä mitoista tehdä 1/10 malli.
Rungosta tulee näillä näkymin n. 70 cm pitkä ja 20-25 cm leveä.
-
Sain eilen valmiiksi kiristyspyörien ohjurit.
Minun täytyy näköjään vielä avata tuo tela kerran ja lisätä telapalojen alle nylokkeja, koska ketju on sieltä täältä vähän tahjakka, mikä voi aiheuttaa rattaalta hyppäämisen vaaraa.
-
vielä pari
-
tyhmä kysymys mutta eikö sun kannattaisi toteuttaa veto noiden telojen aukkojen kautta niinkun rinnekoneissa ja pitää toi ketju vaan yhdistävänä komponenttina ?
-
Pitää katsoa, jos tämä ei onnistu niin tuo olisi kyllä harkitsemisen arvoinen idea!
-
sopivan vetopyörän tekeminen noille telapalojen välille saattaa kyllä olla vähän hankalaa, mutta tuskin mahdotonta!
-
Avasin tänään telan ja lisäsin siihen jokaisen telapalan alle nylock-mutterin väärinpäin, joka antaa puslille lisää liikkumavaraa!
Rakensin myös johonkin vanhaan porausalustaan jigin jolla saan telapalat kiinni ketjuihin ilman että ne jäävät vinoon.
Tämä toimi erinomaisesti ja tela ei tunnu enää mistään kohtaa tahjakalta!
Ostin tänään myös tällaisen kartioporan:
http://biltema.fi/fi/Tyokalut/Leikkaustyokalut/Metalliporanterat/Kartiopora-HSS-19284/ (http://biltema.fi/fi/Tyokalut/Leikkaustyokalut/Metalliporanterat/Kartiopora-HSS-19284/)
Paras ostos, mitä olen pitkään aikaan tehnyt! Laakeripesien poraaminen on niin paljon helpompaa ja mahdollisuudet, että reikä jäisi epäkeskoksi sulkeutuvat pois käytännössä täysin.
-
Näitä sun projekteja on hieno seurata.
Jos tähän dokumentointiin saisi vielä että mitä osia ja millaisilla muokkauksilla kussakin vaiheessa olet käyttänyt, niin muutkin pystyisivät ehkä samaan :grin:
Mitäs 8x8:lle kuuluu nykyään?
-
Kiitos!
Yritän kyllä dokumentoida niin paljon kuin siinä työn ohella muistan :D jos teillä on kysyttävää, niin kysykää vastaan kyllä mielelläni!
8x8 on sorvin alla tällä hetkellä, koska minun piti lainata siitä nopeudensäädin revoon. Pitäisi tilata siihen uusi kappale samalla kun tämän sähköjä sitten tilailee!
-
Tämän päivän edistysaskelia:
-
Mielenkintosen näkönen projekti :wink: Ittekki olen vähän mietiskelly jos rakentais jonkun telaajoneuvon, eli voiko hammashihnaa pitää hampaat ulos päin, niin että voimansiirto tulee sileältä puolelta? Mahtaisiko toimia myös kastuessa? :roll:
-
Mielenkintosen näkönen projekti :wink: Ittekki olen vähän mietiskelly jos rakentais jonkun telaajoneuvon, eli voiko hammashihnaa pitää hampaat ulos päin, niin että voimansiirto tulee sileältä puolelta? Mahtaisiko toimia myös kastuessa? :roll:
hammashihnojahan on myös kaksipuolisia...
-
Juu, kaverin kanssa oli keskustelua kasipuolisista ja sanoi tietävänsä niiden olevan huomattavasti jäykempiä, sen puoleen mietin yksipuolista. :laugh:
-
Olen tässä viikon aikana mallaillut 3mm styreenilevystä telarunkoa, johon iskunvaimennus, kiristyspyörä, vetopyörä ja tukivarret kiinnittyvät.
Sain tänään kiristyspyörän koteloinnin valmiiksi ja vähän valmisteltua vetopyörien laakerikoteloita.
