Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Ender

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9 ... 20
151
Kilpailijoiden kanava / Ratakasi Info
« : 13.08.20 - klo: 14.32 »
Ratakasi sarjatulokset Suomessa 2013-2020

Päivitetty: 05.02.2021

2020 [SM]
RATAKASI SM 2020
1. Raikas Tony LahUA MUGEN/MAX POWER
2. Vehniäinen Panu TamUA CAPRICORN/NOVAROSSI
3. Fredriksson Henri Fullspeed RC MUGEN/MAX POWER
4. Saarinen Teemu HyUA MUGEN/MAX POWER
5. Hovi Jani HyUA CAPRICORN/NOVAROSSI
6. Nordman Sten Fullspeed RC SHEPHERD/MAX POWER
7. Saarinen Jere HyUA MUGEN/MAX POWER
8. Saarinen Niko HyUA MUGEN/NOVAROSSI
9. Pesonen Eetu LahUA MUGEN/MAX POWER
10. Mairue Tomi HyUA MUGEN/ONE
11. Tiainen Tuukka HyUA MUGEN/O.S.
12. Munck Sami TamUA MUGEN/MAX POWER
13. Rönkkönen Hiski LahUA SHEPHERD/NOVAROSSI
14. Sillanpää Aarre TamUA MUGEN/MAX POWER
15. Tuomainen Petri Fullspeed RC SHEPHERD/PICCO
16. Seppälä Markku Fullspeed RC SHEPHERD/O.S.
17. Valtonen Heikki PRCA CAPRICORN/NOVAROSSI
18. Korpela Rami RiiUA MUGEN/NOVAROSSI
19. Mannio Ilkka Fullspeed RC SHEPHERD/NOVAROSSI
20. Meriläinen Tauno Fullspeed RC CAPRICORN/MAX POWER

JUNIORI SM 2020
1. Saarinen Jere HyUA MUGEN/MAX POWER
2. Saarinen Niko HyUA MUGEN/NOVAROSSI
3. Rönkkönen Hiski LahUA SHEPHERD/NOVAROSSI

2020 [Hyvinkää Open Track Series]
1.   Jere Saarinen - Mugen
2.   Sami Munck  - Mugen
3.   Eetu Pesonen  - Mugen
4.   Tony Raikas - ?
5.   Niko Saarinen  - Mugen
6.   Aarre Sillanpää  - Mugen
7.   Petri Tuomainen  - Shepherd
8.   Rami Korpela  - ?
9.   Hiski Rönkkönen  - Shepherd
10. Teemu Saarinen  - Mugen
11. Tuukka Tiainen - Shepherd
12. Tomi Mairue  - ?
13. Sten Nordman  - Shepherd
14. Panu Vehniäinen  - ?

2019 [SM]
1.  Teemu Saarinen HyUA
2.  Eetu Pesonen LahUA
3.  Sami Munck TamUA
4.  Tony Raikas KyPak
5.  Aarre Sillanpää TamUA
6.  Tauno Meriläinen Fullspeed RC
7.  Hiski Rönkkönen LahUA
8.  Jere Saarinen HyUA
9.  Ilkka Mannio Fullspeed RC
10. Ihar Voranau BLR
11. Sten Nordman Fullspeed RC
12. Igor Toropchenkov RUS
13. Uladzimir Shmachou BLR
14. Tuukka Tiainen Fullspeed RC
15. Tomi Mairue HyUA

2018 [Kansallinen]
1.  Teemu Saarinen HyUA
2.  Sami Munck TamUA
3.  Tony Raikas KyPak
4.  Ihar Voranau BLR
5.  Eetu Pesonen LahUA
6.  Aarre Sillanpää TamUA
7.  Igor Toropchenkov RUS
8.  Tomi Mairue Fullspeed RC
9.  Sten Nordman Fullspeed RC
10. Ilkka Mannio Fullspeed Rc
11. Petteri Karjala KyPak
12. Janne Liinkangas Fullspeed RC
13. Henri Fredriksson Fullspeed RC
14. Dmitry Cimbaluk
15. Uladzimir Shmachkov  BLR
16. Hiski Rönkkönen  LahUA
17. Tauno Meriläinen  Fullspeed Rc

2017 [Kansallinen]
1.  Teemu Saarinen HyUA
2.  Tony Raikas KyPak
3.  Tomi Mairue Fullspeed RC
4.  Henri Fredriksson Fullspeed RC
5.  Eetu Pesonen LahUA
6.  Leo Hongisto Fullspeed RC
7.  Aarre Sillanpää TamUA
8.  Sten Nordman Fullspeed RC
9.  Igor Toropchenkov RUS
10. Ihar Voranau BLR
11. Ilkka Mannio Fullspeed Rc
12. Janne Liinkangas Fullspeed RC
13. Petteri Karjala KyPak
14. Uladzimir Shmachkov BLR
15. Tauno Meriläinen Fullspeed Rc
16. Sami Munck TamuUA
17. Kim Elfström

2016 [Kansallinen]
1.   Henri Fredriksson Shepherd/Max Power
2.   Teemu Saarinen Capricorn/Max Power
3.   Antti Ollinmäki Capricorn/Novarossi
4.   Tomi Mairue Capricorn/Max Power
5.   Eetu pesonen Capricorn/Max Power
6.   Sten Nordman Shepherd/Max Power
7.   Tony Raikas Shepherd/Max Power
8.   Aarre Sillanpää Capricorn/Max Power
9.   Janne Liinkangas Serpent/OS
10. Tuukka Tiainen Shepherd/OS
11. Ihar Voronau BLR
12. Ilkka Mannio Shepherd/Picco
13. Igor Toropchenkov RUS
14. Balalov Uladzislau BLR
15. Uladzimir Schmachkov BLR

2015 [Kansallinen]
1.  Teemu Saarinen HyUA  - Capricorn
2.  Risto Rönnqvist JärvSRK
3.  Tomi Mairue PKSRCA  - Capricorn
4.  Henri Fredriksson PKSRCA  - Shepherd
5.  Tony Raikas KyPak - Shepherd
6.  Eetu Pesonen LahUA - Capricorn
7.  Antti Ollinmäki JärvSRK
8.  Janne Liinkangas PKSRCA
9.  Mika Niiranen LahUA - Capricorn
10. Riku Forsström UAU  - Capricorn
11. Aarre Sillanpää TamUA  - Capricorn
12. Sakke Ahoniemi HyUA - Capricorn
13. Tuukka Tiainen PKSRCA
14. Ihar Voranau BLR

2014 [Kansallinen]
1.  Henri Fredriksson - Shepherd
2.  Risto Rönnqvist - Xray
3.  Sakke Ahoniemi - Capricorn
4.  Janne Liinkangas - Serpent
5.  Tony Raikas - Shepherd
6.  Tuukka Tiainen - Serpent
7.  Riku Forsström - Capricorn
8.  Aarre Sillanpää - Capricorn
9.  Mika Niiranen - Capricorn
10. Tomi Mairue - Capricorn
11. Ari Lappi - Capricorn
12. Toni Latvio - Mugen
13. Iina Mäkelin - Capricorn
14. Mika Leppälahti - Shepherd

2013 [Kansallinen]
(Tulokset kateissa?)

152
Kilpailijoiden kanava / Vs: Ratakasi Info
« : 13.08.20 - klo: 14.32 »
Ratakasi radat Suomessa
Päivitetty: 16.08.2020

Helsinki
Full Speed RC - AIPWORKS Circuit
https://goo.gl/maps/CBWchbejw3qwf4XR6
Kierrosajat: https://speedhive.mylaps.com/Practice/1668
Video: https://youtu.be/IQGe1lRc-Uo

Hyvinkää
HyUA
https://goo.gl/maps/cppbu6bjwYyfPcz96

Kouvola
KyPak
https://goo.gl/maps/9Q52U2rx1rv3TTne7

154
Kilpailijoiden kanava / Nitro Ratakasi Info
« : 13.08.20 - klo: 14.30 »
Tarkoitus on kerätä tähän viestiketjuun yleistä tietoa Ratakaseista. Huom! Tämä ei ole virallinen luokkayhteishenkilön ylläpitämä ketju.

Tänne tulee tietoa Autopaketeista, Moottoreista, Kilpailuista, Uutisia maailmalta, Linkkejä Ratakasiin liittyviin ohjeisin/vinkkeihin videoihin.

[Tein noita VARATTU – replyjä jotta saan tiedot pysymään paremmin kasassa – toivoittavasti tämä ei ylläpitoa haittaa…]

Kilpailukalenteri 2022
Suomi
22.05.2022 Kouvola, KyPak
19.06.2022 Hyvinkää, HyUA
17.07.2022 Hyvinkää, HyUA
31.07.2022 Kouvola, KyPak
21.08.2022 Helsinki, Fullspeed


Kilpailukalenteri 2021
Tässä epävirallisia kisapäiviä:

Suomi
Su 23.05.2021     Kouvola
Su 20.06.2021     Hyvinkää
La 17.07.2021     Hyvinkää
Su 08.08.2021     Helsinki


Ruotsi
22-23.05.2021     Sverige Cup, Trollhättan
12-13.06.2021     SC, Växjö
03-04.07.2021     SC, Staffanstorp
07-08.08.2021     Ruotsin mestaruus, Tukholma
28-29.08.2021     SC, Eskilstuna
18-19.09.2021     SC final, Örebro

155
Sanoista tekoihin.

Kävin eilen hakemassa uuden Shepherd Velox V8.2 autopaketin.

