Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - saulij

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6]
151
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 10.02.09 - klo: 13.14 »
Moro,

olen aloittelemassa rc-bobcat projektia, kun eka projekti, rc-plasto mopo, onnistui yli odotusten.
Täältähän löytyi aktiivinen foorumi josta voisi löytyä vertaistukea aloittelijalle. :)
Hienoja vehkeitä ootte rakennellu.

- Eli laitteesta tulee noi 10-13kg painoinen, bobcatin oloinen.
- Kahdella akkuporan moottorilla kulkeva, molemmille puolille oma veto. Kraftmekista ketjua ja ketjupyöriä. Poran moottorin laatikosta pitää alentaa vielä reilusti pyörän akseleille; 1:5? Hinnat kraftmekilla järkeviä, 8x3mm ketju 20eur/m ja ketjupyörät parista eurosta ylöspäin.
- Radiona hobbykingin 2.4 gigan 4 kanavainen radio. Yllättävän asiallinen hintasekseen...
- Kauha toimii ruuveilla, sopivat ruuvit löytyivät pienen etsinnän jälkeen motonetin 9,90 egen työpöydästä (yhdessä pöydässä 2 ruuvia, 1 per puristusleuka). Ruuveja pyörittävät akkuporan moottorit. Yksi ruuvi nostaa/laskee, ja toinen kääntää itse kauhaa. Sain kaverilta yhden b&d koneen joka kiertää 900 (akku sökö). Se vois olla sopiva kauhan nostoon.
Kysymys kuuluu, että kannattaako itse kauhaa (se kuuppa) kääntävä ruuvi sijoitella niin  että nostossa kauha asento pysyy samana maahan nähden? Tämä helpottaisi jos käytössä ovat esim trukkipiikit.
- mekaniikka muute teräslevyä ja alumiinia.
- moottoripyörän lyijyakku takaosaan, jotta ei kippaa nostossa


Kaikki muu on oikeastaan jo hommattuna, paitsi nuo ketjut ja ketjupyörät. Renkaat täytyy varmaan laitella kun tietää tarkat mitat.

Miltäs tällainen kokoonpano kuulostaa?

     -p-

Terve tuloa joukkoon.

Suunnitelmasi kuulostaa ihan realistiselta. Kätevää käyttää akkuporakoneen moottoreita ja vaihteistoja. Uusiakin saa kympillä.

Olen etsiskellyt myöskin edullista radiota. Tilasitko suoraan? Kumpikos malli noista sopii paremmin maakulkuneoille?

Sauli

152
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 01.02.09 - klo: 22.12 »
Kiitti.

Tuo Wedicon kippi näyttää hyvältä. Löysin mitatkin Wedicon sivulta. Täytyy vähän mallailla, miten sopii. Kallishan se on, mutta vaikea itse tehdä.

Sauli

153
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 01.02.09 - klo: 18.51 »
Tervetuloa joukkoon.

Tässä kuva oman projektini edistymisestä.
Sahasin hytin makuuosan pois ja seuraavaksi pitää hytin takaosa liimata umpeen.

Lavan suunnittelukin on aloitettu, pitäis vaan päättää materiaali. Kippisylinterin laitan luultavasti etulaitaan. Muistaako kukaan, kukas möikään niitä teleskooppisylintereitä?

Akselit saan koottua, kunhan laakerit tulee saksasta luultavasti ensiviikolla.

Sauli

154
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 24.01.09 - klo: 11.12 »
Niin siinä väistämättä käy. King Hauler ei ole vielä edes koossa, ja olen jo ostellut 100 e osia siihen. Radio ja servotkin on vielä hankkimatta. Niihinkin taitaa pari staa mennä.

Sauli

155
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 18.01.09 - klo: 18.02 »
Tuon pitäisi sopia Tamiyan vakiolaatikon perään. Tarkastelin vähän konstrukstiota, ja täytyi muuttaa välityksiä, että ei ratas hankaa ruuviin. Välitys on nyt 4,83.

En ole vielä laskenut hintaa tuolle, mutta täytyy olla halvempi kuin Carson.
Eihän sitä muuten kannata tehdä. Ei ole vielä omat vehkeet tämmissä, että vois itse koneistaa. Täytyy yrittää töissä illalla koneistaa.

