Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - saulij

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6
31
Juuh tervehdys vaan uusille tulokkaille minun puoleltani.
Porakoneen moottoriin käyttämistä autossa on kokemusta koska itseltä löytyy moottorina.
Tosiaan niitä runkopalkkeja kannattaa tähyillä k-raudasta tai hongkong tavarataloista sieltä löytyy c profiilia.

Kiitän kaikkia tästä radiolaitteistoon liittyvistä vastauksista.  :smiley:

Mistähän löytyisi tällaiset etuvanteet ja renkaat 1:16 mittakaavassa?

Tilasin omaan King Hauleriin vanteet Seitziltä, ovat muovia, mutta eivät paljoa maksakaan. Katso Wedicon vanteita. Käsittääkseni Wedico on 1:16 mittakaavassa vaikka Seitz toista väittääkin. Mittoja kannattaa verrata alkuperäiseen vanteeseen.
http://server5.gs-shop.de/200/cgi-bin/shop.dll?SESSIONID=0732371833873913&AnbieterID=14702


32
Tervehdys.

Mietiskelin tässä että tekiskö tuon uuden härvelin akun liposta vai C Ni-MH kennoista. Mielessä ois s2 lipo tai 6 kennonen nimhi möykky tai kaks möykkyä rinnan eli 19000mAh niin ei luulis ajot loppuvan heti kesken.  :laugh:

täsä ois pari mun valintaa. mutta ehotelkaa jos on parempia ideoita.
http://cgi.ebay.com/12-x-C-size-9500mAh-Ni-MH-rechargeable-battery-Flat-Top-/150553890411?pt=US_Batteries&hash=item230db60e6b#ht_2791wt_905
http://cgi.ebay.com/GE-10000mAh-12C-7-4-7-4v-Li-Po-LiPo-Li-Poly-RC-Battery-/280590325198?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item41547c95ce#ht_2392wt_1139

[21.13€] Ni-MH ilmanen toimitus
[29.25€] Li-Po ilmanen toimitus

NiMH 7,2V 2x9500 mAh (19 000 mAh)
LiPo 7,4V 10000 mAh

Hinta/mAh puoltaa NiMH-akkuja

En tunne eri akkutyyppejä ja niiden ominaisuuksia sen kummemmin. Onko LiPo-akuista jotain hyötyä näissä laitteissa?

33
Hemillä tuo laatu näkyy pysyvän tasaisen korkeana.

Tilasinpa kaivinkoneeseen pien osia Fechtneriltä: telat, laakereita, ruuveja ym pienosaa. Ebaysta tilatut kääntölaakeritkin (61813) jo tulivat.

34
Suosittelen 8x4 tai 6x4 rakennetta maastoon. Yhden vetävän akselin systemmit on lähinnä tasaisille, kantaville alustoille. Etummaisen vetävän akselin voi laittaa kiinteästi lukkoon. Tällöin vetää ainakin kolmella pyörällä ja kääntyy vielä kohtalaisesti.

35
No niin. Nyt alkaa piirustukset olla valmiina. Koneeseen tuli yli 700 osaa, joista yksilöllisiä vajaa 200.
CADin mukaan koneen paino tulee olemaan n 16 kg (suunnilleen 44 t 1:1) josta lisäpainoa (=lyijyä) n. 3 kg.
Lisäksi tulee vielä öljysäiliö, letkuja ja sähköroippeita. Akut ja muu hydrauliikka oli jo mukana painossa.

Seuraavaksi osia tilaukseen.

Työmatkan varrelle tuli viimeviikolla tämän koneen esi-isä louheikkoa kaivelemaan. Kysessä on Åkerman H16D. Työpaino 42 t. Harvoin näkee näin suuria koneita elävänä. Kuva on vähän tumma, kun oli jo iltahämärää. Oikeassa reunassa mittakaavan vuoksi näkyy mun polkupyörän etupyörä. Volvon sivuilta löyty vielä speksitkin.
http://www.volvo.com/constructionequipment/corporate/en-gb/AboutUs/history/products/crawler+excavators/crawler+excavators+%C3%85kerman/%C3%85kerman+H16CD.htm

36
Komea on Juupelin Sisu + lavetti ja Hemille jälleen hatun nosto. Hienoa työtä molemmilla.

37
Vielä ei ole tietoa tarkasta hinnasta. Palataan.

38
Alibren ruudulta ne on näpätty.

39
Pientä päivitystä.

Tilasin kaikki peltiosat, joiden pitäisi tulla joskus helmikuun lopulla. Tulossa on useampi sarja. Nyt täytyis sitten alkaa tilaamaan vakio-osia ja koneistelemaan muita osia.