Tarkoitus oli hankkia autopaketti vasta kevättalvella, mutta ajattelin, että kun hankin auton jo nyt on vähän enemmän aikaan tutustua autoon ja kaikki on varmasti valmiina heti, kun radat on ajokunnossa keväällä. Toivottavasti pääsen radallekin vielä tänä vuonna.

Vaihtoehtoina oli Mugen ja Shepherd. Lueskelin netistä noista autoista ja kyselin myös Suomalaisilta Ratakasi -kuskeilta. Yleinen mielipide oli, että aika samantasoisia autoja ovet. Käytännössä pärjää ilman optio-osia. Kirjoittelen myöhemmin lisää tuosta Shepherdistä.

Shepherdiin päädyin, kun vierailin viime viikolla Hiski Rönkkösen luona Orimattilassa. Hiski hoitaa Shepherdin Suomen varastoa ja myyntiä&tukea. Omalla osaltani on aika iso juttu, kun Lahdessa asun. 12 minuuttia ja olen kaupalla. Hiskillä on myös hyviä ajatuksia miten Ratakasia tullaan kehittämään ja monet noista ovat yhteneviä omiin ajatuksiin.

Eli kaudet 2021-2023 tulen kesäisin keskittymään Ratakasiin ja yritän pysyä poissa muista kilpaluokista. (GT-8 ja TSM-10 kulkevat kyllä osaksi mukana treenipäivinä).

Kesällä 2021 sitten 30 Ratakasia viivalla

Ratakasi on muuten hyvässä nosteessa jo nyt.

Ratakasi SM 1 Hyvinkää (22.08.2020) osallistujat:


156
Nyt näyttää puurot ja vellit menevän sekaisin.. ENS ja ETS on keskieurooppalaisia organisaatioita. Tänne saattaisi GP tyylinen kuvio onnistua. "NORDIC NITRO GP SERIES"  Kisat Hyvinkäällä, Tukholmassa, jollakin toisella joko Norjan tai Tanskan radalla ja Päätöskisa Malmin Nitro Circuitilla... Sponsorina Ruotsin ja Suomen autourheilu organisaatiot sekä ulkopuoliset Vauhdin Maailma ja muu yritys (Motonet, Tokmanni,Viking line, Silja jne..)
Se joka saa Kenji Jakartan (Infinity) järjestämään kisat täällä, sille "vuoden maineteko" palkinto...

Tiedän kyllä ENS- ja ETS-sarjojen taustoja. Nämä ovat kuitenkin mielestäni hyviä esimerkkejä miten osallistujamääriä saadaan lisättyä.

Infinity -kortin heitin vähän puolivitsillä, mutta Teemu Leinon Facessa on aika positiivisia kommentteja Tattarisuon radasta juuri Infinityn porukoilta... Teemun "markkina-arvoa" pitäisi muutenkin hyödyntää täällä Suomessa.

157
En jaksa uskoa, että kukaan haluaa ottaa henkilökohtaisesti tai seurana sellaista vakuutusta kisalle, joka korvaisi saman, kuin AKK.n alaisissa kisoissa vakuutus korvaa.

Tuossa on pointtia, mutta mitenkähän se on tässä Karting-sarjassa hoidettu: http://xonsport.fi/ ? - Tuo on jäänyt mulle hieman epäselväksi.

XON Sport Club Ry -hoitaa noita kisatapahtumia... Eli ei niin kaupallinen kuin https://www.iameseriesnortherneurope.com/finland/

Kyllä noista jotain voitaisiin kopioida RC -kisojen järjestämiseen.

[Mulla ei ole mitään AKK:ta vastaan, maksanut jäsenmaksut jo vuosia]

158
Kilpailijoiden kanava / RC-Kilpailutoiminta & SOME
« : 07.08.20 - klo: 09.44 »
Nyt kun yleinen trendi maailmalla on keskustelufoorumien hiipuminen, pitäisi meidän vähän miettiä miten saamme tätä RC-kisatoimintaa eteenpäin.

Tässä voisi olla jotain ideaa:

Virallinen RC10.fi Facebook&Twitter&Instagram/ (Ehkä eri nimi)  joka olisi moderoitu ja tänne tulisi vain merkittäviä uutisia. Esim. kaikki kilpailukutsut, tulokset ja merkittävät Suomalaisten saavutukset, Radat, kerhot… AKK:n alla tämä on liian jäykkää…

Tärkeätä olisi, että jotain ”uutisia” tulisi useita viikossa… Ja jokainen RC-harrastaja tietenkin tykkäisi&jakaisi noita…

Ongelma on tietenkin kuka tekee, mutta saataisikohan tähän kerättyä muutamia vapaaehtoisia?

