Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Pauli4x4

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 14
121
Vähän riippuu siitä, että mitä sieltä autosta tarkalleen oikein hajoilee? Mutta sanoisin kyllä, että jos madin voimansiirto ei kestä, niin ei kyllä kestä minkään muunkaan...

122
Bill Holderin "The Ultimate Book of Monster Trucks", ISBN 0-7924-5598-3 ja vuodelta 1991.  :cool:
Jep, löytyy kokoelmista kyllä. :azn:

123
Mikäs kirja on kyseessä? Näyttää tutulta, joten varmaan löytyy omastakin monsterikirjastosta... :smiley:

124
Yleinen keskustelu / Vs: Ohjauspalat customiin
« : 18.10.14 - klo: 18.21 »
Pauli:KPI ja Caster on eri kulmat.

KPI--olka-akselin sisäkallistus
Casrer--olka-akselin takakallistus
Joka liittyy miten tuohon edelliseen viestiini? :roll: EDIT: Oho, luinkin niin hätäisesti tuon, etten huomannut edes koko kpi-juttuja. :grin:

Muttä kuitenkin, tässä on ollut kyseessä MF:n jäykät akselit koko ajan, ja niissä ainoa olka-akselikallistuma tapahtuu juurikin auton pituus suunnassa, eikä leveyssuunnassa, joten olka-akselin sisäkallistumasta on turha puhua, kun sellaista ei tässä tapauksessa ole...

125
Yleinen keskustelu / Vs: Ohjauspalat customiin
« : 18.10.14 - klo: 17.03 »
Suurin ongelma tuossa taitaa olla caster, joka kallistaa pyörää käännöksessä, ei niinkään camber.
Mad Forcen/Infernon ohjauspalassa on myös jonkinmoinen king pin kulma, eli ohjauspalan yläruuvi on sisempänä, kuin alaruuvi. Suorempiakin ohjauspaloja löytyy krossareista.
 Linkin ohjauspala on Inferno mp9:iin. Ei käy ainakaan mad forcen akseliin ja tässä on ylä ja alaruuvi kohtisuorassa linjassa akseliin (kpi 0 astetta)  Muistaakseni JQ Yellow editionissa on myös nolla kpi, ei toki käy suoraan mihinkään valmiiseen akseliin sekään.
No nyt tulee kyllä sellaista höpöhöpöä, että pakko vähän oikaista! :shocked:

"King pin kulma", eli suomeksi olka-akselikallistuma, eli caster, jolla ei ole mitään tekemistä itse knucklen eli kääntöpään kanssa, vaan kulma tulee akseliputken päissä olevan C-hubin kulman mukaan, ja itse knucklessa on sekä casteria että camberia tasan nolla astetta, ja olka-akselin ruuvit on myös tasan samassa linjassa. Ja Mad Forcen akselissa tuota caster-kulmaa voi vieläpä säätää mielensä mukaan todella helposti, kääntämällä vaan niitä akseliputken päitä haluamaansa asentoon.

En tiedä noista uudemmista Infernojen knuckleista, mutta vanhemmat ainakin on ihan täysin vaihtokelpoisia Mad Forcen akseleihin, ja olen itsekin useampaa erilaista käyttänyt omissa projekteissani, ilman mitään yhteensopivuusongelmia...

126
Yleinen keskustelu / Vs: Ohjauspalat customiin
« : 17.10.14 - klo: 21.22 »
Onko kyosho infernoissa siis samat dogbonet ja knucklet kuin mad forcessa?
Koiranluuvetarit on muuten samanlaiset, mutta pituudet vaihtelee. Knuckletkin on muuten mitoiltaan samoja, mutta sitä knucklesta lähtevää ohjausvartta on monen mallista, että kannattaa katsella sellaista joka ei kovin paljon Mad Forcen omasta poikkea, jos madin akselit on käytössä.
Lainaus
Entäs pyörän akselit? Nekin on yhtenä vuotena katkennut :)
En osaa varmaksi sanoa, mutta todennäköisesti on samat. Varmaan ollut jotai materiaalivikaa jos on poikki mennyt...
Lainaus
Jos mad forcen osat on vain nimetty uudestaa infernoksi niin se olisi täydellinen ratkaisu.
Meillä on meinaan yksi pari noita mad forcen CNC knuckleja joten olisi kiva jos ne saisi samalla käytettyä
Tuollaiset CNC knucklet näyttää mukavilta  http://www.amazon.com/Kyosho-Inferno-KNUCKLES-Steering-Front/dp/B00F1M8W66
Ei ole pelkästään uudelleen nimettyjä, ja tuossa linkittämässäsi on juuri melko erilainen tuo ohjausvarsi, joten voi olla että ei anna maksimikääntyvyyttä jos sen madin akseliputken päähän ruuvaa kiinni, eli suorempi varsi olis sopivampi kuin tuollainen käyrä. Saattaa kyllä toimia ihan ok, mutta en kyllä takaa sitä.