Kahden kuution kauhasta eli 0,7 l sain juuri kokoonpanon valmiiksi. Täytyy siitä tehdä vielä leikkaajalle dxf:t. Kauha on tarkoitus Migillä harsia kasaan ja viimeistellä saumat juottamalla.

40
Todella hienoja nuo koneistetut osat.

41
En hakemallakaan tästä(kään) aiheesta löytänyt, mutta täällä rakentajat varmasti kaikenlaista nähneet, niin kysyn täälläkin: onko tietoa sellaisesta vaihteistosta jolla saisi vai  pyörimissuunnan käännettyä, mutta 1:1 välityksellä. Pitäisi yhdessä rakennelmassa saada kardaanin pyörimissuunta vaihdettua. Aiemmin oli vaan diffi käännettyä ylösalaisin, mutta vaihdoin toisenlaisen diffin, eikä enää onnistu kääntää sitä ja siksi pitäisi saada kardaanille vaihde, joka kääntäisi sen pyörimissuunnan.

Eipä ole sellaista vastaan tullut. Jos vain yksi vetävä akseli, vaihda moottorin johdot keskenään. Vaihteenhan voi tehdä kahdesta samanlaisesta hammaspyörästä, vaikkapa Conradilta.
Lisäksi tarvitsee vain laakerit ja pari akselin pätkää.
http://www.conrad-international.com/Gears-module-1.htm?websale7=conrad-int&ci=SHOP_AREA_19804_1210093

42
Komiatakomiata!

EDIT: Mitenkä paljon nuo Towerprot mahtaa kestää painoa, jos on esim. kärryt täynnä maata ja painaa noin ~8 kiloa?

Täytyyhän servon kestää maksimi momenttinsa lyhyimmällä varrella aiheuttama voima, ainakin jonkin aikaa. Kannattanee valita kuulalaakeroitu malli.
Esim momentti 2,2 kg/cm, lyhyin vipu 1 cm, voima on 2,2 kg/cm x 1 cm = 2,2 kg

Sauli

43
Laittelin King Hauleriin uudet vanteet.

44
Hienoa työtä Hemi.

Wedico on tehnyt Cat345 mallin jokin aika sitten. Hienosti tehty, mutta....

Varren pää yläpää on kuitenkin pahasti erilainen kuin alkuperäisessä, jonka vuoksi kauhan sylinteriin on pitänyt laittaa piiiiitkä männän varsi. Mielestäni paha virhe, kysessä on kuitenkin 5000 e malli.

Kuvassa vasemmalla Wedico, oikealla alkuperäinen.
http://www.wedico.de/eng/cat345dlme.asp

45
Niin noissa Saksasta tilatuissa sylintereissä on muovinen/nyloninen rengas jonka alla (siis samassa urassa) on kuminen O-rengas. Näin siis männän sekä varren tiivisteenä. Noita nylon sekä kumi O-renkaita oli paikallisessa hydrauliikka liikkeessä vaikka millä mitoin. Ilmeisesti noin pieniä käytetään hydrauliikan (esi)ohjaus systeemeissä.

 Tuo nylon toimii kai liukupintana alu-sylinterissä ja tiivistys hoituu sitten sillä o-renkaalla.

Ilmeisesti Leimbachin tuotteita. Muovirengas toimii liukupintana, on pienikitkainen ja ehkä pidempi käyttöikä. Ilmeisesti tuon rakenteen pitäisi kestää enemmän paineitakin. Olikos niissä jotain ongelmia, vai muistanko väärin?

Itserakennetuissa näyttää pääsääntöisesti olevan tavalliset O-renkaat, männässä parikin. Jotkut puhuvat X-renkaista, joissa on pienet huulet ja sopii O-renkaan uraan.


46
Mulla on kuvia, mutta aion muuttaa etupäädyn kaksiosaiseksi, niin on helpompi kaivaa O-renkaalle ura.

Sovitteita löytyy O-rengasvalmistajien sivuilta. Sylintereiden teossa ongelmaksi muodostuu rakennepituus eli sylinterin pituus ilman iskua. Yhdellä männän ja varren renkaalla pääsee lähelle mittakaavan mukaisia mittoja. Lisäksi useampi rengas aiheuttaa kitkaa, joka on pois netto voimasta.

Normi O-renkaan pitäisi kestää n. 30 bar ilman tukirenkaita, joten 20 bar pitäisi mennä yhdellä renkaalla. Mäntä/sylinteri liukuparin kannattaa tehdä teräs/pronssi, niin ei tarvitse erillisiä liukurenkaita. Esim pronssisylinteri/teräsmäntä tai päinvastoin. Sama männänvarren ja päädyn kanssa. Männänvarren pyyhkijöitä ei mielestäni tarvita kuin erittäin likaisissa olosuhteissa.

Saatan laittaa jotain mittakuvia jakoon illalla kun pääsen kotiin

Sauli

47
Oiski kellään heittää sen vaihdelaatikon mittoja niin vois mallata sitä tuonne paikoilleen.

Tamiyan laatikko on jättimäinen: pituus n. 90mm + akseli, korkeus n. 90 ja leveys n. 40 mm.
Ei varmaan sovi traktoriin.

48
Hemi:
Hienoa työtä edelleen.
Mitä noparia olet käyttänyt kavinkoneesi kännössä?

49
Olen mielenkiinnolla seurannu tuota saulij:n cnc-kone projektia. Meinaatkos jaktaa sitä vielä kun viimeisin kirjaus on jossaki 2008 :grin:
Tosi hieno projektin alku hemillä :wink:
Itekki oon samanlainen että ei ossaa oikein tehdä mitään jos ei ole piirrustuksia. Helpottaa tosi paljon tekemistä kun on jokku lähtömitat mihin tehä. Fiilailee sitte loppuun jos tulee jotaki toiminnallisia juttuja.

CNC projekti oli pari vuotta jäissä kun karan ohjainkortti kärvähti. Nyt on uusi kortti, mutta on hieman ongelmia enkooderisignaalien häiriöiden kanssa. Eiköhän tuo kevääseen mennessä ole "tuotannossa". Täytynee jotakin päivittää sivuille lähiaikoina.

Hemin työn laatu uskomattoman hienoa. Eiköhän tuo kaivurikin ala hahmottua talven mittaan, tosin vastaavaan laatuun en taida pystyä.

50
Onko kenelläkään kokemusta ebaysta että onko luotettava.
On se. Kannattaa katsoa myyjän saamat palautteet. Pääsääntöisesti toimii ja tavara on sitä mitä luvattukin.

51
Kyllä Hemi tekee hienoa työtä.  Suunnitteletko osat/kokoonpanot jollain CADilla, vai teetkö "fiiliksellä"?
Itse olen tottunut aina vääntämään CADilla kaikki, ei oikeen osaa tehdäkään mitään ellei ole piirustusta. Kokoonpanoissa kyllä helpottaa, kun CADilla sovittaa osat, niin kaikki osuu kohdalleen.

52
eipä löydy täältäkään ko tyttöystävää, mutta asiaa korjataan kokoajan
mikäs kuutioinen pyörä on sulla kyseessä.
oman projektin kanssa on ollut hiljaista runko on maalattu ja kasattu
vieläkin odotan osia saksasta ja sitten olis kaikki tilattavat osat hankittu kone pitää vielä kasata ja laitella valoja etc.

Pyörä on Suzuki Intruder 1400.

Kaivuri projekti etenee hiljalleen. Hydrauliikkapumppu ja paineensäätöventtiili tulee todennäköisesti Bernettiltä ja venttiilit Meinhardtilta. Alavaunu ja kaivulaitteet on valmiiksi suunniteltu ja kuvat sekä dxf:t laseria varten tehty. Ylävaunun osat on suunnittelussa, lähinnä komponentien sijoittelua ja niiden kiinnityksiä.

53
Ajattelinpas pistää tähän hieman kyselyä.

 Eli kuinkas monella on elämän kumppani, elikäs vaimo/hellu/tyttöystävä tms. innostunut rakentamaan omaa autoansa/konetta?

