Kirjoittaja Aihe: Keskustelua aiheesta "Six Hours Le Tikkurila - Corr Endurance 18.3.2012"  (Luettu 82885 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Eiku se olin mä.. Toinen setti ei tunnu edes pidotettuna toimivan samalla tavalla kuin eka, tiedä sitten josko se siitä paranee. "POWERSLIDE!"

Samoja kokemuksia... Katotaan ny tuleeko pito vai ei.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
onhan nämä samat kokemukset mullakin.
Mulla ja hattusella on samasta satsista nämä viimesimmät renkaat.

Ero on selkeä, mutta se ero on lähinnä tuntumassa.
Edellisellä satsilla pysty polkemaan kaasua ihan eri tavalla ilman että perä löytyi sivulta... Mutta silti se kokonaispito on kuitenkin sama.
Läppiajoissa ei ollut kovin kummoista eroa.
Uudempi satsi oli vain vaikeampi ajaa...

Pitäis kokeilla vyöttämistä jos sillä sais kyseisen ominaisuuden kitkettyä.
Ongelma kun tuntuisi johtuvan renkaan palloontumisesta... Eli kaasua painaessa ainoastaan renkaan keskinapit ottavat maahan, eikä vetoa vain tunnu saavan tiehen.

Mutta kuten nicke totes niin ei niissä sellaista eroa ole että toista satsia voi kehua todella pitäväksi ja toista todella liukkaaksi.
Tuntuma on eri.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
6 tiimiä jo ilmottautunut.

No katos kehveliä, ja mikä sen mukavampaa että meidätkin on huolittu mukaan yhteen tiimiin :smiley:
Kylätason RC-kuski.

Poissa sudittaa

  • Jäsen
    • Profiili
Säännöt on annettu, ne on kaikille samat, ja niillä mennään. Pari kommenttia niille täällä annettuihin perusteluihin, vastaisuuden varalle.

6h ajoa ei kuluta autoa loppuun, vaikka ajettais yhdellä autolla. 6h = n. 3 iltaa aktiivista ajoa. Kenen auto kuluu loppuun viikossa/kuukaudessa?

Sähköt ei pala siitä, että ajetaan 6h putkeen. Jos käry käy, niin se johtuu siitä, että härvelit on väärin säädetty. Vehkeet voi säätää niin, että lämmöt pysyy aisoissa (kuten kestävyyskisan luonteeseen kuuluisi) eikä enää käyntilämpötilan saavutettuaa lämpene lisää. Jos lämmöt on ok yhden akullisen ajon jälkeen, eivätkä enää olleet nousussa, ei ne siitä enää lämpene vaikka ajetaan tuntikaupalla putkeen. Suurin tekijähän tässä on se, minkä kokoinen näköispatsas Kiinan tunnetuimmasta pienoisautoilijasta Pin Jonista on moottorin akselille valittu. Mikäli palikat on siedettävissä lämpötiloissa ajossa, niin ei ne siitä hajoa vaikka ovat siinä lämmössä tunteja. Jos nyt tarkkoja ollaan niin itseasiassa elektroniikka vanhenee (eli "kuluu") enempi, jos lämmöt kokoajan sahaa edestakaisin (ajetaan kuumaksi, jäähdytetään, samaa toistetaan jne.). Vetävien pyörien lukumäärä tai ajokin massa ei tätä muuta mihinkään. Mikäli autossa on enempi mekaanista kitkaa (neliveto) tai massaa aiheuttamassa moottorille kuormitusta, niin käytännössä se joudutaan kompensoimaan tiheämmällä välityksellä (sillä oletuksella, että moottori on sama).

Kaksi autoa ei mitenkään pienennä eri tiimien välineresursseista johtuvia eroja ("maahantuojan/yksityistiimi"), vaan kasvattaa niitä. Kun ajetaan kahden auton viestikisaa, niin silloin tarvitaan yhden hyvän kiesin sijaan kaksi huippukalustoa, ja niille varaosat. Kaikkea kaksi kertaa enempi.   