Sauli

Edit: Joo, veto eteen on myös mahdollinen tästä laatikosta.

156
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 17.01.09 - klo: 20.49 »
Tässä luonnos alennusvaihteeksi, välityssuhde 1:5,29.

Runko alumiinia, Hammaspyörät Mekanexiltä m=1, z1=10, z2=23, b=8. Laakerit 5x11x4. Ruuvit M3x25 kuusiokoloruuvi. Akselit 5mm vedetty tanko. Hammapyörien kiinnitys säteensuunnasta M3 pidätinruuvilla.

Sauli

Edit: Kuva onohtu

157
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 15.01.09 - klo: 17.24 »
Kiitoksia kovasti. Tämä oli varmasti hyvä tieto kaikille.

Sauli

158
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 14.01.09 - klo: 22.34 »
Tuosta linkistä löytyy kaikki, mitä minä tiedän
http://www.robotmarketplace.com/products/0-COPAL30.html
Details linkin kautta löytyy mittakuva.

Hinta näkyy olevan $21,99. Lienee suomeen tuotuna suunnilleen saman euroina.

Sauli

159
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 13.01.09 - klo: 20.46 »

Telin jousitus on vakio lukuun ottamatta custom made välikardaania ja iskareitten puuttumista. Orkkis välikardaanilla ei joustoja kunnolla saa.


Voitko julkaista kuvia välikardaanista. Kaivurin kardaanin kanssa voi myös tulla ongelmia, voisin ehkä käyttää vastaavaa rakennetta.

Sauli

160
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 13.01.09 - klo: 18.45 »
Noh sain tuon videon vihdoin tonne tubeen, mutta huono se on. Lisää kuvataan kun keretään.. 

Mahtavat joustoliikkeet. Onko sulla alennusvaihde laatikon perässä? Miten kulkee "muutaman tonnin" kuormalla?

Sauli

161
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 13.01.09 - klo: 12.39 »
No just, taas oppi jotain uutta. Eipä oo tuo Mekanex:kaan tullut vastaan...kaitoin Suomen sijainnin.... :embarrassed: kotipaikkakunnalla....(miksei kukaan ole aikaisemmin kertonut  :angry:)

Ootko muuten saulij kysellyt hintoja noille osille?


Mekanexilta ostelin joitakin osia, kun olin koneen rakennushommissa.

Kysäisin hinnat:
Kierukkapyörä 3305020 13,15 e/kpl sis alv
Kierukka 330500 8,60 e/kpl sis alv

Sauli

162
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 11.01.09 - klo: 21.10 »

 Kyllä kai pari noita moottoreita jaksaa liikuttaa tuolla 1:50 kokonais välityksellä jo aika painavaa konetta. (vai laskinko oikein)

 Hmm. Aivot "suttaa" eli mitäs tuon moottorin koko on mm? Tuo no varmaan helpompi piilottaa tuonne telaston sisään, kuin nuo Conradin myymät RB sarjan moottorit.

 Parit kuvat -08 kesältä meidän ja Lennokkisetien "osastosta"


Kokonais välityssuhde on 30x20=600. n.7 V telan vetorattaalle tulee n. 25 r/min ja vetovoimaam n. 170 N. Kahdella telalla siis 2x170=340 N eli suunnillee 34 kg. Moottori on tosi pieni D vain 16 mm ja pituus vaihteineen n. 50 mm

Sauli

163
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 11.01.09 - klo: 19.35 »
Skissailin vähän kaivurin alavaunua, lähinnä voimansiirtoa.

Moottorina Copal 1:30 vaihteistolla, joka on piilotettu telarunkoon, Maattorilta välitys Tamiyan väliakselilla kierukkavaihteelle. Kierukkapyörät on Mekanexin 0,5 modulin, kierukkapyörä on 20 hampainen ja ruuvi on 1-päinen eli välitys 1:20. Nopeasti laskien pitäisi nousta vaikka puuhun.

http://www.robotmarketplace.com/products/0-COPAL30.html
http://www.mekanex.se/pdf/pdfkat/136_141.pdf

Kommentteja?