Eipä ole mullakaan, mutta ei ole hanttiinkaan laittanut. Mulla on ollut noita erilaisia harrastuksia jo pidemmänn aikaa, että on tottunut mm rahan menoon. Harrastelee kyllä itse kaikenlaisia käsitöitä, vanhojen huonekalujen kunnostamista/"entisöintiä" ym.

http://www.diy600.net/

Huono kuva pyörästä.

54

tääläkin on aika halpoja radioita, laadusta en sitte tiedä


Niin on. Kannattaa miettiä http://r2hobbies.com/eng/proddetail.php?prod=rcps61207_mode. Itsellä on http://r2hobbies.com/eng/proddetail.php?prod=rcps61207_mode ja olen tyytyväinen, tosin en ole kovin paljon käyttänyt. Oli ongelmia kytkennän kanssa, kun en ole ennen rc-vehkeitä kytkenyt/käyttänyt. Heillä on hyvä tuki, vastaukset kysymyksiin tulee nopeasti videoiden/kuvien kera. Toimitus kesti n. viikon. Ovat niin halpoja, että voi ostaa jokaiselle vehkeelle oman. On tarvittaessa vararadioitakin.

55
Edullisin taitaa olla sähkömoottori+ruuvi systeemi. Tässäkin foorumissa on muutamia toteutuksia, kannattaa selailla taaksepäin.

56
Hmm...Kannattasko se lavetti tehä raudasta ja pellistä,vai alumiinista?Runkohan olisi rautaa,mutta entä muut osat? :huh:

Lavetin voi tehdä siitä aineesta, mikä tuntuu käsissä taipuvan parhaiten, käyttötarkoituksen huomioiden.

57
Moi,tietääkö kukaan minkälaisen laturin tamiyan scaniaan tarvitsisi? :huh:

Riippuu aku(i)sta.
Itselläni on Grapner Ultramat 14+, sillä voi ladata kaikkia akkuja.
Tavallisille NiMH akuille riittää halvempikin.

58
Voisito hemi tai jokumuu kertoa minulle jos tekee sylinterin itse, niin miten tuo yläpään tiivistys pitäisi hoitaa o-renkailla? Lähinnä miten se sinne tulee ja minkä laisia uria tai muita vastaavia pitäisi tehdä? :huh:
Olisin kiitollinen jos joku viitsisi laitaa jonkinlaisia kuvia. :azn:

Täällä yksi versio sylinterin rakenteeksi http://rc10.fi/index.php?topic=24127.420
Liittenä toinen ja Hemillä kenties kolmas.

O-renkaan mittoja kannattaa kysellä vaikka paikallisesta hydrauliikka puodista. Kaikkia kokoja ei ole kaikilla varastossa.

59
Etsi vähän pienempi kierroksinen moottori, saat pienemmän tuoton ja vähemmän lämpöä. Jos öljy ei tee töitä, kaikki teho menee lämmöksi: pumppu kiehuu melko nopeasti.

60

Pikaisesti testailin tuota pumppua, ja havaitsin sen että se lämpenee aika nopeasti ja veikkaan että se ei kestä kovin pitkää yhtäjaksoista käyttöä :angry:.
Siinä ei ole mitään ohivirtausventtiiliä, eli ajatus varmaan on että se käy vaan sen hetken kun joku sylinteri liikkuu. En käyttänyt mukana tullutta ohjausboksia joten en vielä tiedä miten se ohjaa pumppua, tosin en saisi sitä muutenkaan sopimaan tuonne lavetin alle, samoin öljysäiliön joudun väsäämään paremmin sopivaksi.
Hydrauliventtiiliä ei pysty säätämään portaattomasti, eli se on joko kokonaan auki tai kiinni. Sillä ei siis voi säätää sylintereiden liikenopeutta.
Tuottoa pumpussa tuntuu olevan riittävästi, liikakin noille mun lavetin pienimäntäisille ramppisylintereille.
Sain vähän hidastettua liikenopeutta vaihatamalla alkuperäiset letkut pienireikäsempiin, mutta edelleen rampit nousee ja laskee liian nopeasti.


Moottori lämpiää varmasti noin suurella ylijännitteellä. Laita sille oma 4,8 V akku, niin pumpun tuottokin pienenee sopivasti.

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6