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Kaksi autoa ei mitenkään pienennä eri tiimien välineresursseista johtuvia eroja ("maahantuojan/yksityistiimi"), vaan kasvattaa niitä. Kun ajetaan kahden auton viestikisaa, niin silloin tarvitaan yhden hyvän kiesin sijaan kaksi huippukalustoa, ja niille varaosat. Kaikkea kaksi kertaa enempi.
Itse veikkaan taas että moni "deeppocket" tiimit taas ajavat yhdellä autolla ja on vara-auto varikolla jos tapahtuu jotain ikävää. Vara-auto tosin on joku millä saa lappejä ajettua kuin ykkösauto laitetaan kondikseen.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili

Itse veikkaan taas että moni "deeppocket" tiimit taas ajavat yhdellä autolla ja on vara-auto varikolla jos tapahtuu jotain ikävää. Vara-auto tosin on joku millä saa lappejä ajettua kuin ykkösauto laitetaan kondikseen.

Saiskohan joku kuskeista juosta radalla ponderi + akku taskussa, jos ei ole vara-autoa. Luonnollisesti mollat  tunnollisesti kiertäen.  :afro:
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Ilmoittauduin pelaajapörssiin, tässä lisätietoja. Kalusto löytyy minulta jos löytyy kolme urhoa joita kiinnostaa lähteä vetämään kahdella 2WD Slashillä. Melko tavalla alkuperäiskunnossa ovat (ei LCG- eikä muitakaan modeja), ja valmiiksi väljiä vähän joka suuntaan. 3 kpl lipoakkuja löytyy, 2 x 5200 mAh ja 1 x 6200 mAh. Yksi laturi. Liitinkanta on 100% Traxxas. Ponderi on. Noparit Turnigy Car60 ja varalle Traxxas VXL-3s . Traxxas 2,4 gigan radiokamat. 10,5T kiinamotti löytyy pakista joten varamoottoriakaan ei välttämättä tarvitse ostaa. Alle löytyy vähän ajetut Kyoshon renkaat jotka varmaan tuon 6 h hyvin kestää. Ankkuriosuudelle voidaan laittaa tarvittaessa 2 SC-kisaa ajetut minipinnit, jos rupeaa kilpailuhenki heräämään.

Ajattelin että tällä omalla kalustolla vedettäis enempi endurance- eikä niinkään tuossa viestihengessä. Eli ykkösautolla ajettaisiin akkua ja kuskia vaihtaen 6 h jos ei ihmeempiä ongelmia tule. Vara-auto otetaan käyttöön sitten vasta äärimmäisessä hädässä kun kerran säännöt sen mahdollistaa, ja sillä vedetään sitten loppuun asti.

Jos jostain tiimistä puuttuu se hitain kuski, niin voin tulla sen paikan täyttämään  :smiley:. Varmuutta uskoisin löytyvän omasta ajosta ihan kohtalaisesti, ja nopeudessakin olen kehittymään päin. Tietysti voidaan tehdä myös niin että ykkösauto tulee muualta ja kakkosauto minulta.
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Sedän jäätävä esiinmarssi hyydytti keskustelun viikoksi? Saa jatkaa: lainaus vaan tuolta ylempää ja siihen kommenttia, niin se käy. Löytyykö urhoollisia porukkaan, ei tarvitse olla voitonkiilto silmissä. Slashillä tullaan vetämään 5200 mAh akulla 30 min settiä... Vaviskaa!  :evil:
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
eipä vissiin tarvinu sit osallistuu, ei saanu tiimii kasaan jyväskylästä.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
eipä vissiin tarvinu sit osallistuu, ei saanu tiimii kasaan jyväskylästä.

Pelaajapörssissä on jo kaksi halukasta kuljettajaa!

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
eipä vissiin tarvinu sit osallistuu, ei saanu tiimii kasaan jyväskylästä.

Pelaajapörssissä on jo kaksi halukasta kuljettajaa!

nii näköjään on, asia luultavasti etenee. Ei oikeen ole kerinny keskittyyn rc-asioihin viimeaikoina..
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jos ponderi hajoaa, niin ilmeisesti kisat loppuu ? Olisiko mitään ideaa rekisteröidä tiimille vaikka 2ponderia, joista tietenkin käytössä on vain yksi kerrallaan? Ponderit joutuu tässä koville, kun niitä revitään irti kymmeniä kertoja kisan aikana.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Minkäs aikaa se akku kestikään jos kymmeniä kertoja pitää repiä irti?

