Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1511877 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ricce

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3420 : 01.11.10 - klo: 20.28 »
stana!

Tilasin 4kpl Turnigyn kovakuorisia lipoja
http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14320
ja kun yritin ladata näitä ensimmäistä kertaa niin kahdelle akulle ilmoitti heti alkuunsa LOW VOLTAGE ja tällaista löytyi kennoista:

Akku 1:
Cell 1: 0.92
Cell 2: 5.72

Akku 2:
Cell 1: 0.83
Cell 2: 5.80

nämä lähtivät lataamaan, joten en mitannut lähtöjännitteitä

Akku 3:
tasaa tosi huonosti, puolitoista tuntia jauhanut ja edelleen näyttää:
Cell 1: 4.01
Cell 2: 4.21

Akku 4:
latasi normaalisti

lataan aina balansoimalla 1C ja laturin pitäisi olla kunnossa, koska muut akut latautuu normaalisti.

Xray T3 2011 - Yokomo MR4TC - Sanwa MX-3 FG

Poissa DagO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3421 : 01.11.10 - klo: 20.30 »
stana!

Tilasin 4kpl Turnigyn kovakuorisia lipoja
http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14320
ja kun yritin ladata näitä ensimmäistä kertaa niin kahdelle akulle ilmoitti heti alkuunsa LOW VOLTAGE ja tällaista löytyi kennoista:

Akku 1:
Cell 1: 0.92
Cell 2: 5.72

Akku 2:
Cell 1: 0.83
Cell 2: 5.80

nämä lähtivät lataamaan, joten en mitannut lähtöjännitteitä

Akku 3:
tasaa tosi huonosti, puolitoista tuntia jauhanut ja edelleen näyttää:
Cell 1: 4.01
Cell 2: 4.21

Akku 4:
latasi normaalisti

lataan aina balansoimalla 1C ja laturin pitäisi olla kunnossa, koska muut akut latautuu normaalisti.


Enpä ainakaan itse uskaltais moisia akkuja edes pitää kotona jos yhden kennon jännite 5.8V raja kun on 4.2V.

Poissa Karvis

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3422 : 01.11.10 - klo: 20.35 »
Niissähän on takuu jos et ole silponut niitä, ei muuta kuin takaisin.
Mulla on nyt 4 Turnigyn akkua, 1:ssä oli uutena toinen kenno hiukan vajaajännitteinen mutta sekin virkistyi käytössä ja nyt pelaa normisti. Muiden kans ei mitään onkelmaa :smiley:

Poissa Ricce

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3423 : 01.11.10 - klo: 20.44 »
Mullakin on läjä Turnigyjä ennestään eikä mitään ongelmia aiemmin. Vähän jännittää pakata noi ja antaa postin kuljetettavaksi, jos kojahtaa postelijounin käsissä niin mites vastuu...
Sen verran niitä on silvottu että ehdin liittimet vaihtaa, jos haluavat hankalaksi ryhtyä niin sehän on jo syy nostaa kädet ylös ja todeta takuun rauenneen.

laitoin postia, katsotaan mitä kommentoivat
Xray T3 2011 - Yokomo MR4TC - Sanwa MX-3 FG

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3424 : 01.11.10 - klo: 21.44 »
Täällä meni tollasesta Turnigy 4S akusta yksi kenno pimeeksi, pari kertaa ennenkuin meni lopullisesti niin mittari näytti jotain 2,60V lukemia siitä yhdestä kennosta mutta elpyi kunnes simahti lopullisesti. Kait pätevä lipovahti olis tuonkin pelastanut, noparissa ei ollut kuin kokonaisjännitevahti (Äidinkieltä, meneeköhän se nyt noin). Eli oma muna, nyt on kunnon lipovahti hommattu joka tarkailee joka kennoa erikseen ja toivotaan että vastaavaa käpyä ei käy enää.

Sain muuten sen Turnigyn 4S akun sentään pelastettua 3S akuksi niin ei niin harmita.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa Karvis

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3425 : 01.11.10 - klo: 21.50 »
Mullakin on läjä Turnigyjä ennestään eikä mitään ongelmia aiemmin. Vähän jännittää pakata noi ja antaa postin kuljetettavaksi, jos kojahtaa postelijounin käsissä niin mites vastuu...
Sen verran niitä on silvottu että ehdin liittimet vaihtaa, jos haluavat hankalaksi ryhtyä niin sehän on jo syy nostaa kädet ylös ja todeta takuun rauenneen.

laitoin postia, katsotaan mitä kommentoivat

Ei ne niitä sitten enään takaisin ota, niihin ei saisi tehdä mitään muutoksia :undecided:

Poissa mikael.forsstrom

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3426 : 03.11.10 - klo: 11.14 »
Moi,

Onko 11.4v 3S lipon säilytysjännite liian suuri vai sopiva?
Traxxas e-revo brushless edition Mamba monster 2 wp Savöx 1256TG, pursuit brushless race boat Sanwa mt-4,Thunderpower G8 70C pro force lipo.

