Säännöt ovat pienessä muutoksessa; 20.7. on seuraava kisa, jossa ainoa pakollinen "osa" on auton moottori ja pakoputkisto muuttamattomana. Muita auton rakenteita saa "virittää" haluamallaan tavalla.
En nyt poista vielä ao. sääntöjä. Idea edelleenkin on ajaa tasavertaisilla autoilla kustannuksia nostamatta.
---
Alustavat Kyosho Inferno GT kilpailusäännöt, kisaformaatti ilmoitetaan kilpailukohtaisesti.
Kilpaluokan nimi on Kyosho Inferno GT "IGT". Tämän luokan toiminta ja kaikki siihen liittyvät säännöt koskevat automallia Kyosho Inferno GT, Kyosho tuotenumerot 31811 (Subaru), 31812 (BMW), 31813 (Calsonic), 31814 (Aston Martin), 31815 (Ferrari), 31818 (Subaru)
**Huom! Jos ei ole sallittujen joukossa alla, niin sitä EI saa tehdä
1. Autoon voi vaihtaa autoon mieleisensä radiolaitteet ja servot sekä vastaanottimen akun, lipo vastarinakku sallittu.
2. Kuljettaja saa käyttää mieleistään polttoainetta, hehkutulppia, ilmansuodattimia, pyörän-, ohjauksen- ja kytkimen laakereita. 2-vaihteen painelaakerit saa vaihtaa kuulalaakereihin.
3. Vain Kyosho Inferno GT korit sallittu. Autossa tulee olla korin mukainen siipi.
4. Koriin saa tehdä tuuletusreiän tuulilasiin ja takalasiin, kattoon reiän hehkua varten sekä sivulasiin reiän tankkausta varten.
5. Kuljettaja saa valita autoon mieleisensä öljyt tai rasvat iskunvaimentimiin ja tasauspyrästöihin. Vaimentimia tai tasauspyörästöjä ei saa kuitenkaan rakenteellisesti muuttaa.
6. Auton saa käynnistää starttilaatikolla mutta moottorin vetostarttia ei saa poistaa. Moottoriin ei saa tehdä rakenteellisia muutoksia, ainostaan moottorin etu- ja takalaakerin saa vaihtaa toiseen merkkkiin halutessaan. Moottorin saa tiivistää silikonilla jos katsoo tarpeelliseksi.
7. Kuljettaja saa säätää auton mieleisekseen auton tehdassäätömahdollisuuksien puitteissa (maavara, ulosjousto, öljyt/rasvat, camberkulmat, rengaskulmat) sen sijaan auton osia ei saa vaihtaa kuin uuteen vastaavaan eikä mitään auton rakenteita saa poistaa.
8. Autossa käytetään kilpailussa järjestäjän ilmoittamaa ponderia.
9. Autossa saa käyttää kuvioituja vakiorenkaita, Kyoshon V-slick renkaita tai kilpailun järjestäjän ilmoittamia sallittuja renkaita, jotka tarkentuvat myöhemmin.
10. Autoon saa lisätä/vaihtaa seuraavat lisävarusteet, vrt. sallittujen osien lista:
Kallistuksenvakaimet, ohjauslinkki, jarrulevy/jarrupalat, ulkoinen polttoainesuodatin, ilmansuodatin, kytkinkello kytkinlaakereilla (vakiona neulalaakerit 2 kpl), pinjonit, 2-osainen komposiittikytkinpala, rungonjäykistin eteen, ohjauspalat.
11. Näitä sääntöjä noudattaen auton paino ajokunnossa tankki tyhjänä kori päällä on luokkaa 3500gr
Sallitut lisävarusteet:
rungonjäykistin eteen KYOIFW112*
etuvakain KYOIFW104
takavain KYOIF117
polttoainesuodatin KYO1876*
komposiittikytkinpalat KYOKC45
kytkinkello 2-vaihteinen normi kytkinlaakereilla KYOGTW26
pinjoni 14 KYOGTW26-14 (1-vaihde)
pinjoni 15 KYOGTW26-15 (1-vaihde)
pinjoni 17 KYOGTW26-17 (2-vaihde)
pinjoni 18 KYOGTW26-18 (2-vaihde)
pinjoni 19 KYOGTW26-19 (2-vaihde)
jarrupalat ACRE KYOIFW324*
jarrulevy Special KYOIFW122*
ohjauslinkki Special KYOMIW3*
ohjauspalat Special KYOIFW332*
* tai vastaava miltä tahansa valmistajalta
**ilmansuodatin mikä tahansa merkki tai malli käy
VAKIOLUOKAN MOOTTORI YM. ASIAA
=================================
Kerhoillat käynnistyvät nyt toukokuussa joka toinen keskiviikko, kuun 1. ja 3, ja jatkuvat aina syksyyn asti Tattarisuon asfalttiradalla, tervetuloa. Varaosapakki seuraa mukana. Ensimmäinen kerta siis 13.5. Itse olen tuolloin lomamatkalla valitettavasti, mutta sehän ei menoa haittaa (yritän saada korvaajan tilalle).
Keskustelin Kyoshon kanssa aamulla
GXR28 vakiomoottorista ja tässä tietopaketti:
- Moottoreita on myyty yksistään Suomessa satoja ja ongelmatapauksia on kourallinen. Takalaakeri ei ole mikään tyyppivika ja pysyy kunnossa kun noudatetaan tiettyjä sääntöjä (lue ohjeet alla).
- Huolto- ja käyttöohjeet:1) Sisäänajo huolella ja rauhassa2) Noin viiden litran välein moottorin purku, joka jokaisen kuskin kannattaa tehdä ja tutkia moottorin kunto-1. kerralla vaihdetaan etulaakeri (Mika voi avustaa)
-Takalaakerin kunnon tarkastus tunnustelemalla, sen kyllä huomaa jos laakeri on vahingoittunut
-Kampiakselin tapin (joka pyörittää kiertokankea ja mäntää) tarkistus, että pyöreä eikä ovaali
-Jos hämminkiä osat korvataa uusilla
-Koneen kasaus puhtain käsin(!)
-JOS osia vaihdetaan (takalaakeri, kampiakseli, kiertokanki) niin yksi tankillinen sisäänajoa rikkaalla ja rauhallisesti ajamalla, ei heti täysiä. Osat voi myös voidella ennen paikoilleen laittamista siihen tarkoitetulla after-run tms. öljyllä joka palaa polttoineen mukana eikä jätä pintaa laakereihin
-Etulaaakeri voidaan vaihtaa joka kerta tai joka toinen (5 tai 10L välein), tällä estetään hyvin pitkälle muiden osien vahingoittuminen. Keraaminen etulaakeri 6e, Kyoshon takalaaakeri ~17e
3) Ilmansuodatinöljy ja sen käyttö-EI liikaa! Ilmansuodatinöljyn liiallinen käyttö rikkoo takaalerin, koska liika öljy päätyy sinne ja aiheuttaa ongelmia ja lopulta rikkoutumisen. Eli kevyt öljyäminen ja liiat pois painelemalla talouspaperiin. Onroad ei ole kauhean pölyistä hommaa, joten kevyt öljyäminen riittää hyvin
-Ilmansuodatinöljyn valinta; käytä vain RC käyttöön tarkoitettuja (Esim. PSR tai Kyosho liikkeiden myymä öljy)
4) Polttoaine- 16-20% nitro
- maltillinen säätö, ei liian piikille
Summa summarum: Opetelkaa purkamaan ja kaasamaan moottori, se on olennainen osa tätä harrastusta ja varsin helppoa. Etulaakerin säännöllinen vaihto ja moottorin osien kunnon tarkistus (Mika ja Pro Shop avustaa tarvittaessa). Kuluneiden osien korvaaminen uusilla ja sen jälkeen kevyt sisäänajo. Käyttäkää aikaa ja harkintaa, turha kiire pois. Lopputloksena hyvin toimiva kone ja auto ja hyvä mieli :)