RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: drillmaster - 15.08.05 - klo: 21.45
-
Saimme Hämeenlinnaan luvan polttiscrossi radan rakentamiselle kaupungilta, ja haluaisimme kerätä tämän topicin alle neuvoja / vinkkejä ihmisiltä jotka ovat joskus olleet mukana vastaavanlaisessa projektissa, tai muuten vaan tietävät asiasta.
Meidän ratamme tulee sijoittautumaan vanhaan hiekkakuoppaan, missä on tasainen hiekka pohja, ja mietimmekin pitäisikö pohja silti sala-ojittaa, onko siitä hyötyä esim.kuivumiseen sateen jälkeen?
Samoin olemme pähkäilleet aitaa, pitäisikö sen olla verkko vai lauta?
Haluan vielä mainita että rakennamme virallisen kokoisen radan paikallisen autourheiluseuran nimissä, joten millään piikkilanka-aita viritys vinkeillä on turha tätä topiccia pilata!
Asiallista keskustelua odottaen -mika-
-
Salaojitusta ei kannata tehdä jos ei ole ojaa minne putket vetää. ¨
Aidan kannattaa tehdä kanaverkosta, n. 2m korkea. :wink:
-Markus
-
Alustakaa se rata huolella, se voi maksaa enemmän, mutta maksaa kyllä itsensä takaisin. Se alustus on vaikea tehdä jälkeenpäin, profiilia voi kyllä muuttaa tulevaisuudessakin. Suomen olosuhteissa radan käyttöä rajoittaa huomattavasti hidas kuivuminen. Mikäli itselleni rataa tekisin, niin:
1.suodatinkangas
2.soraa (+salaojat)
3.suodatinkangas
4.savi / rata
Budjetti sitten sanelee sen mitä tosiasiassa tekisi.
-
Sen minäkin tiedän että savi on hyvää ainesta radalla ;)
-
Jep jos saatte jostain muutaman kuorma-autollisen savea niin
päällystäkää sillä, se on paras materiaali krossiradalle.
Hiekkatomu kuluttaa autoja todella äkkiä, hiekka/sora pölyää kuivana
kauheesti ja kuluu tosi äkkiä huonoksi vaatii päivittäistä korjailua.
-
Soita vaikka minulle, on hieman kokemusta k.o projektista.
T:Rami 0400-790859
-
hienoo, onnittelut hämeenlinnan porukoille kun saitte luvat radalle :mrgreen:
kalenterissa näyttäis olevan m8 yksi avoin kisa vielä
-
Kato, heebeli vaihtoi Carsonista GS:ään ?! :D
Joko on tyypit ajettu?
No hyvä että saadaan rata Hämeenlinnaankin!
-
Salaojitusta ei kannata tehdä jos ei ole ojaa minne putket vetää. ¨
Aidan kannattaa tehdä kanaverkosta, n. 2m korkea. :wink:
-Markus
Jaa oliko Ulvilan aidat liian matalat kun tuli savge yli... :mrgreen:
Joo rata kannattaa reunustaa (sisältä) jollain salaojaputkella missä on hiekkaa.
-
Kato, heebeli vaihtoi Carsonista GS:ään ?! :D
Joko on tyypit ajettu?
No hyvä että saadaan rata Hämeenlinnaankin!
eipä oo tyypitelty vielä
-
Salaojaputket rokkaa!
Kannattaa tehdä se radan pohja oikeasti kunnolla.
-
Salaojitusta ei kannata tehdä jos ei ole ojaa minne putket vetää. ¨
Aidan kannattaa tehdä kanaverkosta, n. 2m korkea. :wink:
-Markus
Jaa oliko Ulvilan aidat liian matalat kun tuli savge yli... :mrgreen:
Joo rata kannattaa reunustaa (sisältä) jollain salaojaputkella missä on hiekkaa.
Kerros miten siitä savagen saa yli :shock: vaatii taitoa ja tyhmyyttä :lol:
-
Radan reunassa mutkan kohdalla oli semmonen 10 cm`n nousu ja meni vähän mutka suoraks niin se hyppäsi puoli metriä korkean aidan yli.
Ei niitten ulommaisten aitojen :mrgreen:
Markus saa täsmentää...
-
Kyllä te "Hopakin jäbät" jaksatte täällä keskenään selittää, jokainen topikki täynnä noita "Joo kyl se Markus sun savage meni hienosti" "Joo, ostitko muuten sitä maitoa mitä äitis pyys viemää?" Liittyy jonkun Savagen lentäminen aidan yli hienosti tännekkin...