Meillä on selvästi ongelma olemassa ja tämä oli vain yksi heitto ja toivottavasti jollain on parempia ideoita…

159
Ei tarvitse kummoinen ekonomi olla, jotta tajuaa ettei kannata.

Ei tietenkään nykymallilla ja osallistujämäärillä. Tässä onkin ideana miettiä koko homma ihan uudestaan.

Näen kuitenkin, että tulevaisuudessa tämä nykymalli ei vaan toimi eikä varsinkaan mahdollista kasvua.

Tässä nyt nopeasti vaikka kaksi ideaa:

”Nordic Track Series”
Nordic ENS/ETS -yhdistelmä jossa ajetaan kaksi kisaa Suomessa ja kaksi Ruotsissa
Luokkina voisi olla kaksi suosittua luokkaa eli Ratakasi ja TSM-10. Saisikohan yhteensä 80-100 osallistujaa? Varmasti voisi tulla osallistujia Norjasta, Virosta, Venäjältä…

EDIT: ja täähän voisi olla vaikka "Infinity Nordic Track Series". Saataisin muutama huippukuski lisää maailmalta...

ENS
Haetaan Suomeen ENS-kisan osakilpailu

Nämä ei tietenkään AKK:n alla. EFRA:n tasolla meillä on nyt mahdollisuus hakea esim. EM.kisoja.

”Nordic Track Series” idea toimisi samalla tavalla myös bensa -puolella…



160
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 06.08.20 - klo: 08.50 »
Rata näyttää olevan nyt huippukunnossa. Välialueita yms. pitää vielä fixailla, mutta itse radassa on nyt pitoa ja maalaukset on tehty.

Teemu Leino ajoi eilen TP-10:llä ja laittoi videon Facebookkiin ja palaute maailmalta on ollut huippuluokkaa:

Ratakasi -maailmanmestari: ” Super track!! Hope to come next year teemu!”

Kyllä tässä rupeaa olemaan selvää missä tulee vierailtua ensi kesänä tiheään.

EDIT:

Ja tämä kommentti on viimeinen niitti: "The track is just awesome! Nice line in the chicane by Teemu Leino. Just on the limit!"  :wink:

161
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 05.08.20 - klo: 16.05 »
Kannattaako moottorin lämpöjentuuletus korin sisältä tehdä siten, että etuikkunaan reikä ja takaikkuna pois vai etuikkunaan reikä ja sivuikkunat auki?

Itse ajattelin tehdä ainakin EFRA:n sääntöjen mukaisen korin vaikka ei sillä nyt mitään merkitystä ole, kun ei näillä nyt kisata.



EFRA Säännöt: https://www.efra.ws/wp-content/uploads/2020/02/EFRA%20Handbook%202020%20App%201.pdf

162
Voisi olla myös järkevää ideoida mahdollisuutta kehitellä oma kilpailuorganisaatio näitä kisoja varten.

Karting puolella näin onkin tehty http://xonsport.fi/ ja http://www.iameseriesfinland.com/

Sama porukka järjestää kisoja eri radoilla ja maksaa sitten radalle (seuralle osan tuloista) – Näin saadaan tasokkaampi sarja ja ennen kaikkea motivoituneita kisojen järjestäjiä.

Uskoisin, että aika moni voisi maksaa esim. 100 EUR:n kisamaksun (pe-su), jos kaikki olisi ”ammattimaisemmin” järjestetty. Jos kisoja olisi kesässä 2-3, ei tuo summa nyt ihan mahdoton ole.

163
en usko että patteri turistit tulevat mekkaamaan ja haluavat paneutua nitrojen salaisuuksiin, vaikka täällä näin

Riittää, kun muutama tulee. Osalla on kuitenkin vakiomekkari.

164
fuili oli kuohunut"  varmaan kolme- neljä minuuttia meni siinä sekoillessa, kun kokenut nitrokaveri olisi heti auton käteen saatuaan nähnyt missä oli moka..

Sääntöihin selkeä muutos: Kuljettaja saa poistua korokkeelta auttamaan mekkaria. Käytännössähän tätä tapahtuu.

Ja tämä on kuitenkin erikoistilanne ja palkintosija on jo menetetty, jos taso on kisassa hyvä.

165
olennainen kysymys on edeleen:Miten potentiaalisia mekkareita saadaan kisapaikalle kun esimerkiksi

nitro turisti kympin annetaan kutistua olemattomaksi...


Ratakasi ja TSM-10 samana viikonloppuna ja bensa-luokat omana viikonloppuna.

166
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 05.08.20 - klo: 09.21 »
Itse odottelen vielä autoon osia. Käyn kyllä GT-8:lla ajamassa Tattiksella vielä tänä kesänä, nyt kun rata on jo ajokunnossa.

Näyttää kuitenkin, että eka ratatesti sähköturistilla. Piti olla jo huomenna, mutta töiden takia taitaa siirtyä maanantaille.

167
Mekkarista vielä

Itse olen ajatellut niin, että hankin kyllä headsetin itseni ja mekkarin väliseen keskusteluun. Tämä helpottaa mielestäni paljon koko prosessia.

Kuten Jerzi tuossa aikaisemmin totesi mekkarin tehtävät ovat kuitenkin aika rajatut: Seuraa kelloa, pyydä auto varikolle, tankkaa, laita radalle, seuraa kelloa…

Ongelmia tulee, jos tuohon tulee jotain poikkeavuuksia: Auto ulos radalta, sammuu, rengas irtoaa/hajoaa… Näissä tilanteissa headset tuo helpotusta, koska kuski pystyy antamaan uusia ohjeita mekkarille miten toimitaan.

Headsetin myötä mekkarille avautuu myös uusi mahdollisuus: Antaa kuskille tietoa kisatilanteesta: Oma sijoitus, missä edessä ja takana tuleva auto… kenelle annetaan tilaa yms… Tämä on sitten vähän kokeneemman mekkarin ominaisuus. Mutta, jos kuuluttaja ei ole kovin aktiivinen kertomaan tilannetta tämän merkitys korostuu. Myös Ratakasissa tämä on hyödyllisempää, koska vauhdit ovat niin kovia ja kuskilla on vaikeampi hahmottaa muiden autojen sijoituksia.

Tärkeitä mekkarin ominaisuuksia ovat mielestäni rauhallisuus ja hyvä itseluottamus. Se että tankkaatko 3 sekkaa nopeammin kuin nopeimmat ei ole merkityksellistä. Tärkeintä on tehdä aina tasainen suoritus ja varmistua siitä, että tankki on varmasti täysi. Tällä päästään jo varmasti A-finaalin kärkipaikoille.

Kuljettajan osuus
Kaikki ei ole kuitenkaan mekkarista kiinni, myös kuljettajan merkitys on tässä suuri ja tuon kolme sekkaa voi saada helposti pois harjoittelemalla varikolle ajoa ja sieltä pois mahdollisimman kovaa. Itsellä myös varikolle tuloa edeltävä kierros ja varsinkin tankkauksen jälkeinen kierros on aina vähän hitaampi, kun ajorytmi sekoaa.

Itseluottamus
Miten sitten mekkarin itseluottamusta voidaan parantaa: No se on tietenkin treenaaminen yhdessä ja tässä se vakimekkari auttaa. Myös jos sulla on vakimekkari, olette varmasti kavereita ja tämä mahdollistaa sen, että mekkarille annetaan mahdollisuus myös epäonnistua. Mekkarin vastuu on erittäin suuri, koska mekkari voi epäonnistuessaan tosiaan tuhota koko kisan. Useimmiten mokan tekee kuitenkin kuljettaja tai kalusto hajoaa, mutta mekkarin henkinen paine on aika kova.

Ja tämän kirjoitettuani voin todeta: Itse en halua ollenkaan olla mekkari, pelkään mokaavani kun tiedän, että kuljettaja on panostanut aikaa ja rahaa tuohon kisaan. Olen myös aika kilpailullinen luonne ja en vain pysty olemaan samalla tavalla rauhallinen mekkarin roolissa. Ajaessa ongelmaa ei ole, koska olen koko ajan suorittavassa osassa, en seuraamassa/odottamassa.

Ratkaisuja?
Tästä mekkariongelmasta pitää kyllä keskustella lisää. Tässä mielestäni voisi auttaa tuo hahmottelemani ”tiimi-malli”.

GT-8:ssa yksi mekkari voisi kyllä tankata kahta autoa, mutta onko Ratakasi liian hektinen tähän? Ja jos kaksi kuljettajaa on samalla headsetin kanavalla, voi tulla aika sekasotku.

Headset
Valmiit RC-headsetit ovat erittäin kalliita. Viime kesänä testasin itsetehtyä (Jon) headsettiä ja vastaavanlaiseen ratkaisuun päädyn minäkin.

168
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 04.08.20 - klo: 15.07 »
OS kiertää mainiosti mutta välit Tattiksen radan pääsuoralle liian lyhyet, muilla osuuksilla ihan kivasti näin alkuun.

Milloin testaat Kyoshon GT-8 -autoa Tattiksella?

169
Olikin hyvä, että tämä mekkarin rooli tuli puheeksi, kun en ole muutamaan vuoteen Ratakasi -kisoissa käynyt ja en tätä ole säännöistä löytänyt.

Aikaisemmin (en tiedä onko vielä näin?) GT-8, TP-10 ja Ratakasissa, mekkarin tehtäviin kuului myös nostajan rooli, koska muita nostajia ei ollut.

Tuo ei minusta ollut ollenkaan hyvä. Pystyt kouluttamaan RC-noviisimekkariin tankkaamiseen, mutta laitas tuo sama kaveri pomppimaan radalle nostamaan autoasi, kun Ratakasit painavat radalla joka suunnasta… Eli toivottavasti nyt on jo nostajat (2-3 osaavaa nostajaa riittää hyvin rataluokissa).

45/60 minuutin finaalissa mekkarin rooliin kuuluu myös renkaiden vaihto, mutta Suomessa ajetaan vain 30 minuutin finaalit.

Oma vakiomekkari tuo lajiin mukavasti tiimihenkeä, mutta kuten Pintakaasu tuossa kirjoittikin ei se välttämätön ole. Itsellä mekkarina oma isä (yli 70v ja ei välttämättä ole tulossa ensi kaudella Ratakasiin varsinkin, jos joutuu nostajaksi, M8:ssa vielä tulisi)

170
Yleinen keskustelu / Vs: Parhaat RC-videot
« : 03.08.20 - klo: 22.15 »
luitko Ender lopussa olevat kirjeet.. se voi lukea pysäyttämällä videon.. ei niin mukavaa luettavaa. näyttää että pätäkät on loppu vähän sielä sun tällä...

Nehän oli siinä ihan tarkoituksella luomassa draamaa. Tuon jälkeen ajettiin vielä 3 kisaa. 2020 oli jäämässä väliin, koska piti olla MM-kisat Brasiliassa johon olisi mennyt tiimeiltä paljon rahaa. Näillä näkymin RCGP jatkuu 2021...

171
No näin yksioikoisesti asia tuskin on... uusien harrastajien mukaan saaminen vaatii lajin ja harrastuksen tunnetuksi tekemistä, aktiivista ja ohjaavaa kerhotoimintaa, jne. Ja varmasti sähköt ovat helpompia aloittaa ja harrastaa ja kiinnostavat ihan yhtä lailla tai jopa enemmän - samalla kalustolla kun voi ajaa niin sisällä talvella kuin ulkonakin kesällä. Toki kiinnostuneita on myös polttiksiin.

Nyt kun on mielestäni kriittinen hetki saada rataluokkien osallistujamäärät pikaiseen nousuun, pitäisi kohderyhmäksi ottaa yli 30 vuotiaat henkilöt. Tässä ryhmässä on suurin potentiaali. Tähän ryhmään polttikset herättävät eniten mielenkiintoa.

Kun mielenkiinto on herätetty voi tämä henkilö sitten vaikka ostaa sähköauton... mutta tod. näk. hän valitsee polttiksen.

172
jäi vallitsevista olosuhteista johtuen torsoksi, mutta ilahduttavaa on se, että TSS-10 luokan kiinnostus on lisääntynyt ja myös kesän osallistujamäärät olleet nousussa viime vuosiin verrattuna. Ja aika paljon tuoreita kuskeja mukana, joka on todella hienoa  :azn:

Nyt meillä on uusi ongelma TSS-10 -luokan suhteen: TSM-10 luokka kannattaa ajaa Hyvinkäällä ja Helsingissä. Nuo radat taas eivät sovi TSS-10 luokalle jolleLaukaa ja Kuusankoski sopivat paljon paremmin.

173
Yleinen keskustelu / Vs: Parhaat RC-videot
« : 03.08.20 - klo: 18.59 »
Oletettavasti kaikkien aikojen paras RC-aiheinen video ensiesityksessä tänään (03.08.2020) klo 20:00:

https://youtu.be/mLzlVF8VFo8

174
Omat suunnitelmani.

Tällä hetkellä olen päätymässä Ratakasiin kausille 2021-2023. Päätös ei ole vielä lopullinen, mutta aika tod.näk.

Perusteita:
•   Tattarisuon ja Hyvinkään ratojen uudistaminen. Soveltuvat erittäin hyvin Ratakaseille (kunhan viimeistely saadaan valmiiksi)
•   Halvimmat aloituskustannukset. Tässä auttaa, että mulla on valmiiksi Ratakasiin soveltuvaa kamaa (2 treenimoottoria pilleineen yms…)
•   Ratakasi herättää yleisesti yksittäisenä luokkana eniten kiinnostusta RC10.fi Facebook -kyselyssä (OK – Ei nuo kaikki tule oikeasti ajamaan, mutta…)

Ratakasikalusto
Tulen varmasti valitsemaan Mugenin tai Shepherdin väliltä. Mulla on vanha Capricorn C801 osina, mutta uusi Capricorn ei ehkä kuitenkaan ole vaihtoehto.  Serpent/Xray/Infinity kiinnostaisi myös, mutta niillä ei oikein ole Suomen kisoissa tukea.

