Kirjoittaja Aihe: Tuomarointi  (Luettu 7754 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #30 : 02.11.03 - klo: 19.16 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

Tapahtumarikkaat TJ-erät ovat hankalia. Ajajana olen ihmetellyt, miksi nimenomaan rytinäerissä tuomarin ääni ei kuulu. Nyt ymmärrän, miksi: usean auton joukkokolarit ovat mahdottomia tuomita.


Voisivatkohan tuomarit näissä tilanteissa toimia jotenkin muuten, kuin antamalla luulla, että romuralli on pelin henki? Ei, ja en tarkoita stoppareita.
---

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #31 : 04.11.03 - klo: 11.46 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Tämän vuoden sääntökirjasta ei näköjään löydy eriteltynä noita tarvittavia lisenssejä, mutta näin se oman muistini mukaan menee Sm-(sarja)kisoissa: 1. Kilpailunjohtaja, 1. Valvoja, 2. Tuomari, 2. Katsastuspäällikkö, muut 3. (Tumppi voinee varmistaa)

Ykkösen lisenssin omistajat ovat harvassa, samoin kakkosen. "Parempia" lisenssejä saa osallistumalla eri tehtäviin kisoissa ja käymällä kokouksissa.


Nuo ovat tosiaan pudonneet pois tämän vuoden kirjasta, mutta ensi vuonna ovat jälleen mukana.

Valvojat saatiin ensi vuodelle, mutta saadaanko tuomarit on kokonaan toinen asia, joka voi siis vielä pudottaa sarjalta SM -arvon pois ? ....


Kerrottakoon, että 3 -toimitsija lisenssin, saa henkilö joka ylipäätään sitä anoo ja on lajista kiinnostunut, se maksaa X€, ei ole muistikuvaa, sen maksaa seura ! Ja se on kolme vuotta voimassa. mm. moni huoltajalisenssin omaava kaveri voisi ostaa tuon toim.lisenssin ja omissa, kenties toistenkin kilpailuissa toimia eri tehtävissä .... ja pelkissä huoltaja/mekaanikko hommissa ko. lisenssi siis on käypä !

Sitten kun on jonkin verran noita kilpailuissa tullut eri tehtäviä tehtyä, niin on mahdollisuus anoa 2-lisenssiä ja semmoisia tarvitaan siis ensi vuonna !

Olen valvojapäivillä antanut suosituksen tänä vuonna (myös viime vuonna), että säännöissä vaadittu kaksi tuomaria ei pakosta riitä, vaan olen pyytänyt ensi vuodelle, että kilpailuihin nimetään kolme tuomaria. Sillä tuomarit ovat meillä useimmiten jollain tavalla "naimissa" jonkun kilpailijan mekaanikko/huoltaja -tehtävien kanssa ja jos tulee protesteja tms.. niin ko. tuomari joutuu jääväämään itsensä asian käsittelystä.

Kilpailun tuomariston äänivaltaiset jäsenet ovat : Kilpailun valvoja sekä kaksi tuomaria ! Kilpailun johtajalla ei siis ole "äänivaltaa" hän toimii ainoastaan tuomariston sihteerinä, puheoikeus hänellä toki on.


**************
Ote vuoden 2002 "muistiinpanoista" : joten "pykälät" eivät ole tämän vuotisesta sääntökirjasta.....

1.9. KILPAILUJEN TOIMITSIJAT  PA-KILPAILUISSA (SIIRRETÄÄN YLEISEEN OSAAN)

Toimitsijoiden lisenssivaatimukset PA-kilpailuissa:
tehtävä:   SM/NM,   CUP,      Kansall.,   Alueellinen
Valvoja   I,      I,      II,      III         
Johtaja   I,      II,      III,      III,         
Tuomarit   II,      II,      III,      -   
Kats.pääll.   II,      II,      III      -   
Muut       III,      III,      -      -

Muut = kilpailun sihteeri, lähettäjä/lippumies, ajanottopäällikkö, ratamestari, katsastusmies, kuuluttaja. Erillistä tekniikkalisenssiä ei ole.

Ohjeet toimitsijalisenssin hakemiseen ja ylläpitämiseen:

III-lisenssin saa jos on osoittanut kiinnostusta pienoisautoiluun ja on toiminut harjoitus-kilpailuissa 3 kertaa tai on muitten AU-lajien III-lisenssi. Lisenssi pysyy voimassa jos on toiminut PA III-tehtävissä vähintään 3 kertaa tai 6 kertaa muissa tehtävissä (ml. muut lajit) lisenssikauden aikana (3 vuotta).

II-lisenssin saa jos on toiminut PA III-tehtävissä 6 kertaa tai jos on I tai II-lisenssi nopeus, ralli tai karting lajeista. Lisenssi pysyy voimassa jos on toiminut PA II-tehtävissä 3 kertaa ja muissa tehtävissä 3 kertaa tai kerran PA II-tehtävässä ja 6 kertaa muissa tehtävissä (ml. muut lajit). Yli 3 vuotta kilpailleelle aktiiviajajalle voidaan myöntää suoraan II-lisenssi.

I-lisenssin saa jos on toiminut PA II-tehtävissä 6 kertaa. Lisenssi pysyy voimassa jos on toiminut PA I-tehtävässä 3 kertaa ja 6 kertaa muissa tehtävissä tai PA I-tehtävässä yhden kerran ja 10 kertaa muissa tehtävissä (ml. muut lajit). I-lisenssin saamisen ja säilyttämisen ehtona on lisäksi osallistuminen vähintään kerran PA-valvojapäiville lisenssikauden aikana.

**************
1.10. TOIMITSIJOIDEN TEHTÄVÄT

-Kilpailunjohtaja vastaa viimekädessä kilpailusta kokonaisuudessaan. Kilpailunjohtajalla on oikeus keskeyttää kilpailu välittömästi radan kunnon, turvallisuuden, luonnonesteen tms. vaatiessa. Keskeytys saa kestää korkeintaan 2 tuntia, jonka jälkeen tuomaristo päättää joko kilpailun jatkamisesta tai lopettamisesta. Kilpailun johtajalla on oikeus antaa kilpailijalle varoitus ja määrätä mustan (varoitus) lipun käyttö kilpailuerän aikana, hän on tässä tehtävässä faktatuomari, jonka päätöksestä ei ole vastalauseoikeutta.

-Katsastuspäällikkö vastaa autojen (ohjauslaitteiden ym.) katsastuksesta. Katsastuspäällikkö toimii kilpailunjohtajan ja tuomariston teknisenä neuvonantajana. Katsastuspäälliköllä on oikeus teknisissä asioissa päättää mustan lipun käytöstä (korjauskehoitus, ei varoitus).

-Ratamestari vastaa radan tekniikasta ja kunnosta kilpailun aikana.

-Ajanottopäällikkö vastaa kilpailun kierroslaskennasta, ajanotosta ja tulosten julkaisemisesta (erätulokset/lopputulokset) kilpailun ilmoitustaululla merkiten tuloksiin julkaisuajan.

-Lähettäjä tuomitsee itsenäisesti vilppilähtötapaukset. Lähettäjän päätöksestä ei ole vastalauseoikeutta (faktatuomari).

-Kansallisissa kilpailuissa samalla henkilöllä voi olla useampia toimitsijatehtäviä.


1.11. VALVOJAN JA TUOMARISTON TEHTÄVÄT

Kilpailun valvoja on AKK:n edustaja kilpailussa. SM, NM ja Cup kilpailuihin valvojan nimeää AKK.

Valvoja valvoo että niin kilpailijat kuin järjestäjätkin toimivat voimassaolevien sääntöjen ja kilpailun lisämääräysten mukaisesti. Valvoja tarkastaa radan ja sen laitteet (kierroslaskenta, katsastus, kuulutus ym.) sekä kilpailuluvan ja muut luvat ennen kilpailua. Valvojalla on oikeus antaa kilpailijalle varoitus, hän on tässä tehtävässään faktatuomari, jonka päätöksestä ei ole vastalauseoikeutta.

Tuomaristoon kuuluu valvojan lisäksi 2 lajin tuntevaa tuomaria, joista vähintään toisen on oltava muusta kuin järjestävästä seurasta. Tuomariston valitsee pienoisautokilpailuissa kilpailun järjestäjä SM, NM ja Cup kilpailuissa etukäteen, mikä ilmoitetaan kilpailukutsussa. Muissa kansallisissa kilpailuissa voidaan tuomaristo valita kilpailupaikalla.

Tuomariston ensimmäisessä kokouksessa päätetään tarvittaessa tuomareiden keskinäisestä työnjaosta kilpailun seurantatehtävässä, joka tiedotetaan ajajakokouksessa. Tuomaristo seuraa kilpailua (ajamista, varikon käyttöä ym.) kilpailunjohtajan ja valvojan apuna. Tuomarilla on oikeus antaa kilpailijalle ajotapa- ja käytösrikkeestä varoitus, hän on tässä tehtävässään faktatuomari, jonka päätöksestä ei ole vastalauseoikeutta.
**************


Ja kaikenlainen rakentava ehdotus noihin tehtäviin otetaan vastaan...

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Tuomarointi
« Vastaus #32 : 04.11.03 - klo: 12.09 »
Vaikka tämä nyt on väärä paikka tälle kysymykselle, niin asetan sen kuitenkin kun nyt mieleen tuli ja asia jostain syystä on jäänyt meikäläiseltä huomaamatta...

Eli, kuka laskee toimitsijoiden osallistumiskerrat? pitäisikö itse pitää kirjaa vai menevätkö valvojaraporttien tai kilpailuanomusten mukaan?

Tuli vain mieleen kun olen toiminnut III-tehtävissä n+10^5 kertaa, joista suurin osa on alueellisissa kisoissa joista ei tietenkään hirveesti tietoa AKK:lle lähde...

Thanx.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #33 : 04.11.03 - klo: 12.11 »
Ylipäätään noista valvoja ja tuomaritehtävistä oli viime viikonloppuna juttua ja saamamme tiedon mukaan, on todella vaikeaa saada tuomareita, hyvä kun siis valvojat saatiin. Syy tähän on se, että kilpailijoiden keskuudesta tulee "posketon" määrä valituksia, kenties aiheellisia, kenties aiheetonta.

Olemme keskustelleet siitä ja itse asiassa puoliksi päättäneet, että pohdimme jonkinlaista kilpailun johtaja, - valvoja ja - tuomari koulutusta jonnekin väliin, kenties ensi keväälle... jää nähtäväksi kuinka asiat kehittynee. Pääasiassa tuomarit osaa tehtävänsä, ovat kuitenkin olleet useita vuosia lajin parissa. Mutta kuten todettu on aina välillä sattuu lipsahduksia ja selvistäkin päätöksistä tulee narinaa ja sitä ei monet halua enää kuulla. Se on yksi syy ilmeisesti miksi toimitsijalisenssejäkään ei ole enää paljoa anottu, näin on ainakin lajiryhmälle asioiden kerrottu olevan, joten kyseessä ei ole pelkkä "mutu" tieto.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #34 : 04.11.03 - klo: 12.17 »
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Vaikka tämä nyt on väärä paikka tälle kysymykselle, niin asetan sen kuitenkin kun nyt mieleen tuli ja asia jostain syystä on jäänyt meikäläiseltä huomaamatta...

Eli, kuka laskee toimitsijoiden osallistumiskerrat? pitäisikö itse pitää kirjaa vai menevätkö valvojaraporttien tai kilpailuanomusten mukaan?

Tuli vain mieleen kun olen toiminnut III-tehtävissä n+10^5 kertaa, joista suurin osa on alueellisissa kisoissa joista ei tietenkään hirveesti tietoa AKK:lle lähde...

Thanx.


Kuka laskee ? ...
Itse ko. henkilö pitää kirja niistä ja toimitsijalisenssiä hakiessa kirjaa ne kilpailut ja tehtävät siihen hakemuskaavakkeeseen (löytynee AKK:n webbisivuilta-> http://www.akk-motorsport.fi/materiaalit/lisenssit/) . Ja palautus menee siis alueen yhdyshenkilölle, joka tarvittaessa lähettää sen eteenpäin AKK:lle, mm. ykköslisenssihakemukset tulevat ko. lajin lajiryhmälle.

Eli oman tunnon varassa mennään ja jos epäselvää tulee, niin sitten tarkistetaan historian varrelta onko nimi niissä tehtävissä missä ne pitäisi olla. Valvojaraportit pääsääntöisesti löytynevät AKK:n konttorilta, hyvin arkistoituna. Eli lajipäälliköltä löytyy mappi "PA 2002 kisat", siellä on kaikki ko. vuoden valvojaraportit, jotka on konttorille palautettu, olen saanut myös palautetta, että kaikkea ei sinne ole jostain syystä palautettu ....

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #35 : 04.11.03 - klo: 12.33 »
Lue myös ...

http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Yleinen.htm

-> KILPAILUTOIMITSIJAT

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Tuomarointi
« Vastaus #36 : 05.11.03 - klo: 09.19 »
Ok, Asia selvä :)

Kiitos.

 - Nappe