Olisko mitenkään mahdollista hoitaa kyseistä viestintää mese, yv / joillain muilla metodeilla sotkematta muita topicceja?
-
Nyt puhuttiin kylläkin radan reunoilla olevista aidoista, jotka estävät vandaalien tulemisen radalle :lol:
-
Radalla pitää/ täytyy mielestäni olla isoja hyppyreitä joista saa hypättyä näyttäviä hyppyjä 8)
-
Kyllä te "Hopakin jäbät" jaksatte täällä keskenään selittää, jokainen topikki täynnä noita "Joo kyl se Markus sun savage meni hienosti" "Joo, ostitko muuten sitä maitoa mitä äitis pyys viemää?" Liittyy jonkun Savagen lentäminen aidan yli hienosti tännekkin...
Olisko mitenkään mahdollista hoitaa kyseistä viestintää mese, yv / joillain muilla metodeilla sotkematta muita topicceja?
yhdyn tähän..
-
Radalla pitää/ täytyy mielestäni olla isoja hyppyreitä joista saa hypättyä näyttäviä hyppyjä 8)
.. Ja joissa rikkoo autonsa :roll:
-
Radalla pitää/ täytyy mielestäni olla isoja hyppyreitä joista saa hypättyä näyttäviä hyppyjä 8)
.. Ja joissa rikkoo autonsa :roll:
...Jotta suomenkin varaosamyyjät saisivat leivän suuhun :mrgreen:
-
Radan pintamateriaaliksi tulee savi, se on varmaa.
Luultavasti rata salaojitetaan, vaikka alusta onkin kuiva hiekka, suodatin kankaista emme ole niin varmoja (lähtee kustannukset helposti näpistä).
Ja aidan teemme näillä näkymin perinteisesti laudasta.
Työ koneina on pari traktoria, ja tärylätkät täytyy yrittää neuvotella paikallisista vuokraamoista.
Minkäslaisia ajaja korokkeita on noin muuten suomen radoilla, itse pelastin duunista käytöstä poistettuja trukkihyllyjä 8kpl, tiedä saisko niistä rakennettua siistiä koroketta?
-mika-
-
Savea tarvii sitte todella paljon, me korjailtiin ja lisättiin vähä tavaraa
Vaasan radalle viime syksynä ja 30kuutiota ei riittäny :shock: Nyt on tuotu
noin 8-10kuution kuorma lisää jolla saadaan suorallekin uus pinta vielä
tänä syksynä (ja yks hyppyri nieli osan)!
Eli jos on esim suurinpiirtein samankokoinen rata niin tarvii noin
40-50kuutiota savea riippuen kerrospaksuudesta, mutta kun ottaa
huomioon että tulee polttiskäyttöön niin voi olla että tarvii vielä paljo
enemmän :shock:
Mitä puhtaampaa savi on niin sen helpompi, kuivuessaan murenee ja
helpottaa levittämistä ja vedenalta ruopattu savi on ainakin osittain
niin löysää että se luulis olevan helppo levittää.
PS. Ei kannata sit turhia traktorilla ajella, ettei kaikki savi oo lokareissa :mrgreen:
-
Hieman aihetta sivuten...
Mistä saa ostaa punaisia muovikartioita, joita käytetään esim. tietyömailla. Niistä saisi tehtyä parkkipaikalle helposti siirreltävän radan.
-
Kysele niitä kartioita vaikka jostain urheiluliikkeestä.
-
Trukkihyllyistä saa tehtyä ajajakorokkeen. Sääntökirjasta löytyy sääntö, minkä kokoinen ajajakorokkeen tulee minimissään olla.
Lisäksi kannattaa rakentaa koroke riittävän kauas radasta, että vieressä oleva kuski ei peitä näkökenttää, jos hän vähän kumartaa.
-
Lisäksi kannattaa rakentaa koroke riittävän kauas radasta, että vieressä oleva kuski ei peitä näkökenttää, jos hän vähän kumartaa.
Juu tarpeeksi kauas, yhdellä ''nimeltä mainitsemattoman radan'' koroke on liian lähellä rataa, ajaessa on aina jonkun selkä tai pää tiellä...
-
Juu tiedämme, se on liian lähellä rataa, mutta nämä ovat niitä kantapään kautta opittuja asioita, samoin kuin se että meillä on myös liian lyhyt ajajakoroke.
-
Juu tiedämme, se on liian lähellä rataa, mutta nämä ovat niitä kantapään kautta opittuja asioita, samoin kuin se että meillä on myös liian lyhyt ajajakoroke.
