RC10.FI
Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Mr Cale - 11.10.10 - klo: 19.57
-
Alla hieman tähän mennessä varmistunutta ensi kauden FinTrack Tour -asioista. Kalenteri ja varsinaiset säännöt kokonaisuudessaan saadaan ulos EFRA-kokouksen jälkeen, toivottavasti marraskuun puoleen väliin mennessä.
FTT renkaat 2011
Talvi
Schumacher # XG-28JB
(Sorex 28R+ JB + Revlite24)
Kesä
Schumacher # XG-32BM
(Sorex 32R+ Med B + Revlite24)
+ sama vanha sadekelin rengas
Sorex -kisarenkaiden virallinen maahantuoja on RCM.fi / Medasec Ky (http://rcm.fi).
Koneet ja säätimet
TSS-10
ROAR 0-ennakkosäätimet (http://www.roarracing.com/?page_id=737)*
LRP X12 Vector Stock Spec 17.5
Nosram PURE Evolution 17.5T
TSP-10
ROAR 0-ennakkosäätimet (http://www.roarracing.com/?page_id=737)*
CS Super Sport Brushless Motor 10,5T
- Valmistajan osanumero: C110304
GM PRO STOCK 10,5T STAR W. ANT.
- Valmistajan osanumero: 97290
C-12 Stock
Ajetaan C-12 luokan yhteydessä kaudella 2011
ROAR 0-ennakkosäätimet (http://www.roarracing.com/?page_id=737)*
CS Super Sport Brushless Motor 10,5T
- Valmistajan osanumero: C110304
GM PRO STOCK 10,5T STAR W. ANT.
- Valmistajan osanumero: 97290
*ROARin listan lisäksi sallitaan lajiryhmän erikseen hyväksymät nollaennakkosäätimet (linkki (http://rc10.fi/index.php?topic=53023.0)).
Kaikissa yllä mainituissa luokissa vakioroottorit ja kiinteä tietty ennakkoasetus moottorissa. LRP-/Nosram-moottoreissa käytettävä neljän pisteen (oooo) ennakonsäätöpalaa.
-
Onko tuo ROARin lista nyt sitten määräävä vai saadanko Suomen sääntöön lisättyä säätimiä liitteellä vai noudatetaanko täällä tiukasti ROAR /EFRA listoja?
-
Tuo on lajiryhmän asia päättää sitten tarkemmin, mut minun kanta on se, että tuota listaa voidaan täydentää selkeillä tapauksilla. Mutta ne pitää olla sitten oikeasti selkeitä tapauksia, eikä jotain vanhoja säätimiä, joiden ennakoista ei voida olla varmoja.
-
Hienoa, kiitoksia Calelle tiedoista. =)
-
Olisko Medasecin porukalla heittää mitään arvioita, millä aikataululla näitä sorexeja saataisiin kauppoihin, että pääsee sitten kisarenkailla treenailemaankin?
-
Laittelin tänään tehtaalle kyselyä renkaista, kun tuo asia päätettiin. Informoin heti, kun saan vastauksen tehtaalta koskien ensimmäisen erän aikataulua. Ennakkotilauksia tästä erästä otetaan jo vastaan.
Matti / RCM
-
Roar akut kelpaavat varmaan niinkuin viime vuonna?
-
No niin nythän on hyvä suunta.
ROAR listassa on se mielenkiintoinen pointti että nyt tuli pakillinen säädin sallituksi :
http://www.lrp.cc/en/products/electronic-speed-controls/car/produkt/ai-brushless-reverse-digital/details/
Joka ennen ei ole ollut sallittua. Mutta hyvä niin. Halpa Waterproof säädin kesän sadekelin kisoihin on hyvä juttu.
Jos tuo Rengas (New Sorex) on yhtä kestävä kuin vanha Sorexi niin suunta on siinäkin hyvä. Sillähän ajetiin kovaa vielä "kankaillakin".
Vielä jos saadaan max. välitykset Stocci luokkiin niin loppuu "Grillaus kisat" ja päästään keskittymään pelkästään autolla ajamiseen.
-
Luulisi että sorexi ei petä. Mitä tutkaili säätimien hintoja niin listassa on liuta edullisia perussäätimiä. Nyt pääsevät junnukuskitkin halvalla alkuun. Mä en itse ainakaan suosisi tuota max välitystä.
-
Tietoa tehtaalta renkaiden aikataulusta:
"We are currently sold out of XG-28JB because we are out of Inserts but these are due to be with us very soon. Maybe even today!"
Eli pikapuolin tulee ensimmäinen erä renkaita Suomeen.
Matti / RCM
-
ROAR 0-ennakkosäätimet (http://www.roarracing.com/?page_id=737)*
Eli siis hobbywingin xerun säätimet ei siis kelpaa? Kyseessä sama säädin kun EXT98802LPF GT-LPF 2.0 ESC (Carbon, Silver or Blue Version) :huh: Noitahan päivitellään samoilla boxeilla/softilla.
-
Vielä jos saadaan max. välitykset Stocci luokkiin niin loppuu "Grillaus kisat" ja päästään keskittymään pelkästään autolla ajamiseen.
Joo, ihanaa! Ja kaikille samanmerkkiset autot kiinteillä säädöillä ja vain yksi sallittu kori... :shocked:
0-ennakko ja vakioitu kone riittävät hienosti!
Vapaa välityskin tasaa vauhteja siksi, että koneiden ja säätimien yksilöerot tasoittuvat, kun paras vauhti kullekin radalle haetaan välityksellä. 0-ennakot pudottivat jo vauhdit aivan riittävän alas ja ovat vieneet syksyn aikana säätämisen fokuksen sähköistä alustaan. Ja säätämään ei opi pelkkää akkua lataamalla, välitykset ovat oleellinen osa kokonaisuutta. Liian tiukat säännöt vakioluokissa ohjaavat kuskeja vapaampiin luokkiin ja tämä ei liene sääntömuutosten tarkoitus ainakaan tällä kertaa.
-
Vielä jos saadaan max. välitykset Stocci luokkiin niin loppuu "Grillaus kisat" ja päästään keskittymään pelkästään autolla ajamiseen.
Joo, ihanaa! Ja kaikille samanmerkkiset autot kiinteillä säädöillä ja vain yksi sallittu kori... :shocked:
0-ennakko ja vakioitu kone riittävät hienosti!
Vapaa välityskin tasaa vauhteja siksi, että koneiden ja säätimien yksilöerot tasoittuvat, kun paras vauhti kullekin radalle haetaan välityksellä. 0-ennakot pudottivat jo vauhdit aivan riittävän alas ja ovat vieneet syksyn aikana säätämisen fokuksen sähköistä alustaan. Ja säätämään ei opi pelkkää akkua lataamalla, välitykset ovat oleellinen osa kokonaisuutta. Liian tiukat säännöt vakioluokissa ohjaavat kuskeja vapaampiin luokkiin ja tämä ei liene sääntömuutosten tarkoitus ainakaan tällä kertaa.
Samaa mieltä kanssasi bulvaani. ja renkaitakin siis on pikapuoliin myynnin, loistavaa
-
max /min mitat ulosjoustossa olisi kanssa hyvä juttu.
Ihan vitsiks ei tartte ottaa tosissaan, nyt on hyvä kun saadaan asioita eteenpäin.
-
max /min mitat ulosjoustossa olisi kanssa hyvä juttu.
Ihan vitsiks ei tartte ottaa tosissaan, nyt on hyvä kun saadaan asioita eteenpäin.
Hyvä idea, olen itsekin liian laiska testaamaan ulosjoustoja. Ehdottaisin kuitenkin, että kisajärjestäjä testaa valmiin setupin kisaan ja tämä sitten on jokaisella kuskilla käytössä ilman muutoksia. Voidaan siten keskittyä enemmän ajamiseen.
-
ROAR 0-ennakkosäätimet (http://www.roarracing.com/?page_id=737)*
Eli siis hobbywingin xerun säätimet ei siis kelpaa? Kyseessä sama säädin kun EXT98802LPF GT-LPF 2.0 ESC (Carbon, Silver or Blue Version) :huh: Noitahan päivitellään samoilla boxeilla/softilla.
Tuota listaa ei ole taidettu ihan juuri päivittää, Tekinin noparareistakin on nootti ** Under ROAR review regarding zero timing. Awaiting new software profile to release hold on product. **
Ja tuo 208 softa tuli jo heinäkuussa.
-
niin vähän aattelinkin et ei tuo ihan just päivitetty lista ollut :D noh katastellaan mitä tapahtuupi :)
-
ROAR listassa on se mielenkiintoinen pointti että nyt tuli pakillinen säädin sallituksi :
http://www.lrp.cc/en/products/electronic-speed-controls/car/produkt/ai-brushless-reverse-digital/details/
Joka ennen ei ole ollut sallittua. Mutta hyvä niin. Halpa Waterproof säädin kesän sadekelin kisoihin on hyvä juttu.
Eikös sääntö ole aina ollut että autolla peruuttaminen on kiellettyä, säätimestä ei ole puhuttu mitään.
-
Juu, ymmärtääkseni on pakilliset säätimet olleet sallittuja aina ennenkin. Toiminto on vain pitänyt kytkeä pois kisoissa.
-
Ote sääntökirjasta "Rataa ajetaan aina ajosuuntaan, myös kilpailuerän
loputtua. Kaikissa luokissa on peruuttaminen radalla
kielletty."
-
Jokaisessa speedpassionin säätimessä on pakki säädettävissä päälle tai pois.
Ei koskaan ole ollut kiellettyä ajaa pakillisella säätimellä.
Ei itseasiassa ole sekään ollut ongelma että onko säätimessä pakki päällä.
Kunhan sillä ei vaan pakita.
-
Onko koneista jo jonkinlaista hajua ? Lähinnä että tietäisi minkätehoista myllyä tässä alkaisi katselemaan .
-
Hajua on. Ei vaan vielä voi julistella mitään, ennen kuin saa lajiryhmältä päätöksen asioihin. Toivottavasti saadaan tällä viikolla päätökset julki.
Sen verran voin sanoa, että TSS-10:ssä mennään 17.5 koneella, TSP-10:ssä 10.5 ja C-12 stockissa (tai mikälie sen nimi lopulta onkaan) todennäköisesti 10.5 koneilla. Jokaiseen luokaan tulee pari eri moottoria, millä saa ajaa.
Kyllä tässä mielellään antaisi jo varmaa tietoa kisaajille, mutta katsotaan vielä mitä "hovissa" käy.
-
Hajua on. Ei vaan vielä voi julistella mitään, ennen kuin saa lajiryhmältä päätöksen asioihin. Toivottavasti saadaan tällä viikolla päätökset julki.
Sen verran voin sanoa, että TSS-10:ssä mennään 17.5 koneella, TSP-10:ssä 10.5 ja C-12 stockissa (tai mikälie sen nimi lopulta onkaan) todennäköisesti 10.5 koneilla. Jokaiseen luokaan tulee pari eri moottoria, millä saa ajaa.
Kyllä tässä mielellään antaisi jo varmaa tietoa kisaajille, mutta katsotaan vielä mitä "hovissa" käy.
Kiitoksia tämä riittää jo vallan loistavasti =)
-
.
-
vastaan tähän kun ei kukaan muu ole, eli moottorit on näköjään valittu.
LRP lienee hyvä stanuun kun ei tarvitse ajaa 3.5 välityksillä mitä CS/SP moottorit olisivat tuottaneet.