Sauli

Edit: Kuva puuttui

164
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 10.01.09 - klo: 18.26 »
King Hauler tuli kotiin perjantaina. On siinä iso laatikollinen tavaraa.

Millaisia radioita, servoja, noparia, akkua käytätte/suosittelette?

Onko tämä jo aikaisemminkin mainittu radio mistään kotoisin?
http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=40_41&products_id=1180

Sauli

165
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 10.01.09 - klo: 13.23 »
Mahtavaa työtä. Suunnittelitko jollain CADillä, josta sait leikkauskuvion?
Hatun nosto jokatapauksessa.

Sauli

166
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 05.01.09 - klo: 10.30 »
Muistaakseni tuo pieni Haas on ollut tarjouksessa luokkaa 40-50 000 e.

Sauli

167
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 30.12.08 - klo: 21.45 »
Skissailin myös sylinteriä modulaarisemmaksi. Nyt takapää on kierteellä kiinni. Esimerkin tapauksessa M12x1. Etupää on kiinni lukkorenkaalla. Mäntä ja etupää tarvitsee jonkin liukupinnan männänvartta ja sylinteriä vasten, siksi ajattelin tehdä ne teflonista. O-renkaiden paksuus on 1,5 mm, niitä pitäisi löytyä hydraulikkapuodeista.

Rensu:
Millaiseen rakenteeseen sinä olet päätynyt?

Vaimo antoi luvan (tai ainkin niin tulkitsin)  :p hankkia King Haulerin sora-auton  aihioksi. Niinpä tilasin. Täytyy etsiä sopiva radio, vastari ym roinat myöhemmin. Millaisia suosittelette?

Sauli
 

168
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 25.12.08 - klo: 19.30 »
Todella hienosti rakennettu.

Lisää kysymyksiä (näistä ei tule loppua):
Oon ihmetelly, millaiset liitännät noissa sylintereissä on kun ovat niin pieniä?
Millaisia letkuliittimiä ja letkuja olet käyttänyt?
Onko kaivurissa Tamiyan akselit?

Sauli

169
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 24.12.08 - klo: 15.59 »
Hemi1996:

Kerrotko vähän, mitä tekniikka olet tossa Catissa käyttänyt?

Hyvää Joulua kaikille

Sauli

170
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 24.12.08 - klo: 13.21 »
Tällainen firma tuli joskus vastaan:

www.clippard.com

Löytyy jopa suomalainen jälleenmyyjä (Stig Wahlström Oy)

Tuolta näyttäis saavan montaa laatua pientä sylinteriä, 3/8" löytyy kaksitoimisena ainakin 6":aan asti. Maksimipaineeksi ilmoitetaan hydrauliikalla  n. 35 bar (ilmalla n. 9 bar) . Hinnat näyttäisivät olevan ilman veroja n. 30€ ->.

Kieltämättä olisi hienoa, jos vaan löytyy osaamista, koneita ja halua noiden hydrauliikkaosien tekoon.

Itsellä monta kertaa käynyt mielessä, että modulaarinen sylinteri olisi hieno. Lähinnä tällä modulaarisuudella tarkoitan sitä, että sylinterin päädyt olisivat irroitettavia sylinteriputkesta. Myös mäntä olisi irroitettavissa esim. kierteellä männänvarresta. Tällöin männänvartta ja sylinteriputkea vaihtamalla saisi erimittaisia sylintereitä päätyjen ja männän pysyessä samana. Sylinteristä saisi aina juuri sopivan mittaisen, kun näissä vehkeissä mitta ei aina ole se "standardi".

Äkkiseltään vilkaisin, että esim. 10x1.5 mm haponkestävä putki maksaa 1,55€/m, 20x1.5 mm RST-putki 2,72€ /m ja 6 mm RST-tanko 6.60€ / 3 metrin salko.  Näitä löytyy siis ihan normikokoina romuliikkeestä.

Joulut myös täältä!

Katselin myös noita valmiita paineilmasylintereitä. Niissä on haittana, että ne eivät näytä tgyökoneen hydraulisylintereiltä. Toiseksi niillä on aika pitkä peruspituus. Esim Clippardin 3SD-1T peruspituus on 2,562 eli n. 65 mm ilman silmukkaa. Tämä aiheuttaa ongelmia liikekiden kanssa.