Muuta:
Kyosho GT-8 auto kulkee treeneihin mukana ja jatkan sen ylläpitämistä samoin kun Xray T4 14 (T4 20 saa jäädä vain sisäradoille.

Kaikki päätökset voivat vielä muuttua, mutta tämä on tämän hetkinen tilanne. Periaatteessa voisin ostaa Ratakasin vielä tänä vuonna ja pääsisin tekemään pari testipäivää, mutta tässä ongelmana on se, että uusia malleja voi tulla kevääksi 2021. Tämä ei ole Ratakasissa kuitenkaan niin merkittävä juttu kuin muissa luokissa. Keväällä 2022 ostetaan kuitenkin sitten uusin malli Ratakasi autosta.

175
Radoista  ja kilpailujen määrästä vielä.

Kesällä aika on kortilla, on paljon muita menoja, vapaita viikonloppuja ei kalenterissa vain ole. 2 kisaviikonloppua pystyy kuitenkin sijoittamaan kalenteriin, kunhan päivät tietää jo tammikuussa jolloin normaaliaikoina tulee varattua kesälomamatkan lennot. Heinäkuu on yleensä muutenkin hankala kuukausi. Itselle hyvä on yksi kisa kesäkuussa ja toinen elokuussa. Nitrojen tapauksessa tähän aikataulutukseen pitää ottaa huomioon mekkarin kalenteri, jos sulla on vakimekkari.

Kun aika on siihen kalenteriin varattu, menee kaksipäiväinen kisa ihan hyvin. Panostuksia (ajallisia&rahallisia) on kuitenkin tehty noihin kahteen kisatapahtumaan. Kisaviikonloppua edeltävälle viikolle pitää yleensä varata 1-3 iltaa auton läpikäyntiin.

Jotta kisaaminen olisi mielekästä, on käytävä treenaamassa. Mieluiten ainakin kaksi kertaa joka kisapaikalla. Jos rata ei ole tuttu, niin silloin enemmän. Ja tämä treenaaminen/testaaminen on itsestäni kivaa ja mielekästä. Tässä ei ole ongelmaa.

Hyvä on valita lisäksi yksi kotirata (omassa tapauksessa kyse on valinnasta: Hyvinkää/Kouvola/Helsinki), jossa treenaa sitten enemmän. Esim. 5-10 kertaa kesässä. Aikataulujen kannalta radoille on kuitenkin päästävä treenaamaan silloin, kun itselle sopii, ei niin, että radalla on kesässä pari yhteistä ”testipäivää”. Sää tuo tähän vielä ilkeän lisän.

Omalta kohdaltani periaatteessa kaksi eri rataa on juuri optimi ajan käytön suhteen. Ja tietenkin valitsen ne kaksi parasta rataa, jos se on aikataulun suhteen mahdollista.

Asun Lahdessa joten itselle kaikki kolme rataa ovat ajomatkan suhteen tasavertaisia ja esim. majoituskustannuksia ei tule. M8:ssa ajoin viime vuosina vain Lavangossa, ei ollut aikaa/budjettia kierrellä muualla. (Esim. 2 treenikertaa ja yksi kisa Vaasassa ei ole ihan halpaa, mutta isoin ongelma on tuo aika).

Omien havaintojeni perusteella (crossi/rata) kisakuskit treenaavat nykyisin aika vähän. Aika moni tekee autolla pienen ”shakedown” testipäivän ja ajaa sitten kaikki kisat ja aika vähän mitään treeniä/testiä tuossa välissä.

Eli riittävä ajotaito on jo saavutettu vuosia aiemmin, nyt kierrellään kisoja, mutta taidot riittävät silti mielekkääseen kisaamiseen Suomen sarjoissa. Usein kuvio menee näin: Eka pari vuotta treenataan hurjasti ja jos on lahjoja voidaan nousta Suomessa ihan korkeallekin. Tämän jälkeen treenaaminen vähene merkittävästi ja siirrytään tuohon kisojen kiertämisvaiheeseen. Tässä vaiheessa olisi pitänyt siirtyä ulkomaan kisoihin, mutta tämä on harvalle taloudellisesti mahdollista.

176
Sanoit Ender että ketään ei kiinnosta M8e luokka. Puhutko nyt siis katsojista vai harrastajista?
Katsojista ja maailman TOP50 M8 -kisakuskeista. Kansallisella ja harrastajatasolla erittäin hyvä luokka.


Sent from my iPad using Tapatalk

177
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 02.08.20 - klo: 21.35 »
Lisäksi pitää huomioida, että rata ei ole vielä valmis ja talkoita voi olla juuri viikonloppuisin. Ainakin nyt on juuri menossa radan pidotus ja siinä on ilmennyt vähän haasteita.

Olisiko muuten mahdollista saada ensi vuodeksi lupa ajaa sähköillä klo 21:00 asti myös viikonloppuisin?

178
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 02.08.20 - klo: 21.28 »
Just laittelin tuossa ratakasin kuntoon, vielä pitää ohjaus säätää ja starttiboksin akut ladata. Ja ensi viikonloppuna on tarkoitus tulla Tattarisuon radalle ulkoiluttaan uutta autoa. Varmaankin lauantaina tulossa.

Tulkaahan muutkin, jotta saadaan kunnon säpinät aikaiseksi 🎃

Saamani tiedon mukaan Tattarisuon rata on auki seuraavasti:

Ti-Su klo 12:00 - 21:00.

Korjatkaa jos tämä tieto ei pidä paikkaansa.

Radalla ajaminen on sallittua:
Arkisin 9.00 - 20.00 (sähköautoilla saa ajaa 21.00 asti)
La ja su 12.00 - 18.00
HUOM. Radan aukioloaikojen jälkeen ajaminen on ehdottomasti kielletty!

Lähde: https://www.fullspeedrc.fi/tattarisuon-asfalttirata

179
Laitetaas vielä mietteitä tuosta bensa&nitro vs. sähkö.

Sähkö on tietenkin helpompi ja sopii hyvin uusille harrastajille. Sähkö on hyvä myös kokeneille harrastajille joilla ei ole aikaa&mahdollisuuksia mekata niin paljon tai kokee ongelmaksi kisoissa tuon mekkarin (bensoissa tätä ongelmaa ei ole) saatavuuden.

Itse näen kuitenkin niin, että sähkö on talvikauden juttu ja jos jotenkin mahdollista niin sitten esim. nitrolla kesällä. Vaikka varmasti olisi ”järkevämpää” panostaa sähköihin, kun omat taidot ei riitä, mutta sitten häviäisi omalta osalta perusjuttu koko lajista… Eli päävalintani on nitro tai bensa ja jatkan pääni seinään hakkaamista. En sulje pois kuitenkaan esim. Patteriratakasin ostamista treenikäyttöön, mutta tämä riippuu vähän rahatilanteesta… ja olenkin myös noita katsellut.

Asialla on myös sellainen puoli, että jos nitroja/bensoja ei olisi, jäisi moni kiinnostumatta koko lajista. Jos otetaan esim. M8 -luokka, niin tuolla luokalla on jo ”seuraajia/katsojia”, kukaan ei ole kiinnostunut M8e -luokasta. Ei edes ammattilaiset, nitrot on aina se kisojen pääjuttu. Itse seuraan myös erittäin aktiivisesti F1-sarjaa (ei RC) ja MotoGP:tä, vastaavat sähkösarjat ei kiinnosta pätkääkään…

Samoin Ratakasin MM-kisoja tai ENS-sarjaa on ihan kiva seurata. ETS-sarjan 3x5min voi olla välillä ihan OK, mutta kyllä se jää kauas Nitrojen kiinnostavuudesta.

Jos olisin itse nähnyt vain sähköturistien kisoja, olisi koko oma RC-harrastus jäänyt aloittamatta. Sähköluokat tulee sitten harrastuksen myötä automaattisesti mukaan, kun olet jo lajin sisällä, mutta aika harvaa ne oikeasti kiinnostavat. Nitrot on hyvä luokka houkutella porukkaa mukaan.

180
[Vastaan tähän ketjuun, enkä tuohon Tykkimäki…]

Syy miksi kävin nyt kirjoittelemaan aika aktiivisesti taas tänne foorumille, on se että haluan saada uusia/vanhoja harrastajia takaisin ratapuolelle. Tämä foorumi on kuitenkin se ainut paikka missä voi tavoittaa suuren osan harrastajista. Jos tietoa jaetaan pienessä piirissä WhatsApp/Facebook -ryhmissä ei se tavoita kuin pienen osan harrastajista ja pääsääntöisesti vain se aktiivisen osan ei sitä passiivista. Foorumi on myös ainut paikka, missä tieto ei samalla tavalla katoa. Kuka lukee esim. RC10.fi Facebook -sivujen kuukauden vanhoja postauksia?

Kyllä se on kaikkien etu, että näitä asioita tuodaan esille. Esim. Tykkimäen parannuksista on erittäin mukava kuulla ja olen heti valmis muuttamaan mielipidettäni radasta.

Ja kuten olen tuonut esille, niin nyt Hyvinkään ja Tattarisuon uudistamisen myötä, ratapuoli tulee varmasti saamaan nostetta.

Tunnustan, että olen ollut vähän provosoiva, mutta tämän olen tehnyt juuri siinä tarkoituksessa, että porukka vähän ”heräisi”. Olen myös mielestäni yrittänyt tuoda aktiivisesti uusia ideoita.

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9 ... 20