Poissa seppomikael

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3427 : 03.11.10 - klo: 11.33 »
11,4V/3=3,8V

Eri lähteissä ilmoitellaan varastointijännitteiksi 3,8-3,85V joten on sopiva.
Toki se kannattaa tarkastaa aika-ajoin säilytyksen aikana.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3428 : 03.11.10 - klo: 14.53 »
Laitetaan tämä kysymys tänne kun laitoin tuonne toiseenkin lipo-foorumiin vaikka kuuluisi ennemmin tänne.

Eli tietääkö kukaan mistä saattaa johtua että 2s lipo on yllättäen tyhjentynyt täysin. En ole käyttänyt akkua pariin viikkoon ja nyt sen kokonaisjännite mennyt nollaan volttiin. Saattaisko tämä johtua siitä että jossain on liitokset hajalla. Se kuitenkin latasi sitä kun yritin hetken ajan Nimh-latauksella elvyttää.(En tiennyt että jännite niin matalalla.)

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3429 : 03.11.10 - klo: 15.04 »
Mittasitko jännitteet myös tasauspiuhasta?
Jos ihan 0 näyttää niin luulis olevat juotokset irti. Ei muuten tasan 0 vois olla mitenkään.
Axial SCX 10 TR

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3430 : 03.11.10 - klo: 15.19 »
Pitääkö tasausjohdosta mitatessa pitää toista mittausjohtoa koko ajan mustan johdon kohdalla ja toista sitten ensin punaisessa jotta näkee toisen kennon jännitteen ja sitten sinisessä että näkee toisen?

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3431 : 03.11.10 - klo: 15.24 »
Noin mitatessa tuli molemmista kennoista n. 0,13V, pääjohdoista tulee suunnilleen saman verran.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3432 : 03.11.10 - klo: 20.42 »
Tuossa on nyt sula mahdottomuus.

Jos molemmat kennot näyttää 0.13 niin on aivan mahdotonta, jotta virtajohto näyttäisi samaa. Senhän pitäisi olla kennojen yhteis-summa :wink:

Mutta joka tapauksessa taitaa olla akku totaalisen kabut.
Jos olis juotokset irti niin tasan nollahan pitäis olla, mutta kerta sentään jotain näyttää niin ei ole enää mitään tehtävissä.
Axial SCX 10 TR

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3433 : 03.11.10 - klo: 21.04 »
Joo, aika omituistahan tuo on. Tekisi kyllä mieli tietää mitä ihmettä tuolle on tapahtunut. En kyllä uskonutkaan että siitä ois ne liitokset epäkunnossa kun se kerran latasi sitä.

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3434 : 04.11.10 - klo: 01.11 »
Tulee vain tuosta Ricce:n tapauksesta mieleen, että olisiko akun sisällä jotain kytketty ristiin? Noista molemmistahan tulee n. 6,6V yhteensä eli olisi 3,3V/kenno. Jotenkin vaan kuullostaa niin hurjalta tuo 5,8V, että luulisi amppeerien jo karanneen kennosta liekkien saattelemana aikaa sitten. Tai sitten vaan nykykennot kestää reilusti enemmän kuin tuon 4,2V :undecided:. En kyllä ite lähtisi lataamaan 2s akkua 11,6V jännitteeseen :shocked:.

Ja tuosta balansoinnista. Itse tasasin kerran 0,15V jännite-eron tasan sillä latausvirralla, minkä tasauspiiri pystyy purkamaan. Näin toinen kennoista ei lataudu ollenkaan. Omalla kohdalla tarkoitti 300mA virtaa joten aikaa meni, mutta jos koitti 1C:llä sitä tehdä, niin ei saanut tasaiseksi (kennot oli jo 4,15V ja 4,08V). Tämän "hidastasaamisen" jälkeen on pysynyt balanssissa.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa T.S

  • PRCA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3435 : 04.11.10 - klo: 08.26 »
moroo..

mitä eroa noissa 1 kennon ja 2 kennon akuissa siis jos noita 1 kennon akkuja olisi 2..?
onko 1 kennon akut jotenkin tehokkaampia vai?
EuroRC - JQRacing - Touko-Design

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3436 : 04.11.10 - klo: 12.23 »
moroo..

mitä eroa noissa 1 kennon ja 2 kennon akuissa siis jos noita 1 kennon akkuja olisi 2..?
onko 1 kennon akut jotenkin tehokkaampia vai?

HÄH??

Itse tulkkasin tuon niin, että kysyt mitä eroa on yhden ja kahden kennon lipolla? Tätäkö tarkoitit? Jos näin, niin eipä niillä ole muuta eroa kuin tuo kennojen määrä. Eipä siinä ole juurikaan eroa kytketkö itse 2 yhden kennon akkua sarjaan vai onko sen tehnyt joku jo tehtaalla ja paketoinut samoihin kuoriin. Siinä toki on ero, että yhden kennon akkua ei tarvitse ladatessa balansoida. Ja tuosta tehokkuudesta sen verran, että kahden kennon akku on tietenkin tehokkaampi, koska täyteen ladattuna sen jännite on 8,4V. Yhden kennon akku jää 4,2V:iin.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa T.S

  • PRCA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3437 : 04.11.10 - klo: 15.39 »
moroo..

mitä eroa noissa 1 kennon ja 2 kennon akuissa siis jos noita 1 kennon akkuja olisi 2..?
onko 1 kennon akut jotenkin tehokkaampia vai?