127
Yleinen keskustelu / Vs: Ohjauspalat customiin
« : 16.10.14 - klo: 21.58 »
Kuvan ja hinnan perusteella yritin päätellä tuota mad forcen knucklen materiaalia. Halpa hinta ja tapa millä L/R on laitettu pintaan viittasi muoviin. Ennen oli tosiaan RC4WD CNC knuckelet, harmi kun valmistus on lopetettu.
Kyllä ne ihan sintrattua alumiinia on, ja kestävät kyllä melko rankkaakin väärinkäyttöä, joten ei tarvista billet osille! :laugh:

Lainaus
Eikö camberissa pyörän toinen reuna kohdista pintaan suuremman paineen?
Kyllä, mutta en usko sen käytännössä juurikaan vaikuttavan renkaan uppoamiseen. Camber-kulma on kuitenkin katukäyttöön suunniteltu ominaisuus. Ja en usko että missään jäykässä akselissa on camberia, joten ei siitä kannata olla huolissaan. Eiköhän tuo vekotin sinne peltoon uppoa tuolla rengastuksella ihan samaan malliin, oli camberia tai ei. Leveämmät renkaat on kyllä ainoa keino lisätä kantavuutta, ja siitä syystä oikeissakin peltokoneissa on leveät renkaat ja paripyöriä sun muita. Kyllä tuollainen häkkyrä pitäisi tehdä telavetoisena jos tarve on pystyä ajamaan pehmeässä mahdollisimman vaivattomasti. :wink:

128
Yleinen keskustelu / Vs: Ohjauspalat customiin
« : 16.10.14 - klo: 21.09 »
Löysin vain muovisen näköisiä mad forcen osia, tosin en ole kauhean taitava ebayn kanssa.
Muovisia Mad Forcen knuckleja ei ole olemassakaan.

Tuossa esimerkiksi ihan hyvä diili laakereineen kaikkineen: http://www.ebay.com/itm/321532662689

Lainaus
Kyoshon muiden osien mitoista en osaa mitään sanoa. Se meillä on hieman ongelmana kun varaosa kaupassa ei ole tapana esitellä osien mittapiirroksia ja meidän RC tuntemus on olematon.
Esimerkiksi Kyoshon Infernoissa on Mad Forcen akseleihin sopivia knuckleja.

Lainaus
Camberin kanssa on se riski että robotti uppoaa pehmeään peltoon. Toisekseen se on ohjaajan aika ehdoton vaatimus. Joskus menneinä vuosina ryhmä oli erehtynyt ostamaa knucklen jossa oli camberia joten ohjaaja on tuo suhteen varovainen.
En oikein ymmärrä mitä tarkoitat... Olettekohan nyt ihan täysin perillä jäykkäakselin auton alustageometriasta, ja sen vaikutuksista ajettavuuteen? Leveä rengastus ehkäisee peltoon uppoamista, ja camberilla ei ole sen asian kanssa yhtään mitään tekemistä.

Lainaus
Minäkin kuvittelen että suurimmassa osassa on 0 astetta camberia, mutta sitä ei erikseen mainita enkä uskalla kaupan kuvan perusteella tehdä sitä johtopäätöstä. Esim olen katsellut noita http://www.modelsport.co.uk/hpi-aluminum-knuckle-set-hard-anodized-/rc-car-products/371778 mutta kun camberista ei puhuta mitään niin ei uskalla tehdä oletuksia.
Kyllä tuo linkittämäsikin osa on ihan 0 astetta. Kun vetoakselin ja olka-akselilinjan kulma on toisiinsa nähden 90-astetta, on camber 0.

