Paria hiplasin. Kokeilin Battlen kumit, olivat aika kovat. Autot sai heti pois, kun katsastus oli tehty. Ei niitä sinne jätetty happanemaan. (Oikeasti säännöissä sanotaan, että katsoa saa muttei koskea.)
Niin siitä Gomezin kanssa juttelusta. Kävin lämppäreissä katsomassa millä kumeilla porukka ajelee. Joku (italialainen) lämmitteli autoaan ennen erää. Pysäytin renkaan sormilla. Kaikki renkaat oli kuin tervattuja. Sormiini jäi tätä ruskea tavaraa. Etsin sitten Gomezin käsiini ja kysyin mikä tämä mämmipolitiikka oikein on. Hän sanoi suoraan, että ei aiota tätä asiaa valvoa mitenkään. "Käytä mitä lystäät". Perustelut olivat, että sitä sääntöä on mahdoton valvoa, koska renkaiden valmistusprosessissa tulee aineita kumiin. Kerroin tästä tervarenkaista, että eikö edes ennen erää voida katsoa porukoiden renkaat. Ei tainnut sitä kommentoida.
Tässä vaiheessa luulin, luulimme, että kisa ratkeaa näihin mömmöihin. Todellisuudessa en ketään nähnyt käyttävät enää alkuerävaiheessa sekä kalkkirata ei ollut kovin ihanteellinen näille aineille. Ko italialaisen ajon katsoin. p*ska kuski ja sitä samaa ehtana oli vissiin renkaissa.
Gomezin oma linja oli ettei rengasrajoitteita tehdä, se tappaa markkinat ja kilpailun. Rengasfirmat ampuu omaan jalkaansa, jos vain tiskinaltarenkailla voi pärjätä.
Itse koetun perusteella laatisin sellaisen säännön, että kisapaikalla pitää olla myynnissä järkevään hintaan ko radalle ja olosuhteisiin sopivia renkaita. Näin oli nyt ja se viimeistään ratkaisi, että rengas ei ratkaissut. Paitsi ehkä voittajan, kun esim Battle veteli työnantajansa kumeilla myös finaalissa samoiten Savoya.