Meinasin jo ennemmin sanoa (mutta en tienny kannattaako mainita kun
ei monesta korokeesta oo kokemusta), että vaasassa on aika hyvä
(verrattuna ulvilaan) siinämielessä että pitkä suora on radan perällä
(eikä ajokorokkeen edessä) ja korokkeen edessä rata koukkaa vähä poispäin, sillon ei tarvi "nojailla".
Toisaalta vaasassa ei paljo pottiksilla ajella ja jos ajeltais niin sit pitäs
kuitenki varikolle ajaessa kumarrella :roll:
ps. on se ulvilan rata silti aivan huippu, ei mua viimekskään se koroke
vaivannu, muuta ku sen verran että huomasin sen vaativan "hiukan
liikuntaa" :wink:
-
Koskas aloitatte rataa tekemään?? Pari kymmenen vuotta sitten harrastuksen lopettanutta paikkakuntalaista vois tulla ilomielin jelppimään ja tutustumaan nykykalustoon. Jos tänne kunnon rata saadaan niin mä kyllä palaan harrastajaksi... :mrgreen: Ja miten mahtaa saada yhteyksiä kun se AAU:n kerharikin on ihan ihmeellisesti auki ja sivuilla ei edes mainita pienoisautoilusta sanaakaan...??
-
Hommat alkaa kyllä lähiaikoina, tännekin tulee varmasti infoa aloittamisesta.
Talkoisiin saa todellakin tulla, porukkaa ei ole koskaan liikaa...
Aau:n nettisivuja ei ole vielä päivitetty, tämä pienoisautoilu puoli on vielä sen verran tuore jaos että asiaa ei olla ehditty hoitamaan.
Mikäli tulee jotain asiaa/ kysymyksiä niin minuun tai kollegani olbeen saa ottaa yhteyttä!
-mika toropainen-
-0400796911-
-
Pitää mainita, että ei meidän koroke ole liian lähellä rataa eikä se ole liian pieni, vaan täysin sääntöjenmukainen. Se että isompi voisi olla ja kauampana, on totta. Mutta sitten olisi rata pienempi. :roll:
Jos valita saan, niin ennemmin näin =)
-
Kyllä te "Hopakin jäbät" jaksatte täällä keskenään selittää, jokainen topikki täynnä noita "Joo kyl se Markus sun savage meni hienosti" "Joo, ostitko muuten sitä maitoa mitä äitis pyys viemää?" Liittyy jonkun Savagen lentäminen aidan yli hienosti tännekkin...
Olisko mitenkään mahdollista hoitaa kyseistä viestintää mese, yv / joillain muilla metodeilla sotkematta muita topicceja?
yhdyn tähän..
Näkisitte meidät mesessä!!! :twisted: . No ei nyt sentään...
Hieman aihetta sivuten...
Mistä saa ostaa punaisia muovikartioita, joita käytetään esim. tietyömailla. Niistä saisi tehtyä parkkipaikalle helposti siirreltävän radan.
Niitä saa mm. http://www.virtaco.fi/tuotteet/fi_tuotteet_muut.html (Löytyy kun selaat vähän alas päin)
Juu tiedämme, se on liian lähellä rataa, mutta nämä ovat niitä kantapään kautta opittuja asioita, samoin kuin se että meillä on myös liian lyhyt ajajakoroke.
Ei Juuso teidän rataa tarkoittanut :)
-
Juu tiedämme, se on liian lähellä rataa, mutta nämä ovat niitä kantapään kautta opittuja asioita, samoin kuin se että meillä on myös liian lyhyt ajajakoroke.
Ei Juuso teidän rataa tarkoittanut :)
Markus on oikeassa. En tarkoittanyt teidän rataanne vaan erästä ''nimeltämainitsematonta'' rataa...
-
Onko poikien innostus radan tekooon kärsinyt inflaation, kun ei läntille ole tapahtunut mitään. Eikä täälläkään ole kauheasti enään kyselty....
-
ei ole kärsinyt ! Läntillä tapahtuu viimeistään ensiviikolla tai sitten tällä viikolla jos sataa (ei pääse viljaa puimaan) jotenka saamme raksan lainaan :wink: Eilen saimme hommattua metalliverkkoa ja saveakin olisi ehkä tiedossa. Kuljetuksesta on tinkaaminen käynnissä...
Jos jollain olisi savea tiedossa kuljetuksella, niiin saapi ilmotella.