Lainaus
Akseli on tosiaan jäykkä. Sen vuoksi olen katsellut rock crawlereita, mutta tuntuu että niissä on kokoluokat 1/10 tai 1/5. Eli on joko liian heikkoa tai mahdottoman suurta, kun ei mitoista ole suurempaa käsitystä.
Tamiya Clodbusterin akselitkin kyllä voisi kestääkin tuollaisessa laitteessa, ja niihin saa kyllä vahvempia alumiiniosia tarvittaessa vaikka miten paljon. Kääntyvyys ei kyllä ole järin huippua, mutta sitäkin voi parannella. Näissä olis se hyvä puoli, että niissä on moottorit jo valmiina akseleissa, ja samaten vaihteistot.

Mutta kyllä se Mad Forcen akseli on kuitenkin se kestävin vaihtoehto.

129
Yleinen keskustelu / Vs: Ohjauspalat customiin
« : 16.10.14 - klo: 19.49 »
Ensimmäinen RC ja samalla custom. Rakennan kouluprojektina tuollaista http://autsys.aalto.fi/en/FieldRobot2011

Suunnitellaan nelivetoa ja nelipyöräohjausta. Kummallekin akselille tulee ohjausservo, moottori, vaihde, hammasratas ja tasauspyörästö (Team Xray XB9 (1/8 scale)).
Nyt etsitään ohjauspaloja(steering knuckle). Edellisinä vuosina on käytetty Kyosho mad force:n alumiinisia ohjauspaloja, mutta niiden saatavuus on heikko.
Samalla pitäisi löytyä pyörän akselit, mutterit ja vetoakselit.
Robotista tulee aika raskas ja vetoakseleita pitää lyhentää, joten aivan pienimmät tai muoviset komponentit eivät kestä.
Mitenniin Mad Forcen knuckleja ei muka löydy? Noitahan on ebay pullollaan, ja ihan kohtuu hinnoin. Samaten todella moni muukin Kyoshon knuckle on vastaavilla mitoilla, mutta erilaisilla kääntövarsilla...

Lainaus
Ongelmana on Camber tai miten se vältetään.
Mistä tiedän että ohjauspalassa on 0 astetta Camberia?
Akseli on rakenteeltaan lähempänä rock crawleria kuin off-road RC:tä, joten camberia ei voi säätää nollaksi.
Ehdotuksia ?
Miten camber-kulma voi olla ongelma? Camberhan on renkaan pystykallistuma sisäänpäin, eli erillisjousitetussa voi camberia korjata ylätukivarsien pituudella, tottakai. Itse knucklet kuitenkin taitaa olla lähestulkoon kaikki siitä syystä ihan nollassa asteessa, ja sen voi todeta kyllä ihan silmämääräisestikin.

Mutta jos akseli on lähempänä crawleria, niin tarkoitatko että vehkeessä on jäykät akselit, eikä siis erillisjousitusta? Jäykissä akseleissa ei ole camberia, eikä sitä voi säätää, joten siltä välttyy automaattisesti. Ainoastaan casterkulmaa voi muuttaa, joka on siis olka-akselikulman kallistuma auton pituus suunnassa, mutta sellaisella ei taas ole myöskään mitään oleellista merkitystä tuon tyylisessä laitteessa.

Kyllä Mad Forcen jäykät akselit on jokatapauksessa kestävimmät mitä tässä kokoluokassa on, joten niitä kyllä kannattaa käyttää, ja varmaan kestävät ongelmitta 20kg kuorman tuossa käytössä, kun kerran kestävät hypyttääkin kymmenen kiloisia autoja. Samaten MF:n akseleita on helppo leventää tai kaventaa tarpeen mukaan lähes millaiseksi vain...

130
Mitäs talven hupia tuollaisessa matalalattia-autossa nyt on? Kulkee huonosti lumessa, ja häviää sinne vielä! :laugh: :laugh: :laugh:

Itsellänikin on vähän nyt ollut lähiaikoina monsterihommat jäissä, kun on ollut niin paljon muuta puuhaa, varsinkin 3D-tulostuksen parissa...

Tuli laitettua ennakkotilaukseen myös Vaterran Ascender scale K5 Blazeri, mutta eihän sitä tiedä jos siihen kyllästyn, niin saatan äkkiä alkaa sovittelemaan jotain 66/43 renkaita alle, mikä olis mulle vähän tyypillisempi rakentelusuuntaus... :roll: :grin:

131
Tossa kuva autosta jota rakennan :cool:
Mitäs vaihdelaatikkoa on tarkoitus käyttää? Runkoa on vähän hankalaa rankentaa etukäteen, jos ei ole tuleva voimansiirto jo tiedossa... E-maxxin laatikkoa ainakin monet käyttää, ja on hyväksi kehuneet.

