Tuota, ne neulat siinä moottorissa ei suinkaan ole
ilmausruuveja. Vaan niillä säädetään
moottorin seosta.
Sinun tapauksessa tarkastaisin ensin pääneulan asennon, (se neula jota voi kääntää yleensä ilman työkalua) tämän kyseisen neulan tulisi olla asetettu niin, että väännät sen ensin kokonaan kiinni ja sitten aukaiset
2.5 kierrosta. Ei enempää.
Seuraavaksi sinun täytyy tarkastaa siis se mainittu tulpan hehkuminen. Ruuvaa tulppa irti ja hehkuta sitä silla hehkulaitteella. Tulpan tulee hehkua "
oranssin keltaisena", ei kuitenkaan valkoisena jolloin tulppa palaa nopeasti pilalle, toisaalta ei taasen vaikkapa punaisena, koska silloin moottorin käynnistyminen on epävarmaa. sitten kun tiedät että tulppa on kunnossa ja hehkuu, niin ruvaa se takaisin moottoriin.
Nyt sinun täytyy ryypyttää moottoria, painele tankissa olevaa ryypytys "nastaa" niin kauan kunnes polttoaine on mennyt letkussa moottoriin asti ja vielä muutama painallus päälle. Jos tankissa ei ole tätä ryypytys "nastaa", niin ryypytys onnistuu myös niin että pyörität moottoria vetokäynnistimellä tai startterilla, kumpi siinä autossasi on. ja samalla tukit pakoputken sormella. Ryypytyksen aikana kaasu tulee olla täysillä. Hehku
ei saa olla ryypytyksen aikana paikallaan, jottei moottori käynnistyisi arvaamatta.
Sitten kun olet tehnyt edellä mainitut asiat, tulisi moottori lähteä käyntiin helposti ja käydäkkin ainakin jonkin aikaa. Uudet moottorit tahtovat olla ekalla tankillisella hankalia saada pysymään käynnissä, mutta seuraaavalla tankillisella jo helpottuu. mottoria tulisi aja sisään paikallaan muutama tankki, sa samalla valvoa että moottori ei kuumene liian kuumaksi.
Käynnistys onnistuu, kun laitat hehkun ryypytettyyn moottoriin ja sitten käynnistät moottoria sillä vetokäynnistimella tai startterilla. Moottorin pitäisi käynnistyä melko helposti.
Kun moottori käy ja
samalla röpeltää ja sylkee polttoainetta pakoputkesta ja sitten sammuu, se tarkoittaa, että moottori on
rikkaalla. Tällöin sinun täytyy kääntää pääneulaa kiinni päin hieman noin
5 min, (siis sitä jonka tulee aluksi olla 2.5 kierrosta auki, kerroin alussa) Moottorin täytyy kuitenkin kuitenkin uutena ollakkin hieman rikkaalla, eli jos moottori käy eikä sammu, niin sitten älä tee mitään, vielä tässä vaiheessa.
Kun moottori käy ja
kiljaisee ja kerää kovat kierrokset ja sammuu silloin seos on liian laihalla, tässä tapauksessa sinun tulee aukaista pääneulaa. vaikka se sama
5 min kerrallaan niin kauan että moottori käy.
Kun olet saanut noilla neulan asetuksilla moottorin toimimaan ja käytettyä sitä paikallaan 2-3 tankillista, niin sitten voit jo kokeilla ajoakin. Tällöin sinun täytyy seurata ettei moottori pääse liian koville kierroksille ja samalla kuunnella että käynti on "
röpeltävää" eli moottori ei saa vielä kuullostaa Formula ykköseltä, vaan moottorin tulisi ottaa kuitenkin kierroksia, mutta samalla "röpeltää" ja savuakin saisi tulla pakarista. Tällä tavalla sinun täytyy ajaa 2 tankillista.
Sitten kun olet ajanut 2 tankillista edellä kerrotulla tavalla, niin voit säätää neulaa kiinni päin eli laihemmalle taas noin
5 minuuttia. Jolloin moottorin alkaa ottamaan enempi kierroksia ja toimii herkemmin. mutta vieläkään ei kannata säätää aivan "piikille", eli
moottori ei saa "kiljua" täysillä. Aja 2 tankillista näillä asetuksilla.
Eli jos moottori kiljuu ja ottaa herkästi kierroksia, käännä neulaa auki päin jotta saat seosta hieman rikkaammalle, taas se
5 min kerrallaan.
Jos taasen moottori "röpeltää" niin paljon ettei se jaksa edes kulkea, tällöin sinun täytyy kääntää pääneulaa laihemmalle eli kierrät kiinni päin. taasen vain se
5 min kerrallaan.
Tyylini on neuvoa moottorin seos-säätö tuolla minuutti tyylillä. Tarkoitan tuolla että yksi neulan kierros on 60 minuuttiia, eli 5 minuuttia on 1/12 osa kierrosta ja vaikkapa 30 minuuttia on puolikierrosta ja 15 minuuttia on 1/4 osa kierrosta. Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin, kerro jos et.Toivottavasti näillä eväilla saat autosi liikkumaan. kysy sitten lisää ohjeita hienosäätöön ja tyhjäkäynnin säätöön kunhan ensin olet ajellut ohjeiden mukaan jonkin aikaa.