Em. skissin sylinteri on tarkoitus tehdä vedetystä hydrauliputkesta 12*1. Takapääty D12 pyörötangosta koneistamalla. Nämä voi olla teräksestä, koska ne maalataan. Mäntä teflonista ja M4 mutterilla kiinni. Männän voisi kiinnittää myös M3 ruuvilla, jolloin perusmitta vähän lyhenis. Etupääty myös teflonista, kiinnitys lukkorenkaalla. Männänvarsi 5 mm rosteritangosta. Voisin tietty suunnitella irroitettavan takapään, niin silloin voi putken ja männänvarren muutoksilla tehdä eripituisia sylintereitä. Kaikki tiivisteet O-renkaita.

Sauli

171
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 23.12.08 - klo: 19.32 »
Terve kaikille,

IMN:
Ajattelin tehdä itse. saa nyt sitten nähdä tuleeko siitä mitään. Skissailin jo vähän hankalimpia osia, teloja ja hydraulisylinteriä.

Fillarimies:
Luistit, eli johteet on tehdastekoiset lineaarijohteet. Niissä kelkat liikkuu karkaistulla kiskolla kuulien varassa kuin kuulalaakeri.

Sauli

172
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 19.12.08 - klo: 19.41 »
Terveiset täältä Vaasasta

Sattumalta, tais olla YouTuben kautta, eksyin tänne. Tuli heti vuosien takaiset suunnitelmat mieleen.

Suunnittelin jo muutamia vuosikymmeniä sitteen hydraulisen kauko-ohjattavan kaivinkoneen  (Åkelman H11) rakentamista. Silloisten resurssien ja osaamisen vuoksi projekti jäi muutamaan piirustukseen. Nyt kun resurssipuoli on paremmin kunnossa ja ehkä tietotaitokin on vuosine myötä kasvanut, mielenkinto taas heräsi.

Olen vuosien varrella rakennellut erilaisia laitteita: Fiat 127, 420 hv V8 DragRace kilpuri, Opel Calibra 760 hv DR kilpuri, Yamaha Virago 535 motskari... Nyt on tekeillä 3-akselinen (ehkä joskus 4-akselinen)  CNC jyrsinkone http://www.diy600.net/, joka valmistunee keväällä. Insinööriopinnot ja mielenkiinto omilla käsillä tekemiseen ei liene haitaksi näissä asioissa. Radio-ohjaus asioissa olen todella aloittelija, joten tarvitsen varmasti teidän tukea ainakin siinä, ehkä voin auttaa teitä mekaanisissa asioissa. Seuraavaksi voisi syöksyä vaikkapa jokaisen pikkupojan unelman, Volvo EC290C http://www.volvo.com/dealers/fi-fi/rolac/products/excavators/crawlerexcavators/EC290C/introduction.htm, kaivurin suunnitteluun ja rakentamiseen. Tämä siksi, että se on reaalimaailmassakin vielä helposti kuljetettavissa.

Tämän topicin läpi lukeminen ja varsinkin geswasin ja juupeli72 aikaansaannokset rohkaisivat aloittamaan koneen rakentelun. Lisäksi olen kahlannut threadin linkistä löytyvän italialaisen foorumin hienot koneen rakennus jutut. Löysin myös saksalaisen http://www.rc-baustelle.de/ koneen rakentajien forumin, jossa on todella hienoja laitteita.

Luultavasti alan vuodenvaihteen jälkeen rakentamaan kuormuria soran ja kaivurin kuljettamiseksi. Pohjaksi ajattelin em. herrojen rohkaisemana Tamiyan Knight Hauleria ja joskus modausta Scanian hytille, ehkä 6x6.... Joskus voisi rakentaa myös Volvon dumpperin.

Näyttää siltä, että täällä on rakenteilla monia hienoja projekteja. Oliskohan mahdollista saada oma kategoria esim "RC työkoneet", jossa voisimme käsitellä pelkästään näitä asioita. Näin asioiden käsittely helpottuisi. Yhdessä säikeessä tulee melkonen sekasoku, kun ei tiedä mihin projektiin viesti liittyy.

Tässä aluksi

I'll be back

Sauli

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6]