Täällä myös yksi tuore Spedeläinen ilmoittautuu. Kuten moni muukin, ostin 4x4 VXL:n (LiPo) isän ja pojan yhteiseksi leluksi.
Mukava lukea muiden tekemistä päivityksistä, alkaa itsellekin toivelistaa kertymään :)
Omassa autossa hajosi melko tuoreeltaan (1kk:n takuuaikana) servo. Alkoi vaan pätkimään ja pian pimeni tyystin. Ei mitään fyysistä vikaa havaittavissa, sähköpuolelta antautui. Kun sitten asentelin uutta servoa paikoilleen, niin huomasin mielenkiintoisen seikan - servon varsi otti pakostakin kiinni auton runkoon/pohjaan ääriasennossaan. Jos sen olisi saanut asennettua aivan tarkalleen keskiasentoon, niin olisi ehkä mahtunut liikkumaan, mutta servon akselin hammastuksesta johtuen se tuli pakostikin aavistuksen vinoon jompaan kumpaan suuntaan ja osui auton runkoon siltä puolen. Taatusti kuormittaa servoa, kun ei pääse vapaasti kääntymään. RTR:n alkuperäistä asennusta en tullut epäilleeksi/tarkastaneeksi, joten voi olla että oli ottanut kiinni uutenakin, olisiko ollut syynä servon hajoamiseenkin... Tarkastakaapa omanne. Ratkaisin asian nyrhäämällä pienen palan muovia pois kardaaniakselin vierestä. Toinen mahdollisuus olisi ollut ohjelmoida servon liikerata pienemmäksi.
Kun sitten sain servon varsineen liikkumaan vapaasti ääriasennosta toiseen, niin huomasin, että sen säädettävän linkin toisessa päässäkin on toleranssit todella vähissä. Ottaa kiinni joko kardaaniakseliin tai toiselta puolen runkoon. Nähdäkseni väistämätöntä tämäkin, ainakin jos pyörät säätää suoraan trimmin ollessa nollilla. Vähäisellä muovin viilauksella ja säätämällä trimmi aavistuksen verran nollasta sivuun sai tämänkin viimein toimimaan ilman kinnaamista. Mutta ei sinne kyllä juuri välystä jää. Hermo meinasi mennä säätäessä.
Muistelen nähneeni foorumilla aiemmin jonkun asentaneen kardaanin ympärille jonkin putken "kardaanitunneliksi". Kokemukseni perusteella uskallan väittää, että ainakaan siinä tapauksessa ohjausta ei pysty säätämään koko servon liikerataa hyödyntäväksi, vaan on pakko ohjelmoida servon ääriasennot pienemmiksi.