Otetaan vaikka kaksi pidoltaan ääripäätä, Kauhava ja Jyrkkälä. Kauhavalla pito oli jotenkin ajettava jollain "ultrasoft" seoksella joka jyrkkälässä kestää kaksi kierrosta kunnes sulaa alle.
Pieni pilk nus...
Itseasiassa kauhavalla ajettiin aivan samalla softi seoksella kuin turussakin on ajettu...
Kunhan vaan merkki oli oikee.
Aka rengas toimi kauhavalla... Sen näki kaikki.
Ja samainen rengas toimii myös jyrkkälässä sulamatta alle.
Jose myös ajellut M3 proolainilla lavangossa sillon kun rata söi todella paljon rengasta...
Hienosti toimi ja kulu minkä kulu.
Varmaan sama seos toimi myös kauhavalla.
Mutta eniveis. Renkaita on monia eri merkkejä ja eri seoksia.
Homma menee juuri noin kuten kuvailtiinkin.
Tekee päätöksen renkaista millä ajelee ja pitäytyy niissä.
Totuus kun on että monelta valmistajalta löytyy aivan yhtähyvin toimiva rengas ja kuvio joka toimii kaikilla suomen baanoilla.
Ei siis mitään syytä hommata jokaisen valmistajan jokaista mallia ja jokaista seosta, mennä viikkoa aikaisemmin kisapaikalle testaamaan jne.
Täysin tarpeetonta.
Ja juuri tämän takia ei voida missään nimessä sanoa että tarttis rajotella jotta sais kustannukset pieneks.
Renkaat tiedetään jo mitkä toimii ja tiedon saa kuka tahansa kuski ihan niinkin helposti kuin kysymällä.
Näitä tietoja jaellaan hyvin avoimesti tässä luokassa.
Toki jokaisella on oma näkemyksensä mikä sen merkin pitää olla... mutta se on taas aika toissijainen mielipide, koska lähes kaikilta valmistajilta löytyy vastaava rengas.
Senkus valkkaa valmistajan millä haluaa ajaa.
Jyväskylän tilanne on niin eri suomen muiden rengas juttujen kanssa että sitä ei tosiaan voida mitenkään verrata tähän...
Siksi totesinkin että perustelut oli hyvät.
Toivottavasti vaan tosiaan saadaan ajoissa tietää mikä se rengas on ja vieläpä se että pitääkö renkaat hommata kisapaikalta vai voiko renkaat hommata jo etukäteen.