132
Mä sain tuosta yllä olevasta "akseli linkistä" käsityksen että ois pelkkä etuakseli kyseessä..?  ..ja jos näin niin tiedä tuosta edukkuudesta, ainakaan huutomerkkiä en sen edukkuuden perään laittaisi. Jos kyseessä kummatkin akselit niin asia on eri.
Kappas, en niin tarkkaan katsonutkaan, kun akselistoista puhuttiin monikossa. Mad Forcen akselit tosin on samanlaiset edessä ja takana, mutta tosiaan jos tuossa on vain yksi akseli kaupan, niin ei se silloin enään edullinen ole...

133
Hei olen rakentamassa ensimmäistä monsteria olen koittanut etsi EDULLISIA akseleita enkä ole löytänyt kertokaas mistä sellaiset?
http://rc10.fi/index.php?topic=86766.0 voin sanoa, että on edulliset! :wink:

Ja myös kestävimmät akselit mitä on.

134
Tässä Valtterille, ja muillekin Clodbusterin vanteiden suunnittelijoille vielä uudestaan tämä ohjeistusvideo, joka jo jostain tämän ketjun syövereistä löytyykin, mutta virkistetään muistia vähän!

Eli vaikka videolla on sovitettavana original Mad Forcen vanteet, niin samoilla modifikaatioilla käy siis muutkin 2.6" vanteet paikoilleen, eli Clodbusterin sekä Mega Forcen. Pääpointti on siis tuon kääntövarren lyhennys, ja uudelleen poraus sekä kierteytys.
Tutorial: How to fit original Mad Force Kit/USA1 GP wheels on RTR Mad Force
Jos siis haluat Clodin vanteet kiinni Mad Forceen, niin tulostan halukkaille siihen tarkoitukseen sopivat adapterit, hintaan 15€ posteineen. :wink:

135
1:10-koreja lähdetään sitten haeskelemaan ebaysta yön pimeinä tunteina, jolloin edessä häämöttävä herätys ja minuutti minuutilta vähenevä unen määrä usein herkistävät ostosormen löysimmilleen!  :grin:
Team Blue Groove Kanadassa myy reproversioita monista vanhoista monsterikoreista. Pari koria olen niiltä ostanut.

http://stores.ebay.com/TEAM-BLUEGROOVE/_i.html?_nkw=monster+&_cqr=true&_nkwusc=moster&_sid=97772842&_rdc=1

Lainaus
Olen itsekin pohtinut tuota Clodin kasaamista pelkästään varaosista, joita ebayssa tuntuu aika paljon liikkuvan. Oon itse asiassa bidannut jo parista orkkismanuaalista, joka sitten hauskasti toimisi raamattua näissä öisissä ebay-sessioissa.  :azn: Käsitteellisesti tosin mieluummin aloittaisin alkuperäisestä kasariyksilöstä. Oonko käsittänyt kuitenkin oikein, että kaikki osat orkkis-Clodin kasaamiseen periaatteessa pitäisi löytyä ebaysta/onlinena? Onko sulla Pauli vinkkejä asiaan?
Kaikki osat löytyy kyllä ebaysta, mutta saattaa tulla hintoihinsa osista ostettunakin... Pelkkä korikin jo kaikkineen hilppeineen tulee irto-osista keräämällä melko kalliiksi. Kokemusta on... :roll:

Jossain vaiheessa Clodiin oli niin paljon aftermarket osaa tarjolla, että koko auton pystyi rakentamaan pelkästään niistä, käyttämättä yhtää orkkisosaa!  :grin:

Jos itse lähtisin nyt tekemään original clodia, niin ostaisin ihan suosiolla saksasta uuden super clod kitin, ja siihen sitten ebaysta tarvittavat punaiset osat ja tarrat. Mitäs ne maksaa, jotain 270€ suunnilleen toimituskuluineen, niin ei mikään paha hinta. Siihen sitten metsästää ebaysta ajan mukaiset chevy maskin ja perälaidan KALLIILLA vielä punaisten muoviosien lisäksi jos ihan original lookkiin pyrkii!

Tosin saksan ebayssa yksi kaveri myy sellaista superclodin maskiin leikattuun reikään sovitettava chevy-logollista grilliä, joka on kyllä melko tyylikäs. Jopa alkuperäistäkin hienompi oikeastaan.

Lainaus
Tuo nitromoottori on oikeastaan yksi kiinnostavimmista puolista tässä RC-touhun uudelleenkäynnistämisessä. Oon rakennellut ja viritellyt 1:1-moottoreita, ja siksi tää polttis tuntuu myös kovin kiinnostavalta. Ja se savu ja se pärinä: eihän ny mikään inisevä sähkömoottori mikään oikea moottori oo!  :wink: No joo, kyllä kiinnostaisi jonkin nykyaikaisen supersähkömoottorinkin testaaminen toki.
Joo, mä oon ihan samaa mieltä, että ei ne monsterit sähköllä kulje! :cool: (paitsi Bigfoot #20 Odyssey...)

136
Monster Beetle oli se todella kova juttu, ja vieläkin muistan Pienoismalli-lehden kannen, jossa Monster Beetle hyppää villisti. Clod Buster oli kuitenkin tuolloin se next-level -auto ja Tieto-Nikkariin tuli aikanaan kannettua kaikki viikkorahat. Muistan vieläkin niitä mekaanisten nopeudensäätimen juottamisia ja koska olin lukenut RC Car Action -lehteä ja imenyt ison maailman ideoita, kytkin kerran Clodiin kaksi 7.2V-akkua vahingossa sarjaan. Clodi kyllä liikkui perhanan lujaa, mutta myös savu karkasi nopeasti!  :azn:

Clodia on tullut aina säännöllisesti surffailtua ja Monster Jameissa uskollisesti käytyä. Ehkä reilu kuukausi sitten aloin jo kyttäämään eBayta ja muutamia biddauksia on tehty Clodeista sekä tietysti Monster Mash -moottoreista, jollaiset ostin aikanaan uutena Model Exposta Jäähallista. Eniten olen kytännyt alkuperäisiä kasaamattomia Clod-kittejä, mutta hinnat shippauksineen ovat tuntuneet vielä toistaiseksi hieman kovilta, joten en vielä ole Clodia onnistunut hankkimaan. Ajatuksena olisi siis entisöidä Clodi täydelliseen alkuperäiseen '87 asuunsa ja virittää sitä ainoastaan period perfect -osilla. Jos siis joku haluaa myydä Clodi-aihion, ostan kyllä pois!
Clodi on aina Clodi, ja siihen statukseen on mahdotonta kenenkään muun pyrkiä! :grin:

Mulla on kolme vakio Clodia, joista yksi on vielä vähän projektiasteella korin maalaamisen suhteen, ja yksi originalin näköinen millä ajelen, ja toinen samanlainen melkein kokonaan uusista osista kasattu, ja virheettömäksi maalattu hyllyn koriste, josta vielä tarrat tosin puuttuu. En ole kehdannut siihen noita original tarroja liimata, vaikka ne multa löytyykin, kun ovat aika arvokkaat... :grin:

Tässä on tämä toinen hiukan rähjäisempi, millä kehtaa välillä ajellakin. :smiley: EN MYY! :grin:


Lainaus
Nyt kuitenkin katseltuani Pauli4x4:n superhienoja Youtube-videoita, tajusin, että nitro-monsterihan se on nyt saatava! Pärinä ja savu kuuluvat näihin laitteisiin ja oikeastaan Paulin Mad Force- ja Grave Digger -videot lopulta sinetöivät hommat. Että kiitos vaan Pauli!  :grin:
Kröhöm... En nyt tiedä kannattaako kiitellä rahan haaskauksesta ja hermojen menetyksestä, jos minä olen kerran syypää tuohon! :embarrassed: :grin:

Mutta toivottavasti ja luultavasti olet kuitenkin jatkossa tyytyväinen hankintaasi! :wink:

Lainaus
Tulkitsen, että tämä on ensimmäistä sukupolvea siksi, että sen akseliväli on paketin mukaan noin 315-326mm, joka tekisi siitä tämän lyhyemmän version, eikö? Paketissa lukee tosin "readyset" eli tulkitsen, että tämä on tullut valmiiksi kasattuna. Olen kuitenkin jostain lukenut, että ekat Mad Forcet olisivat olleet kittejä. Tämä on myös hurja DOUBLE-SHOCK -versio. :laugh: Osaako kukaan valottaa, että minkä aikakauden laite voisi olla kyseessä?
Ei ole ihan original tuo RTR-malli, vaan kittiversio on original niillä oikeilla monsterirenkailla.

En ihan tarkkaan muista milloin tuo RTR tuli myyntiin, mutta ehkä joskus '05-'06 kieppeillä. Oman kitin ostin muistaakseni alkuvuodesta '03, ja RTR tuli kyllä paljon myöhemmin vasta tarjolle.

Kannattaa nuo ylimääräiset iskarit ottaa kyllä pois, ja hommata punaisten jousien tilalle kyoshon keltaiset pehmeät versiot, niin tulee ajo-ominaisuuksia aika paljon lisää.

Lainaus
Joka tapauksessa, Clodin renkaat ja valkoiset vanteen on tilattu jo, kuten myös Parman '57 Chevy-pikkiksen kori. Vielä ei ole selkeää ajatusta siitä, minkänäköiseksi laitteen haluaisin tehdä, mutta kasarityylinen Bigfoot-kori on kyllä kieltämättä pyörinyt päässä jo pitkään. Osaako kukaan sanoa, kannattaa tähän lyhyempään Mad Forceen ostaa 1:10 vai 1:8 -koreja akselivälin ja muutenkin mittasuhteiden kannalta?
1:10 korit passaa paremmin tuon lyhyen akselivälin kanssa, joten valikoimaa on paljon paremmin kuin noissa Kruisereissa.

Lainaus
En ole vielä ikinä nitroautolla ajanut ja siksi kysyn tätä: liikuttaakohan tuo vakio-.21-moottori autoa "riittävästi"? Olen sitä koulukuntaa, että voimaa ei koskaan voi olla riittävästi ja aina puuttuu 100 heppaa, mutta mitä mieltä olette? Ajatuksena on purkaa moottori ensin, tutkia sen kunto ja tehdä päätöksiä joko huollosta tai suoraan virittämisestä.
Alkuunsa liikuttaa varmaan oikeinkin hyvin, mutta kannattaa opiskella moottorin säätöä, niin ei iske turhautuminen. Ei ne niin vaikeita ole, kuin väitetään, ja homma kun on hanskassa, niin ei niitä tarvitse koko ajan olla ruuvaamassa, kun ei näillä mitään kilpaa ajeta. Hyvä että jotkut vielä "uskaltaa" ostaa nitrojakin, näin harjattomien sähkömoottoreiden aikakaudellakin. :smiley:

Lainaus
Kaiken kaikkiaan on hauskaa, että solid axle -miehiä tuntuu löytyvän täältäkin ja kunhan ehdin auton kimppuun, päivittelen tilannetta!
Tervetuloa vain joukkoon harvaan! :afro:

137
No komiat nuo on;)
En yhtään ihmettele vaikka jonoksi asti olisi tilauksia :grin:
Minkälainen tulostin sulta löytyy? Siis merkiltään :roll:
No hyvä että näyttää hyvältä, kun itse olen vähän liikaakin perfektionisti, niin tuollainen 3D-tulostin ei sinänsä oikein sovi mulle, kun täydellistä tulosta ja täysin tasaista pintaa on mahdoton saada aikaiseksi. :grin:

Tämmöinen vekotin mulla on. Flashforge Creator Pro, eli hiukan parannettu versio Makerbotista. :smiley:

138
Tänään olen harjoitellut beadlock-kehä V2:n tulostamista, ja todellakin meinaa olla edelleen harjoittelua tuo tulostus, eli ei mitään helppoa hommaa, varsinkaan tuo kaksi värinen printtaus...

No, tämmöisiä se vehje on tänään työntänyt ulos. Noita siis pystyn tulostelemaan erilaisilla värikombinaatioilla, tottakai.