U-kappaleet on sahattu 30mm x 30mm alumiinineliöprofiilista!
-
Näyttää todella hyvälle! Modulaarisesti toteutettu idea vaikuttaa erittäin hienolta, saa tarvittaessa koko telarakenteen irti varsinaisesta runkosta.
Sellanen vinkki, että jos sahaat noita alumiiniputkia perinteisellä rautasahalla, niin laita sen jälkeen putki akkuporakoneeseen pyörimään ja hiukan viilalla kutittelet. Näin saat putkista suorat ja juuri oikean mittaiset.
Tuntuu hullulta, mutta siinä ei tarvita minkäänlaisia sorvin kelkkoja.
-
Kiitos!
Juu onhan tuota tullut tehtyä juurikin noin. Onneksi käsi käy pikku hiljaa vakautumaan, kun on jo jonkin verran tullut noita sahailtua niin ei tule ihan kieroja sahauksia! :P
Olen tässä viikon aikana edistynyt hieman ja huomasin harmikseni, että perään suunnattu kiristyspyörä ei taida toimia aivan toivotulla tavalla. Todennäköisesti se vaatisi vahvemman iskunvaimentimen.
En hylää tätä rakennetta täysin, porasin vain liukuvan palasen läpi reiän ja lukitsin sen paikoilleen. Kokeilen jos saisin sijoitettua telakiristimen ylempiin telaohjureihin.
Aloittelin niiden valmistamista tänään, mutta en päässyt kovin pitkälle ennen kuin päivä alkoi lähennellä jo loppuaan. Postailen kuvia näistä myöhemmin, kun ne ovat vähän valmiimpia.
Tässä pari "mockup" kuvaa jotka otin telasta, kun siinä oli vielä kiristyspyörä paikoillaan. Vieressä Revo 3.3, jotta saatte vähän kuvaa minkä kokoisesta härvelistä nyt on kyse!
PS. Päätin vähän myös pidentää telaa, että saan siitä vähän matalamman.
-
Olen tässä viikon aikana tehnyt pari kiristyspyörää tuohon rungon yläpuolelle ja telan jännitys taataan tällä kertaa torsiojousilla! Laitan viikonlopulla uusia kuvia näistä jos saan telan edustuskuntoon :D
Tänään olen leikellyt tukivarsia telapyörille. Teen ne 2mm styreenistä joita liimaan useita kappaleita päällekäin. Saan näin mukavan vahvan ja helposti muokattavan kappaleen. Tukivarsista tulee n. 2cm leveitä ja niillä on n.2cm paksuutta, eli materiaalivahvuuden pitäisi ainakin riittää!
-
Sain viikonlopulla tehtyä tukivarret pitkälti valmiiksi, tässä muutama kuva!
En muistanut tänään napata kuvia tekemistäni alumiinivahvisteista!
-
vielä pari!
-
Sain tänään tehtyä ensimmäistä telaa taas jonkin verran!
Kiristyspyörät jotka toimivat torsiojousilla ovat nyt kiinni, taivuttelin tänään viimeisen jousen, mutta en ehtinyt uunittaa sitä ennen kuin piti lähteä.
Tukivarsien alumiinivahvisteet ovat myös valmiit pitkälti, ja perimmäiselle tukivarrelle on nyt myös iskunvaimennus.
Muutamia kuvia:
-
Kuvissa oleva rengas on m8 sarjan rengas
-
vielä pari:
-
Sain pitkänperjantain aikana tehtyä telapyörien mallit, käytin 2mm styreeniä joka on helppoa leikata ja porata. Oikeassa mallissa tulen käyttämään 2mm alumiinia.
Sain myös aloiteltua hexien rakentamista vetopyörille. Päädyin tähän vaihtoehtoon, koska buggyvanteista leikatut keskiöt vain tekivät vetopyörästä liian leveän.
-
Vielä pari kuvaa hexeistä!
-
Ensimmäinen tela alkaa pikkuhiljaa olla valmis. Tarvitsisin vain 3mm alumiinilevyä enää korvatakseni styreeniaihion.