T:Olli / 0505439659
PS: meinaa budjetti paukkua vaan yli :?
EDIT: Pariviikkoa on vielä jäljellä päätöksen valitusaikaa...
-
Joo, kuten olbe sanoi, ei ole kärsinyt...olen savesta ilmoitellut eri autokuskeille, ja he soittavat minulle heti kun sopivaa materiaalia on saatavilla. Määräksi sanoin että 15-20 kuormaa saa alueelle ajaa heti!
Olli käy lanaamassa pohjan heti kun traktori joutaa lainaan.
Pohjan täytämme n.20-30cm savella, johon rata alkaa sitten muotoutumaan.
Kysynkin nyt muiltakin, että onko halua radalle siltaan, samaan tyyliin kuin esim. Salon radalla on?
Ja jos joku sattuu tietämään ylimääräisiä lautoja/lankkuja, niin ne kelpaavat kyllä, aitaan niitä tulemme tarvitsemaan, itse aita verkon olemme jo ostaneet.
Ajaja korokkeeseen tulemme tarvitsemaan myös lankkuja, ja luultavasti lisää trukkihyllyjä!
Mutta kun nyt saataisiin sitä savea, niin pääsisimme aloittamaan urakat oikein kunnolla!
T:Mika Toropainen-0400796911
-
Muistakaa tehdä sillasta riittävän korkea, että mahtuu monsutkin alta :mrgreen:
-
nyt on radanpohja lanattu 50*40 metriseltä alueelta. Nyt kyselisin että minkä kokosella alueella muut radat ovat ?
näyttää jotenkin valtavalta tuo lanattu alue :shock:
T:Olli
-
Ulvila 70m / 50m muistaakseni. ajaja koroke saisi olla pääsuorasta noin 4m päässä, meillä se on hieman liian lähellä. Radan leveys 4m, Mutta tossa kuva katso siitä. Kuva on viimevuodelta.
(http://members.surfeu.fi/ulsu/isopano2.jpg)
-
Koskas rataa alettas pistään aluilleen, vai jääkö kenties ens kesän hommiks. On meinaan ollu aika hiljasta...
-
* toinen viesti poistoon.... :roll: Mä oon käsi...
-
ensiviikolla pitäisi alkaa saviralli :D eli saamme savea veloituksetta paikalle 8) jonka jälkeen kaivinkone paikalle ja ruvetaan muokkaan RATAA !
Aitamateriaali rupeaa oleen kasassa n. 100 tolppaa ja yli 200m verkkoaitaa.
T:Olli
-
Mahtavaaa !!!
-
Hieno juttu, sitten vaan talkoot pystyyn
-
millä ihmeellä saatte savea ilmaiseksi?? :shock:
guud for juu mään :wink:
-
Saatiin mekin savea veloituksetta yli 10 kuorma-autollista...
Oli hyvää tuuria kun oli vesijohto työ menossa niin ne toivat. :wink:
-
millä ihmeellä saatte savea ilmaiseksi?? :shock:
guud for juu mään :wink:
kannatti soitella X määrään eri kuljetus firmoja/autoilijoita ;)
alkaa kuulemma pari isompaa työmaata :D
-
Soittelin autokuskeille, ja kun ei mitään kuulunut aloin soittaan maanrakennusfirmoihin...maanrakennus Lehdolla sanottiin että on työmaa alkamaisillaan missä on savi/hiesu seosta menossa hylkyyn, selitettyäni hankkeen mihin maa olisi tulossa niin kaveri lupasi maat ilman rahtia...kysäsin että minkäverran mazkua on saatavilla niin kaveri sanoi että riittääkö pojille 300 kuormaa :shock: , joten eiköhän noilla luulisi nyt tekevän hieman isommankin crossiradan...aika hauskaa muuten miten tämä homma on edennyt, alunperin tarkoituksenani oli kysellä ajokavereita, ja nyt on jo alue mihin tulee maastorata ja missä on jo asfalttirata käytössä :mrgreen:
-Mika-
-
Joo!
Hienosti olette homman pistäneet pyörimään. Täällä on saanu keskittyä auton kasaukseen ja kaluston hommaamiseen. No joo, ilmotelkaa kun talkoita pidetään niin apuihin tullaan... :roll:
-
Onnee teille sinne hämeenlinnaan :wink: :wink:
-
Mites rata projekti edistyy?
-
Väärä topic seurata radan tilannetta :) Yleinen keskustelu -> hämeenlinnan rataprojekti.
-
Ai satana se olik se kahvi :grin: