Ois varmaan pienen päivityksen aika..
Eli ihan kohtuu hyvin on edistynyt dumpperi tähän mennessä. Oikeastaan paljon nopeammin kuin osasin odottaakkaan
Tosin, "työtunteja" on kertynyt ihan kohtuullisesti, mitään laskua en ole pitänyt, mutta paljon on varmaankin tähän mennessä aika osuva sana.
Kokonaisuus alkaa hahmottua pikkuhiljaa. Mittavirheitä on, mutta koetan "eliminoida" niitä sitä mukaa kun niitä huomaan, sen minkä vain pystyn. Muutenkaan ei ihan millilleen mitat ole onnistuneet, mutta kohtuu hyvä tulos omasta mielestäni vapaalla kädellä, ilman sen kummempia laitteita. En tosiaan omista kovin laajaa työkaluvalikoimaa, joten paljon on improvisointia myös työkalujen käytössä.
Tässä vähän kuvia:
Etuosa, alapuolelta Etuosa, edestä Etuosa, sivusta Takaosa, alapuolelta Takaosa, ylhäältä Lava Joustot tuossa takapäässä rajoittuvat paljon, kardaanin sekä että noiden matoruuvien kansien osalta. Vähän pitää vielä hioa muutamia osia, että pääsevat suurinpiirtein samaan kulmaan taipumaan edessä sekä takana.
Vähän tuppaa olemaan "kuminen" tuo kardaani. Se johtuu tottakai siitä, että käytin myös kumia siinä. En keksinyt enään mistä muusta tehdä u-jointteja, kuin kumista. Aluksi mielessä oli tehdä U:n muotoisia kappaleita tuosta pronssilangasta ja kaksi tällaista pujotetaan yhteen U:n mutkasta. Mutta eipä se oikeastaan toiminut. Tai toimi, mutta liian pienessä kulmassa. Joten jouduin hylkäämään tämän. U-jointteja on hyvin hankala tehdä, kaiken pitää olla just, eikä melkein kohdallaan. Ja se ei onnistu ihan käsivaralta, ainakaan minulta. Joten käytin siis kumia u-jointtien tilalla, joka tuntuu tähän mennessä toimivan ihan ok. Tosin liitosten pitävyys on kysymysmerkki vielä, käsin en ainakaan saanut väännettyä liitoksia irti toisistaan. Joten siinä mielessä ihan lupaava merkki.
Tuon pitenevän/lyhenevän kardaanin tein kuusiokoloavaimesta, sekä pyörän pinnan "mutteri" osasta. Väkivalloin sekä pienien voimasanojen saatellessa sain osat sopimaan toisiinsa
Tila on kovin vähissä tuolla etuosassa, johon pitäisi 3 servoa tunkea. Jostain pitää varmastikkin tinkiä tämän suhteen, tarkoittaen servojen kokoa, joka on taas suhteessa niiden voimaan.
Nyt kun on tilat selvillä, vielä on päättämättä miten teen käännön, sekä kipin. Kippiin olen ajatellut joko siima vetoista tai sitten "ruuvi" periaatteella toimivia vaihtoehtoja. Kummassakin on omat etunsa, ruuvissa on voimaa enemmän, siima taas vie tilaa vähemmän. Käännön olen ajatellut toteuttaa pronssilangalla, joka on yhdistetty rungosta servoon. Nämä kääntö ja kippi asiat ovat vielä ihan auki.
Paljon on vielä tekemistä.