Polttis vastariakut sopivat suoraan (suorat, ei hump) Sanwa käyttää normi servo liitintä radiossa eli akussa pitää olla normi servoliitin.
Vastariakkuja saa varmaan jokaisesta suomen kaupasta mutta tässä esim toimiva vaihtoehto: http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-akut-ja-laturit-lahetin-ja-vastaanotinakut/lipo-rx-pack-2-3a-straight-2600mah-74v-eh-r05206
Lipoa en koskaan lataisi radiossa. Latauspiuhoja servolliitimillä ovat yleeisiä ja tulee monessa laturissa mukana uutena. Lipo kestää todella kauan radiossa eikä sitä tarvitse latailla monta kertaa vuodessa.
Kiitän ja kumarran.
Tarkennan vielä tähän että monissa radioissa on ohjeissa jopa maininta että latauspistoke ainoastaan NiCd/NiMh akuille.
LiPo akkua ladatessa radion elektroniikka voi (ja yleensä myös näin tapahtuu) hämätä laturia jolloin LiPo ja LiFe akut latautuu yli... Tai sitten taas jää vajaaksi.
Radion pistokkeen kautta ladatessa jää myös tärkeä balansointi tekemättä.
Joo... moni toteaa ettei ole balansoinut lähetinakkua koskaan... Itse lataan balansoiden joka ikinen kerta ja mulla lähetinakku kestää vähintään kaksi vuotta todella suurella käytöllä käytännössä uuden veroisena.
Yleensä mulla menee lähetinakku uusiksi samalla kuin lähetin... Eli akku kestäisi varmasti vielä parikin vuotta pidempään, mutta vaihdan radion yleensä kauan ennen akun vanhenemista.
Eli kannattaa balansoida AINA.
Siitä ei ole haittaa... ainoastaan hyötyä akun maksimaaliseen käyttöikään.
Kannattaa myös huomata lähetin ja vastaanotin LiPo/LiFe akkuja ladatessa että latausjohdot ovat yleensä todella ohuita.
Niistä ei saa kunnolla läpi 1C latausvirtaa, varsinkaan kun johto ei ole uusi.
Latailen lähettimen aina huomattavasti pienemmällä virralla. Yleensä 1A
Tällä tyylillä akku tulee täyteen.
Isommalla virralla ladatessa latausjohto yleensä vastustaa sen verran että laturi näyttää korkeamman jännitteen kuin se akussa oikeasti on.
Tämän voi todeta helposti ladaten akun täyteen ja katsoen mitä lähetin sanoo akun jännitteeksi.
Tai monissa latureissa katsoo kennokohtaiset jännitteet ja saa huomata että vaikka laturi sanoo koko akulle jännitteeksi 8.4V niin kennokohtaiset jännitteet ovat 4V per kenno... Eli vasta 8V yhteensä.
Laturi katkaisee latauksen, eikä akku ole todellisuudessa vielä lähelläkään täysi.