RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: Jeedeuz - 01.12.03 - klo: 15.33

Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Jeedeuz - 01.12.03 - klo: 15.33
Siis kun auton sisään ajaa niin onko niitä oikeita säätöjä vaikea löytää ja onko se ihan millin tarkkaa hommaa, vai onko se jotenki sinne päin duunia?

Ostin oman auton käytettynä joten en ole joutunut koskaan sisään ajamaan mitään, mutta löytyykö ne sisään ajo "ohjeet" jostain vai onko ne vaan joidenkin mielipiteistä kasattuja sinneppäin juttuja? Eli onko joitan esim: 3,5 kierrosta neulaa auki, tyhjäkäynti 1 kierrosta auki, jne.... vai onko ne ihan vaan yleisiä juttuja?

Ei ole mitenkään ajankohtaista, mutta olen ehkä ostamassa ensikesän jälkeen savage kaksvitosen.... jos vaan faijani antaa ostaa niin "kalliin" "lelun".  Eikö tuossa ole muuten hinta/laatu suhde aika kohallaan?
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Ville_79 - 01.12.03 - klo: 15.38
Sisäänajo ohjeet löytyy yleensä auton mukana olevasta ohjekirjasta.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 01.12.03 - klo: 15.44
Jees, niin löytyy. Mutta kyllä se on sillä tavalla tarkkaa että jos sen tekee huonosti, niin moottorin voi onnistua pilaamaan joka näkyy esim niin ettei se tahdo käynnistyä tai muuten vaan tehot häviää alkuunsa. Mooottorin sisäänajo on konekohtaista vaikka esim ABC (alum-brass-chrome) koneille löytyykin ns. yleisiä ohjeita. Kummallakin voi päästä yhtä hyvään tulokseen. Mutta ekaksi kannattaa konsultoida sitä koneen mukana tulevaa ohjekirjaa.

Sisäänajo ei ole mahdottoman vaikeaa, mutta mitä "kireämpi" motti sitä vaikeampaa se on aloittelijalle, koska ei tiedä asiaan liittyviä niksejä ym eikä niitä aina kerrota ohjekirjassa (tuskin koskaan). Siksi kannattaa aloittaa harrastus kevyemmällä ns sport sarjan koneella. Tuosta Savagesta kirempi malli taitaa olla tuo 21SS mutta 25 on vain isompi keskitason (sport) kone, jonka epäilisin siis olevan helpompi aloittelijalle. Asiaa kannattaa kysyä kuitenkin esim myyjältä.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: SlidSlide - 01.12.03 - klo: 21.58
Itselläni oli jo sisäänajo melkein ajettu. Mulle jäi ajettavaks vaan muutama tankki, mut se oli täyttä tuskaa kun säätöjä ei meinannu saada kohdalleen. Sit ne säädöt vaan loksahti kohdilleen. Ekana oli heti kolmi neulanen kone joten sen säätö oli huomattavasti vaikeempaa kun normaalin koneen.

Miten sen tietää onko moottori menettäny tehonsa, jollei oo ikinä nähny autoo täys tehosena? Onko jotain muita keinoja nähä se kuinka kulunu moottori o? Moottori itellä ainaki käynnistyy ihan ok.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 01.12.03 - klo: 22.58
Jos mäntä menee sylinterin päädyn yli pari milliä tai enemmän niin on väljä. Sylinteri on hieman kartion muotoinen ja laajentuu oikeaan kokoonsa lämmetessään. Mutta jos kylmänä menee päädyn yli, niin väljä on. Näin muistaakseni. Toinen tapa on pyöräyttää vauhtipyörää ja jos menee 360 kevyesti yhdellä sormella niin väljä on.

Tulee kuitenkin huomata että koneiden puristus muuttuu kun niiden sisällä polttoainetta eli kuivana voi tuntua väljältä mutta polttoaineessa oleva öljy tiivistää männän sylinteriin joten käynnissä puristus voi olla huomattavasti parempi kuin kuivana. Eli vaikka kuivana tuntuisi väljältä, näin ei välttämättä ole ajossa.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: jerzirccar - 02.12.03 - klo: 00.46
Uusi moottori kannatta AINA purkaa osiksi ja sitten kasata se ja kaikesta tärkein homma on tarkistaa että männäntapin sokka/sokat ovat paikallaan.
Jerzi
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Rc hemmo - 02.12.03 - klo: 15.21
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar"
Uusi moottori kannatta AINA purkaa osiksi ja sitten kasata se ja kaikesta tärkein homma on tarkistaa että männäntapin sokka/sokat ovat paikallaan.
Jerzi


Näin oli ennen. Enää en lähtisi uutta mottoria avaamaan, sillä siitä ei ole kuin haittaa, ja jos sieltä jokin hajoaa, se menee takuuseen.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 02.12.03 - klo: 15.24
Joo, olen hemmon kanssa sama mieltä. Turhaan ei kannata avata.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: jerzirccar - 02.12.03 - klo: 17.22
Täh, ennen, miten niin ennen, 10 vuotta sitten vai. Luuletkos että siellä tehtaalla kaveri tarkastaa jokaisen koneen huolellisesti vai? Varmasti näin tehdään mutta ne ovat niitä kalliita koneita. Mikä osa siellä menee rikki! Jos sinulla on pelkoa että hajotat koneen kuin avaat sen niin vie se kaverille joka tietää jotain koneesta. Joten avatkaa aina UUSI kone ja tarkista että se on kunnossa voihan siellä olla vaikka mitä koneen sisällä mikä ei kuulu sinne.
Jerzi :wink:
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 02.12.03 - klo: 17.46
No hyväksytään toi. Mutta jos nyt joku saa vaikka joululahjaksi Nitro auton niin älkää nyt ekaksi avatko sitä konetta (koskee ainakin aloittelijoita).

Mä en ole kyllä koskaan nähnyt syytä avata konetta, eikä siihen oikeesti ole ollut tarvettakaan paitsi jos olen vaihtanut siitä osia. Mutta en koskaan uutena (poislukien ehkä kannen tai kaasarin vaihto).
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Toni N - 02.12.03 - klo: 17.48
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar"
Täh, ennen, miten niin ennen, 10 vuotta sitten vai. Luuletkos että siellä tehtaalla kaveri tarkastaa jokaisen koneen huolellisesti vai? Varmasti näin tehdään mutta ne ovat niitä kalliita koneita. Mikä osa siellä menee rikki! Jos sinulla on pelkoa että hajotat koneen kuin avaat sen niin vie se kaverille joka tietää jotain koneesta. Joten avatkaa aina UUSI kone ja tarkista että se on kunnossa voihan siellä olla vaikka mitä koneen sisällä mikä ei kuulu sinne.
Jerzi :wink:


Lainaus
ja jos sieltä jokin hajoaa, se menee takuuseen.


Siinä se mielestäni on aika pelkistetysti, oli sitten itse tarpeeksi näppärä tai sitten kaveri, niin en kyllä lähtisi uutta konetta availemaan.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mr Cale - 02.12.03 - klo: 17.51
Tässä on taas yksi kohta, missä kilpailijoiden ja harrastelijoiden maailmat eroaa.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: jerzirccar - 02.12.03 - klo: 18.13
Jaa olen samaa mieltä, kisa kuski saa hienosta koneesta hyvät alenukset(ja luultavasti avaa myös sen) ja harrastelia saa maksaa täyden hinnan niin luulis ainakin harrastelian katsovan tarkemmin mitä kone sisltää.

Jerzi

PS: Minun OPS kone sanoi itsensä irti n.30 min jälkeen ja se oli kisa kone, männäntapin sokka irti, hieno homma tulipas kantapään kautta senkin asian opittua.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Jeedeuz - 02.12.03 - klo: 18.33
No mä oon avannu koneeni ihan yksin, muuta onneksi on kavereita jotka tietää jotain moottoreista niin olisi tarvittaessa kysyä, mutta eipä tarvinnu. Minä en menisi ihan uutta konetta avaamaan, koska siitä EI saa takuita jos se hajoaa. Mäntä ja sylinteri ovat todellakin kaartioita. Kysyin eräässä toisessa foorumissa josko rc:n moottoria voi porata ja siellä todettiin että ei kannata, mutta voisi kyllä jos olisi hyvä siinä. Olen itsekkin koittanu ja todennu että mäntä menee vain sylinterin alapäästä.... Onko muuten mitään haittaa jos se ns. vastapaino on ruosteessa?
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: jerzirccar - 02.12.03 - klo: 19.02
Mistä takuusta puhut. En tiennyt että niissä on mitään takuuta! Senhän voi hajottaa niin helposti että jos minä olisin myyjä en antaisi takuuta moottoriin. Sama pätee kössi mailaan ei siinäkään ole mitään takuuta kuin se menee varmasti rikki kuin lyöt seinään/ lattiaan.
Jerzi
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Toni N - 02.12.03 - klo: 20.22
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar"
Mistä takuusta puhut. En tiennyt että niissä on mitään takuuta! Senhän voi hajottaa niin helposti että jos minä olisin myyjä en antaisi takuuta moottoriin. Sama pätee kössi mailaan ei siinäkään ole mitään takuuta kuin se menee varmasti rikki kuin lyöt seinään/ lattiaan.
Jerzi


Jos koneella pelaa esim. kössiä, niin ei varmasti olekkaan minkäänlaista takuuta:).
Mutta eiköhän tässä tarkoiteta tapauksia joissa on joko valmistusvirhe, tai viittaamasi tilanne jossa koneen sisälle on jätetty jotain sinne kuulumattomia materiaaleja.
Edellämainituissa tapauksissa uskoisin jonkinlaisen takuun löytyvän.