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Jos ponderi hajoaa, niin ilmeisesti kisat loppuu ? Olisiko mitään ideaa rekisteröidä tiimille vaikka 2ponderia, joista tietenkin käytössä on vain yksi kerrallaan? Ponderit joutuu tässä koville, kun niitä revitään irti kymmeniä kertoja kisan aikana.

Vanha softa ei tätä tukenut vaan olisi tässä tapauksessa pitänyt kisojen päätyttyä laskea kahden ponderin tulokset yhteen, ja uuteen softaan saa helposti toisen ponderin rekisteröityä kisan aikana. Ponderin voi tottakai vaihtaa jos se hajoaa.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Minkäs aikaa se akku kestikään jos kymmeniä kertoja pitää repiä irti?
Riippuu monesta siasta, mutta akku kestää jopa alle 20min. Vaihtoja tulee about 20.eli ei ihan kymmeniä, mutta monta kuitenkin.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Joo...
Noh...

Vartin akunkestolla vaihtoja on 23.
20 minuutin kestolla niitä on 17.

Joo... onhan niitä useita vaikkei kymmeniä sentään kuitenkaan.

Lyhyt jatkojohto vastarista ja toinen jatkojohto vielä ponderiin.
Nyppää nämä jatkojohdot irti toisistaan niin ei edes ponderin liitin pääse kulumaan.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Joo...
Noh...

Vartin akunkestolla vaihtoja on 23.
20 minuutin kestolla niitä on 17.

Joo... onhan niitä useita vaikkei kymmeniä sentään kuitenkaan.

Lyhyt jatkojohto vastarista ja toinen jatkojohto vielä ponderiin.
Nyppää nämä jatkojohdot irti toisistaan niin ei edes ponderin liitin pääse kulumaan.

Näin olen suunnitellutkin, mutta vaihtoja nyt kuitenkin tulee ja tuo asia on hyvä ottaa huomioon. Loistavaa, että Nicke toi vaihtoponderin esille. Kai Ponderi voi muutenkin hajota?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Meillä on ollut käytössä vain yksi ponderi vaikka kuskeja oli kaksi, treeneissä ponderia irroitettiin/kiinnitettiin moneen kertaan autosta toiseen ja sitä on tehty kymmeniä ellei satoja kertoja, eikä ole mitään ongelmaa johdon kanssa.

Toki ponderi voi muutenkin mennä rikki, aivan kuten mekkauspöydän lamppu, ohjaimen näyttö tai vasemman takavetarin ristitappi :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Toki ponderi voi muutenkin mennä rikki, aivan kuten mekkauspöydän lamppu, ohjaimen näyttö tai vasemman takavetarin ristitappi :wink:

tätä juuri hain. Jos vain yksi ponderi sallitaan, niin kisa jää siihen. Muita varaosia on tuplat tai enemmän mukana.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Eihän missään ole mitenkään sanottu ettei särkynyttä saa vaihtaa.

Senkus ottaa vaikka laatikollisen pondereita mukaan.

Idea oli että käytössä on vain yksi ponderi.
Ettei siis kuskin ja kaluston vaihto tapahdu suoraan lennosta toisen tullessa varikolle ja toinen häipyy samantien, vaan että se vaihto on tapahduttava selkeästi.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Kuinka moni on saanut ponderin rikki? Oma vanhan mallinen AMB palveli hyvin 7 vuotta ja oli kiinni niin sähköturistissa, mattiksessa, sähkötuupissa, sähkönelkussa, polttisturistissa kuin polttiscrossarissakin. Viime kesänä sillä vielä ajoin ja hyvin toimisi varmasti edelleenkin, mutta vaihdoin sen uuden malliseen.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
muistaakseni kilpailukutsussa luki asiaa yhdestä ponderista ja siksi halusin täsmennystä asiaan, jonka jo sain. Se että hajoaminen on epätodennäköistä ei tee siitä mahdotonta.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Jos molemmista autoista katkeaa runko, pakataanko kamat ja lähdetään kotiin?

Vai mennäänkö näyttämään tuomaristolle että runko on poikki ja pyydetään lupa vaihtaa se uuteen?

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
kannattaisi varmaan listata osat joita ei saa vaihtaa. Muuten tiimeillä valmiita autoja odottamassa jos käy hassusti. Moottorin vaihtaa parissa minuutissa uuteen autoon.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
kannattaisi varmaan listata osat joita ei saa vaihtaa. Muuten tiimeillä valmiita autoja odottamassa jos käy hassusti. Moottorin vaihtaa parissa minuutissa uuteen autoon.

Tässä kohtaa mennään kyllä maalaisjärjellä, jos runko katkeaa niin vaihdetaan uusi kyseiseen autoon, ei vaihdeta autoa toiseen. Kuten muidenkin osien kanssa.

Eli ajossa on kaksi autoa sekä yksi ponderi, osia vaihdetaan sitten niihin tarpeen mukaan.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
kannattaisi varmaan listata osat joita ei saa vaihtaa. Muuten tiimeillä valmiita autoja odottamassa jos käy hassusti. Moottorin vaihtaa parissa minuutissa uuteen autoon.

Tässä kohtaa mennään kyllä maalaisjärjellä, jos runko katkeaa niin vaihdetaan uusi kyseiseen autoon, ei vaihdeta autoa toiseen. Kuten muidenkin osien kanssa.

Eli ajossa on kaksi autoa sekä yksi ponderi, osia vaihdetaan sitten niihin tarpeen mukaan.
Näin ajattelinkin ja halusin vain varmistaa asiat etukäteen, enkä kisojen jälkeen näppisralleissa.

Oliko moottorien määrä rajoitettu, eli jos kaksi mottia paukahtaa, niin kisat oli siinä?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Oliko moottorien määrä rajoitettu, eli jos kaksi mottia paukahtaa, niin kisat oli siinä?
Eli ajossa on kaksi autoa sekä yksi ponderi, osia vaihdetaan sitten niihin tarpeen mukaan.

Eli samaan tyyliin kuin muutkin osat, voi vaihtaa uuteen jos hajoaa.

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Mullakin oli kieltämättä käsitys, että moottorien määrä on rajoitettu 2 / tiimi ja että jos noista toinen hajoaa, niin sitten ajetaan yhdellä ja jos kummatkin palaa, niin kisa on siinä.

Lainaus
10.5t harjaton, maks. 2 per tiimi.



Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Tainnut olla itsestäänselvyys tuo sääntö... Enpä itsekään tajunnut että jos ei ole ajanut SM kisoja tai vastaavia niin runko sääntö ei ole tuttu.

Eli onhan esim FTT kisoissakin sallittu vain yksi pohja.
Se merkataan ja sinetöidään.
Jos pohja menee rikki niin ei kisat ole silti ohi.
Tällöin täytyy käydä näyttämässä rikkinäinen pohjalevy järjestäjille ja pyytää lupa pohjan vaihtamiseen.

Eli eiköpähän tätä aivan samaa ole haettu näillä rajoituksilla.
Ettei siis ole valmiina useita autoja joita sitten vetää liukuhihnalta sitämukaa jos sattuu hajoamaan.

Eli runkoja ja moottoreita saa olla kisassa kaksi.
Jos hajoaa niin kisan järjestäjien puheille ja heiltä hyväksyntä uuden vaihtoon rikkinäisen tilalle.

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Mullakin oli kieltämättä käsitys, että moottorien määrä on rajoitettu 2 / tiimi ja että jos noista toinen hajoaa, niin sitten ajetaan yhdellä ja jos kummatkin palaa, niin kisa on siinä.
Eli runkoja ja moottoreita saa olla kisassa kaksi.
Jos hajoaa niin kisan järjestäjien puheille ja heiltä hyväksyntä uuden vaihtoon rikkinäisen tilalle.

Eli näin.

Tarkoitus ei ole sulkea ketään ulos kisoista ongelmien takia, vaan rajoittaa autojen määrä kahteen. Eiköhän moottorin vaihtoon tuhlaantuva aika sekä sen arvo rankaise tarpeeksi.