HÄH??

Itse tulkkasin tuon niin, että kysyt mitä eroa on yhden ja kahden kennon lipolla? Tätäkö tarkoitit? Jos näin, niin eipä niillä ole muuta eroa kuin tuo kennojen määrä. Eipä siinä ole juurikaan eroa kytketkö itse 2 yhden kennon akkua sarjaan vai onko sen tehnyt joku jo tehtaalla ja paketoinut samoihin kuoriin. Siinä toki on ero, että yhden kennon akkua ei tarvitse ladatessa balansoida. Ja tuosta tehokkuudesta sen verran, että kahden kennon akku on tietenkin tehokkaampi, koska täyteen ladattuna sen jännite on 8,4V. Yhden kennon akku jää 4,2V:iin.

justiin sitä tarkoitin.. kiitti vinkistä
EuroRC - JQRacing - Touko-Design

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3438 : 12.11.10 - klo: 20.58 »
Mitähän tarkoittaa kun laturi valittaa että "Low input voltage" tai jotain sinne päin. Onkohan virtalähteessä jotain vikaa?

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3439 : 12.11.10 - klo: 21.00 »
Nopealla englannin taidolla ja mietiskelyllä vika on varmaankin virranlähteessä taikka juotoksissa.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3440 : 12.11.10 - klo: 21.01 »
Jeps, sitähän minäkin :wink:. Onhan tuota enkkua tullut joskus opiskeltua, tosin ei opittua.

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3441 : 12.11.10 - klo: 22.32 »
Jos on pc-poweri virtalähde tuotos niin melko varmasti kyykkää tuo poweri, varsinkin jos just tullu uudet akut mitä alettu lataamaan isommilla virroilla tai vaihtoehtosesti tullu isompi jännitteisiä akkuja.

Poissa hapsu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3442 : 12.11.10 - klo: 23.16 »

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3443 : 12.11.10 - klo: 23.23 »
Saako tuota ladata enemmällä kuin 2,20mah http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11598
:huh:
Maksimi lataus 2C, eli 4000mA x 2 = 8000mA = 8A
Liikaa Kyoshoja

Poissa hapsu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3444 : 12.11.10 - klo: 23.29 »
Ai saa ladata 8A ?

Poissa Iku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3445 : 12.11.10 - klo: 23.29 »
Jos on pc-poweri virtalähde tuotos niin melko varmasti kyykkää tuo poweri, varsinkin jos just tullu uudet akut mitä alettu lataamaan isommilla virroilla tai vaihtoehtosesti tullu isompi jännitteisiä akkuja.

Mihin tuo kommentti perustuu?

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3446 : 13.11.10 - klo: 09.33 »
Jos on pc-poweri virtalähde tuotos niin melko varmasti kyykkää tuo poweri, varsinkin jos just tullu uudet akut mitä alettu lataamaan isommilla virroilla tai vaihtoehtosesti tullu isompi jännitteisiä akkuja.

Ei ole pc-virtalähde mutta jotain tämmöistä saattanut kyllä tapahtua.

Eli olen ennen ladannut vain 2s 4000mah lipoja tällä laturilla ja virtalähteellä. Nyt sitten ostin 3s 5000mah lipottimet ja pistin lataamaan 5a virralla. Laturin tai virtalähteen tehot eivät näyttäneet riittävän tähän vaan se latasi sitä 4,3a virralla. Pari latausta meni ihan hyvin näin, mutta nyt kun laitoin lataukseen niin siihen tuli tuo "Low input voltage", ja se lopetti sen latauksen. Laitoin uudelleen lataamaan 2,5 ampeeriin virralla ja kun se kerran toimi niin laitoin takaisin sen 5a. Nyt se laturi sammui yhtäkkiä ja meni uudelleen päälle. Koitin sitten vielä ja se näytti lataavan sitä ihan normaalisti, mutta jännite akussa ei noussut yhtään. Ampeereita meni ja latausvirraksi näytti sen 4,3a, mutta jännite pysyi 11,7 voltissa missä se oli alunperin ollut. Akkua ei ole vielä kertaakaan ajettu edes alle 10 voltin, joten siinä ei pitäisi olla vika.

Ymmärtäiskö joku tästä jotain? Onkohan vika virtalähteessä, akussa vai laturissa, saako sen kuntoon uusia ostamatta?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3447 : 13.11.10 - klo: 09.35 »
Mikä laturi kyseessä? Speksejä katsomalla selviää onko "vika" laturissa eli onko se alimitoitettu noille akuille.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3448 : 13.11.10 - klo: 09.39 »

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili