Otsikon mukaisesti, tässäpä sääntöjä ja muutakin keskeistä infoa tulevasta sähkökrossareiden talvisarjasta:
* Taustanahan tässä on ollut yhtenäistää sääntöjä talvi- ja kesäsarjan kesken, ainoastaan muutama perusteltu sääntöpoikkeus on olemassa kesän kahinoihin. Tavoitteena on kehittää edelleen talvisarjaa siten, että se palvelisi mahdollisimman hyvin sekä aloittelevia harrastajia että myös kisakuskeja matkalla Vaasan MM-kisoihin 2011. Keskusteluja säännöistä on käyty sekä kotimaan lajin vaikuttajien kanssa että Brittien sarjaa ajavien kuskien kanssa. Britit siksi, että siellä osataan ajaa kovaa ja siellä on varmastikin tehty oikeita valintoja, he kun ovat ajaneet sisäkrossia jo melko pitkään.
* Sääntöpoikkeukset kesäsarjaan (muutama muukin huomio viimevuotiseen verrattuna):
Winter Jumps 2010-2011
**Aikataulu ja kisapaikat:
Päivä Paikka Yhteyshenkilö Puhelin Email
23.10.2010 Nokia Riku Tolonen 040 730 7838 Riku.Tolonen@aamulehti.fi
27.11.2010 Vantaa Mikko Laitinen 040 732 9803 mikko.laitinen@sgn.fi
18.12.2010 Oulu Vesa Yli 040 833 2407
15.1.2011 Turku Mikko Aittokallio
Maaliskuu Jyväskylä Matti Eskelinen 040 572 6257 matti.eskelinen@kolumbus.fi
Huhtikuu Model Expo
**Sarjan yhteyshenkilö:
Matti Eskelinen
matti.eskelinen@kolumbus.fi
p. 040 57 6257
Sarjan säännöt pohjautuvat Maastosarjan 2010 sääntöihin. Seuraavassa poikkeukset:
Kilpailijoille:
Akut
** Sallitut LiPo-akut:
*1/10 ja 1/8 -autoissa kaikki 2S hardcase akut (1/8 sallittu 4S), 1/18-1/16-autoissa kaikki 2S akut (Ni-akut on sallittu, 1/10-autoissa max 6 kennoa, pienemmissä max 8 kennoa)
Renkaat
** 2wd (M2-10) 1/10-autoissa käytettävä takarengas Schumacher Mini Pin U6608 (yellow), eturengas vapaa. Insertti ja vanne vapaa. Kisoissa käytettävissä vain 1 pari takarenkaita.
** 4wd (M4-10) 1/10-autoissa käytettävä takarengas Schumacher Mini Pin U6608 (yellow), eturengas Schumacher Mini Pin U6607 (yellow). Insertti ja vanne vapaa. Kisoissa käytettävissä vain 1 kierros (4 kpl) renkaita.
** M2-10 ja M4-10 –luokissa sallittuna renkaana myös kesäsarjan mukaiset renkaat
**Täyteluokissa rengas, vanne ja insertti vapaa
** Renkaita saatavilla kisapaikoilla, tässäpä myös pari linkkiä, mistä niitä saa:
http://www.racing-cars.com/products.asp?recnumber=1041,
http://www.medasec.com/do?action=group&id=62**Aloitteleville kuskeille rengas on vapaa (kuitenkin vain 1 sarja kumirenkaita M4-10 -luokassa / 1 pari takarenkaita M2-10-luokassa). Aloittelevaksi kuljettajaksi määritellään seuraavat kuljettajat:
*Ei ole sijoittunut missään yksittäisessä sähkökrossin SM-kilpailussa vuonna 2010 parhaaseen kolmannekseen (esim 42 kisaajaa -> paras kolmannes = 14 parasta)
*Ei ole sijoittunut kaudella 2009-2010 missään WJ-sarjan osakilpailussa A-finaaliin
** Renkaiden käsittely muilla aineilla kuin vedellä kielletty
** Renkaita saa leikata (piikkejä pois), mutta ei liimata uudelleen (esim. takavetoon ei siis saa tehdä leikkaa-liimaa eturenkaita)
**Rikkoontuneen renkaan / vanteen tilalle saa leimata uuden renkaan kilpailun johdon luvalla
** Ei minimipainoa missään luokassa
** Ajoformaatti
*Maastosarjan mukainen (pistelasku) M2-10 ja M4-10 –luokissa.
*Täyteluokissa ajetaan yksi alkuerä ja loput erät finaaleina (finaalituloksiin lasketaan esim. 4/5). *Vapaat harjoitukset ovat kilpailun järjestäjän päätettävissä, mutta ohjeena on, että kaikki lauantain harjoitukset ajettaisiin eräharjoituksina oikeilla taajuuksilla.
*Alkueriin lähdetään eräkohtaisesti harjoitusten nopeimpien kierrosaikojen mukaan. Mikäli harjoituksia ei ole ”kellotettu”, liikkeelle lähdetään numerojärjestyksessä. Seuraaviin alkueriin lähdetään aina senhetkisen kokonaistilanteen mukaan.
*Alkuerien määrä kilpailussa on 3-4.
*Finaaleihin valitaan korokkeelta ajopaikka alkueräsijoituksen mukaan. Alkuerien nopein valitsee siis ensimmäisenä ajopaikan A-finaaliin, sitten toinen jne.
** Sarjassa lasketaan 4 kisaa kuudesta loppupisteisiin
** Ei lisenssipakkoa
Edit: fiilistelyä
http://www.youtube.com/watch?v=Ct6JIvFp35A&feature=PlayList&p=B6B19383B2E996F5&index=2WJ-sarjan puolesta,
Matti Eskelinen