Olen tässä samalla mietiskellyt, että voisinkohan mahdollisesti käyttää lentokonenopareita, kun ne ovat hieman halvempia ja niistä löytyy huomattavasti suurempi valikoima...
Voisikohan niihin ohjelmoida pakin? tai jos ei pakkia niin toimisivatko ne edes normaalilla palautuvalla tikulla(tämähän taitaa ratketa ohjelmoimalla kaasun tikulle sopivaksi).
Samalla pitäisi harkita vähän välityksiä ja ylipäätänsä millaisen voimansiirron tähän asennan.
-
Jos teillä on jotain hyviä mestoja tiedossa, josta saisi kovaa 2mm ja 3mm alumiinia, ilmoitelkaa!
Olen etsiskellyt paikallisia paikkoja läpi, mutta huonolla menestyksellä tähän mennessä.
-
Täältä: http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=index&cPath=34_74_83_307_315 (http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=index&cPath=34_74_83_307_315)
-
Täytyy toivoa, että heillä on sitä varastossa, koska olen yrittänyt tilata töiden kautta samaa tavaraa, mutta koska graupner meni konkurssiin ja vaihtoi omistajaa, liike on täysin sekaisin ja toimitukset todella epämääräisiä...
-
Yleensä hyllyssä on ollut tavaraa. Ei kuitenkaan isoja määriä. Jos Graupnerin konkasta ei ole kauaa kannattaa varmaan mennä käymään tänään ennenkuin joku muu vie kaiken....
-
Totta
-
Olen tässä soitellut rautaliikkeisiin eripuolella suomea, ja löysin hyvinkäältä liikkeen josta saisi 1,5m x 2,1 m levyä n. 60€:lla!
Alumiini on 5754 sarjaa ja olin ajatellut, että käyttäisin alunperin 6061 tai 6082 kovuutta, mutta tuo 5754:kin on melko kovaa tavaraa...
Kysyisin teidän mielipidettä asiasta!
Tässä on linkit, joista löytyy noiden alumiinisekoitteiden tietoja:
http://www.azom.com/article.aspx?ArticleID=2806#_Physical_Properties_of (http://www.azom.com/article.aspx?ArticleID=2806#_Physical_Properties_of)
http://www.azom.com/article.aspx?ArticleID=2813#_Physical_Properties_of (http://www.azom.com/article.aspx?ArticleID=2813#_Physical_Properties_of)
-
Noilla kahdella on aivan valtava tiheys ero (2700 kg/m^3 ja 2,66 kg/m^3)
-
Noilla kahdella on aivan valtava tiheys ero (2700 kg/m^3 ja 2,66 kg/m^3)
tai sitten pilkku/yksikkövirhe ja olematon tiheysero. loppurakenteen jäykkyyteen kovuudella ei ole vaikutusta jos se on se mitä haetaan.
-
Sain pitkästä aikaa mahdollisuuden vähän jatkaa projektia!
Kävin Otaniemestä Protoshopista ostamassa alumiinia, joista tulee kylkipalat telarunkoihin ja telapyörästön sivupalat.
Aloitin tänään porailemisen ja edistyn pikkuhiljaa. Ensiviikolla on viimeinen kouluviikko ennen töiden alkua, sen jälkeen pitäisi olla vähän enemmän aikaa taas rakentaa tätä.
Ainiin, kylkipalat telarunkoihin ovat 2,5mm 6082 alumiinia ja telapyörästön palat ovat 2mm 5754 alumiinia!
-
Olen joutunut pitämään hieman taukoa tässä rakentelusta, koska kolmivuorotyö ja viimeiset koulutyöt ovat syöneet kaiken aikani ja energiani viimeviikkojen aikana!
Jatkan todennäköisesti ensiviikolla projektia pikkuhiljaa. Olen pikkuhiljaa valmistellut alumiinipaloja telapyörästöön ja kohta pitäisi porata reiät telarunkoihin, jotta voin jättää nuo styreenilevyt pois.
Huomasin myös etten ole laittanut tänne kuvia edistyksistäni "tukivarsien" kanssa. Päätin unohtaa alumiiniset ulkolevyt ja liimasin jokaisesta tukivarresta 9 kpl 2mm styreenipaloja yhteen niin, että ne muodostavat yhden ison kappaleen.
Pala tuntuu vahvalta, mutta ainoastaan kokeilu ja aika kertovat, onko se riittävän kestävä vaihtoehto. Postaan kuvia niistä myöhemmin.
-
Noniin, lähtihän tämäkin sivu toimimaan!
Tässä on muutama kuva telapyörästön kannattelijoista ja tukivarsista! Alumiini on protoshopista ostettua 5457 alumiinia, tuokin on kyllä melko hyvän tuntuista tavaraa! Pitää tässä lähipäivinä tilata vähän laakereita ja käydä ostamassa pyöriä niin saan nuo viimeisteltyä!
-
Noniin, pitkästä aikaa saan päivitettyä tätäkin projektia!
Ostin renkaat ja laakerit telapyörästöön ja ketjut ja rataspakat ja sain laitettua toisen telaketjun kuntoon!
Kolmannessa kuvassa olen vähän mallaillut pahvisella rungolla, minkä kokoinen rakennelmasta tulee, vieressä on strykerini kori ja 1/8 truggyrengas!
Pari kuvaa:
-
Moro!
Pääsin pitkästä aikaa vähän nikkaroimaan! Kävin tänään työskentelemässä pari tuntia tämän parissa, Sain tehtyä taaimmat iskaritornit valmiiksi ja piirrettyä leikkuu/poraus pohjan yhteen alumiinisista runkolevyistä.
En tiedä kuinka paljon teitä kiinnostaa tämän projektin eteneminen, mutta tahdon sanoa etten aio lopettaa tätä kesken, vaikka päivitysten välillä kuluukin pitempiä aikavälejä. Teen tätä aina kun minulla on aikaa tai kiinnostusta projektia kohtaan.
Rakentelen näitä pääasiassa omaksi ilokseni ja olen tähän mennessä pitänyt yllä mentaliteettia, että jos homma alkaa maistua puulta, lopetan sen tekemisen. En tahdo että tämä muuttuu tylsäksi sen takia, että yritän tehdä liikaa kerralla.(Muu elämä vie myös tällä hetkellä vie vapaa-aikaani)
Jokatapauksessa, tässä vielä pari kuvaa päivän edistyksestä! Enää tarvitsee porailla telarungot, leikata hammaspyöristä jokatoinen hammas pois, leikellä sisälevyt vetopyöriin ja tehdä kiristyspyörät valmiiksi, niin saan molemmat telat kasaan! :)
-
Kyllä täällä seurataan :wink: ,laittelet kun siltä tuntuu .
-
ja tääl
-
Kyllä täällä seurataan :wink: ,laittelet kun siltä tuntuu .
+1
-
Kyllä täällä seurataan :wink: ,laittelet kun siltä tuntuu .
+1
+2
-
Juu, jatka vaan, kyllä tätä seurataan. Mukava myös nähdä et jaksetaan väkertää vaikkei mitään ihmeempiä työstökoneita löydykään. Eli käsityönä tehdään lähes kaikki. :smiley:
-
Kyllä täällä seurataan :wink: ,laittelet kun siltä tuntuu .
+1
+2
+3
-
Dodiin!
Koulukiireet ovat taas vähän vieneet aikaa!
Sain tänään tehtyä jonkin verran projektia eteenpäin. Porasin alumiinisiin telarunkoihin reiät ja sahasin kiristysrenkaille "tukivarret". Telarungoista pitää vielä sahata pois jonkin verran, mutta ne alkavat muuten olla valmiit.
-
Tuli taas sunnuntaina vähän värkkäiltyä tätä eteenpäin!
Sain sahailtua telojen runkolevyt muotoon ja asenneltua telapyörät.