Mutta threadissa kysyttiin sisäänajon vaikeudesta, joten ainakin omalta osaltani OT-keskustelu loppuu tähän.
Ja ettei kukaan vedä herneitä nenään, niin kyseessähän on vain yhden kuluttajan mielipide/käsitys asiasta.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 02.12.03 - klo: 23.02
Jees, sorry että palaan aiheeseen vielä mutta ei tästä kannata tappelemaan ruveta, aihehan on kiinostava  8)

En muista että kukaan olisi koskaan suositellut missään koneen purkamista heti alkuunsa, tiivistämistä ja turhaa avaamista kylläkin.

Koneissa on takuu, ainakin useimpien valmistajien jonka ainakin teoriassa pitäisi kattaa valmistusviat tmv.

Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"

Tässä on taas yksi kohta, missä kilpailijoiden ja harrastelijoiden maailmat eroaa.


Tästä kommentista tuli mieleeni että asiastahan pitäisi kysyä kilpailijoiden kanavan puolelta mitä mieltä ovat. Meidän harrastelijoiden on turha arvailla asiaa enempää  :wink: Toki kilpa-autoilijat voivat kommentoida asiaa suoraan tähänkin threadiin.

Sisäänajoon liittyen ao. linkistä lötyy yksi sisäänajo ohje täällä forumissakin tunneltulta crossipuolen kisakuskilta (Timo Jalas)
http://personal.inet.fi/koti/timo.jalas/faq/Moottorin%20sis%E4%E4najo.htm
Siinä mainitaan että:

Lainaus

Ensimmäinen asia, joka uudelle koneelle täytyy tehdä on koneen tiivistäminen. Moottori tiivistetään kontaktiliimalla tai silikooniliimalla. Tiivistäminen parantaa koneen toimintavarmuutta ja moottorin kestoa.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: mike_87 - 03.12.03 - klo: 14.45
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
Itselläni oli jo sisäänajo melkein ajettu. Mulle jäi ajettavaks vaan muutama tankki, mut se oli täyttä tuskaa kun säätöjä ei meinannu saada kohdalleen. Sit ne säädöt vaan loksahti kohdilleen. Ekana oli heti kolmi neulanen kone joten sen säätö oli huomattavasti vaikeempaa kun normaalin koneen.

Miten sen tietää onko moottori menettäny tehonsa, jollei oo ikinä nähny autoo täys tehosena? Onko jotain muita keinoja nähä se kuinka kulunu moottori o? Moottori itellä ainaki käynnistyy ihan ok.
ooksä muuten kattonu sinne sylinteriin. siis käyttäny koppaa kantta irti. siinähän on 12cc. on muuten ihan jumalaton se mäntä verrattuna johonki 3.5cc koneen mäntään. reilun 3cm halk!!!
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: jerzirccar - 03.12.03 - klo: 17.26
Olenko tarpeeksi vanha kisa kuski että mua voidaan luokitella kisa kuskiksi kuin olen ajannut kilpaa vuodesta -91 polttis krossi autoilla (aloitin itse -83 rc-lajin), vai luokitellaanko minut harrastelioiksi edelleen. On kokemusta SM,  PM ja EM tasosta. Luulen että mun tieto taito riittää puhua uuden koneen avaamisesta ja sen huolosta, joten taas teille jotka ovat ostaneet hyvän, hienon, kalliin, kiiltävän, tehokkaan, luotettavan ja ties mitä viellä niin suosittelen edelleen että AVAAT sen ja tarkistat sen sisältö. Tuli vaan mieleen HILTUSEN JOUNIN kisa kone PM ÖREBROOSSA -95 nousu finaalissa taka kansi irtosi (se oli sen koneen historia se oli 1. 1/2 tuntia vanha  ja maksoi yli 2000mk) olisko JOUNIN ollut syytä avata ja tarkistaa sen ja sitten lukita se "kunnolla", taas jälleen kantapään kautta opittiin jotain.
Jerzi
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 03.12.03 - klo: 18.00
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar"
Olenko tarpeeksi vanha kisa kuski että mua voidaan luokitella kisa kuskiksi kuin olen ajannut kilpaa vuodesta -91 polttis krossi autoilla (aloitin itse -83 rc-lajin), vai luokitellaanko minut harrastelioiksi edelleen. On kokemusta SM,  PM ja EM tasosta. Luulen että mun tieto taito riittää puhua uuden koneen avaamisesta ja sen huolosta, joten taas teille jotka ovat ostaneet hyvän, hienon, kalliin, kiiltävän, tehokkaan, luotettavan ja ties mitä viellä niin suosittelen edelleen että AVAAT sen ja tarkistat sen sisältö. Tuli vaan mieleen HILTUSEN JOUNIN kisa kone PM ÖREBROOSSA -95 nousu finaalissa taka kansi irtosi (se oli sen koneen historia se oli 1. 1/2 tuntia vanha  ja maksoi yli 2000mk) olisko JOUNIN ollut syytä avata ja tarkistaa sen ja sitten lukita se "kunnolla", taas jälleen kantapään kautta opittiin jotain.
Jerzi


No tässähän se kisakuskin näkemys asia sitten saatiin  :D
Olet kuitenkin uusi forumissa (?) joten nimimerkin perusteella on vaikea tehdä johtopäätöksiä. Sen takia on hyvä antaa taustatietoja ja perusteluja eikä vain "tehkää niin kuin mä sanon" -periaatteella. Nyt niitä saatiin, oikein hyvä. Se kun viittasin ylempänä harrastelijoihin niin tarkoitin lähinnä kekeä ja itseäni, en Sinua jerzi koska en sinua tunne - vielä (sorry keke :mrgreen: )

Mutta tosiaan tässä juuri onkin harrastelijan ja kisaajan ero johon cale aiemmin viittasi. En usko että toiminpide on harrastelijalle olennainen, koska takuu korvaa vahingon. Mutta kisakuski varmasti haluaa varmistua koneen kunnosta ennen kisaa (tosin sisäänajo pitää kuitenkin tehdä ekaks) joten toiminpidettä voi varmasti suositella.

Niin ja vielä, tosiaan tervetuloa forumiin Jerzi, hyvä että saadaan asiantuntevaa näkemystä mukaan lisää! Kilpailijoiden kanavalla löytyy vielä varmasti lisää asiaa kisakuskeille joka kandee sun tsekata kanssa.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: miksu- - 03.12.03 - klo: 18.06
Mitenkä jos ostat uuden koneen jossa, on takuu, sitten menet purkamaan koneen ja siellä onkin joku vika. sitten menet kauppaan tarjoamaan avattua konetta ja jos myyjä on tarpeeks ilkeän niin sehän voi sanoa että se vaurio on voinu tulla siinä avauksessa ja ei mene takuuseen. tietysti riippuu vähän minkälainen vika siinä koneessa on ja missä menee takuun raja.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 03.12.03 - klo: 18.09
No siksi ei just suositella avaamaan yhtään mitään jos on vähänkin asiasta epävarma jolla vältetään turhia vahinkoja.

Hmm.. jerzille annan vielä puheenvuoron aiheesta jos hän haluaa kommentoida, muuten palataan tohon sisäänajoon kuten on jo aiemmin ehdotettu. Eiköhän tämä asia tullut selväksi tällä  :D
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: jerzirccar - 03.12.03 - klo: 18.09
Se on sääli että rc harrastus loppuu ensikertalaiselta kuin ei ole ketään opettamassa miten esim. ajetaan konetta sisään ja ei se koneen purkaminen kovin vaikea ole, muistan kuinka PM lehden päätoimittaja O.PEDERSEN avasi minun ekan koneen OS.n kuin en osannut itse tehdä sitä. Mutta ei se kone ihmeelinen ole sisältä täytyy vaan muistaa laittaa se kiertokanki oikein päin paikalle.
Jerzi
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 03.12.03 - klo: 18.13
Joo, sisäänajo on usein ongelmallista etenkin kireämpien koneiden osalta ja siinää olla yritetty paljon auttaa täällä forumissakin ensikertalaisia, kuten koneiden säätöä yleensäkin jne.

Koneita voi hyvin opetella avaamaan hieman kuluneemmalla kalustolla (ei ole vaikeaa) mutta uutta Joulupukin tuomaa konetta ei ensikertalaisen nyt välttämättä kannata lähteä ekaks avaamaan.

Eli nyt sissäänajoon hyviä ohjeita tulemaan!
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: jt - 22.12.03 - klo: 20.07
Mulla on kyosho mega force.
Mun auton ohjeissa lukee että pitää kun ajaa sisään pitää kolme kierosta auki päänelulaa. Mutta auto ei käynisty jos pitää yli yhden kierokksen ja jos koittaa lisätä kun kone käy ni sammuu että on pakko ajaa sisään niin pienellä.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: hannu_s - 25.12.03 - klo: 20.48
Itse taistelin yhden hehku akullisen että sain subarun edes huokaamaan ja yrittämään käyntiin. Ol vissiin tivi kone :twisted:
Lopulta se käynnistyi ja sammui yhtä nopeasti. Tätä jatkui puolisen tuntia ja vihdoin alkoi käynnin jaksot pitenemään ja konekkin lähti jo 4 vetäisyllä käyntiin. Mutta tyhjäkäyntiä ei käynyt ei ollenkaan, kokoajan kierroksilla itsestään nousi ja laski kierrokset.
3- tankillisen kohdilla ei enään tykännyt käynnistyä.... Nooh auto kotiin ja sata kuppia kahvia ja eiku talliin, hehkua, vieläkin hehkua, no nyt, ryyppyä oikein kunnolla, aikani nyvin ja välillä pumppua (tässä välissä zlylindeeri oli jo täynnä menovettä :oops: )

Noh hehku irti ja beisic tuuletus. Ja taas hehkua ja jopa alle kymmenellä yritys kerralla pärähti käymään ja sammui :D .....
Nou roplem, neulaa 2 ja puoli kiekkaa auki, kah se pärähti käymään ja teki tätä ennätyksellisen pitkään! Kaasua, lisää kaasua!! Hiphei ja sitten löytyi tyhjäkäyntikin. Jes! Eiku pihalle ja lämää.. (tässä vaiheessa unohtui koko helkkarin sisäänajo  :mrgreen:  :mrgreen: )
Noh, huomenna pääsee sisätiloihin säätämään tyhjäkäyntiä aavistuksen pienemmälle ja ajamaankin :D
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: fiesta6 - 25.12.03 - klo: 20.52
Juuri näin  :mrgreen: Mullakin meinas vähän sisäänajo unohtuu baja beetlen kanssa  :roll:
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Matias V - 29.12.03 - klo: 16.21
Itse aloittelen tässä 2 kuukauden päästä sisäänajoa. Niin mikä on EHDOTON minimilämpötila, jossa voi ajaa koneen sisään? konetta ei ole viel mutta tulossa on.