-
No, missäs se on sanottu ja mitkä ne moottorit on?
-
Ekassa postauksessa.
-
Mites toi poromoottorien vauhti, siis GM vs CS ?
En tiedä näistä moottoreista mitään eli ovatko esim. samat kalut sisältä vai onko syytä olettaa suorituskykyeroa ?
-
Edelliset koneethan olivat käytännössä samat koneet eri värillä ja tarroilla.
Aika loogisesti vois ajatella että ovat tänäkin vuonna sisäisesti samat, pienillä ulkoisilla eroilla.
Valmistaja kuitenkin sama.
-
Viime vuonnahan koneet olivat CS ja Speed Passion, siis TSS
-
LRP lienee hyvä stanuun kun ei tarvitse ajaa 3.5 välityksillä mitä CS/SP moottorit olisivat tuottaneet.
Ilmeisesti tuon LRP:n ennakkoa pystyy säätämään moottorin puolelta. Vauhti tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, erityisesti onko se sopiva aloittelijaluokkaan ja kuinka paljon eri luokkien välillä on vauhtieroa.
Watithan ovat vain valmistajan ilmoittamia speksejä, mutta silti vähän vertailua:
teho W
LRP X12 Vector Stock Spec 17.5 183
Speed Passion 17.5 (FTT 2009-10) 128
TSS hiilimoottorit (FTT 2005-2006) 134 (omista moottoreista korkein dynolla mitattu arvo)
Hiilettömien watti-luvuista voisi päätellä, että stanussa mennään ensi kaudella 0-ennakosta huolimatta ihan hyvää vauhtia.
-
Tullaanko tuon moottorista tehtävä ennakonsäätö hyväksymään ?
-
Viime vuonnahan koneet olivat CS ja Speed Passion, siis TSS
Niin olivat... Eli saman valmistajan tekemät eri leimoilla ja pienillä ulkonäkö eroilla kahden eri brändin vaatimusten mukaisesti.
Moottoreiden valmistaja ei ole kumpikaan noista mainituista.
-
aina oppii jotain uutta =)
-
Ilmeisesti tuon LRP:n ennakkoa pystyy säätämään moottorin puolelta.
Moottorin ennakkoa voi säätää käyttämällä erilaisia inserttejä (jotka tulee moottorin mukana) moottorin takalevyn sensorikaapelireijässä. Säätöä voi tehdä +/-10 astetta verrattuna ns. vakioasetukseen. Manuaali sanoo asian näin:
REPRODUCIBLE TIMING: Timing adjustable in clearly defined, reproducible steps with the new moulded timing inserts for same result every time.
LRPs world exclusive PreciSensor System allows precise control for best and most efficient performace. Fast, simple and
super-accurate timing adjustment using the supplied timing inserts. By altering the timing, you move the powerband and
alter the characteristics of the motor.
Three important things to remember about timing adjustments:
1. Higher timing results in higher rpm but worse efficency/torque and vice versa.
2. Higher timing requires shorter gearing!
3. Timing adjustments should be done by experienced racers only, others please leave timing on standard setting!
Lisätietoja löytyy manuaalista:
http://www.lrp.cc/fileadmin/lrp_anleitungen/anl_27489_ma00210-vector-x12-stockspec-e-090915fv.pdf
-
Käytännössä vakioluokan moottoria ajetaan aina maksimiennakolla. Välitystä sitten sovitetaan radan mukaan, että saadaan tilanteeseen sopiva kompromissi mutkaosuuden ja suoravauhdin hanskaamiseen.
-
.
-
Ilmeisesti tuon LRP:n ennakkoa pystyy säätämään moottorin puolelta. Vauhti tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, erityisesti onko se sopiva aloittelijaluokkaan ja kuinka paljon eri luokkien välillä on vauhtieroa.
Olihan noita muutama kappale jo isomyyrin kilpailussa radalla...
-
X12 koneissa muutetaan ennakkoa neljän erilaisen inserttipalan avulla. Vakioennako on aika suuri, eli sitä yleensä vähennetään, mutta jos säätimessä on 0-ennakko, todennäköisesti käännetään ennakot tappiin.
-
X12 koneissa muutetaan ennakkoa neljän erilaisen inserttipalan avulla. Vakioennako on aika suuri, eli sitä yleensä vähennetään, mutta jos säätimessä on 0-ennakko, todennäköisesti käännetään ennakot tappiin.
Ennakkoa laitetaan vakioluokassa niin paljon kuin vaan säännöt sallivat, ja kannun päätyä vielä väännetään ruuveta vasten niitä kiristettäessä. Ennakko vaan vaikuttaa niin paljon vakiossa.
Mutta kuten Kallen jälkikommentti tuolla alempana kertoo on näihin ennakonsäätöihin tulossa ilmeisesti sääntötarkennusta.
-
Onko jompi kumpi näistä säätimistä ensi kaudella ftt stanu säännöt täyttävä--> lpr sphere 2007 edition tai cs rocket? En oikeen tajunnu tosta roar listasta mitään kun siellä on lrp nopareitakin vaikka kuinka monta.
-
Koneet ja säätimet
TSS-10
ROAR 0-ennakkosäätimet (http://www.roarracing.com/?page_id=737)*
LRP X12 Vector Stock Spec 17.5
Nosram PURE Evolution 17.5T
...
Kaikissa yllä mainituissa luokissa vakioroottorit ja kiinteä tietty ennakkoasetus moottorissa. LRP-/Nosram-koneiden osalta tarkemmat ohjeet tähän tulee myöhemmin.
Mitäs nämä tarkennokset oikein tarkoittavat? Ennakon säätöä vai jotain muuta? Olisihan se mukava saada säännöt selväksi...
Juuri ennakon säätöä tarkoitetaan. Kuten tuossa ylempänä mm. Vesa kertoi, tulee LRP/Nosram -koneissa 4 eri ennakon säätöpalikkaa mukana ja säännöissä tullaan määrittelemään, mitä niistä pitää käyttää. Ja lisäksi sääntöihin tulee maininta sallitusta roottorityypistä (=moottorin mukana tuleva tyyppi).
-
Juuri ennakon säätöä tarkoitetaan. Kuten tuossa ylempänä mm. Vesa kertoi, tulee LRP/Nosram -koneissa 4 eri ennakon säätöpalikkaa mukana ja säännöissä tullaan määrittelemään, mitä niistä pitää käyttää. Ja lisäksi sääntöihin tulee maininta sallitusta roottorityypistä (=moottorin mukana tuleva tyyppi).
Pystyykö järkevästi valvomaan mitä palikkaa käytetään? Ohan niissä pienet merkinnät, mutta voi olla työläs valvoa. Onko nopeudet liian isoja jos säätöpalat olisivat vapaat? Palojahan on vain 4 niin olis järkevä määrä lisää tuunausoptioita jos ei vauhdit kasvaa liikaa.
-
LRP:n ja Nosramin koneista on helppo tarkistaa ennakko, kun se on minimissään niin palassa on 4 täppää näkyvillä ulospäin.
-
Se kyllä ihmetyttää että se vanha kone on nyt sitten kielletty vaikka se on todettu hyväksi ja kaiken lisäksi se on hitaampi.
Nyt pakotetaan kaikkia ostamaan uudet koneet ja niille viellä jolle se vanhallakin koneella mentiin liian kovaa seiniä pitkin.
Olis ollut kiva jos se vanhakin kone oltaisi hyväksytty FTT kone listalle.
Jerzi
-
Se kyllä ihmetyttää että se vanha kone on nyt sitten kielletty vaikka se on todettu hyväksi ja kaiken lisäksi se on hitaampi.
Nyt pakotetaan kaikkia ostamaan uudet koneet ja niille viellä jolle se vanhallakin koneella mentiin liian kovaa seiniä pitkin.
Olis ollut kiva jos se vanhakin kone oltaisi hyväksytty FTT kone listalle.
Jerzi
Tätä toivoin itsekin mutta eipä taida auttaa itku markkinoilla.
-
saadaanpahan VTR-luokkaan lisää sopivia moottoreita, kun vanhat menevät myyntiin! :wink:
-
Tuo koneen osto nyt on kuitenkin pieni summa kun ajattelee. CS myyntiin tai treenailee niillä sitten, eipä tartte kisakonetta kuluttaa =). Onko nuissa koneissa ollut vauhtieroja Nosramin ja LRP:n suhteen ? Toivottavasti X-12 kestää, itellä 8.5 koneesta meni laakeri muutaman ajokerran jälkeen.
-
Tuo koneen osto nyt on kuitenkin pieni summa kun ajattelee. CS myyntiin tai treenailee niillä sitten, eipä tartte kisakonetta kuluttaa =). Onko nuissa koneissa ollut vauhtieroja Nosramin ja LRP:n suhteen ? Toivottavasti X-12 kestää, itellä 8.5 koneesta meni laakeri muutaman ajokerran jälkeen.
LRP ja Nosram on sama kone eri väriset tarrat päällä vain. Kannattaa kyllä treenata oikeella koneella, muuten tulee ylläreita kun pitää kisapaikalla arpoo välitykset esim kohilleen.
-
X12 stanuissa on eri kokoiset laakerit vs virikoneet. ja siis LRP=Nosram=LRP eli sama tuote, eri nimi ja markkina-alueet.
-
Toivonmukaan hinnatkin ovat samat näissä myllyissä
-
Toivonmukaan hinnatkin ovat samat näissä myllyissä
Eikös nää koneet maksa sen 79e/pala?
-
Ihan tällainen asia ihmetyttää (tähänkin löytyy varmasti järkeenkäypä selitys),AKK:n uusinta uutta sääntökirjaa lukiessa pienoisautojen kilpailusäännöt kohta 3.5.4, moottoreina pari vuotta vanhat moottorisäännöt ?
-
Se AKK:n sääntökirja ei ole ollut ajantasalla vuosikausiin. Syynä osaltaan julkaisuajankohta, koska meidän säännöt päätetään niin myöhään ettei ne kerkee sääntökirjaan ollenkaan mukaan. Toivottavasti asiaan tulee muutosta...
-
En tiä olenko missannu jotain, mutta en pikasesti ettimällä löytäny tästä topiikista.
Eli ajetaanko Pro-stockia kesälläkin?
-
.
-
Onko kisaformaatti sama kuin viime (tänä) vuonna eli lauantaisin turistin stanut ja c12 (ml stocki) ja sunnuntaisin turistin porot ja viri?
Tästä luokkien jaosta eri päiville käytiin innokasta keskustelua alkusyksystä ja nyt kiinnostaisi tietää että miten homma on mietitty järjestettävän.
-
Tällä hetkellä lajiryhmän edustusta on EFRA kokouksessa, joten ei ehkä heti vastauksia tule.
Eiköhän niitä ole odotettavissa lähiaikoina.
-
Pari kysymystä aloittelijalta.
- Jos joku LiPo-akku on päässyt Efran hyväksyntälistalle jonakin vuonna, niin onko se automaattisesti FTT:ssä hyväksytty akku siitä eteenpäin? Eli jos akku on saanut Efra hyväksynnän 2009 niin pysyykö se hyväksyttyjen akkujen listalla 2011:kin vai tiputetaanko akkuja jollakin aikavälillä pois listalta (eihän niitä loputtomiin asti saa uutena tai loputtomiin kestä käytössä eli joskus niitä kai tipautetaan pois, mutta millä kriteereillä ja milloin)? Pitäis ostaa uusia akkuja ja koitan varmistella, että niillä voisi kisata TSS:ssä talvikauden aikana (yksi ehdokas on 2009 listalta).
- TSS:n alkavan kauden LRP koneesta. Onko hyvää arvausta (tai päätöstä) millä koneen ennakolla kannattaisi alkaa treenamaan eli monenko täpän palikan ruuvaan kiinni? Tehdasasennuksena on näköjään 4 täppää eli -10.
-
Pari kysymystä aloittelijalta.
- Jos joku LiPo-akku on päässyt Efran hyväksyntälistalle jonakin vuonna, niin onko se automaattisesti FTT:ssä hyväksytty akku siitä eteenpäin? Eli jos akku on saanut Efra hyväksynnän 2009 niin pysyykö se hyväksyttyjen akkujen listalla 2011:kin vai tiputetaanko akkuja jollakin aikavälillä pois listalta (eihän niitä loputtomiin asti saa uutena tai loputtomiin kestä käytössä eli joskus niitä kai tipautetaan pois, mutta millä kriteereillä ja milloin)? Pitäis ostaa uusia akkuja ja koitan varmistella, että niillä voisi kisata TSS:ssä talvikauden aikana (yksi ehdokas on 2009 listalta).
- TSS:n alkavan kauden LRP koneesta. Onko hyvää arvausta (tai päätöstä) millä koneen ennakolla kannattaisi alkaa treenamaan eli monenko täpän palikan ruuvaan kiinni? Tehdasasennuksena on näköjään 4 täppää eli -10.
2009 akkulistan akuilla saa ajaa varmasti vielä 2011. Sen suhteen ei hätää.
LRP:n / Nosramin koneissa ennakko tulee äärimmäisen todennäköisesti olemaan tuo "X-10" eli neljän täpän pala.
-
Kiitos ja kumarrus.
-
Ihan näin asiallisena kysymyksenä kysyisin minkä takia renkaiksi eivät kelvanneet noin kympin halvemmat LRP CPX.Eikö tarkoitus kuitenkin ollut laskea kustannuksia eikä nostaa niitä.
Kahden auton "tallia" pyörittäville tästä tulee aika huomattava lisäkustannus ja samoin yhtä autoa ajattavillekkin.Laittakaa muutkin kommentteja.
T.H.Valander
-
Kyllähän se vähän kalliimmaksi tulee,
mutta tuntuu kuin Sorexit kestäisi pitempää kuin Cpx:ät.
Ja siinä säästää kun renkaita voi käyttää reeneissä pitempää.
n. 20 akkua ajetut Cpx ei pidä mitään.
n. 30 akkua ajetut Sorexit pitää jonkin verran.
(Viri turistilla omat kokemukset)
-
Ei ollut hyvä selitys,eiköhän niitä treeni renkaita jää kuitenkin tarpeeksi, nyt puhutaan kisatilanteesta.Ja kommentteja niiltä jotka joutuvat itse maksumiehiksi. :wink:
-
Xenoneita saisi varmaankin kympillä setin, ne ois ainaki halvat :P
-
Käsitin Kallen puheista, että cpx on liian liukas. Kiinteillä radoilla pitoa on kyllä riittävästi, mutta vasta rakennetuilla radoilla (kisoissa) pitoa ei ole tarpeeksi cpx:lle.
-
Xenoneita saisi varmaankin kympillä setin, ne ois ainaki halvat :P
asialliseen kysymykseen asiallinen vastaus.
-
Pointti oli, että eiköhän ne halpisrenkaiden hyvät puolet(?) nähty viime talvena. CPX on aika selkeesti hitaampi kuin Sorex, kun ajetaan normiolosuhteissa eikä kaatopitoradoilla. Lisäksi ajomukavuus Sorexissa on ihan toista luokkaa vs CPX.
Kiinteillä radoilla CPX voi olla parempi ja jopa nopeampi, mutta treenejä ja kisoja varten rakennettavilla radoilla pitoa ei aluksi ole lainkaan, ja ei se pito illan finaaleissakaan kummoinen ole.
-
Tämä pito ongelma tulee varmasti esille paremmin virissä, ei niinkään stanuissa.
-
CPX on minun kokemuksien mukaan hyvä rengas ja myös tuo kulutuskestävyys on todettu hyväksi ja ainakaan minun tuntemuksien mukaan pito-ominaisuudet ei muutu kovin paljon renkaan kulumisen myötä. Kovalla pidolla ajomukavuus on parempi ja väittäisin, että ei ainakaan merkittävästi hitaammat, kuin Sorexit. Sorex on myös hyvä rengas, mutta esim. Myyrissä sillä tulee ihan liian kova pito, ehkä tätä ongelmaa ei ole muualla. On totta, että kertaluontoislla radoilla tilanne muuttuu varmaan aika radikaalisti, joten en kritisoi, kerron vaan kokemuksia.
-
Ihan näin asiallisena kysymyksenä kysyisin minkä takia renkaiksi eivät kelvanneet noin kympin halvemmat LRP CPX.
Sorexin valinnan puolesta tärkein seikka oli renkaiden laatu, mikä näkyy kyllä myös hinnassa. Viime talvi toimi hyvänä muistutuksena siitä, kuinka tärkeää renkaiden laatu (=tasalaatuisuus) on silloin kun ei saa/voi testata useita settejä, mistä sitten valitsee kisasettinsä.
-
.
-
Itse kritisoin jo aiemmin tätä rengashommaa ja lisäkustannuksia - viime kaudelta on useampi kassillinen turhia käyttökelpoisia renkaita. Nyt piti syksyksi hankkia LRP:n renkaita, että saa ajella kerhokisat ja sitten jos Fintrackiin lähetään ajelemaan, niin taas joutuu hankkimaan uusia renkaita ensin treenikäyttöön, että saa auton säädettyä ja sitten kisakäyttöön kisapaikalta pitää ostaa vielä erikseen, kun treenikumeilla ei saa ajella... Ihmettelin myös, että miksei viime vuoden stanukoneella saa enää ajella tänä vuonna...
Harrastajan näkövinkkelistä useampaa autoa ylläpitävänä, tuntuu jokseenkin hölmöltä touhulta koko homma - paitsi tietysti kauppiaiden mielestä, jotka ovat varmasti jatkuvista sääntömuutoksista enemmän kuin mielissään...
Sorex rengas kuluu puhki myyrissä kahdessa illassa. Ei oo mitenkään juhlaa mutta eipä tarvii pohtia että jäisi renkaita yli kun ovat kohtalaisen nopeesti rikki. Kahden setin takarenkaat voi kierättää uudeksi setiksi joten se vähän helpottaa. Samoin olen ekan illan jälkeen vaihtanut eturenkaat ristiin jolloin olen saanut kolmannen ajoillan mutta todella rikkinäisillä renkailla.
Minulla ei tosin ole ollut ongelmia kaatumisen kanssa myyrissä niinkuin muilla, enempi pitoo nopeammin rataa ympäri.
Kauppiiat kyllä mielummin näkisivät samoja sääntöjä uudestaan ja uudestaan, näin voivat tehdä isompia erätilauksia sekä harrastajien määrä kasvaa nopeammin mikä on kauppiaille se tärkein asia. Kaikki mikä vähentää harrastajia on varmasti myös kauppiaille huono juttu.
-
Itse kritisoin jo aiemmin tätä rengashommaa ja lisäkustannuksia - viime kaudelta on useampi kassillinen turhia käyttökelpoisia renkaita.
Olisitko tosissasi halunnut ajaa xenoneilla tämän kauden? Ei renkaita tähänkään asti ole turhaan vaihdettu.
-
Lueskelin Efran vuosikokouksen pöytäkirjoja http://news.efra.ws/index.php?id=230 ja oli näköjään lähellä (6 puolesta, 7 vastaan) ettei sähkötouring ja -krossi ollut siirtymässä seitsemän minuutin kisaeriin.
Muita kansallisellakin tasolla keskusteluissa olleita asiota: efra lähtemässä nollaennakkolinjalle spec-luokissa ja liposäkkien käyttö pakolliseksi.
Krossipuolella renkaiden leikkailua ja liimailua tarkemmin kieltävä sääntö, takatuuppi ja nelivetokisojen rata oltava erilainen.
Loppuun vielä videokevennys http://news.efra.ws/index.php?id=388&newsid=629&frompageid=354&start=0&p_f=25&e=0&c=0&s=0&y=2010-01-01
-
Jos joku haluaa ajaa kisaa vielä Xenoneilla niin se onnistuu Tampereella 12.12.2010 (http://rc10.fi/index.php?topic=51411.0)!
Rengasvalinnan kaikista tärkein pointti minkä Mr Cale jo esiin toikin on juuri renkaiden tasalaatuisuus. Viime talven rengaslottoa tuskin kukaan enää haluaa?
-
.
-
Ei renkaita tähänkään asti ole turhaan vaihdettu.
[/quote]
Näiden sanojen takana täytyy olla paljon kokemusta.
-
Käsitin Kallen puheista, että cpx on liian liukas. Kiinteillä radoilla pitoa on kyllä riittävästi, mutta vasta rakennetuilla radoilla (kisoissa) pitoa ei ole tarpeeksi cpx:lle.
Samoilla CPX:llä ajetaan kokonaan uusilla matoilla isoissa kv. kisoissa DHI Cupissa ja LRP Mastersissa. CPX on ihan ajettava niissäkin olosuhteissa, vaikka pitoa onkin aluksi varmasti vähemmän kuin sorexeilla vastaavissa oloissa.
-
Ihan näin asiallisena kysymyksenä kysyisin minkä takia renkaiksi eivät kelvanneet noin kympin halvemmat LRP CPX.Eikö tarkoitus kuitenkin ollut laskea kustannuksia eikä nostaa niitä.
Kahden auton "tallia" pyörittäville tästä tulee aika huomattava lisäkustannus ja samoin yhtä autoa ajattavillekkin.Laittakaa muutkin kommentteja.
T.H.Valander
Itse kritisoin jo aiemmin tätä rengashommaa ja lisäkustannuksia - viime kaudelta on useampi kassillinen turhia käyttökelpoisia renkaita. Nyt piti syksyksi hankkia LRP:n renkaita, että saa ajella kerhokisat ja sitten jos Fintrackiin lähetään ajelemaan, niin taas joutuu hankkimaan uusia renkaita ensin treenikäyttöön, että saa auton säädettyä ja sitten kisakäyttöön kisapaikalta pitää ostaa vielä erikseen, kun treenikumeilla ei saa ajella... Ihmettelin myös, että miksei viime vuoden stanukoneella saa enää ajella tänä vuonna...
Harrastajan näkövinkkelistä useampaa autoa ylläpitävänä, tuntuu jokseenkin hölmöltä touhulta koko homma - paitsi tietysti kauppiaiden mielestä, jotka ovat varmasti jatkuvista sääntömuutoksista enemmän kuin mielissään...
Luulisin että stanukoneen sääntömuutoksessa on myös sitä takana, että vanhoja kaudella 2010 sallittuja koneita ei välttämättä saa enää niiden valmistajilta?
Säännöt on kumminkin syytä rakentaa niin, että kaupasta saa elokuussakin ostettua vielä sen moottorin? Käsittääkseni tälläiset moottorivalinnat tehdään siten, että kyseisten moottorien saatavuus taataan valmistajalta ennen kun kyseinen moottori hyväksytään sääntöihin.