Mallailin vähän osia ja ne sopivat onnekseni suht hyvin yhteen (en siis ole poraillut aivan mihin sattuu :D)
-
Sain tänään ruuvailtua kasaan toisen parin perän telapyöriä!
Suurin työ oli polkupyöräpakan rattaan jokatoisen hampaan leikkaaminen ja hiominen. Harmi etten muistanut ottaa kuvaa tästä, kipinöitä nimittäin lensi melkoisesti! :D
Välyslevyjen ja ulkorenkaiden leikkaus ja viimeistely sujui vaivatta, ainoana asia mikä jäi vähän harmittamaan oli, että tuo 4mm pleksi tahtoo enemmänkin sulaa poran terän alta kuin leikkaantua. Tästä syystä parista levystä tuo laakeripesä on hieman kartion muotoinen.
-
Noniin, laitetaampa vähän isompi päivitys!
Innostuin vähän enemmän nikkaroimaan tuossa pari viikkoa sitten.
Päätin, etten yritä tehdä itse torsiojousia, koska ne ovat työläitä valmistaa ja niistä on vaikea saada käsin tasalaatuisia. Ostin sen sijaan biltemasta yleispuristimia, ja purin niistä torsiojouset ulos. Tällä hetkellä ne vaikuttavat sopivilta, mutta jos tarvis tulee, voin laittaa toisen jousen kiristyspyörille tai ostaa jäykemmät puristimet.
Väsäsin myös styreenista paremmat laakeripesät kiristyspyörien varsille.
-
Tein laakeripesät liimamalla 3mm styreenilevyä päälleikäin 3kpl/puoli ja porasin 10mm reiän laakerilla yhteen palaseen jo muihin 5mm reiät. Sen jälkeen hioin ne muotoon tuollaisella "dremel" -kopiolla.
Hinoin kiristyspyörien varsien reunoja, jotta ne liukuisivat vaivattomammin runkolevyn välissä
-
Väsäsin myös toisen vetopyöriä!
Rattaiden joka toisen hampaan irti leikkaamiseen ja hiomiseen kului kokonaisuudessaan 3-4 tuntia. Olin sahaillut välilevyt ja ulkolevyt valmiiksi jo aiemmin, joten niiden reittämiseen ei mennyt kovin pitkään.
Hexilevyjen leikkelyyn ja liimailuun kului yksi ilta, mutta se meni mukavasti lonkeroa nappaillessa ja musaa kuunnellessa! :)
-
Tässä vaiheessa minulla on kahden telan kaikki osat pikkuviilauksia vaille kasassa!
Vietin lauantain porukoilla viimeistelemässä telarunkoja. Porasin runkoon uudet reiät ruuveille, joilla säädetään kiristyspyörien korkeutta/kulmaa, ostin 6x30mm jatkomuttereita, joita käytän runkolevyjen kasassapitämiseen(jouduin myös poraamaan niille uudet reiät, etteivät ne olisi tukivarsien ja iskareiden tiellä).
Hioin runkolevyjä kiristyspyörien varsien kohdalta paremman liikkuvuuden takaamiseksi ja laitoin yhden telan kokeiluksi kasaan. Tela tuntuu ainakin nyt pysyvän tiukasti paikallaan, saa nähdä mitä tapahtuu sitten jossain vaiheessa kun sille pitäisi kohdistaa enemmän voimia! Tällä hetkellä kaikki vaikuttaa hyvältä.
PS. Työtilani on päässyt vähän leviämään :D
-
Tässä vielä muutama kuva
-
Laitoin eilen vielä päivän päätteeksi molemmat telarungot kasaan ja sahailin puusta rungon sivut karkeaan muotoon.
-
Kävin perjantaina ostamassa bauhaussista 15x70mm mäntylevyä ja aloitin rungon ja telojen välisiä kappaleita. Ostin myös 25mm höylän ja tilasin Tampereelta 6x240mm ruuveja telojen runkoon kiinnittämistä varten.
