Tässä Californialaisen UF1 kerhon säännöt. (
www.uf1series.com) Samaa linjaa noudattavat kaikki netistä löytämi säännöt.
Motor: 21.5
ESC : non boost setting... ROAR list
Tires : Rubber only, F1 scale
Body : F1 scale front & rear wing
Width: 190mm maximum
Battery: 2 cell lipo
Drive: 2 wheel Rear
Rajaavat vain olellisimman. Auton tulee näyttää F1 autolta: kumirenkaat ja F1 kori. Kaikki merkit käyvät. Tai vaikka ihan oma tekemä. Eri keskuteluforumumeista esille nousee selkeästi yksi luokan suosion syy: autot ovat kaikkien tunnistettavissa 1:1 F1 kilpa-autoiksi. Sama syy kuin VTA luokassa.
Maksimi leveys ei juurikaan sulje mitään merkkejä/malleja pois. Tamiyan on omisssa malleissaan seurannut 1:1 F1 autojen kehitystä. Taka-akselien leveys on kaventunut 190=>180 mm. Tämä ei auton suorituskykyä välttämättä paranna. Keskuteluforumien perusteella näyttää hyvin suositulta rakentaa oma auto eri versioita yhdistämällä. Rakennetaan auto takaa maksimi leveyteen ja otetaan muut osta uusimmasta mallista.
Luokkaa hallitsee melko suvereenisti automerkki Tamiya. Muutama muu autovalmistaja on markkinoilla. Tuning osia löytyy netistä usealla tuotemerkillä. Kaikki muut ovat suunnitelleet omat autonsa Tamiyan luomiin epävirallisiin standardeihin ja mittoihin. Korit, renkaat, vanteet ovat vaihtokelpoisia eri valmistajien välillä. Jopa koko eturipustus sellaisenaan voidaan ottaa toisesta automerkistä.
Viime talvena 3racing julkaisi uuden yleisestä normistosta poikkeavan F1 auton Sakura FGX. Erillisripustus takana. Ei enää mattoautosta tuttua kiinteää taka-akselia. Taka-akselin leveys sääntöjen mukainen maks. 190 mm. Takavanteissa muista poikkeava offsetti. Ei niinkään keljuuttaan kuin puhtaasti saadakseen tilaa uudelle takaripustukselle. Omat etuvanteet. Turisteista tuttu rakenne. Laakerit ohjauspaloissa eikä enää vanteilla. Akselilla hexi. Kaikilla muilla mattoautoista tuttu etupään rakenne. Laakerit vanteessa.
UF1:n säännöt eivät rajaa autoa pois kisoista. Hyvä näin. Antaa kehityksen kehittyä.
Lähtökohtaiseti FGX häviää kiihdytyksessä perinteiselle autolle ja huippunopeus on hieman alempi. Energiaa kuuluu kolmiportaisen vaihteiston kitkaan. Samaa kertovat julkaistut testit. Toisaalta kaarteesssa autosta on mahdollista saada nopeampi. Tämä kaikki edellyttää, että harrastaja osaa ja viitsii kokeilla eri säätöjä.
Tässä muutamia hajatelmia maailmalta.