Mitä tulee tähän rengasrulettiin, niin kuka kaipaa Xenonin sotkuja radan reunoilla, kisapaikalla loton 7 oikein täyttämistä että saa kunnolliset pyörät ostettua alle?
Ihan kuin olisi unohtunut koko Xenonien huonot puolet, muutamassa kuukaudessa?
CPX:llä ajoin itse muutaman akun treeniä viime talven loppupuolella, niistä en voi näiden kokemuksien perusteella kommentoida. Uskon että kun kisakausi alkaa, ja mennään liukkaille radoille (uusilla rataprofiileilla) ollaan tyytyväisiä siitä, että on valittu pitävämpi rengas ja tasalaatuinen sellainen.
Eri asia on treenaamiset kiinteillä radoilla, niihin CPX:t omien havaintojen mukaan ovat mukavammat.
-
Samoilla CPX:llä ajetaan kokonaan uusilla matoilla isoissa kv. kisoissa DHI Cupissa ja LRP Mastersissa. CPX on ihan ajettava niissäkin olosuhteissa, vaikka pitoa onkin aluksi varmasti vähemmän kuin sorexeilla vastaavissa oloissa.
Sielä ulkomailla ajetaankin se lähes 20kpl 8-10kuskin heattia jokaisella eräkierroksella...
Viimetalvena DHI cupissa pitoa rupesi silläkin porukalla tulemaan CPX renkaalla vasta viimeisiin treeneihin.
-
Mitä tulee tähän rengasrulettiin, niin kuka kaipaa Xenonin sotkuja radan reunoilla, kisapaikalla loton 7 oikein täyttämistä että saa kunnolliset pyörät ostettua alle?
Ihan kuin olisi unohtunut koko Xenonien huonot puolet, muutamassa kuukaudessa?
Niin tämä juttuhan ei lähtenyt liikkeelle mistään xenonin puolustuspuheesta,xenonin takia jouduin jopa koulun rehtorin puheille, ei niitä kukaan tässä kaipaile !
-
LRP:n / Nosramin koneissa ennakko tulee äärimmäisen todennäköisesti olemaan tuo "X-10" eli neljän täpän pala.
Onko kellään antaa nevoa millä alueella sopivat välitykset liikkuvat tuon uuden koneen kanssa? Noin suunnilleen joku haarukka keskiverto radalle, pitääkö mennä alle 4?
-
LRP:n / Nosramin koneissa ennakko tulee äärimmäisen todennäköisesti olemaan tuo "X-10" eli neljän täpän pala.
Onko kellään antaa nevoa millä alueella sopivat välitykset liikkuvat tuon uuden koneen kanssa? Noin suunnilleen joku haarukka keskiverto radalle, pitääkö mennä alle 4?
Tänään testasin uudella lrp 17.5t koneella 3.8 välityksiä moottori oli yli 80c ei hyvä. Pudotin välityksen 4.1+risat ja edelleen mennään yli 70c eli seuraavaks pudotan 4.3 välityksen ja toivon että lämmöt putoo reilusti.
-
Meillä välitys 3.8 ja moottorissa nosramin iso siili coolerilla.Lämmöt n.65-75 5min.
ajon jäljiltä.Ei olla havaittu mitään ongelmia motissa,vaikka ekan ajon jälkeen
lämmöt kävi liki sadassa.
-
Meillä välitys 3.8 ja moottorissa nosramin iso siili coolerilla.Lämmöt n.65-75 5min.
ajon jäljiltä.Ei olla havaittu mitään ongelmia motissa,vaikka ekan ajon jälkeen
lämmöt kävi liki sadassa.
Paranikos Tuomon kierrosajat :huh:
Jerzi
-
Tuomon kierrosajat on parantuneet,mutta moottorista se tuskin johtuu.
Ollaan vaan treenattu ahkerasti.
-
Sorexin valinnan puolesta tärkein seikka oli renkaiden laatu, mikä näkyy kyllä myös hinnassa. Viime talvi toimi hyvänä muistutuksena siitä, kuinka tärkeää renkaiden laatu (=tasalaatuisuus) on silloin kun ei saa/voi testata useita settejä, mistä sitten valitsee kisasettinsä.
[/quote]
Mikäs vika kesäkauden renkaassa oli, kun sekin piti vaihtaa? Vai eikö sitä enää ole saatavana?
-
Sama "vika".
Lisäksi viimekesän renkaissa esiintyi vöiden katkeilemisia.
Ei tuo valinta ollut kesä- eikä talvirenkaan osalta mikään 100-0 selvä juttu, vaan eri renkaissa oli hyviä ja huonoja puolia. Viime kesän rengastahan ei oltu valittu minkään testien perusteella vaan edellisen renkaan valmistuksen loppumisen vuoksi pika-aikataululla ja vähän hätäratkaisuna.
-
Tänään testasin uudella lrp 17.5t koneella 3.8 välityksiä moottori oli yli 80c ei hyvä. Pudotin välityksen 4.1+risat ja edelleen mennään yli 70c eli seuraavaks pudotan 4.3 välityksen ja toivon että lämmöt putoo reilusti.
Normi settiä korkeet lämmöt LRP/Nosram moottoreilla.
80 on vielä ihan hyvä lämpö.
Itsellä porokone on aina viiden minuutinkin jälkeen sen 80.
-
Tänään testasin uudella lrp 17.5t koneella 3.8 välityksiä moottori oli yli 80c ei hyvä. Pudotin välityksen 4.1+risat ja edelleen mennään yli 70c eli seuraavaks pudotan 4.3 välityksen ja toivon että lämmöt putoo reilusti.
Normi settiä korkeet lämmöt LRP/Nosram moottoreilla.
80 on vielä ihan hyvä lämpö.
Itsellä porokone on aina viiden minuutinkin jälkeen sen 80.
Ok. antaapi sitte olla tuon 4.1 välit ja seurailee vielä lämpöjä. Tottunu sp ja cs koneiden kanssa että lämmöt sais olla siellä alle 60c tai näin olen ainakin ymmärtäny että jossain 60c hujakoilla ois maksimit sp ja cs koneille.
-
Noista Sorex renkaista sen verran, että ainakin meidän auton alla tuppaa rengas irtoomaan vanteesta. Yksi sarja ajettu loppuun ja liimausta on korjattu useita kertoja.
-
Tänään testasin uudella lrp 17.5t koneella 3.8 välityksiä moottori oli yli 80c ei hyvä. Pudotin välityksen 4.1+risat ja edelleen mennään yli 70c eli seuraavaks pudotan 4.3 välityksen ja toivon että lämmöt putoo reilusti.
Normi settiä korkeet lämmöt LRP/Nosram moottoreilla.
80 on vielä ihan hyvä lämpö.
Itsellä porokone on aina viiden minuutinkin jälkeen sen 80.
Ok. antaapi sitte olla tuon 4.1 välit ja seurailee vielä lämpöjä. Tottunu sp ja cs koneiden kanssa että lämmöt sais olla siellä alle 60c tai näin olen ainakin ymmärtäny että jossain 60c hujakoilla ois maksimit sp ja cs koneille.
Koko talvi ja kesä tuli ajettua CS:n stanukoneella ja lämmöt olivat lähes aina yli 70 johtuen SP:n sen aikaisista ohjelmista ja kone kesti oikein hyvin.
-
Tänään testasin uudella lrp 17.5t koneella 3.8 välityksiä moottori oli yli 80c ei hyvä. Pudotin välityksen 4.1+risat ja edelleen mennään yli 70c eli seuraavaks pudotan 4.3 välityksen ja toivon että lämmöt putoo reilusti.
Normi settiä korkeet lämmöt LRP/Nosram moottoreilla.
80 on vielä ihan hyvä lämpö.
Itsellä porokone on aina viiden minuutinkin jälkeen sen 80.
Ok. antaapi sitte olla tuon 4.1 välit ja seurailee vielä lämpöjä. Tottunu sp ja cs koneiden kanssa että lämmöt sais olla siellä alle 60c tai näin olen ainakin ymmärtäny että jossain 60c hujakoilla ois maksimit sp ja cs koneille.
Koko talvi ja kesä tuli ajettua CS:n stanukoneella ja lämmöt olivat lähes aina yli 70 johtuen SP:n sen aikaisista ohjelmista ja kone kesti oikein hyvin.
Ok. Ilmeisesti olen liiankin varovainen ollu noitten lämpöjen suhteen. Koko ajan oppii uutta.
-
Noista Sorex renkaista sen verran, että ainakin meidän auton alla tuppaa rengas irtoomaan vanteesta. Yksi sarja ajettu loppuun ja liimausta on korjattu useita kertoja.
Kyllähän ne renkaanliimaukset joutuu jokaisen erän jälkeen tarkastamaan ja korjaamaan, näin on ollut CPX lukuunottamatta melkein kaikissa renkaissa. Kannattaa opetella automaattisesti tarkistamaan ne aina erän jälkeen. :wink:
-
Noista Sorex renkaista sen verran, että ainakin meidän auton alla tuppaa rengas irtoomaan vanteesta. Yksi sarja ajettu loppuun ja liimausta on korjattu useita kertoja.
Kyllähän ne renkaanliimaukset joutuu jokaisen erän jälkeen tarkastamaan ja korjaamaan, näin on ollut CPX lukuunottamatta melkein kaikissa renkaissa. Kannattaa opetella automaattisesti tarkistamaan ne aina erän jälkeen. :wink:
Ilmeisesti Turussakin pito on jo sen verran hyvä, että sorex on turhan pitävä. Jos ja kun Sorex alkaa olla turhan pitävä ja aikaisemmin pystyssä pysyneet autot alkavat kaatuilla pidosta, kannattaa testata CPX:iä. Niillä ajaminen on huomattavasti rennompaa kovalla pidolla kuin Sorexeilla. Tämä on varsin yleinen havainto myyrissä ajavien keskuudessa.
Kannattaa harkita säätääkö auton sellaiseksi, että se toimii Sorexeilla kovalla pidolla. Virallisen kisarenkaan ominaisuuksiin kannattaa tietysti tutustua hyvin jo ennen kisakauden alkua, mutta todennäköisesti FTT1 kisaradalla lähdetään kisaa ajamaan huomattavan erilaisella pidolla kuin mikä on Isomyyrissä ja ilmeisesti Turussakin.
-
Ok. antaapi sitte olla tuon 4.1 välit ja seurailee vielä lämpöjä. Tottunu sp ja cs koneiden kanssa että lämmöt sais olla siellä alle 60c tai näin olen ainakin ymmärtäny että jossain 60c hujakoilla ois maksimit sp ja cs koneille.
SP ja CS koneita voi hyvin grillata sinne 80 hujakoille. Kaasutuntuma tosin vähän heikkenee siinä matkalla.
-
Kuinkas se menikään akkulistan suhteen? Oliko niin, että EFRA julkaisee tammikuussa uuden akkulistansa ja sitten ne ovat FTT-laillisia?
Koitin löytää 2011 liittyen jotain, mutta löytyi vain vuoden takaista
- "EFRA 2010 lista otetaan käyttöön kun se tulee (kuten jo oli aiemmin), mutta ainoastaan kilpailuihin joiden ilmoittautuminen ei ole vielä mennyt kiinni. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos lista julkaistaan nyt ennen Kuusankosken kisaa, niin se tulee voimaan vasta seuraavaan osakilpailuun. Tällä pyritään estämään "yllätykset" mikäli EFRA päättääkin julkaista kisan esim. perjantaina illalla juuri ennen seuraavan päivän osakilpailua jne."
Onko kuvio sama 2011 osalta?
Onko EFRAn julkaisuaikatauluista tietoa?
-
Olin sattumalta juuri parhaillaan pyytämässä lajiryhmältä tähän asiaan päätöstä. Nykysääntöjen mukaanhan menettely on juuri niinkuin tuohon lainasit.
EFRAn aikataulu on meidän kannalta taas haastava. EFRA lupaa uuden listan julki tammikuun aikana...
-
Olin sattumalta juuri parhaillaan pyytämässä lajiryhmältä tähän asiaan päätöstä. Nykysääntöjen mukaanhan menettely on juuri niinkuin tuohon lainasit.
EFRAn aikataulu on meidän kannalta taas haastava. EFRA lupaa uuden listan julki tammikuun aikana...
Miten ROAR listan kanssa?
-
Onko EFRAn julkaisuaikatauluista tietoa?
Kuulinpa tuossa sellaista että EFRA olisi aikaistanut päivämäärän ajankohtaa, milloin uudet akut pitää olla lähetty luokittelemista varten. Syynä on juuri se, että listat tulisivat aiemmin eetteristä ulos tammikuun alussa.
Aika näyttää toteutuuko tämä. Kuka niitä akkuja haluaa mittailla ja luokitella jouluaattona, vähiten varmaan EFRA (Worsley)... :roll: :smiley:
-
Akut on toimitettava EFRAlle (Worsleylle) tutkittavaksi 1.12. mennessä. Eli periaatteessa voi olla mahdollista saada lista ulos aivan tammikuun alussa ja tämä siellä varmaan on tavoitteenakin.
-
Olin sattumalta juuri parhaillaan pyytämässä lajiryhmältä tähän asiaan päätöstä. Nykysääntöjen mukaanhan menettely on juuri niinkuin tuohon lainasit.
EFRAn aikataulu on meidän kannalta taas haastava. EFRA lupaa uuden listan julki tammikuun aikana...
Miten ROAR listan kanssa?
Jossain asioissa EFRA on käsittääkseni lähtenyt komppaamaan ROARia. Muistaako joku oliko akkujen kohdalla sellaista?
-
FTT sarjassa oli viime vuonna ROAR akut sallittuja, joten olisi varmaan hyvä täsmentää miten niiden kanssa toimitaan tänä vuonna. Sieltähän tulee myös lista tammikuussa.
-
Onkos stoc -luokkien 0-ennakkosäädinlistaan tullut päivitystä? Vai kelpuutetaanko listan ulkopuolelta löytyvät "selvät tapaukset" mukaan FTT -kekkereihin? Esim. SP Prostoc 2.1 samalla softalla kuin listalta löytyvät SP 2.0 PRO tai SP 2.0 LPF...
-
Tuohon säädinasiaan voi lajiryhmä heittaa oman kantansa, mutta minun mielipiteeni on melkeinpä ROARin säädin listan mukaan meneminen. Siellä ilmeisesti testataan noita juttuja ennen kuin hyväksytään listalle.
Tässä on ollut näitä "selviä tapauksia", mitkä sitten ei oikeasti olekaan olleet niin selviä.
-
Onkos stoc -luokkien 0-ennakkosäädinlistaan tullut päivitystä? Vai kelpuutetaanko listan ulkopuolelta löytyvät "selvät tapaukset" mukaan FTT -kekkereihin? Esim. SP Prostoc 2.1 samalla softalla kuin listalta löytyvät SP 2.0 PRO tai SP 2.0 LPF...
Tähän pohdintaan on hyvä ottaa mukaan myös Hobbywing Xerun-säätimet koska niissä käytetään samoja ohjelmia kuin SP:ssä, kun Hobbywing ne kuitenkin molemmat tekee. Olisi kummaa jos toista saisi käyttää ja toista ei. Itse asiassa mun SP GT 2.0 LPF:ssä on ollut Hobbywingin 0-ohjelma koko syksyn.
-
FTT sarjassa oli viime vuonna ROAR akut sallittuja, joten olisi varmaan hyvä täsmentää miten niiden kanssa toimitaan tänä vuonna. Sieltähän tulee myös lista tammikuussa.
Lajiryhmän päätöksellä 12-luokissa on sallittuja sekä voimassa olevan ROAR-, että EFRA-listan mukaiset akut. Uusien listojen ilmestyessä (EFRA tammikuussa 2011 ja ROAR helmikuussa 2011) uudet akut tulee sallituiksi nykyisen säännön mukaan. Eli julkaisuhetkeä seuraavaan kilpailuun, minkä ilmoittautumisaika ei ole vielä loppunut.
-
Lajiryhmän päätöksellä 12-luokissa on sallittuja sekä voimassa olevan ROAR-, että EFRA-listan mukaiset akut. Uusien listojen ilmestyessä (EFRA tammikuussa 2011 ja ROAR helmikuussa 2011) uudet akut tulee sallituiksi nykyisen säännön mukaan. Eli julkaisuhetkeä seuraavaan kilpailuun, minkä ilmoittautumisaika ei ole vielä loppunut.
b. 2S (7.4V) akut
i. Hyväksytty EFRA 2009 listalla
ii. tai hyväksytty EFRA 2010 listalla (ei julkaistu liitteen kirjoitushetkellä, kts. kohta 11)
iii. tai hyväksytty ROAR 2010 listalla (päivätty 20.1.2010)
1. ROAR 2010 listalla on myös ns. ”soft pack” akkuja, jotka eivät ole sallittuja.
2s akut olivat myös hyväksyttyja ja varmaan ovat tänä vuonna?
-
2S sääntöihin ei ole ainakaan minun tietääkseni tulossa muutoksia. Tosin listojen vuosiluvut ja päivämäärät varmaankin päivitetään.
-
Onko muilla ollut kisarenkaiden vanteet heti pussista otettua kierossa ja kumit huonosti paikallaan ? En silti valita, parempaa joka tapauksessa kun viimekauden Xenon
-
Onko muilla ollut kisarenkaiden vanteet heti pussista otettua kierossa ja kumit huonosti paikallaan ? En silti valita, parempaa joka tapauksessa kun viimekauden Xenon
On. Neljästä ajetusta setistä löytynyt yhteensä 6 pyöreää rengasta. Ei tämä laadultaan sen kummoisemmalta vaikuta kuin esim. LRP:n CPX, eikä ainakaan paremmalta kuin edellisten kausien ulkorengas VTEC. Liimata saa joka hiitin jälkeen, mutta näin on monessa muussakin renkaassa hyvällä pidolla. Ajettavuudeltaan kyllä oikein miellyttävä tuttavuus ja tuntuu toimivan johdonmukaisesti aika loppuun asti.
-
Onko lajiryhmän jäsenille jo tullut ajatusta tuon ROAR-säädinlistan tulkinnasta? Mennäänkö tiukasti sen mukaan vai mitkä säätimet kelpuutetaan Suomessa mukaan?
Pitäisi stock-mattikseen uusia säädin kun vanha listan mukainen kapine ei mahdu kyytiin autopäivityksen jälkeen. Tuolla listallahan ei täällä hetkellä ole montaakaan 1s-lipolla suoraan toimivaa mallia... Tai ylipäänsä yleisesti Suomessa käytössä olevaa SP:n ja Tekinin lisäksi.
Sitten suora kysymys kelpaako Speed Passion Cirtix stock tai LRP Zero talven kisoihin? Entä Hobbywing?
-
Olen foorumeilta ymmärtänyt että Citrix Club Racessa olisi jonkun verran kiinteätä ennakkoa joten se ei ole tulossa Roar-listalle.
On tämä melkoista että ameriikan paikallinen markkinatilanne ja maahantuojat (tai niiden puute) vaikuttaa sääntöihin ympäri maailman.
http://www.rctech.net/forum/8287162-post1789.html
Tuolla roar-listalla on muuten varsin heikosti 1S-säätimiä mitkä eivät tarvitse vastariakkua.
-
Olen foorumeilta ymmärtänyt että Citrix Club Racessa olisi jonkun verran kiinteätä ennakkoa joten se ei ole tulossa Roar-listalle.
On tämä melkoista että ameriikan paikallinen markkinatilanne ja maahantuojat (tai niiden puute) vaikuttaa sääntöihin ympäri maailman.
http://www.rctech.net/forum/8287162-post1789.html
Tuolla roar-listalla on muuten varsin heikosti 1S-säätimiä mitkä eivät tarvitse vastariakkua.
Cirtix taisi olla listalla mut se poistettiin?
1s säätimiä taas ei taida olla kuin 2 mitkä ei tarvii vastari akkua? LRP SXX ja hobbywing 120A 1s?
Jos suomessa hyväksyttäisiin säätimiä listalle niin ei taida olla ihan helpoin juttu. Tietty arvaamalla voisi parit säätimet listaan lisätä mutta missä ja miten vedetään raja?
Koskakohan ROAR:lla on seuraavat isommat skabat, tietäisi ainakin koska heillä on paineita päivittää listaa.
-
Toi Cirtixin pois vetäminen oli itelle ainakin pettymys. Olisi ollut säädin jonka hinta olisi ollut monelle nuoremallekin kuskille sopiva. Noh shithappents
-
Jos suomessa hyväksyttäisiin säätimiä listalle niin ei taida olla ihan helpoin juttu. Tietty arvaamalla voisi parit säätimet listaan lisätä mutta missä ja miten vedetään raja?
Tuossa goos onkin juuri asian ytimessä. Mutta katsotaan, mitä lajiryhmä sanoo.
-
Toi Cirtixin pois vetäminen oli itelle ainakin pettymys. Olisi ollut säädin jonka hinta olisi ollut monelle nuoremallekin kuskille sopiva. Noh shithappents
Hobbywingillä on Justock, 60A ja xtreme stock jotka ovat halvemmasta päästä niihin saa tuon 508 softan joka on jo listalla, joten toivotaan parasta.
-
Jep toivotaan. Täytyy ilmeisesti itsellekin joku uusi säädin katsella. LRP SPX Bullet Reversellä ajelin BCR-kisat, mutta säädintä ei listalta löydy joten se ilmeisesti ei tule käymään.
-
[Hobbywingillä on Justock, 60A ja xtreme stock jotka ovat halvemmasta päästä niihin saa tuon 508 softan joka on jo listalla, joten toivotaan parasta.
Mutta tuossakaan yhdistelmässä rauta ei ole nykyisellä listalla ja softa on peräisin toisen brandin säätimestä, oletko muuten kokeillut ladata SP:n softaa Hobbywingiin? Meneekö heittämällä? Vaikka kyseessä onkin käytännössä samat säätimet niin itse tulkitsen että tällä hetkellä SP GT2.0 ja LPF ovat ainoat hyväksytyt eli yksikään HW ja SP:n uusimmat mallit eivät ole.
Vastaava kysymys on Nosramin kohdalla, kelpaako LRP:tä vastaava vai ei?
Juuri tällaisiin tulkintoihin tarvitsisi pikaisesti saada lisää tietoa, ettei tarvitse montaa säädintä ostaa lisää. Kyllä elämä olisikin helppoa vapaalla tai yksityyppisäätimellä :laugh:
Tuo lista on kyllä aikamoinen vitsi, suurin osa jo melkein tuotannosta poistuneita malleja.
-
1s säätimiä taas ei taida olla kuin 2 mitkä ei tarvii vastari akkua? LRP SXX ja hobbywing 120A 1s?
Ettei jäisi markkinakatsaus vajaaksi, niin lisätään listaan meillä viri-mattiksessa säätimenä oleva
Speed Passion GT V2.1 EX joka on tehty 1S käyttöön toimimaan ilman vastarinakkua tai boosteria.
-
1s säätimiä taas ei taida olla kuin 2 mitkä ei tarvii vastari akkua? LRP SXX ja hobbywing 120A 1s?
Ettei jäisi markkinakatsaus vajaaksi, niin lisätään listaan meillä viri-mattiksessa säätimenä oleva
Speed Passion GT V2.1 EX joka on tehty 1S käyttöön toimimaan ilman vastarinakkua tai boosteria.
Ja ainoa joka on ROAR-listalla Novak Havoc 1s kun Kinetic 1s tarvitsee vastariakun käsittääkseni
-
Kylläpä piti hommasta tehdä prkl vaikeeta. Onko tässä nyt tarkoitus tappaa luokat ennen niiden syntyä viivästelemällä vai pitäskö asioita ruveta pikkuhiljaa hoitamaan?
Eihän tässä nyt ole ihan mitään rotia, että ekaan kisaan on kuukausi, eikä jengi edes tiedä millä säätimellä saa ajaa. HALOOO! Aika farssimaista.
-
Kylläpä piti hommasta tehdä prkl vaikeeta. Onko tässä nyt tarkoitus tappaa luokat ennen niiden syntyä viivästelemällä vai pitäskö asioita ruveta pikkuhiljaa hoitamaan?
Eihän tässä nyt ole ihan mitään rotia, että ekaan kisaan on kuukausi, eikä jengi edes tiedä millä säätimellä saa ajaa. HALOOO! Aika farssimaista.
Mitä ehdottaisit että asialle voidaan tehdä? Palkataan joku ROAR:lle? Palkataan oma testaaja? Vaihdetaan sääntöjä kokonaan? Lisätään listalle umpimähkään säätimiä? Kaikki ehdotukset tuntuu epärealistisilta ja itse en oikeen keksi muutakuin että eletään ROAR listan mukan koska sen mukaan ollaan haluttu mennä kun 0-ennakko valittiin.
-
Kylläpä piti hommasta tehdä prkl vaikeeta. Onko tässä nyt tarkoitus tappaa luokat ennen niiden syntyä viivästelemällä vai pitäskö asioita ruveta pikkuhiljaa hoitamaan?
Eihän tässä nyt ole ihan mitään rotia, että ekaan kisaan on kuukausi, eikä jengi edes tiedä millä säätimellä saa ajaa. HALOOO! Aika farssimaista.
Mitä ehdottaisit että asialle voidaan tehdä? Palkataan joku ROAR:lle? Palkataan oma testaaja? Vaihdetaan sääntöjä kokonaan? Lisätään listalle umpimähkään säätimiä? Kaikki ehdotukset tuntuu epärealistisilta ja itse en oikeen keksi muutakuin että eletään ROAR listan mukan koska sen mukaan ollaan haluttu mennä kun 0-ennakko valittiin.
Saisiko vaikka AKK:n mandaatilla hankittua ROARilta tiedon milloin päivittävät listaansa. Tarvittaessa vaikka EFRA mukaan tueksi. Kai muissakin maissa on samanlaista ihmettelyä, vai onko?
Tai sitten ruvetaan kukin selvittelemään omia valmistajasuhteita hyväksikäyttäen missä vaiheessa "oman" merkin säätimien hyväksynnät ovat tyyliin
-ei anottu hyväksyntää
-anottu ajoissa ja epävarmaa meneekö läpi
-anottu ajoissa ja ihan varmasti menee läpi
-saatu jo alustava tieto, että mukana seuraavalla listalla
On tää niin suuri ja merkittävä markkina globaaleille valmistajille, että varmaan saadaan heti noi tiedot :mrgreen:
-
Minkä ihmeen takia ei vaan voida sopia että ROAR-listan säätimet + sen ulkopuolelta määrätyt mallit? Ja niistä muiden mallien valinnoista ei tartte tehä mitään tähtitiedettä vaan eniten käytössä olevat ja tutuimmat mallit sallituiksi (joissa vilkkuu ledit sopivasti) eli hobbywingit, LRPt, Nosramit. Ja jos vuoden mittaan tulee uusia joista syntyy käsitys että 0-ennakkosofta löytyy ja on tarkastettavissa, listaa vaan täydennetään niiden osalta. Sillä sipuli.
Ei voi välttyä ajatukselta että nää hommat otetaan vähän liian vakavasti aika ajoin. Hei, me ajellaan pienoisautoilla kilpaa huvikseen! Ne jotka ajaa työkseen, ei tartte 0-ennakkoja.
Kun nyt kuitenkin kyse on vaan FTT-kisojen niistä luokista joilla ei ole edes SM arvoa, ei voi olla niin että tästä tarttis tehdä liian vaikeeta.
-
Ei voi välttyä ajatukselta että nää hommat otetaan vähän liian vakavasti aika ajoin. Hei, me ajellaan pienoisautoilla kilpaa huvikseen! Ne jotka ajaa työkseen, ei tartte 0-ennakkoja.
Kun nyt kuitenkin kyse on vaan FTT-kisojen niistä luokista joilla ei ole edes SM arvoa, ei voi olla niin että tästä tarttis tehdä liian vaikeeta.
On taatusti totta, että tätä harrastelua ei pidä ottaa liian kireäpipoisesti.
Kaluston hankintaan tarvitaan kuitenkin ajoissa selkeät osviitat tueksi. Tavaran saaminen kestää välillä turhan kauan ja useimmilla on kuitenkin hinku päästä sitä omaa maksimivauhtia eikä antaa turhia tasoituksia kisoissa. FTT-kisoissa katsastetaan kaikki luokat samalla tarkuudella SM-arvoista riippumatta ja on aika tylsää tulla hylätyksi jostakin hyväksymislistoihin liittyvästä syystä.
Yksi oma ihmettely tällä hetkellä on miten katsastus tulee suhtautumaan C-12 luokan akkuihimme, joissa on ROAR-leima, mutta ko. akku ei vielä näy ROARin tai EFRAn listoilla. Eikä uusien listojen julkaisuaikatauluista ole varmaa tietoa.
Ymmärrän myös niitä stock-luokkien kuskeja, joilla on 0-ennakkosäätimen hankinta edessä ja halua valita hyväksyttyjen mallien joukosta esim. edullisin vaihtoehto.
-
Jos säädinkoukerot menee liian monimutkaiseksi, kuka kieltää ajamasta modia sillä stockki koneella ja säätimenä saa silloin olla mikä vaan markkinoilla oleva. Alottelijoita jos ollaan, samoissa erissä sitä alkuerissä kumminkin tahkotaan virallisen stockin kanssa. Herrasmiesmäisesti vaan ennakot nollille, niin näkee oman vauhtinsa suhteessa muihin. Hauskanpitotarkoituksessa kun ajetaan, niin ei kai ne pokaalit ole pääasia vanhoille jermuille. Kaikenlisäks niitä saa kellosepän liikkeistä vaikka minkälaisilla kaiverruksilla rengasparin hinnalla... :grin: :grin:
-
Jos säädinkoukerot menee liian monimutkaiseksi, kuka kieltää ajamasta modia sillä stockki koneella ja säätimenä saa silloin olla mikä vaan markkinoilla oleva. Alottelijoita jos ollaan, samoissa erissä sitä alkuerissä kumminkin tahkotaan virallisen stockin kanssa. Herrasmiesmäisesti vaan ennakot nollille, niin näkee oman vauhtinsa suhteessa muihin. Hauskanpitotarkoituksessa kun ajetaan, niin ei kai ne pokaalit ole pääasia vanhoille jermuille. Kaikenlisäks niitä saa kellosepän liikkeistä vaikka minkälaisilla kaiverruksilla rengasparin hinnalla... :grin: :grin:
Varmaan illan huonoin idea jos ei ollu täysin vitsinä tarkoitettu :)
-
Jos säädinkoukerot menee liian monimutkaiseksi, kuka kieltää ajamasta modia sillä stockki koneella ja säätimenä saa silloin olla mikä vaan markkinoilla oleva. Alottelijoita jos ollaan, samoissa erissä sitä alkuerissä kumminkin tahkotaan virallisen stockin kanssa. Herrasmiesmäisesti vaan ennakot nollille, niin näkee oman vauhtinsa suhteessa muihin. Hauskanpitotarkoituksessa kun ajetaan, niin ei kai ne pokaalit ole pääasia vanhoille jermuille. Kaikenlisäks niitä saa kellosepän liikkeistä vaikka minkälaisilla kaiverruksilla rengasparin hinnalla... :grin: :grin:
Tässä varmaankin ajatellaan vain 1/12 autoja. Turistien puolelle idea ei oikein sovellu ja siellä on niitä 0-ennakkosäätimien tarvitsijoita enemmän.
-
Yksi oma ihmettely tällä hetkellä on miten katsastus tulee suhtautumaan C-12 luokan akkuihimme, joissa on ROAR-leima, mutta ko. akku ei vielä näy ROARin tai EFRAn listoilla. Eikä uusien listojen julkaisuaikatauluista ole varmaa tietoa.
Tästä oli Calelta tulkinta jo aiemmin, eli samanlailla kuin EFRA listan kanssa. Eli ovat lailisia kun lista on ollut julkinen kun ilmoittautuminen on vielä käynnissä. Eli itse tarra ei tee akusta laillista vaan lista ja sen ajankohta.
-
.
-
Tilanne on jälleen kerran valitettavasti ajautunut tähän, että sääntöpaketti saadaan ulos liian myöhään.
Tekniset säännöt on kuitenkin ollut tiedossa lokakuun lopulta asti. Varsinaisten sarjasääntöjen julkaisua tässä on viivästyttänyt kilpailukalenterin puuttuminen, joka on valitettavasti meikäläisen toimivallan ulkopuolella lajiryhmän käsissä.
Mitä noihin 0-ennakko -säätimiin tulee, niin ennakkotieto aiheesta on ollut alusta asti ROAR-lista. Lajiryhmältä saatujen viestien perusteella tämä ei ole muuttumassa.
Sarjasääntöpaketti julkaistaan tänään ilmeisesti vaillinaisen kalenterin kanssa. Allekirjoittanut lähtee lauantaiaamuna viikoksi kertausharjoituksiin, joten jos kiperää kysyttävää löytyy, niin pääsen vastaamaan niihin aikaisintaan viikon päästä.
-
No tämä selvitti asiaa eli tuota listaa noudatetaan orjallisesti. Tämän johdosta C12-stock menetti juuri kuljettajan C12-mod puolelle. Ajan silti 10.5 koneella. Kiitos
Edit: Järki näyttää voittavan viimein: Eli pääsen todennäköisesti takaisin C12-stock puolelle. Iso kiitos
-
Mitä noihin 0-ennakko -säätimiin tulee, niin ennakkotieto aiheesta on ollut alusta asti ROAR-lista. Lajiryhmältä saatujen viestien perusteella tämä ei ole muuttumassa.
Tämähän on ollut pitkään selvä, ongelma on vaan se että lista on vanhentunut ja sieltä on karsittu säätimiä pois joka tekee listasta kohtuu tyngän, joku ehkä ehti jopa ostaa kyseisiä säätimiä). Listan päivityksestä ei ole _MITÄÄN_ tietoa, huhut kertoo että ROAR:lla ei olisi ketään tällä hetkellä palkattuna joka voisi säätimiä hyväksyä edes.
Suomesta saatavia säätimiä tällä hetkellä 0-ennakkoluokkiin:
- LRP Zero, tästä tosin on kaksi versiota kumpi niistä on hyväksytty? Mistä nähdään onko uudempi vai vanhempi kyseessä? Osaisko Aake kertoa tästä tarkemmin?
- Speedpassionin LPF/PRO 2.0 508 softa,(ei 2.1 säädin), tulivat juuri RF:n varastoon toissa päivänä
- Tekin RS ja Tekin RS PRO 212v softa (ei 208)
Jos olet epävarma mikä softa sun säätimessä on, se on luultavasti väärä, joten kannattaa tarkistaa asia ajoissa.
Jos olen jonkun unohtanut toivottavasti joku korjaa minua.
C-12 stock luokkaan ei ole yhtään säädintä jossa olisi sisäänrakennettu boosteri.
-
Kyllä stokkiin löytyy 0-ennakkosofta LRP/Nosramiin V2 nopariin, jolla ei tarvi boosteria tai vastariakkua. Softa tulee jakoon näinä päivinä. Säädinrintamallakin kannattaa olla valppaana, uutta on tulossa ennen joulua kauppoihin.
-
Suomesta löytyy myös nuo LRP:n Brushless reverse ja Pro-malli. Tosin kummastakaan ei saa pakkia ohjelmoitua ilmeisesti pois, joten ne voi varmaan samantien unohtaa
-
Jos päivitettävää ja ajotuntumaltaan äärimmäisen hyvää säädintä haluaa niin suosittelen odottamaan ~viikon verran uutisia maailmalta, enempää en nyt pysty kertomaan.
-
Kyllä stokkiin löytyy 0-ennakkosofta LRP/Nosramiin V2 nopariin, jolla ei tarvi boosteria tai vastariakkua. Softa tulee jakoon näinä päivinä. Säädinrintamallakin kannattaa olla valppaana, uutta on tulossa ennen joulua kauppoihin.
Ei se ole listalla, joten ei sillä saa ajaa.
-
Sit voi varmaan pyyhkiä kaikki OSPAn kuskit stokkilistoilta pois.
Ottakaa nyt järki käteen taas....
Kyllä Suomessa osataan hoitaa hommat <3
-
Mites tää homma menee siis... olen juuri hommannut LRP:n SXX TC Spec säätimen, Versio 2. Säätimestä löytyy nolla-ennakko asetus ja se vilkuttaa lediä. Ostin kun sanottiin että kelpaa poroon 2011 Fintrackissä. Mutta miten on ?
-
Onkos tuonne tullut Graupneria lisää ihan vastikään?
http://www.roarracing.com/?page_id=737 (http://www.roarracing.com/?page_id=737)
-
Täytyy kyllä sivusta seuranneena todeta, että tän vuoden sääntösäätämiset on pahin FARSSI mun 16v kisauran aikana, vaikka viime vuonnakin oli samanhenkistä ilmassa xenoneineen ja kalenterivatvomisineen. Eikö oikeesti osata tehdä päätöksiä tai ainakin tiedottaa selkeitä päivämääriä? Ihan käsittämätöntä tietojen pimittämistä ja vatvomista. Jengi on syyskuun alusta asti odottanut tietoa, jotta vois kalustohankintojaan tehdä. Roarin lista muuttuu suuntaan jos toiseen, listalle tulee ja sieltä lähtee säätimiä. Nyt on kyse stokkiluokasta. Tällä tavallako uusia kuskeja Suomessa saadaan kisoihin? Miten muissa maissa on onnistuttu sääntöjen laadinnassa?
-
senverran pakko kommentoida tähän itsekin, että jotenkin arvasin et tämmöiseksi menee. Onneksi tuli otettua ennakkoa sen verta, et itsellä on molempiin autoihin lailliset säätimet nyt olemassa (toinen vielä matkalla). Ihan uskomatonta, esim tuo ettei hobbywingit käy, vaikka siis ihan sama asia kun speed passion. Ei voi oikeesti ymmärtää tätä säätämistä eessuntaassun...
-
Mites tää homma menee siis... olen juuri hommannut LRP:n SXX TC Spec säätimen, Versio 2. Säätimestä löytyy nolla-ennakko asetus ja se vilkuttaa lediä. Ostin kun sanottiin että kelpaa poroon 2011 Fintrackissä. Mutta miten on ?
v1 löytyy listoilta... ei v2:sta, joten sinulla on yhtä lyhyt tikku kun oululaisilla, eri värinen vain. :(
-
Maalaisjärkeä säädinasioihin: http://rc10.fi/index.php?topic=53023.0
-
Maalaisjärkeä säädinasioihin: http://rc10.fi/index.php?topic=53023.0
Hyvä Cale!! Rock :cheesy:
-
FTT 2011 ohjeisto (http://rc10.fi/index.php?topic=53025.0) on nyt julki.
Lukitsin sääntötopicin, jottei se hukkuisi eeppisen väännön alle. Säännöistä keskustelua ja spekulointia voi jatkaa vapaasti täällä. Jos jotain kirjoitusvirheitä yms. vinkkiä löytyy, niin laitelkaa vaikka sähköpostia tai yv:tä allekirjoittaneelle.
Mutta kuten aiemminkin mainitsin, seuraavan viikon huomisaamusta alkaen vietän kertausharjoituksissa interwebsien saavuttamattomissa.
-
Maalaisjärkeä säädinasioihin: http://rc10.fi/index.php?topic=53023.0
Hyvä Cale!! Rock :cheesy:
Hienoa!
-
Miks mulla on semmonen aavistus, että joka tapauksessa tää johtaa siihen että pari kisaa jengi ajaa ties millä säätimillä ja sitten todetaan että joku merkki menee kovempaa jollon kaikki jotka haluu pärjätä vaihtaa siihen?
-
Australian AARCMCC:n nollaennakkosäädinten lista, sieltä löytyy jo mm. Hobbywingejä...
http://www.rctech.net/forum/attachments/australian-racing/675973-2011-stock-esc-aarcmcc-stock-spec-esc-list-ep-ofr.pdf
-
Onko jostain saatavilla mitään Suomessa sallittujen nollaennakkosäätimien listaa?
Mietin vain että tietää saako tuolla omalla säätimellä nyt sitten ajaa stokkia vai ei.
FTT ohjeistosta löytyykin tuo ROAR-lista, mutta entäs ne maahantuojien lajiryhmälle ilmoittamat säätimet? Milloin niistä tulee jonkun sortin listaa, kun kisoihin kuitenkin on alle kuukausi aikaa.
-
Lajiryhmältä ei ole vielä kuulunut mitään, mutta toivottavasti saadaan tällä viikolla ensimmäiset mallit listalle. Ja heti kun jotain julkaistavaa on, niin lista löytyy tuolta ohjeiston liitteistä.
Sen verran tiedän asiasta, että ainakin LRP:n ja CS:n säätimiä listalle on tarjottu.
-
hobbywingin säätimet on myös tarjottu listalle
-
EFRAlla on nyt 2 viikkoa aikaa julkaista 2011 akkulista tai Kuusankosken kisa ajetaan vanhoilla akuilla.
Ilmoittautumisaika kuusaalle menee umpeen 13.1. klo 20.00.
Onko jollain suhteet EFRAan niin hyvät, että saisi ennakkotietoa niiden julkaisuaikatauluista?
Jos mennään vanhalla listalla, niin ainakin meidän tiimin kuskille pitää ruveta hankkimaan erikseen FTT I kisaan akkuja. Vanhat on laitettu kiertoon ja uudemmat ei ole voimassa olevalla listalla mukana.
-
Tammikuun aivan alkua veikkaillaan EFRA-listan suhteen.
-
Tammikuun alkua veikkaillaan...? Ja kausi starttaa kolmen viikon päästä. :shock:
Voisko jatkossa säännöt seuraavalle kaudelle olla valmiina jo sisäkauden alettua, eli viim elo-syyskuulla?
-
Voisko jatkossa säännöt seuraavalle kaudelle olla valmiina jo sisäkauden alettua, eli viim elo-syyskuulla?
Voihan ne säännöt silloinkin tehdä, harmi vaan että ne on auttamatta vanhentuneet kun tammikuu tulee. Olisi toki kiva saada Suomen maahantuojien lähettämät säätimet, tästähän oli jo puhetta että 17.12 olisi listaa aikasintaan.
-
Kyllähän kaikkia tällä hetkellä käytössä olevia säätimiä on ollut saatavilla jo kesällä tai tieto niistä ollut silloin. Listalle on aina helppoa lisätä säätimiä, kun porukka kuitenki ostaa ja treenaa kamansa syyskuussa talvikauden treeniä varten. Joka tapauksessa tän vuoden sääntöjen kanssa spedeeminen on iha totaalinen farssi mielestäni, ne jotka asioista päättää, vois oikeesti katsoa peiliin ja tehdä päätöksiä.
-
Nythän Vesa voisit lajiryhmän jäsenenä potkia sisältä päin vähän vauhtia tuohon säädinasiaan. Alkaa aika loppua kesken.
Mitä tuohon EFRAn akkulistaan tulee, niin meillä Suomessa on aika rajallisesti mahdollisuuksia vaikuttaa sen julkaisuajankohtaan. Nykysääntöjen mukaan listan julkaistaan tammikuussa.
-
Meikän valtuudet astunevat voimaan kun lajiryhmä pitää ensimmäisen kokouksensa, minkäänlaista infoa ei AKK:lta tms ole mulle tullut, ilmeisesti lajiryhmässä edelleen vain 2 jäsentä. Nämäö nykyiset sotkut on edellisen lajiryhmän kaudella aloittamia ja jos tarvii niin ne hoidetaan loppuun, mutta tilanne on tällä hetkellä aika sekava. Retolta varmaankin saan LRP/Nosramin vehkeistä vakuudet ja mahdollisista uusista tuotteista infot jos on tarve kysyä.
Ja siis edelleenkin ne jotka eivät tiedä, MrCale ei asioista päätä vaan niitä potkii vain eteenpäin luokkayhteyshenkilän ominaisuudessa, missä työ on vuosien varrella ollut vertaansa vailla ja korvaamattoman arvokasta.
-
LRP:n säätimistä on tiedot jo menneet lajiryhmälle, joten siinä mielessä ei ole varmaankaa tarvetta kysellä sen enempää.
-
Meilaan huomenna britteihin akku- ja korilistoista, ainakin C-12 osalta uskoisin saavani sieltä vastauksen. Mun tietojen mukaan korilistaan C-12 osalta ei ole tulossa muutoksia tai ainakaan uutuuksia ei ole tullut protoformilta ja black artilta tälle kaudelle. Laitan aamulla meiliä kun pääsen toimistolle.
-
LRP:n säätimistä on tiedot jo menneet lajiryhmälle, joten siinä mielessä ei ole varmaankaa tarvetta kysellä sen enempää.
Se että tieto on mennyt lajiryhmälle ei ole sama asia kuin että lista on julkaistu. Vai onko tietojen lähettämien sama asia kuin hyväksyntä? Tämä asia tuotiin jo aikasemmin esille kuin pohdittiin kuinka vaikeata on Suomessa ylläpitää omaa listaa ja miten hyväksyntä tulisi oikeesti tehdä ja mistä vetää raja.
Myös epämääräinen lause että LRP:n säätimet ovat menneet ei varmastikkaan auta ekaa kautta ajavaa stanukuskia jolla on vielä hankinnat tekemättä. Tällä tiedolla voisin tulla iloisesti ajelemaan SPX:n profiili8:lla :)
-
Seuraavaa tietoa sain ongittua yön aikana:
-1/12 korilista (EFRA) julkaistaan ensi viikolla) oletan 99% ettei muutoksia ole viime vuoteen
-yritän saada parissa päivässä tiedot akkulistan tilanteesta tai heti kun saavat meilit vaihdettua keskenään englannissa, eli ehkä jopa tänään, ainakin jotain tietoa.
-
LRP:n säätimistä on tiedot jo menneet lajiryhmälle, joten siinä mielessä ei ole varmaankaa tarvetta kysellä sen enempää.
Se että tieto on mennyt lajiryhmälle ei ole sama asia kuin että lista on julkaistu. Vai onko tietojen lähettämien sama asia kuin hyväksyntä? Tämä asia tuotiin jo aikasemmin esille kuin pohdittiin kuinka vaikeata on Suomessa ylläpitää omaa listaa ja miten hyväksyntä tulisi oikeesti tehdä ja mistä vetää raja.
Myös epämääräinen lause että LRP:n säätimet ovat menneet ei varmastikkaan auta ekaa kautta ajavaa stanukuskia jolla on vielä hankinnat tekemättä. Tällä tiedolla voisin tulla iloisesti ajelemaan SPX:n profiili8:lla :)
Tuo oli vastaus Vesalle sen suhteen, ettei ole tarpeen kysellä Retolta tietoja LRPn säätimistä.
-
Myös epämääräinen lause että LRP:n säätimet ovat menneet ei varmastikkaan auta ekaa kautta ajavaa stanukuskia jolla on vielä hankinnat tekemättä. Tällä tiedolla voisin tulla iloisesti ajelemaan SPX:n profiili8:lla :)
Aika moni on varmaan jättänyt/jättää stanuhankinnat tekemättä...
-
Sähkölaitteet nyt näyttäisi olevan omalta osalta hallussa, mutta uudet kilpailijat eivät käsittaakseni ehdi saada lisenssiä ensimmäiseen kilpailuun.
Lisenssin ostaminen näyttää vaativan Sportti-ID numeron, joka taitaa tulla jäsenkortissa.
Tuon AKK:n ilmoituksen mukaan jäsenkortteja aletaan postittaa ensi viikolla. Sanamuotoilun perusteella postitus tulee jatkumaan useamman viikon.
http://www.autourheilu.fi/tiedotteet/muuttiedotteet/2010/27642.aspx
"Vuoden 2011 jäsenkorttien postitus aloitetaan viikolla 2 (10.1.) ja kortteja postitetaan viikoittain."
Vai olenko ymmärtänyt jotain täysin väärin? Jotkut tietystä ehtivät saada korttinsa ennen kuin ilmoittautuminen suljetaan
No eihän näitä turisti harjoituskertojakaan ole takana kuin muutama, niin ehkä parempi näin. Ehtii treenata pari kertaa lisää ennen seuraavaa kisaa.
-
Moikka,
Sportti-ID numero on jäsenmaksulaskussa näkyvä jäsennumero eli jäsenkorttia ei tarvitse odotella että voi ostaa lisenssin.
-Jari
-
Sähkölaitteet nyt näyttäisi olevan omalta osalta hallussa, mutta uudet kilpailijat eivät käsittaakseni ehdi saada lisenssiä ensimmäiseen kilpailuun.
Lisenssin ostaminen näyttää vaativan Sportti-ID numeron, joka taitaa tulla jäsenkortissa.
Tuon AKK:n ilmoituksen mukaan jäsenkortteja aletaan postittaa ensi viikolla. Sanamuotoilun perusteella postitus tulee jatkumaan useamman viikon.
http://www.autourheilu.fi/tiedotteet/muuttiedotteet/2010/27642.aspx
"Vuoden 2011 jäsenkorttien postitus aloitetaan viikolla 2 (10.1.) ja kortteja postitetaan viikoittain."
Vai olenko ymmärtänyt jotain täysin väärin? Jotkut tietystä ehtivät saada korttinsa ennen kuin ilmoittautuminen suljetaan
No eihän näitä turisti harjoituskertojakaan ole takana kuin muutama, niin ehkä parempi näin. Ehtii treenata pari kertaa lisää ennen seuraavaa kisaa.
Laitoin sinulle yksityispostia
t:Eki
-
Nyt löytyy nollaennakkosäädinlista ohjeistosta.
http://rc10.fi/index.php?topic=53025.msg491702#msg491702
Myös ROARin lista on päivittynyt sitten viimenäkemän mm. SP:n säädinten osalta.
-
Efran korilista C-12 luokkaan:
http://news.efra.ws/fileadmin/news/2011/01/EFRA%201-12%20Body%20List%20Jan%2011%20%281%29.pdf
Näyttää aika karsitulta, kun listalla on enää 4 koria.
-
Nämä korit ovat EFRA:n uusien korimittojen mukaisia, muut korit eivät ole joten niitä ei ole hyväksytty listalle.
-
EFRAsta saatujen tietojen mukaan uusi akkulista ei ehdi meidän kannalta riittävän ajoissa (eli viimeistään huomenna) kauden ensimmäistä kisaa ajatellen. Tästä syystä lajiryhmä yhdessä luokkayhteyshenkilön kanssa on päättänyt muuttaa akkusääntöä EFRAsta saatujen ennakkotietojen perusteella.
FTT-Ohjeisto Liite 5 (http://rc10.fi/index.php?topic=53025.msg491701#msg491701)
...
1. Käytettävän akun tulee olla kovakuorinen ”hard case” akku (ABS tai muu vastaava materiaali), joka täyttää seuraavat kriteerit:
a. 1S (3.7V) akut
- joko EFRA- tai ROAR-hyväksytty kovakuorinen akku tai hyväksyttyä akkua vastaava malli samalta valmistajalta, jonka kapasiteetti on maksimissaan 6300mAh
- uudet EFRA- ja ROAR-listan akut otetaan käyttöön heti sen julkaisun jälkeen seuraavaan kilpailuun, jonka ilmoittautumisaika ei ole vielä umpeutunut listan julkaisemishetkellä.
b. 2S (7.4V) akut
- joko EFRA- tai ROAR-hyväksytty kovakuorinen akku tai hyväksytty akkua vastaava malli samalta valmistajalta, jonka kapasiteetti on maksimissaan 6300mAh (ROAR listalla on myös ns. ”soft pack” akkuja, jotka eivät ole sallittuja)
- uudet EFRA- ja ROAR-listan akut otetaan käyttöön heti sen julkaisun jälkeen seuraavaan kilpailuun, jonka ilmoittautumisaika ei ole vielä umpeutunut listan julkaisemishetkellä.
...
Tällä tavoin ei pakan pitäisi mennä sekaisin, kun uudet EFRA- ja ROAR-akkulistat julkaistaan todennäköisesti ennen kauden toista osakilpailua.
Myös nollaennakkosäädinlistaa (http://rc10.fi/index.php?topic=53025.msg491702#msg491702) päivitettiin Speed Passionin säätimillä.
Nyt pitäisi akku- ja säädinasiat olla hyvällä mallilla kauden avausta varten.
-
Elikkä vanhan mallinen LRP SXX Competiton valm.num. 80900 ei käy stockkiin...kö ?
-
Tuon mallin (80900) SXX Competition -säädintä ei löydy listoilta, joten se ei ole sallittu.
Oletettavasti kyseisestä säätimestä ei löydy nollaennakkomoodia, koska sitä ei löydy ROARin listoilta, vaikka muita saman ikäluokan LRP-säätimiä siellä on. Eikä myöskään Suomen maahantuoja sitä ole meidän omalle kansalliselle listalle hyväksyttänyt.
-
Jeps, kattelinkin kyseisen säätimen manuskaa justiin ja totesin olevan ns. laiton :)
-
Tein yhden huomion nollaennakko säätimien katsastuksessa Kuusankosken kisoissa.
Kaikki näkemäni LRP SPX Zero-säätimet vilkuttivat punaista valoa, vaikka FTT-listan mukaan ledin pitäisi olla sininen. Roar-listan mukaan taas punaisen ledin pitäisi vilkuttaa. Tiedä sitten onko säätimestä markkinoilla kahta eri mallia. Mitään muuta erikoista ei sitten säätimien katsastuksessa ollutkaan.
Väsäsin Kuusankosken FTT kisoihin kuvalliset nollaennkkosäädin listat helpottamaan säätimien tunnistamista katsastuksessa. Laitan listat jakoon, mikäli joku haluaa helpottaa katastusta.
FTT-lista
https://docs.google.com/uc?id=0BzkjwNlSzqslYWQ2NjM2ZWQtMDk0ZC00NjJjLTkwNzktOTcwM2VkMjg4MWJl&export=download&hl=en (https://docs.google.com/uc?id=0BzkjwNlSzqslYWQ2NjM2ZWQtMDk0ZC00NjJjLTkwNzktOTcwM2VkMjg4MWJl&export=download&hl=en)
Roar-lista:
https://docs.google.com/uc?id=0BzkjwNlSzqslZGZkY2ZhM2UtMjMwYS00OWFmLTkyZGUtZjg4NjZhN2RhZTRj&export=download&hl=en (https://docs.google.com/uc?id=0BzkjwNlSzqslZGZkY2ZhM2UtMjMwYS00OWFmLTkyZGUtZjg4NjZhN2RhZTRj&export=download&hl=en)
-
Väsäsin Kuusankosken FTT kisoihin kuvalliset nollaennkkosäädin listat helpottamaan säätimien tunnistamista katsastuksessa. Laitan listat jakoon, mikäli joku haluaa helpottaa katastusta.
Parhaimmat kiitokset.
Ne on nyt tulostettu FTT II -kisaa varten.
-
Kilpailijoiden määrä on 2011 kauden toisessakin kilpailussa kasvussa edelliseen vuoteen verrattuna.
Kilpailijamäärät
Kuusankoski Vantaa
TSS-10 32 32
C-12 25 23
CS-12 9 12
TSM-10 40 33
TSP-10 27 29
YHT. 133 129
Kasvu verrattuna edelliseen vuoteen:
- FTT I Kuusankoski (2010 Kuusankoski) +12%
- FTT II Pääkaupunkiseutu (2010 Tampere) kilpailun osalta +17%.
Luokkakohtaisesti selkeimmät muutokset FTT I ja FTT II välillä löytyvät luokista CS-12, joka on kasvamassa ja TSM-10, jossa osallistujamäärä FTT II:ssa väheni verrattuna Kuusankoskeen.
-
Kannattaa ehkä odotella oikeita kisaajamääriä, eikä vertailla vielä ilmoittautuneiden määriä toteutuneisiin kilpailijamääriin. Aina sieltä jää jonkun verran puuttumaan. Mutta joka tapauksessa kasvua on ollut.