Liimasin kolme palasta päällekäin ja sahailin ja porailin niitä viikonlopun sopivaan muotoon!
-
vielä pari!
-
ja vielä!
-
Kävin tänään ostamassa 6,5mm vanerilevyä pohjaa varten. Pääsen varmaankin viikonlopulla askartelemaan!
-
Taannoin katsoin saksan tv.stä Die Modellbauer ohjelmaa ja siellä oli tankin rakennusta, isoa ja pientä.
Die Modellbauer nimellä löytyy, jaksoa en nyt muista ulkoa, mutta eiköhän se jostain löydy.
-
vissiin tämä Die Modellbauer Folge 1 Teil 2 (http://www.youtube.com/watch?v=svT2pE2-Y8o#ws) ?
-
Löysin tuossa taannoin brittiläisen nettikaupan, josta saa vaikka mitä!
Ajattelin nyt alkuun tilata sieltä rattaat vaihdelaatikkoa varten kunhan saan testattua kokeilumallilla, että alennusvaihde on sopiva. Huomasin nyt, että sieltä saa myös ketjua. Löysin valikoimasta tuplaketjun, joka saattaa olla samalla hammasvälillä kuin nykyinen. Tämä vähentäisi mahdollisuutta, että tela hyppää pois rattaan päältä. http://www.technobotsonline.com/duplex-roller-chain-08b-2-1-2-in-m.html (http://www.technobotsonline.com/duplex-roller-chain-08b-2-1-2-in-m.html)
-
Saattaa olla juuri tuo linkitetty jakso. Tuossa ohjelmassa on esillä lähes kaikkia vimpaimia ja useammassa jaksossa on pientä juttua monesta eri laitteesta.
Ihan mielenkiinnosta olen katsonut kaikki jaksot ja tuolta on jäänyt päähän muutama ihan toimiva idea.
-
Noniin nyt on taas aika päivittää projektia vähän pitemmän tauon jälkeen!
Ostin bauhaussista vaneria ja kulmapaloja rungon pohjalevyä varten. Sahailin ja höyläsin pohjalevyn erilliskappaleet sopivaan muotoon ja pulttasin kiinni 4mm ruuveilla. Laitoin telat kasaan ja kiinni runkoon tänään! Laitteella on painoa 13,5 kg ilman vaihdelaatikoita, elektroniikoita ja akkuja.
Seuraavaksi pitää rakentaa vaihdelaatikot. Olen nyt alustavasti suunnitellut että välitys tulee alkuun olemaan 25/1. Ajattelin myös, että yrittäisin rakentaa 2-vaihteisen laatikon, mutta katsotaan aluksi että pitääkö perusvälitystä muuttaa.
-
Tässä vielä muutamia kuva!
Koska vaunu painaa nyt jo niin paljon, joudun hommaamaan jäykemmät jouset tai eri iskarit tuonne keskelle, olin suunnitellut että vaunu seisoisi vähän korkeammalla. Viimeisessä kuvassa vaunu on Revon vieressä.
-
Sain tänään paketin briteistä!
Kohtasin myös hieman ongelmia, sillä olin unohtanut pyytää 40t rattaisiin kiinnitysruuvia...
Pystyisikö joku koneistamaan minulle neljään kappaleeseen 4mm kierteillä varustetun reiän?
-
Päätin kaventaa rattaita n. 8 milliä säästääkseni tilaa ja painoa vaihdelaatikoissa.
Samalla saan lisärattaita käyttööni mahdollista kakkosvaihdetta varten!
Tuo kaventaminen on rankkaa ja aikaa vievää hommaa, yhden 50t rattaan sahaamiseen menee reilu tunti. Olen sahannut kaksi kappaletta, eli 6 kpl on vielä jäljellä. Onneksi 40t rattaissa on hieman vähemmän sahaamista.
-
Huh huh, tulee hiki jo pelkästä katsomisesta. :grin: Näyttää olevan urakka päällä kun katsoo viilapenkkiä, eli molemmissa käsissä rautasahat. :tongue: No ei, taitaa kappaleet pysyä noin paremmin paikallaan. Rattaiden matsku ei varmaan ole ihan sieltä pehmeimmästä päästä?
Vinkki: Jos viilailet lopuksi naarmut pois, niin homma onnistuu helposti kun laitat rattaan pultilla ja mutterilla vaikka akkukoneeseen kiinni ja viilalla hiukan kutittelet. Toimii hyvin "köyhän miehen" sorvina. :smiley:
-
Olis kannattanut pyörittää niitä myös sahauksen aikana. Tulee siistiä jälkeä ja pora tekee puolet työstä. Ite olen jotain akseleita näin katkonut. Sahaa joutuu kuitenkin liikuttamaan, muuten siitä palaa hampaat.
-
Miksu L olet oikeassa :) ihan terästä nuo ovat (ei onneksi ole kovetettua :D). Kun tekee rauhassa, niin sahan jäljestä tulee kivan suoraa niin ei tarvitse pahemmin viilailla! :)
KiSaVa: Kokeilin sahauksen aikana pyörittämistä, mutta pylväsporakoneestani ei saa riittävän kevyitä kierroksia irti ja onnistuin tällä kokeilulla yhdestä sahanterästä hampaat siloittamaan :D
Täytyy siis sahailla perinteisellä tavalla. Kun muistaa pyörittää ratasta tasaisin väliajoin, pääsee sahaamaan aina "kulmaa" ja näin homma helpottuu loppua kohden.
-
Mielenkiinnolla seurailen näitä tankkiprojekteja oma lehmä ojassa meiningillä.. Itsellä alkaa kevään model expo tapahtuman jälkeen oma tankkiprojekti ja on mielenkiintoista seurata miten muut ovat toteuttaneet tiettyjä "haasteita"... Tsemppiä projektiin!!
-
Haluatko Buttenmeister millaisista "haasteista" on kyse tässä? :D
-
Tätä projektia lähinnä suurella mielenkiinnolla seurailen vaikka tämä nyt ei ole ihan sitä mitä itse aloittelen mutta paljon samanlaisuutta kylläkin löytyy. Oman tulevan projektin haasteita ovat muunmuassa nopea alavaunu ja joustava alusta sekä vaunun kääntäminen ajon aikana ilman että vaunun nopeus kärsii... Tässä pari seikkaa mitä innolla odottelen miten itse meinaat toteuttaa.. Itsellä kuitenkin jo selkeä näkemys omasta toteutuksesta...
-
Asia kunnossa!
Pahoittelut pitkästä tauosta, olen pikkuhiljaa näpräillyt noiden vaihdelaatikoiden kanssa tässä. Ajattelin postata tulokset vasta kun saan valmiiksi, mutta niinkuin kaikessa muussakin mitä olen rakennellut, käytäntö on osoittautunut haastavammaksi kuin suunnittelu. :D
Noh, tässä on jokatapauksessa pari kuvaa edistyksestäni. Rakennan ensimmäiseksi vain toisen vaihdelaatikon valmiiksi ja sen jälkeen, jotta ei tarvitse toistaa virheitä kahta kertaa. Olen jo edistynyt näitä kuvia pitemmälle, mutta en ole vielä dokumentoinut edistystäni. Laitan vaikkapa sunnuntaina muutaman lisäkuvan! :)
-
Tässä lisäkuvat, jotka lupasin aiemmin!
-
Olen nyt saanut ensimmäisen vaihdelaatikon lähes valmiiksi ja olen huomannut muutamia ongelmia alkuperäisessä suunnitelmassani.
Käyn todennäköisesti ostamassa uudet satsit vaneria ja rakennan laatikot avonaisiksi huoltohelppoutta silmälläpitäen. Huomasin myös, että on parempi tehdä rattaiden sovituspalat metallista tai kovemmasta muovista. Pneumatiikkaputki tuntuu vääntävän niitä hieman vinoon kiristettäessä akselille.
