Kiepautetaan soppaa vielä yhdellä lusikalla, ostimme kuitenkin kerhon nimissä 5 kpl LRP:n stanumoottoreita aika tarkalleen vuosi sitten.
Näistä viidestä koneesta yksi kärsi jonkinasteisen sensoririkon ja vaihtui uuteen (tämä uusi saattaa olla noiden rMa:n listaamien kokeiltujen koneiden joukossa), yksi lämpeni omassa ajossa -> vaihdoin vararoottorin -> vararoottorista lähti "lastu" irti ja kone alkoi rykiä kiihdytyksissä -> vielä toinen vararoottori samojen käämien sisälle ja se kesti oman stanukäytön loppuuun ja kone siirtyi uuteen kotiin.
Eli voin sanoa kilpasarjan ulkopuolelta, että jotain häikkää koneiden laadussa on ollut (tämän taisi LRP jossain kohtaa myöntää itsekin, en ole tosin sitä kyseistä virallista tiedoitusta nähnyt).
Nykymoottoreissa lienee suurimpana erona toisiinsa nähden olla tuo "mekaaninen" ennakko, eli paljonko sensorin asennolla voidaan vaikuttaa koneen toimintaan ?
Tämä tuottaa luonnollisesti ongelman, mikäli palattaisiin "vanhaan hyvään" hiilikoneaikaiseen ja nyt myös CS-12 luokassa vallitsevaan moottorisääntöön, jossa kaikkien valmistajien tietty käämilukuinen kone olisi sallittu (stanussa luonnollisesti 17,5t). Toki ennakon ruuvaaminen nostaa myös koneiden lämpöjä ja silloin niitä koneita myös palaa, mutta siinä kohtaa voidaan puhua käyttäjävirheestä eikä huonosta laadusta. Tämä nostaa erimerkkisiä koneita lähemmäs samaa viivaa, sillä ylivälitetty ja "yliennakoitu" kone kärähtää varmasti
Moottorisääntö toisi uskoakseni LRP/Nosram-koneille hieman kireämmän hinnan nykyisen "pakkomyyntihinnan" tilalle, mutta tuskin silti hirveän paljon korkeamman kuin kilpailijoilla.
Onhan se reilu 70€ isohko raha pakollisesta tuotteesta jo nyt, mutta eipä noi koneet ole ilmaisia myöskään tehdä ja toimittaa tänne Pohjolaan.
Ehkä pitäisi katsoa tämä kausi CS-12 luokkaa ja jos siellä tämä avoin valmistaja, spekattu käämitys-sääntö toimii hyvin, voisi kyseistä sääntöä harkita touring-puolelle. Toki stanukiilassa ennakolla ei voi pelata liikaa akunkestoa ajatellen, ennakon kanssa pelaaminen kun syö koneen hyötysuhdetta -> 8 min erä saattaa ahdistaa ylivälitetyllä ja "yliennakoidulla" koneella.
"No mut sit pitää testata se paras kone niist kaikist jos meinaa pärjää".
Tällä kaudella on jengi ostanut aikaisempien viestien perusteella sen kourallisen koneita. Suomesta et taida löytää kuitenkaan kymmeneltä eri merkiltä 17.5t konetta hyllystä?
LRP/Nosram (Power Racing/Hobbyfactory, testattu aiempina vuosina)
CS (RCM, myöskin ollut ajossa aiemmin, uutta sukupolvea prostock-puolella)
Speed Passion (Racing Factory, myöskin ollut "yksityyppikoneena")
GM ? (lasketaanko samaksi, kuin CS, ainakin joskus kuulin juttua että olisivat samasta tehtaasta...)
Vampire Racing (Racers RC Shop)
Tekin ? (EuroRC)
Eli noista nopeasti kerätyistä merkeistä vain kaksi jäi kokonaan ilman "statusta", mikä on mielestäni aika vähän. Toki myönnän, ettei tässä mainittu merkkien kirjo ole kaikenkattava, mutta ainakin joka kaupasta, joissa itse olen asioinut.
Lisäyksenä sanottakoon, etten ole minkään kaupan mainosmies taikka rahallisesti tuettu millään muotoa autourheilun kautta.
Ja se testitieto kyllä välittyy varmasti kuskeilta toiselle ja sitä kautta IHAN kaikille sitä tietoa haluaville. Muistan itsekin, kuinka juuri ennen kisamatkalle lähtöä haettiin Itellasta (silloinen Posti) uusia hiilistanukoneita "koska niiden piti olla parempia kuin mitä nyt pakista löytyi". No, en ole voittanut ainoatakaan nuortenmestaruutta, tai edes osakilpailua, joten tuo marginaalinen hyöty jäi saavuttamatta, olettaen siis että se hyöty oli olemassa.
Moottorisääntöä on tälle kaudelle myöhäistä muuttaa touring-luokkiin, mutta itse odotan mielenkiinnolla kuulumisia CS-12-luokan kuljettajilta ja samoin mielipiteitä avoimesta koneesta spekatuilla käämeillä.
Myönnän myös, että kilpailu-urallani alkaa näkyä "takana loistava tulevaisuus", enkä ole aktiivisesti kisannut muutamaan vuoteen, mutta tuon oman näkemykseni mukaan, oli se viisas taikka ei.
Jyrki Lehto