Kone on RB:n Sport ja kone tulee Hobao Hyper 7 voimanlähteeksi.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 29.12.03 - klo: 22.07
Jos pelaa varman päälle niin vähintään nollassa tai siitä ylöspäin (ei pakkasta). Jos koneen ajaa huonosti sisään niin siitä voi seurata ettei ota käynnistykseen/pysy käynnissä myöhemmin

kts. aihe talviajosta http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=4635
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: mike_87 - 29.12.03 - klo: 22.47
itse aloittelen hyper 21 8 portin sisäänajoa. autona ompi hyper 7 Pro-R SE
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: julius - 04.01.04 - klo: 19.01
Mullon uusi Mega ja ajoin sillä sisäänajon. Se ei oo vaikeeta,mut säädöt on välilla hankalat. Ohjeessa sanotaan että neulan pitää olla 3 kiekkaa auki ihan outo juttu,koska se puskee bensan läpi.  :roll:
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: arska82 - 04.01.04 - klo: 19.16
Se on varma varokeino että kone saa kunnolla voitelua eikä käy liian laihalla. kunhan kone vaan pysyy hädintuskin käynnissä.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: l150040 - 05.01.04 - klo: 09.31
Lainaus käyttäjältä: "julius"
Mullon uusi Mega ja ajoin sillä sisäänajon. Se ei oo vaikeeta,mut säädöt on välilla hankalat. Ohjeessa sanotaan että neulan pitää olla 3 kiekkaa auki ihan outo juttu,koska se puskee bensan läpi.  :roll:


Ohjekirjan säädöt on varmaankin sisäänajoa varten, jolloin moottorin kuuluukin käydä reilusti rikkaalla, eli koneen on saatava reilusti voitelua. Tällöin polttoainetta tulee moottorista läpi. Kun sisäänajo on suoritettu huolellisesti ohjeiden mukaisesti, täytyy jokainen kone säätää yksilöllisesti. Oikeat säädöt riippuu itse koneesta, tulpasta, säästä, jäähdytyksestä, pillistä jne. Eli moottoria näkemättä ja kuulematta ei pysty antamaan oikeita arvoja mitenkään. Sinun on siis etsittävä ne säädöt.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Hount - 05.01.04 - klo: 21.08
Hain tuossa lauantaina ensimäisen polttikseni kaupasta, nyt olisi sitten sisäänajon aika, mutta ihmettelen noita bensoja mitä myyjä lykkäs siihen mukaan.

"Paketin" mukana tuli 4 litraa sitä "bensaa"
On jotain QwikFire-merkkistä...
Sitä tuli 4 kpl simmoista litran kokoista purnukkaa, kolme 10-merkinnällä olevaa, ja yksi 16-merkinnällä oleva.
Onko tuo merkintä tuossa nitron määrä prosenteissa?
Tuolla kympillä varmaankin kannattaa ajaa sisäänajo jne. vai?

Kertokaa myöskin onko tuo jotain ihan kelvotonta litkua, vai ihan kelpo ainetta? kun niissä kuulemman on aika paljonkin eroja.

(saa myö alkaa nauramaan, mutta tarvitsee kertoa sitten että missä kohtaa todistin olevani täysin n00b polttisten parissa)
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: fiesta6 - 05.01.04 - klo: 22.50
Se luku tarjoittaa nitron määrää. Aja sillä sisään, mitä käytät jatkossakin. sinuna ajasin sillä 10% sisään. Kyllä sillä litkulla ajelee, morgan cool power on parempaa  :P
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Hount - 05.01.04 - klo: 23.21
Jeps. yksi tankillinen tyhjäkäynnillä tosi rikkaalla seoksella on jo käytetty.

Onko sillä todellakin jotain väliä, jos ajaa vastaisuudessa eri merkkisellä bensalla, kuin millä ajaa sisäänajon?
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 05.01.04 - klo: 23.25
nitron määrä olis hyvä olla aikalailla sama
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: fiesta6 - 05.01.04 - klo: 23.26
ainakin samanmerkkistä, nitronmäärää voi vaihtaa. Äh, mika kerkesinkin. mut ei minusta merkkiä sa vaihtaa, koska on erilaisia öljyjä niissä. jatkossa pitäs käyttää tota millä on ajanut sisäänajon.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 05.01.04 - klo: 23.26
nitron määrä olis hyvä olla aikalailla sama .. tosin esim NovaRossi suosittaa sisäänajoon 5% ja varsinaiseen ajamiseen esim 20%; mielipiteitä/näkemyksiä on monia..
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: topemu - 07.01.04 - klo: 07.47
Eikö tuota sisäänajoa voisi tehdä myös lisäämällä pariin ensimmäiseen tankilliseen muutaman prosentin risiiniöljyä? Noin muistaakseni tehtiin silloin kun olin junnu? Tai silloin ainakin mun tuttuni sekoitti itse nitrotkin. Niin tuolla risiiniöljyn lisäyksellä saavuttaisi tuon paremman voitelun jota tuolla rikkaalla seoksella haetaan.

Vai onko tuo jotenkin huono tapa?

Mullahan ei ole polttista, mutta mitä luultavimmin keväällä on. Joten ennen kun teen tämän tulevalle autolleni niin, kommenttia?
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 07.01.04 - klo: 07.58
Riippuu aineesta .. nykyaikaisissa polttoaineissa ei ole enää rissaa vaan ne ovat synteettistä kamaa .. mutta on niitä rissapohjaisiakin kuten tuo Qwikfire johon ehkä voisi lisätä. Tarkoitus on kuitenkin on ajaa ekat tankit todella rikkaalla että moottori sää jäähdytystä ja voitelua, jolloin rissaa ei tarvitse lisätä
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: jerzirccar - 16.01.04 - klo: 21.42
NO NII POJAT. Nää teidän jutut on taas niitä oman mielipiteitä juttuja. Muistaakaa nyt tämmöinen homma että sitä enemmän on nitroa niin se on suoraan pois ajoajasta minkä moottori pysyy käynissä, toisin sanoen kuin lisätään nitroa sen procentti määrä nousee ja metanoolin määrä laskee mikä taas on se polttoaine. Itse olen käyttänyt 10% nitro ja n.5-10% rissaa ja ei niissä mitään eroa ole käynissä mutta pääsen ajamaan pidemmälle ajallisesti, ja mikä parasta 10% löpö on PALJON halvempaa kuin 25%. Jos nyt en väärin muistä niin OS suosittelee n,10-15% rissaa löpössä ja se aine kyllä säästää konetta ja hyvin, mikä muu öljy voitelee ja jäähdyttää kuin rissa. Jos moottori ei pysy käynissä kuin se on rikkaalla sisään ajossa niin voi sen hehkun antaa olla paikallaan että se antaa lisä potkua siihen hehkuun.
Jerzi
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 17.01.04 - klo: 06.53
Tjaa, OS suosittelee 18% ja uusissa täyssynteettisissä p.aineissa esim Cool Power jota itse käytän ossissa omaa voitelua 17% joka tuntuu riiittävän myös Ossille. Nova ja muut pyytää yleensä 12% voitelua muistaakseni. Se on totta että esim 10% ja 16% on hyvin hilyvä ero suorituskyvyssä. Muista en osaa sanoa. Minusta se on se ylimääräinen polttoaine joka jäähdyttää - siksi pitää ajaa aina hitusen rikkaalla optimista - ei rissa sinänsä (tai mikä tahansa muu synteettinen voiteluaine).
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: !marco! - 17.01.04 - klo: 12.53
Oon jossain vaiheessa hommaamassa HPI Savage 25 RTR:rrää.. Niin mikäs siinä on se, kun täytyy ajaa esim sitä ovaalia niin saako siinä laittaa lämä pojassa sen 6 metrii? Ja sitten taas jäähdydtetään ja taas lämä pohjaan..  Ei varmaan saa..  :oops:
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Jartsa - 17.01.04 - klo: 13.01
Lainaus käyttäjältä: "!marco!"
Oon jossain vaiheessa hommaamassa HPI Savage 25 RTR:rrää.. Niin mikäs siinä on se, kun täytyy ajaa esim sitä ovaalia niin saako siinä laittaa lämä pojassa sen 6 metrii? Ja sitten taas jäähdydtetään ja taas lämä pohjaan..  Ei varmaan saa..  :oops:

En usko että kannattaa... Ei varmaan ole vielä voitelu ihan kunnossa :D
Ei moottori kestä. mutta kai sekin riippuu moottorista.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: blenheim - 18.01.04 - klo: 09.17
Sisäänajossa älä koskaan aja täydellä kaasulla, ellet ole siinä vaiheessa, jossa ruvetaan kiristämään neuloja ja säätämään konetta ajokuntoon. Vakavan vahingon mahdollisuus on luonasi sisäänajossa jos päätät revittää...
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: !marco! - 18.01.04 - klo: 09.50
ÖÖH.. onkos se sitten 1 neljäsosa kaasull sitä ovaalia vaiko HÄH?  :oops:  :?
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: blenheim - 18.01.04 - klo: 13.13
Puolella kaasulla riittää...
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Timo - 18.01.04 - klo: 19.33
Sisäänajo tulee tehdä täyskaasulla ja pääneulan seos pitää olla niin rikkaalla, että auto ei kulje kovaa vaan röpöttelee.
Jos sisäänajon tekee puolella kaasulla moottori saa vähemmän polttoainetta jolloin on vaarana, että sisäänajo tehdään liian laihalla seoksella.
Täyskaasulla ja rikkaalla seoksella ajettaessa moottorista huuhtoutuu metallipöly pois, joka syntyy kuin mäntä ja sylinteriputki hiotuu toisiinsa sopivaksi.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: !marco! - 18.01.04 - klo: 20.08
Timo omistatko savagen kun tiiät noin hyvin vai ookko kisakuski?? jos oot kisakuski niin kysyn että millä kisaat?  :oops:
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Timo - 18.01.04 - klo: 20.35
En omista Savagea, mutta kaikkiin moottoreihin pätee suurinpiirtein samat sisäänajo-ohjeet paitsi moottoreihin, joissa on erilliset vaihdettavat männänrenkaat. Mutta vaihdettavia männänrenkaita ei ole kuin isommissa moottoreissa, jotka ovat tarkoitettu pääasiassa lennoki ja helikopteri käyttöön.
Itse ajan kisaa Hyper 7 ja RB:n moottoreilla. Näillä leluilla olen leikkinnyt vuodesta -82 lähtien.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: jerzirccar - 19.01.04 - klo: 15.08
Oletko TIMO tosiaan leikkinyt vuodesta -82 (en usko)!! Olitkos edes syntynyt silloin!! En ole nähnyt :shock:  sinua kisoissa vähään aikaan missäs olet ollut TIMO?
Jerzi
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: fiesta6 - 19.01.04 - klo: 16.26
onhan Timo nyt yli 22w.... varmaa 40wee  :mrgreen:
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Timo - 19.01.04 - klo: 16.55
OT: :P Joo kyllä faija sen ekan auton silloin mulle osti. Se oli Kyoshon Toyota Hilux pumpattavilla renkailla. Samana kesän oltiin jo klubilla ajelemassa ja kaikki nauro meille, kun meillä oli Digin EX-I lähettimet. Ei kestänny hirveen kauan, kun yllättäen suurimmalla osalla oli Digit.
Eipä kisoissa tule talvella hirveesti käytyä eihän talvella hirveesti mitään kunnon kisoja ajetakkaan  :wink:
Ensi kuussa mennään kyllä Josen kanssa kisoihin Hollantiin 20-23 päivä.
Jerzi onks pikku baana ollu kovassa käytössä. Voisin nyt tulla kokeilee, joku ilta. Nyt kun kerkeis ja kun on tullut Torpassakin treenattua hiustenkuuvaajilla.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: jerzirccar - 19.01.04 - klo: 17.57
Niin lähdette pojat HOLLANTIIN kisamatkalle, kyllä nyt haiskattaa palaneelta käryltä. Minulla on edelleen käytössä tuo digi ex1 tosin vene malli. Joo onhan siellä käynyt porukkaa ajamassa, Timo saat tulla milloin vaan soita vaan ekaksi ja katsotaan mihin pystyt, olen näet tuon radan kunkku :wink: .
Ja mitä tulee tuohon pumpattavat renkaat autoon semmoinen löytyy minulta ja uusi käyttömätön viellä.
Jerzi
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Jartsa - 24.01.04 - klo: 14.07
Sisään ajo on syvältä, kolme tuntia yrittää leikkiä ulkona starttiboksilla että suostuisko se auto käynnistymään, ja s*****a (anteeksi nyt tuo) kun ei se edes anna mitään elonmerkkejä... Vaikka ohjeet ja kaikki on, ja niin helppoa kun se on.
Että onhan se kiva kun omistaa hienon auton ja kaikki....  :cry:
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 24.01.04 - klo: 14.50
talvi ei ole polttiksia varten tai päivastoin.. otan osaa.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Jartsa - 24.01.04 - klo: 14.52
No, ei se kieltämättä olekkaan, no..... on tässä vielä aikaa....
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: fiesta6 - 24.01.04 - klo: 18.18
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
Sisään ajo on syvältä, kolme tuntia yrittää leikkiä ulkona starttiboksilla että suostuisko se auto käynnistymään, ja s*****a (anteeksi nyt tuo) kun ei se edes anna mitään elonmerkkejä... Vaikka ohjeet ja kaikki on, ja niin helppoa kun se on.
Että onhan se kiva kun omistaa hienon auton ja kaikki....  :cry:


muistitko eka lämmittää konetta esim. kuumailmapuhaltimella ?

Sit ku on sisäänajettu ja pakkasellakin vähän näyttää puhallinta, ni lähtee aika helposti käyntiin.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Jartsa - 24.01.04 - klo: 18.33
Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"
muistitko eka lämmittää konetta esim. kuumailmapuhaltimella ?

Täytyy myöntää että en tälläkertaa käyttänyt.. No huomenna kokeillaan sen kanssa, ja kertosiko joku vähän siitä hehkusta, kun minulla on starttiboksissa se paneeli ja siitä tulee se hehku sitten. Niin tökätäänkö se siihen vaan, vai onko jotain muita kikkoja?  :D
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: fiesta6 - 24.01.04 - klo: 18.39
jeps. pitäs homman toimia paremmin  8) tökkää vaa se johto sinne. vaikka ei itellä ookkaan boxia. naru vain  :mrgreen:
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 24.01.04 - klo: 18.41
siihenhän se tökätään.. puhaltimeksi käy hiustenkuivaajakin.. etkö lukenut talviajo-ohjeita, aijai.. no luepas nyt, siinä mainitaan mm. hair dryer http://rc10.fi/viewtopic.php?t=4635
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Jartsa - 24.01.04 - klo: 18.41
Toimiiko naru muuten hyvin, kun tuon boksin kanssa tulee aina tapeltua niin heövetisti.  :D Niin tänään kun olin ihan raivoissani tolle boksille niin mietin narua,  :D
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 24.01.04 - klo: 18.43
kyllä se taitaa olla päivastoin.. avaa tulppaa vähän ennenkuin yrität käynnistää ekoja kertoja. narussa on kyllä se etu että kädellä "tuntee" moottorin.. boxissahan tota etua ei ole, mutta muuten kyllä ehdottamasti parempi
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: fiesta6 - 24.01.04 - klo: 18.48
kuumailmapuhaltimella sa nopeemmin. ja sillä on hyvä sulatella lumia auton sisältä  :wink:
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Jartsa - 24.01.04 - klo: 18.59
nooo, pitänee lukasta,,,  :D  ja katsoo miten huomenna käy,,
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Jartsa - 25.01.04 - klo: 12.42
Ja huonostihan huomenna kävi, voiko näin huonoa onnea ollakkaan, nyt sano starttilaatikon moottori sopimuksen irti,,, hiilienkään vaihto ei hyödytä kun on ne jutut sulaneet, perhana  :x
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Matias V - 25.01.04 - klo: 14.13
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
Ja huonostihan huomenna kävi, voiko näin huonoa onnea ollakkaan, nyt sano starttilaatikon moottori sopimuksen irti,,, hiilienkään vaihto ei hyödytä kun on ne jutut sulaneet, perhana  :x



No siin boksis ei oo vissiin riittäny voima ja se polttis ei oo lähteny pyörii, niin sä oot vissiin vaan painanu 15sek konetta boksii vasten. Startti ei oo päässy pyörii ja se on palanu. Jos starttimotti ei pääse pyörimään niin silloin käy noin. Sama kuin pitäisit jostain sähkömotista kiinne ja painat täydellä kaasulla niin savu nousee. Omaa typeryyttäsi vissiin.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Jartsa - 25.01.04 - klo: 14.37
Lainaus käyttäjältä: "Matias Vikstedt"

No siin boksis ei oo vissiin riittäny voima ja se polttis ei oo lähteny pyörii, niin sä oot vissiin vaan painanu 15sek konetta boksii vasten. Startti ei oo päässy pyörii ja se on palanu. Jos starttimotti ei pääse pyörimään niin silloin käy noin. Sama kuin pitäisit jostain sähkömotista kiinne ja painat täydellä kaasulla niin savu nousee. Omaa typeryyttäsi vissiin.

Joo,o mutta kun minä vain testasin että pyöriikö se rulla, ja auto ei ollut siinä, ja sitten se vaan pimahti, :?
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Matias V - 25.01.04 - klo: 14.39
No sitten se startti on vain menyt oikariin.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: !marco! - 25.01.04 - klo: 14.40
matias ei millään pahalla mutta toi sun "animatios" vähän ärsyttää  :?
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: mara - 25.01.04 - klo: 14.47
Miten niin se on hieno! Niin kuin mun oma :mrgreen:
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Jartsa - 25.01.04 - klo: 14.47
uusi moottori siihen kuitenkin hankitaan, ja tuo animaatio kieltämättä on vähän ärsyttävä  :D
Onko noi nyt niinkuin muodissa tai jotain?
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Jartsa - 03.03.04 - klo: 20.24
Jee hyvä minä!!! Sain sen pysymään tänään käynnissä 30 sekunttia! Sitten se sammui,, ja en saanut enää käyntiin kun startti laatikon akku simahti, mutta ei se mitään, huomenna uudestaa.. Helkatin pehmee ääni siinä oli :D johtuu varmaan tuosta rb:n vaimentimesta, en tahdo tietää miltäse olisi kuullostanut tolla vanhalla alumiini pötköllä  :mrgreen:
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Jeedeuz - 05.03.04 - klo: 09.34
Eilen yritin sisäänajaa uutta HPI:n nitro star 15 moottoria, mutta hehku loppu kesken... Se kävi käynnissä ja pysykin käynnissä niin kauan kun hehku oli kiinni, mutta heti kun sen irrotti niin sammui... Tänään olisi tarkotus yrittää uudelleen...
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Toni N - 05.03.04 - klo: 10.53
Lainaus käyttäjältä: "Jeedeuz"
Eilen yritin sisäänajaa uutta HPI:n nitro star 15 moottoria, mutta hehku loppu kesken... Se kävi käynnissä ja pysykin käynnissä niin kauan kun hehku oli kiinni, mutta heti kun sen irrotti niin sammui... Tänään olisi tarkotus yrittää uudelleen...

Omalla kohdallani taas T-15 on käynyt ensimmäisestä startista asti kuin kello. Ei ole vielä kertaakaan sammunut tahattomasti.
Tarkista neulojen asennot ja tulpan kunto.
Uusikin tulppa saattaa olla viallinen, ja menevät suhteellisen helposti rikki jos pääsevät pahasti kastumaan.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Jartsa - 05.03.04 - klo: 16.02
VOI HELEVETTI!,anteeksi, nyt joku sanoo onko tuo rikki. Kun tänään taas käynnistelin tuota autoa. Niin se siinä oli käynnistynyt jo pari kertaa. sitten se taas aina sammui, sitten kun yritin käynnistää sitä niin startti laatikko ei toiminut ja sieltä nousi savua..
se moottori oli kuuma kun sen avasin mutta ei siellä mitään rikki näyttänyt olevan :cry:
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Jartsa - 06.03.04 - klo: 15.50
Ja joku vielä sanoo että sisään ajo on vaikeaa  8)  Maailman helpoin juttu :D No joo... Nyt se on niinkuin sisään ajettu... On siinä hemmetti hieno ääni. Eka polttis joten voitte kuvitella ilon määrää. Ja voitte kuvitella kun 15 vuotias poika hyppii ihan innoissaan lumikasan päällä radio kädessä!! Hehee!. Vähän kivaa :D toivotaan että se on nyt aika hyvin sisään ajettu.. ajoin 1 tankilisin pukilla. tokalla lähtin vähän kaasuttelemaan. ja sitten lisäilin aina vähän kaasua...  :) Täydellä kaasulla en ole vielä ajanut =)
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: jerzirccar - 07.03.04 - klo: 11.04
Minä suosittelen ainakin muutama tanki pukilla ja maltilla kaasulla ja sitten rauhallista ajoa muutaman tankin ja sitten lähetään kiristämään neuloja. On se sisään ajo hommat tylsät mutta kyllä se sitten maksaa itsensä takaisin.
Jerzi
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Jartsa - 07.03.04 - klo: 11.12
Juu.. mutta käytän noita valmistajan ohjeita.. olisin tänään ajanut pari tankillista mutta radiot meni lopullisesti rikki....  :cry:
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: kukkalapio - 07.03.04 - klo: 11.14
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
Juu.. mutta käytän noita valmistajan ohjeita.. olisin tänään ajanut pari tankillista mutta radiot meni lopullisesti rikki....  :cry:


Mitenkäs siinä silleen kävi? :shock:
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Jartsa - 07.03.04 - klo: 11.16
Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
Juu.. mutta käytän noita valmistajan ohjeita.. olisin tänään ajanut pari tankillista mutta radiot meni lopullisesti rikki....  :cry:


Mitenkäs siinä silleen kävi? :shock:


Se piiri levy oli kerran haljennut. no se ei ollut suuri ongelma, juotin vaaan yhen jutun.. sitten eilen kantomatka pieneni 5 metriin. tarkistus ja juotto varmuuden vuoksi... no sitten kantomatka olikin peräti 2 metriä eli toisin sanoen en tiedä miten siinä niin kävi....  :(
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: !marco! - 10.03.04 - klo: 17.08
Nonniin taas ois yks autettava täällä!! Eli aloitin tänään sisäänajon.. Ja, kun sitten se moottori pärähti käymään niinkuin pitää, mutta tyhjäkäyntikierrokset olivat suoraansanoen ihan kaakossa!! Vaikka oli seosneula varmaan 17 kiekkaa auki ja se kaasutin oli (melkeen) kiinni! Noh mä sen sammutin ja annoin jäähtyä ja käynnistin uudelleen noh se käynnistys jäi viimeseksi ainakin viikkoon koska sieltä meni keskidiffin paikalla oleva vetoratas meni ihan sileeksi! Ja sit moottori huusi täyttä päätä! mikä avuksi  :cry:  :cry:  (moottori saatoi viottua  :? )
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Jeedeuz - 12.03.04 - klo: 16.45
No nyt on sisäänajoa tehty jo 4 tankillista pelkällä moottorilla (en laittanu muuta pohjalevyyn, koska se arvatenkin sotkee (ja olin oikeassa)). 3.5 tankillista rauhallisesti 5 kierrosta auki olevalla neulalla (kulkee vieläkin jonkin verran (en mitenkään ole kaahaillut, mutta kumminki verrattuna kierroksiin) vaikka ohjeissa lukee 3 kierrosta auki).

P.S.: Anteeksi "hieman" sotkuinen viesti...
Otsikko: ds
Kirjoitti: linkka - 12.03.04 - klo: 17.11
mun neula on vaa 2.5 kierrosta auki. eiks 5 kierrosta on vähä liika tai emt
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: !marco! - 12.03.04 - klo: 17.22
no eihän se neula voi olla ksokaan liikaa auki!!  :mrgreen:  kunhan vaan pysyy käynnissä...
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Danger - 06.04.04 - klo: 07.54
Nyt alkavat ilmat sallimaan sisäänajon ja kysyisinkin, että kannataako motti ajaa sisään vakio äänenvaimentimella ja vaihtaa pilli vasta sen jälkeen? Näin ainakin kuvittelisin, koska pillillä paineet palotilassa nousevat ja se ei varmaankaan ole hyväksi sisäänajossa..
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 06.04.04 - klo: 10.57
Ei.. aja vaan heti sillä pillillä. Se parantaa koneen käyntiäkin.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Danger - 06.04.04 - klo: 11.43
Ok! Hyvä kun tulin kysyneeksi, kiitti taas Mikalle.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Danger - 17.04.04 - klo: 21.56
Nyt on HPI:n T-15 moottoria yritetty ajaa sisään, mutta vähintäänkin huonolla tuloksella. Eli moottori ei ole edes luvannut käynnistyä.

Ensinnäkin, minulla on Kyoshon ReadySet Box:n mukana tullut hehkulaite. Toimiiko siis kaikki tulpat samalla jännitteellä, eli voiko ongelma olla tuossa hehkulaitteessa? Otin tulpan irti (muistaakseni siinä luki G5 tai R5) ja laitoin hehkulaitteeseen ja sain tulpan hehkumaan, mutta voiko olla, että ei hehku tarpeeksi?

Jos ongelma ei ole hehkulaitteessa, niin tulpan voisi koittaa vaihtaa. Mikä "numero" mahtaisi olla näin kesällä sopiva?

Olen kokeillut säätää neulaa laihemmalle ja rikkaammalle, mutta kertaakaan ei ole kone edes luvannut käydä. Oma vapaa-aika on todella kortilla (siitä huolehtii 7kk poika) ja alkaa turhautuminen nostaa päätään, kun alku on näin kivikkoista. Noh huommenna yritetään uudelleen ja maanataina pitää varmaan hakea uusi tulppa jos homma ei alkaa pelaamaan.

Edit: Ja polttoaine on 16% (tais olla pro-sport 2)
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Rcjussi - 17.04.04 - klo: 22.21
Pitäis sisään ajaa toi O.s motti onkohan vaikeeta pitääks siin olla tosi tarkka ohjeiden mukaan vai voiko tehdä sen jotenkin sinne päin :mrgreen:  Sitte ku on sisään ajettu nii veikkaan että madi lähtee kuin raketti O.s:n motilla :lol:
(sain alotettua sisään ajon vasta ny koska en saanut oikeen mistään silikoni kumia millä liittää pakokäyrä pakoputkeen)
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Jeedeuz - 17.04.04 - klo: 22.39
Lainaus käyttäjältä: "Danger"
Nyt on HPI:n T-15 moottoria yritetty ajaa sisään, mutta vähintäänkin huonolla tuloksella. Eli moottori ei ole edes luvannut käynnistyä.quote]

Tuohon ongelmana saattaa olla liiallinen puristus. Onko naru kauhean tiukka jos koitat vetää sitä? Jos on niin avaa seuraavalla kerralla tulppaa ihan vähän ja kokeile nykiä uudestaan käyntiin. Heti kun lähtee käyntiin niin kiristä tulppa taas tiukalle ja sen pitäisi käydä hyvin.... Onnea yritykseen!  :)
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: fiesta6 - 18.04.04 - klo: 01.37
Lainaus käyttäjältä: "Rcjussi"
Pitäis sisään ajaa toi O.s motti onkohan vaikeeta pitääks siin olla tosi tarkka ohjeiden mukaan vai voiko tehdä sen jotenkin sinne päin :mrgreen:  Sitte ku on sisään ajettu nii veikkaan että madi lähtee kuin raketti O.s:n motilla :lol:
(sain alotettua sisään ajon vasta ny koska en saanut oikeen mistään silikoni kumia millä liittää pakokäyrä pakoputkeen)


Kyllä se olisi hyvä tehdä ohjeiden mukaa.. noh, kyllähän siun Ossissa on enempi tehoa kuin vanhas GS21R konees  8)
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Erkhart - 18.04.04 - klo: 01.53
Itellä on pieniä onkelmia hpi:n 12 r xs koneen kanssa. olen sen kerran pari saanut hörähtämään, muttas ei enenpää. Eli on niin pirun tiukka! Starttiboksi ei oikein jaksa pyörittää tai sitten vetää tyhjää.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: fiesta6 - 18.04.04 - klo: 01.56
Se on pidettävä tulppa löysällä ja lämmitettävä konetta..
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Erkhart - 18.04.04 - klo: 01.57
koitettu on.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Erkhart - 18.04.04 - klo: 01.58
sais nyt ajettu edes yhen tankillisen niin varmaan vähän löystyisi.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: kukkalapio - 18.04.04 - klo: 08.32
Jos ei vaikka hehkutus kunnolla toimi, ni kerää aivan liikaa polttoainetta ja tulee "nestelukko" :P

Ja sit kyl niitten puristuksien pitäs "keventyä" ku tulppaa löysäät vähäsen.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Danger - 18.04.04 - klo: 09.48
Lainaus käyttäjältä: "Jeedeuz"
Lainaus käyttäjältä: "Danger"
Nyt on HPI:n T-15 moottoria yritetty ajaa sisään, mutta vähintäänkin huonolla tuloksella. Eli moottori ei ole edes luvannut käynnistyä.quote]

Tuohon ongelmana saattaa olla liiallinen puristus. Onko naru kauhean tiukka jos koitat vetää sitä? Jos on niin avaa seuraavalla kerralla tulppaa ihan vähän ja kokeile nykiä uudestaan käyntiin. Heti kun lähtee käyntiin niin kiristä tulppa taas tiukalle ja sen pitäisi käydä hyvin.... Onnea yritykseen!  :)


Tulppa on sökö! Testasin hehkumista ulkopuolisella virtalähteellä, joka meni samantien polvilleen, eli tulppa on oikosulussa. Höh, en kyllä meinaa oikein uskoa miten olen sen saanut aikaiseksi, mutta osuuta voi olla myös sillä, että tiputin sen kerran pation latojen välistä maahan ja jokin kiusallinen hiukkanen on joutunut hehkulankojen väliin. Noh, maanantaina haen uuden tulpan ja uusi yritys sitten.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: kukkalapio - 18.04.04 - klo: 09.50
Juu, ilmotahan sit miten saat toimii :D
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Erkhart - 18.04.04 - klo: 09.57
Mut Siinä on semmonen tiukka kohta vaiks olis tulppa pois kokonaan! Mikalla oli mun mielestä ollut Novassa samanlainen. ELi sylinteri / mäntä pääsevät vasta lämmettyään siihen oikeaan kokoon.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Erkhart - 18.04.04 - klo: 09.58
Auttaiskohan se, jos kokeilis semmosta boksia missä on vaan yksi 750 tai 775 kone? Meinaan mulla on sellanen missä on 2x 550.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: miro - 18.04.04 - klo: 12.44
Kyllähän se on vahvempi, mutta kyllä kaksimoottorisen startterin pitäisi riittää ainakin jos siinä on akku täynnä. Voithan tietysti kokeilla jos saat jostain sellaisen lainattua, enemmän vääntöä siitä löytyy. Jos ei sillä ei lähe sitten käyntiin niin vika on jossain muualla... Se tiukka kohta on varmaan tuo yläkuolokohta eli se missä mäntä on kaikkein korkeimmalla. Ota tulppa pois ja lämmitä konetta vaikka hiustenkuivaajalla ja kokeile jaksaako startteri tällöin pyörittää moottoria. Jos jaksaa pyörittää, niin tulppa niin vähän kiinni kuin mahdollista ja sitten yrittämään käynnistystä, jos moottori lupaa niin kierrä hehkulla tulppaa niin paljon kiinni kuin mahdollista ja loput avaimella.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Erkhart - 18.04.04 - klo: 13.07
juu täytyy kokeilla vielä. Mikäs olis hyvä tapa saada käännetyä vauhtipyörää, kun se lukittuu yläkuolokohtaan?? Se lukittuu siihen aina välillä startatessa ja kun sitä vääntää pois siitä, niin on sormet kivasti vesikelloilla.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: blenheim - 18.04.04 - klo: 18.31
Talttapää ruuvari on kätevä työkalu tiukan moottorin vauhtipyörän vääntöön. Itse kyllästyin jatkuviin rakkoihin käsissä ja siirryin Jerryn suosituksesta talttapäähän ;)!
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Erkhart - 18.04.04 - klo: 21.13
Miten sillä sitä sitten kannattaa vääntää? :oops:
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 18.04.04 - klo: 21.59
Lyödään vasaralla sen ruuvarin päähän kun pidetään ruuvaria vauhtipyörää vasten.

Erkhart, koita vaan lämmittää kuumaksi eka hiustenkuivaajalla, sitten nitroa myllyyn (vähän ryyppyä), tulppa vähän auki (pari kierrosta), hehkua ja käynnistystä. Kun kone käy voit pitää tulppaa auki jonkin aikaa ja sitten varovasti kiristää kiinni.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Korski - 19.04.04 - klo: 20.59
Itse ajoin sisäänajon ihan vaan pientä vauhtia suunnilleen kaksi päivää. Olen nyt ajanut autollani vuoden, eikä minulla ole mitään hajua kauanko sisäänajo kestää. Voisiko joku valaista asiaa?
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: jeejee - 20.04.04 - klo: 07.10
Kootkaa tän perään kaikki tärkeät tiedot että miten se ajetaan jos itekkin saan polttiksen. Eli kaasu pohjassa niin rikkaalla että käy kummiskin?????? :mrgreen:   Sanokaa miten se ajetaa kun toi on niin pitkä että kauhee homma lukee läpi koko homma.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: kukkalapio - 20.04.04 - klo: 07.30
No yleensä puhutaan tankeista, eli se tietenkin riippuu tankin koosta.

Mutta yleisesti voisi olla vaikka sillee, että eka 2 tankkii renkaat ilmassa.
Sitten joku 5 tankkii hissutellen maassa. Viimeisillä tankeilla sitten kiristelee neulaa ja rupee pikkuhiljaa ajaa vähä kovempaaki.
Ja sit ku on se vaikka toi 7 tankkii takana, ni sit voi ruveta jo aika lailla ajaa täysiiki..

Auttoko yhtää? :P
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: jonttu12 - 20.04.04 - klo: 08.14
entäs jos ei aja sisään ajoa ollenkaan vaan alkaa vetää täysillä heti

 mitä voi tulla seuraamuksina :?:
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: l150040 - 20.04.04 - klo: 08.17
Lainaus käyttäjältä: "jonttu12"
entäs jos ei aja sisään ajoa ollenkaan vaan alkaa vetää täysillä heti

 mitä voi tulla seuraamuksina :?:


Koneesta tulee todella vajaatehoinen, se on kovin lyhytikäinen tai se voi jopa hajota hyvin nopeasti.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 20.04.04 - klo: 08.25
Lisäksi erittäin vaikea säätää ja käynnistää. Ei kannata! Rauhassa rikkaalla pari tankillista paikallaan ja sitten puolikaasulla ainakin pari kolme lisää, neulaa voi kiristää puoli kierrosta kierroksen siinä ajovaiheessa. Täysikaasulla voi kokeilla hetkellisesti kohti loppua. Homma kuitenkin riippuu aina koneesta, sanoisin että halvemmat koneet vaativat huolellisempaa sisäänajoa, kisakoneilla voi päästellä aika kovaa tuossa sisäänajovaiheessakin että lämmöt pysyvät suht korkealla, toki rikkailla säädöillä ne sisäänajotankilliset. Mutta tästä asiasta on yhtä monta mielipidettä kun on ajajiakin!
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: kukkalapio - 20.04.04 - klo: 11.49
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Lainaus käyttäjältä: "jonttu12"
entäs jos ei aja sisään ajoa ollenkaan vaan alkaa vetää täysillä heti

 mitä voi tulla seuraamuksina :?:


Koneesta tulee todella vajaatehoinen, se on kovin lyhytikäinen tai se voi jopa hajota hyvin nopeasti.


Yhellä kaverilla leikkas kiinni, ku ei jaksanu tai ei tienny et pitää sisäänajaa. :?
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Erkhart - 20.04.04 - klo: 18.27
Miten Mika sisäänajoit sen novan mikä sulla oli?
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 20.04.04 - klo: 19.19
Lainaus käyttäjältä: "Erkhart"
Miten Mika sisäänajoit sen novan mikä sulla oli?


Moi, suurinpiirtein noin kuin tuossa kirjoitin ylempänä. Jos/kun saat sen käyntiin, muista tankillisten välillä antaa jäähtyä ja laittaa ennen jäähtymistä mäntä **ala-asentoon**, muuten voi jämähtää pahasti sylinteriin kiinni.

Jäähtymistä tankillisten välillä kutsutaan heat cycling :ksi joka on tärkeä osa sisäänajoa.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Erkhart - 20.04.04 - klo: 21.08
Eli pari tankillista paikallaan, sitten muutama tankillinen rauhassa ajoa ja sitten pikku hiljaa laihemmalle seosta.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 20.04.04 - klo: 21.24
Just, ja muista jäähdytys! Ja männän asento.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Erkhart - 21.04.04 - klo: 15.49
Käynnistys onkelmakin selviytyi! Starttiboksissa oli huonot säädöt, aina kun koitti käynnistää kumi otti juuri ja juuri vauhtipyörään kiinni niin että se pyörähti mutta sitten se kumi ottikin kiinni alustaan. Nyt pörrää jo hyvin boksilla. Muistakaa tarkastaa starttiboksi säädöt!
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Danger - 22.04.04 - klo: 20.45
Nyt on uusi tulppa ja uudet ongelmat  :lol:

Eli kone on HPI:n T-15 ja nyt saan sen jo käyntiin, mutta vain hetkeksi aikaa. Parhaimmilaan kone taisi käydä n. 30 sekuntia, mutta sammuu aina pienen ajan kuluttua.

Ensinnäkin ihmettelen, miksi kone muutaman kerran "ryntäsi"? Eli vaikka kaasu oli tyhjäkäynti asennossa koko ajan, niin kone lähti ottamaan todella kovia kierroksia. Aivan kun se saisi ilmaa jostain mistä sen ei kuuluisi saada, eli pitäsikös tuota kaasutinta tiivistää? Ihmettelen silti, miten pakasta vedetty motti voisi vuotaa noin?

Mutta jos alan tiivistämään, niin ilmeisesti oleellinen paikka on kaasuttimen ja motin liitoskohta? Voiko tiivistämisen tehdä kontaktiliimalla (muista lukeneeni jostain) vai kestääkö se kuumuutta riittävästi? Olisiko parempi hakea K-raudasta lämmön kestävää silikonia?

Lisäksi ihmettelen, että miksi en meinaa saada konetta käymään niin rikkaalla, että pakoputkesta tulisi polttoainetta. Kone tuntui vaan sammuvan aina kun lisäsin seosta tai sitten se ryntäsi.

Onko muilla ollut T-15:n kanssa ongelmia?
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Danger - 24.04.04 - klo: 21.52
Äh, taas on tuskailtu koneen starttaamisen kanssa. Ei vaan ota kone käydäkseen, vaikka nyt kaasutin on tiivistetty.

Kysymys, olen irrottanut koneen kannen. Onko mahdollista, että sylinteriputki ei olisi kohdallaan? Omasta mielestä ei, koska sylinterissä oli sellainen uloke ja sylinteriputkessa kolo jotka on oltava kohdakkain, että sylinteriputki putoaa paikoilleen.

Täytyy huomenna yrittää myös tuota motin lämmittämistä joskos se vaikka auttaisi.

Entäs tuon tulpan löyhdyttäminen? Kone siis pitäisi käynistyä vaikka tulppa ei ole "tiivis" vaan vaikkapa 1/2 kierrosta löysällä.

Harmittaa kun oma aika on niin kortilla, että muutamana päivänä viikossa on reilu puoli tuntia aikaa harrastaa ja homma tökkii heti alkuunsa. Illalla / yöllä kun ei enään viitsi lähteä herättämään naapureita, tosin eipä ne taida pelkään koneen nykimiseen vielä herätä  :)
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 24.04.04 - klo: 21.58
Joo, voit ihan hyvin  avata sitä tulppaa jopa pari kierrosta.

Ootko kattonut että hehkuu. Ota tulppa kätgeen ja laita hehkuun ja tarkista tilanne, pitäs olla keltasen oranssi hehku. Muuten ei lähde helpolla.

Joskus on hankalaa primata kaasari; oothan varma että siellä on nitroa. Itsellä oli just ongelmaa ettei tahtonut saada nitroa millään kunnes huomasin että rallyn nitroletkussa oli pienen pieni reikä.

Myös tankin primerit kannattaa poistaa ja laittaa tilalle tiivistetty ruuvi, koska primerit alkaa helposti vuotaa ilmaa eikä sitten tule painetta riittävästi.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Danger - 24.04.04 - klo: 22.11
Lainaus käyttäjältä: "Mika"

Ootko kattonut että hehkuu. Ota tulppa kätgeen ja laita hehkuun ja tarkista tilanne, pitäs olla keltasen oranssi hehku. Muuten ei lähde helpolla.

Joskus on hankalaa primata kaasari; oothan varma että siellä on nitroa. Itsellä oli just ongelmaa ettei tahtonut saada nitroa millään kunnes huomasin että rallyn nitroletkussa oli pienen pieni reikä.

Myös tankin primerit kannattaa poistaa ja laittaa tilalle tiivistetty ruuvi, koska primerit alkaa helposti vuotaa ilmaa eikä sitten tule painetta riittävästi.


Tulppa hehkuu, olen tarkastanut juurikin kuvailemallasi tavalla.

Jos otan tulpan pois ja nyin startista, niin polttoainetta roiskii pieninä pisaroina sylinteristä, eli saa nitroa.

Tuo tankki juttu on hyvä vinkki. Juuri tällaisia asioita ei tule itselle mieleen. Kiitti taas Mikalle. Tarkasta ainakin sen ensin, sitten hieman tulppaa auki ja motin lämmitys hiustenkuivaimella. Kerron sitten miten kävi.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 24.04.04 - klo: 22.23
Joo, no tossa kohtaa se ei liene syy kun nitroa kuitenkin on koneessa. Kokeile lämmitystä, voi auttaa. Yleensä vain silloin jos liian "tiukka" kun kone uusi.

Ehkä kuitenkin  veikkaisin neulojen asentoa tässä. Onko sisäänajo menossa? Ilmeisesti. Laita HPIn neuvomaan alkuasentoon jos ei ole.

Aika tiuhaan joudut ehkä nykiä sitä vetaria, pienin nykäyksin ripeään tahtiin. Niin että alkaa lämmetä ja hörähdellä. Kyllä siinä lämmityskin voi tosiaan auttaa.

Voit myös kokeeksi laittaa neulaa 1/2 kierrosta pienemmälle ja kokeilla käynnistää.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Danger - 25.04.04 - klo: 17.44
Ei vaan starttaa. Lueskelin, että tuo HPI:n T-15 motti pitäisi olla erittäin helppo käynnistää. Alan epäillä vahvasti, että joko motissa tai kaasuttimessa on jokin vika.

Mikan ohjeita noudattaen kokeilin taas startata, mutta ei edes lupaa. Tämän jälkeen säädin neulaa, niin laihalle kuin rikkallekkin, mutta ei kertaakaan käynyt edes sekuntia. Melko varmasti olisin saanut säädöt kohdalle edes sattumalta, muutta ei niin ei.

Tarvii konsultoida firmaa, mistä olen motin ostanut.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: miksu- - 25.04.04 - klo: 19.34
Omassa T-15:ssa oli vähän samantyylisiä ongelmia alussa. Se kyllä roton kanssa lähti käyntiin mutta vähän ajan kuluttua rupes ottamaan itekseen kierroksia. Laitoin vaan nippusiteen polttoaineletkun molempiin päihin niin ongelma hävis. Se sai jostain välistä ilmaa...
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Danger - 25.04.04 - klo: 22.43
Lainaus käyttäjältä: "miksu-"
Omassa T-15:ssa oli vähän samantyylisiä ongelmia alussa. Se kyllä roton kanssa lähti käyntiin mutta vähän ajan kuluttua rupes ottamaan itekseen kierroksia. Laitoin vaan nippusiteen polttoaineletkun molempiin päihin niin ongelma hävis. Se sai jostain välistä ilmaa...


Vedin polttoaineletkut nippusiteillä kiinni, testaan huomenna auttoiko. Kiitti vinkistä.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: fiesta6 - 25.04.04 - klo: 22.50
Myös hehku pitää välillä purkaa tyhjäksi. Vaikka sen lataa ja näyttää että se hehkuu, niin ei välttämättä tarpeeksi. akun purkamisen jälkeen hehkuu jo erilailla. Itellä oli tollasta vikaa, että en saanu käyntiin vaikka tulppa hehku. Oli vain niin huono hehku vaikka olin just ladannut, mutten purkanut.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Danger - 02.05.04 - klo: 21.02
No nyt!

Kolme tankkia on ajettu ja kone voi ja kukkuu hyvin. Ihan tarkasti en osaa sanoa, missä varsinainen vika oli, mutta kun putsasin kaasarin neulat, vedin nippusiteen jokaiseen liitokseen ja tiivistin tankin primmerin! Uskoisin kuitenkin, että tuo primmeri oli varsinainen ongelma ja paineet eivät riittäneet syöttämään polttoainetta kunnolla. Kiitokset kaikille avustaneille.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: pOINTER - 12.05.04 - klo: 18.29
Ostin GS Racing Storm Sportin ja nyt olisi moottorin sisäänajo edessä. Miettisin että, vaikuttaako sisäänajo ilman koria jotenkin moottorin käyntiin tulevaisuudessa, kun on sitten ajossa kori päällä? Kun en millään viitsisi likastaa koria, kun sitä ei ole vielä maalattu...

Siis, sisäänajo korilla vai ilman  :? !?
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Danger - 12.05.04 - klo: 21.00
Lainaus käyttäjältä: "pOINTER"

Siis, sisäänajo korilla vai ilman  :? !?


Aluksi muutama tankki auto pukilla -> ei tarvi koria.
Sitten hiljakseen n. 3 tankillista vaikkapa kuivalla asfaltilla -> ei tarvi koria.

Tämän jälkeen ihan ajopaikasta/tavasta kiinni mikä on korin tarpeellisuus. Kyllähän kori suojaa autoa ulkopuoliselta lialta. Mutta tähän mennessä olet varmaan saanut korin jo maalattua  :mrgreen:
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: rala.p - 20.05.04 - klo: 14.30
Nonni nyt on eka tankillinen pukilla ajettu ja seuraavaa aloitettu, mutta olisi yksi kysymys eli kun laitan auton käyntiin niin se tuntuu käyvän ihan hyvin, mutta jos painan kaasua/jarrua auto sammuu.
Joten mitä neulaa pitäisi tuossa ossin max-21 vz-b (p) motissa säätää. Ajo kyllä välillä onnistuu, mutta välillä ei. :?

EDIT: Entä tuo tulppa, vaikuttaako sen numero paljonkin käyntiin. Mikä olisi paras tulppa polttoaineelle jossa on 10% nitroa?
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: fiesta6 - 20.05.04 - klo: 15.21
Pääruuvia hiukka kiipäin. Ja ehkä myös vähän alaseosruuviakin.. Try  :P
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: kukkalapio - 20.05.04 - klo: 17.31
Mut sissänajossa sen kuuluuki olla niin rikkalla, et usein sammuu jos yht äkkiä lyö kaasun pohjaa, ja se jarruhomma johtuu luultavasti säädöistä, eli se pääsee työntää kurkun kiinni kun painat jarrua?
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: rala.p - 20.05.04 - klo: 21.00
Juu, mutta se sammui vaikka laittoi ihan hissun kissun kaasua, nyt se toimii. :mrgreen:
Otsikko: uusi kone käyntiin
Kirjoitti: Mekkari - 21.06.04 - klo: 11.18
ensin lämmitetään konetta (ei oo pakko, mut auttaa..)
sit fuilii tankkii ja paineletku pillistä irti, painetaa kaasu pohjaa, puhalletaa paineletkuun. polttoaine menee koneesee. tulppa irti kokonaa, puhdas(!!!) rätti kannelle suojaamaan silmiä. kuski painaa kaasun pohjaa ja laittaa sormen pakoputken päähän, mekkari pyörittää konetta startterilla ja pitää rätistä kiinni. rätti kastuu polttoaineesta ja sen jälkee kone pyörii suht kevyesti, koska siel on oikee määrä polttoainetta. jos ryypyttää vaa putkesta ja koittaa kaynnistää ni se kone on jumis.
sit tulppa paikallee ja kone käyntii..(lähtee melkein heti) sit vaa väännetää kone nii rikkaalle et polttoainetta suihkuaa putkesta ja tyhjäkäyntiä sopivasti.  sit vaa istutaa ja juodaa kahvii ja sit laitetaa lisää fuilii ja jatketaa sisään ajoo..  tää toimii ainakin kaikissa RB koneissa mitä oon ajanu sisää. ei oo ollu vaikeeta käynnistää niitä. paitsi eka kone mitä oon yrittäny käynnistää joskus pienenä. mut se oli just semmost karvalakki touhuu et ensi kaulaliina sit karvalakki ,toppatakki ,auto kainaloo ja lumihankee käynnistää sitä.. ei tullu mitää. -PM-
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 21.06.04 - klo: 11.20
Heh heh, hyvä mekkari!  :D

rala, OS #8 on ihan ok. Tarkempi taulukko löytyy sivuilta http://www.os-engines.co.jp/english/index.htm

(http://www.os-engines.co.jp/english/line_up/plug/img/standerd_type.gif)
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Poju12 - 21.06.04 - klo: 11.22
Mites ku hommaan tollasen Mad Forcen ja sit ku se pitäis ajaa sisään nii voiks tehä silleen(jos hyvä säkä kävis) et ajaa ne kaikki tankit yhteen menoon että ei sammuta autoa kertaankaan???
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 21.06.04 - klo: 11.23
EI! Koska mottorin pitää jäähtyä vähintään tankkilisten välissä, sitä sanotan lämpökäsittelyksi.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Poju12 - 21.06.04 - klo: 11.27
OK... Tää ei kyllä liity tänne mutta kysyn kuiteskin... Eli sitten ku se on sisäänajettu nii pitääks sen sillonkin antaa jäähtyä tankillisten välissä???
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Antti S - 21.06.04 - klo: 11.29
Lainaus käyttäjältä: "Poju12"
OK... Tää ei kyllä liity tänne mutta kysyn kuiteskin... Eli sitten ku se on sisäänajettu nii pitääks sen sillonkin antaa jäähtyä tankillisten välissä???


Ei tartte, vain sisäänajossa!!
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Sami L - 21.06.04 - klo: 11.29
Täpöö vaan!
Kisoissa ne ajaa 45min finaalissa, eli ei tarvitse antaa jäähtyä, mutta ei siitä ainakaan haittaa ole.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Poju12 - 21.06.04 - klo: 11.30
Lainaus käyttäjältä: "Antti S"
Lainaus käyttäjältä: "Poju12"
OK... Tää ei kyllä liity tänne mutta kysyn kuiteskin... Eli sitten ku se on sisäänajettu nii pitääks sen sillonkin antaa jäähtyä tankillisten välissä???


Ei tartte, vain sisäänajossa!!
Sitä minäkin... Nyt mä oon astetta viisaampi :mrgreen:
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 21.06.04 - klo: 12.39
Joo, mutta ei siitä haittaakaan ole, en suosittelis ajamaan esim. koko päivää yhteen putkeen edes sisäänajettuna. Eli kahvi/pissi -taukoja välillä ;-)

Yks vinkki joka on olennainen paitsi sisäänajossa niin myös motin kestävyyden kannalta pitkässä juoksussa: Eli aina ajon jälkeen (siis kun mottori sammuu) katso että mäntä jää ALA-ASENTOON. Tämä auttaa sylinteriä palautumaan kokoonsa jäähtyessään ja näin moottori kuluu vähemmän helposti väljäksi. Ala-asennon tunnistaa kyllä ylä-asennosta joka varsinkin uusissa koneissa on se tiukka (kuolon)kohta.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Poju12 - 21.06.04 - klo: 12.44
Joo tarkoitus olisi että joka tankllisen välissä pikku paussi ja sit ku on sissänajettu niin ajaa vaikka pari kolme tankillista putkeen ja sit auto jäähtymään...
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mekkari - 22.06.04 - klo: 11.13
Lainaus
Yks vinkki joka on olennainen paitsi sisäänajossa niin myös motin kestävyyden kannalta pitkässä juoksussa: Eli aina ajon jälkeen (siis kun mottori sammuu) katso että mäntä jää ALA-ASENTOON.


lisäys ylläolevaan: kone kannattaa aina sammuttaa ennen ku se sammuu itsestään polttoaineen loppumiseen,koska aina ku tankki menee tyhjäksi kone käy hetken laihalla. ei välttämättä tee hirveen hyvää tulpalle->koneelle(koska pahimmassa tapauksessa tulpan lanka tippuu koneeseen ja sit se kone on entinen) jos esim täydessä vauhdissa loppu löpö, ja koneessa on kuitenkin iha kivasti kierroksia.
-PM-
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 22.06.04 - klo: 11.59
Tuokin on totta, toisaalta kone olis ainakin rissan jäljiltä hyvä ajaa kuivaksi ja sitten panna after runit myllyyn. Synteettisten osalta voi nesteet jättää myllyyn, tosin kaasarin polttoaine letku kannattais irroittaa tai ainakin tyhjentää.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: blenheim - 22.06.04 - klo: 12.04
Itse ainakin laitan hehkun kiinni vielä polttoaineen loputtua ja nyin viimoset räät sieltä koneesta pois. Aina hörähtää pikkuisen käyntiin, sen perään CRC:tä ja taas nyin vähän (ilman hehkua). Hyvin on kone pysynyt ruosteettomana.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: rala.p - 22.06.04 - klo: 14.29
Mekkari ja Mika: jos mulle noita ohjeita annatte niin kysyin niitä kuukausi takaperin ja kyllä tuo nyt jo jotenki toimii, säädöt vaan hukassa ja en oo päässy viikkoon ajamaan ku ollu vähän kiire ja muuta tekemistä. :mrgreen:
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Mika R - 22.06.04 - klo: 14.32
Ihan vaan yleisesti ja eikös Pojukin näitä tuossa ylempänä kysellyt?

Vai tarkoitatko että olisit silloin kaivannut niitä.. nyt en ihan ymmärrä.

Jos säädöt ovat hukassa ja sulla on OSsin kone niin eiköhän sieltä manuaalista löydy ne alkuasetukset muistaakseni, tai ainakin netistä googlettamalla.

Yo. asiat ovat yleisiä moottorin käyttöön liittyviä asioita.
Otsikko: sisäänajo
Kirjoitti: Raipe - 06.08.04 - klo: 23.39
ajoin viis tankillista pintakaasulla neula 2,5 kierrosta auki. (ohjeen mukaan.) en vain tienny että koneen pitää antaa jäähtyy joka tankin välissä, että onko haittaa ja riiittääkö viis tankillista pinta kaasulla? ainaki ohje niin väittää, eikä ollu mitään käynnistys onkelmii...
Otsikko: sisäänajo
Kirjoitti: Raipe - 06.08.04 - klo: 23.40
ajoin viis tankillista pintakaasulla neula 2,5 kierrosta auki. (ohjeen mukaan.) en vain tienny että koneen pitää antaa jäähtyy joka tankin välissä, että onko haittaa ja riiittääkö viis tankillista pinta kaasulla? ainaki ohje niin väittää, eikä ollu mitään käynnistys onkelmii...
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: kukkalapio - 07.08.04 - klo: 13.46
Kyllä sen pitäisi antaa jäähtyä tankkien välissä! Sitähän sisäänajo just on, että ei anneta koneen ensimmäisillä tankeilla kuumeta paljoa. Yritetään pitää mahd. alhaiset lämpötilat, eikä juuri sen takia saa ajaa montaa tankkia putkeen, mutta asiaa ei voi enää korjata ja ei siitä välttämättä haittaa tule muuta kuin ehkä jos kone on paljon päässyt kuumenemaan, ni koneen iässä. Eikä välttämättä siinäkään.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Nike - 07.08.04 - klo: 16.55
Lainaus käyttäjältä: "Mika Matilainen"
Ääh ,yritin hakea haulla mutta ei tuottanu tuloksia joten kysyn nyt tässä:


Mitä portit vaikuttaa koneessa?

Ko on 4port koneita ja 8-port koneita yms...


Kiitos niille jotka vaivautuvat selittämään tietämättömille  :)


Mun käsittääkseni porteilla tarkoitetaan sylinterissä olevia aukkoja, joista polttoaineseos tulee kampikammiosta sylinteriin.
Mopossa niitä sanotaa imuaukoiksi tai ylösvirtauskanaviksi.
Otsikko: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
Kirjoitti: Nike - 07.08.04 - klo: 16.59
Lainaus käyttäjältä: "Mika Matilainen"
Ääh ,yritin hakea haulla mutta ei tuottanu tuloksia joten kysyn nyt tässä:


Mitä portit vaikuttaa koneessa?

Ko on 4port koneita ja 8-port koneita yms...


Kiitos niille jotka vaivautuvat selittämään tietämättömille  :)


Mun käsittääkseni porteilla tarkoitetaan sylinterissä olevia aukkoja, joista polttoaineseos tulee kampikammiosta sylinteriin.
Mopossa niitä sanotaa imuaukoiksi tai ylösvirtauskanaviksi.