Kävin myös ostamassa alumiinilevyä protoshopista moottorilevyjä varten.
Tässä kuitenkin muutamia kuvia edistyksestäni
-
Kävin viime torstaina ostamassa vaneria uusiin vaihdelaatikkoihin ja itse rungon seinämiin. Ostin myös samalla jiirisahan itselleni ja sopivan kokoiset kupariputket, jotta saan tehtyä rattaiden sovituspalat uudestaan.
Aloitin tekemällä sovituspalat. Keksin näpräillessäni, että voin juottaa sovituspalat toisesta päästä hiomisen tms. helpottamiseksi.
Sain tänään sovituspalat pikkuviilauksia vaille valmiiksi tänään ja aloitin myös vaihdelaatikkojen reikien paikkojen piirtämisen. Piirsin ensimmäisen levyn valmiiksi ja poraan sen avulla neljään levyyn reiät samoille kohdille niin mahdollisuus virheille jää pieneksi.
-
pari vielä!
-
Pahoittelen myöhäistä osallistumaa keskusteluun, mutta rekisteröidyin vasta äskettäin ja siten vasta nyt pläräsin tähän postaukseen.
Tuota sun iskaritoimintaa ajatellen päätin kuitenkin postata, koska robotiikkaa hieman sivusta seuranneena on Boston Dynamicsin tuotteita tullu seurailstua ja siellä tuli vastaan tällainen:
http://youtu.be/uAspqCD34Hw?t=4m23s (http://youtu.be/uAspqCD34Hw?t=4m12s)
edit: kusin urlin alkuun
-
Joo!
Olen itsekin selaillut boston dynamicsin rakennelmia, suosittelen vilkaisemaan myös Feston videoita!
Molemmilla valmistajilla on hienoja laitteita.
-
Sain tänään ensimmäisen vaihdelaatikon lähes valmiiksi, siitä puuttuu enää sopivat ruuvit ja moottoripukki.
Aloitin myös toisen vaihdelaatikon rakentamisen, sain piirrettyä päällilevyyn tarvittavat viivat ja porailtua reiät ennen kuin piti lähteä.
-
muutamia vielä:
-
Sain tänään toisenkin vaihdelaatikon lähes valmiiksi, enää puuttuu lukitusruuvit rattaille ja ruuvit, joilla laitan vaihdelaatikon kasaan.
Huomasin myös, että 50t rattaat hankaavat toisiaan vasten hieman pyöritettäessä. Minun täytyy hioa niitä hieman, mutta sen ei pitäisi olla kovin suuri homma.
Seuraavaksi on vuorossa moottorilevyjen porailu ja sahailu.
-
Noniin, on aika päivitellä tätä projektia vähän pidemmän tauon jälkeen.
Jatkoin viimeviikolla siitä mihin jäin toukokuun alussa. Porasin vaihdelaatikon seinämiin pienet syvennykset prikoille, jotka estävät tappeja painumasta vaneriin sisään kiristettäessä. Leikkasin toiseen vaihdelaatikkoon lisää tilaa päärattaalle, työstin moottoripukkia eteenpäin ja piirsin uusiin runkolevyihin leikkauskohdat ja porattavat reiät.
-
Moi kaikille!
Olen pahoillani, etten ole yli vuoteen päivitellyt tämän projektin tilannetta.
Aloitin viimevuonna opinnäytetyön tekemisen ja sain samalla osa-aikaistyösopimuksen ja olin töiden ja koulun parissa melko intensiivisesti kesään asti. Kesä meni myös pitkälti töiden parissa. Aloitin nyt syksyllä opiskelun yliopistossa ja tuntuu etten ole ehtinyt ajatella muuta kuin koulua ja töitä viimevuoden ajan.
Tarkoitukseni on viedä tämä projekti loppuun jonain päivänä, mutta se ei todennäköisesti tule olemaan lähiaikoina. Postailen tänne kuitenkin jos saan tilaisuuden jatkaa jonain päivänä!
-Mikael