Tulostettu pinta on siis aina tuollaista röpelöä vaikka mitä tekisi, mutta alkaa nuo jo ihan kohtalaisilta näyttämään! Nuo pultin kannat on tarkoituksella vähän ylisuuret, niin tulostuvat paremmin. :smiley:


Seuraavaksi pitäisi koittaa planeettanavasta tehdä vastaava kaksväriversio, joten harjoitukset vielä jatkuu! :grin:

Miltä näyttää yleisön silmään? :smiley:

139
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 29.08.14 - klo: 22.31 »
Kuinkas pitkä tuo Silveradon kori oikein on? Jos vaikka mad forceenkin passais... :smiley:

140
Yleinen keskustelu / Vs: Mistä levittävät hexit
« : 28.08.14 - klo: 14.01 »
Tässä On Linkki Junfacin levittäjiin joista Pauli mainitsi
Juu, kyllä nuo HR:tkin on ihan hyvät, mutta nuo ruuvit on surkeat. Sitä lähinnä meinasin, että jos HR:n satsin ostaa, niin junfacilta sitten nuo ruuvit, kun niitä saa erikseenkin ostaa. Mutta mitä nyt sattuu halvimmalla saamaan. :smiley:

141
Yleinen keskustelu / Vs: Mistä levittävät hexit
« : 28.08.14 - klo: 10.26 »
Hot Racing valmistaa tuollaista reilusti levittävää hexi sarjaa jossa tulee tarvittavat rojut mukana
On muuten sitten ihan maailman surkeinta kuraa nuo ruuvit, voin kokemuksesta kertoa! Kannattaa korvata Junfacin vastaavilla, koska nuo HR:t ei pysy kiinni millään, ja jos saat ne niin tiukkaan että pysyvät, niin ehjänä eivät enään takuuvarmasti irtoa.

142
Asia harvinaisen selvä. Otan jonkun koiran luun mikä löytyy ja tee tuollasen.
Eipä tuollainen valmiskaan kallis ole jos sellaisen haluaa. Jos teet vetarista, niin se pitää olla suht pientä kokoa, kun esim Madin koiranluut on ihan liian suuria tuohon hommaan. Mulla oli joku sellanen vähän hentosempaa kaliiberia oleva tikku mistä tein, ja siitäkin joutui jonkun verran vielä sitä kuulaa dremelöimään että sain sen käymään.

143
Kyllä porakone löytyy. Mutta vielä kysyn että minkä kärjen? Teenko itse vai?
Tuommonen mikä tuossa linkin kuvassa on tuon rotovehkeen alapuolella. Pitkä tikku vaan missä on koiranluuvetarin näköinen pää.

Laitat ebayn hakuun roto starter, niin eiköhän sieltä niitä tikkuja ala löytymään.  :wink:

EDIT: No kävin hakemassa linkin sulle: http://www.ebay.com/itm/231312800731

144
Ei ole näistäkään kokemusta kuin kymmenen vuoden takaa, mutta eiköhän mikä vaan tämmöinen käy, minkä vaan halvimmalla löytää.
http://www.ebay.com/itm/310963285432

Jos tuo kärki ei suoraan käy, niin pikku viilaamisella ainakin, mutta luultavasti käy ihan suoraan. Tuohon vehkeeseen tarvii sitten vielä akunkin erikseen.

Helpoimmalla kyllä pääset kun tilaat vaan tuollaisen irtokärjen, ja jos ei kotoota löydy valmiiksi akkuporakonetta, niin käy sitten lähimarketista jonkun halvan rimpulan ostamassa. :wink:

145
Eli jos tuo käy niiin sitten vielä se itse startti kapula
Jep.

Ite käytän ihan akkuporakonetta, ja tein jostain ohuesta koiranluu vetarista itse sen starttikärjen.

146
Mä en oikein noita Kyoshon nykypäivän moottoreita tunne, joten en tiedä käykö, mutta luulis että noi nyt melko standardia kamaa on kaikki.

Tuosta saat halvalla niin voit testata. 16€ posteineen tuo pelkkä back plate.
http://www.ebay.com/itm/360899906897

Jos ei käy, niin voin ostaa sen sulta pois, kun pitäis omiin madeihin laittaa kanssa tuollaiset. Diggerissä on jo, mutta Kruiserista ja originaalista puuttuu... :smiley:

147
Menee hermo vetokäynnistimiin niin onko tähän mädiin mitää roto startti sydeemiä saatavilla?
Mikäs moottori sulla siinä nyt olikaan? Jos moottoriin sopivaa roto back platea löytyy, niin kyllähän se madissakin toimii. Mulla oli joskus Sullivanin Tiger Drive, mutta tänä päivänä laittaisin kyllä jotain muuta. Grave Diggerissä mulla on Axialin säädettävä roto plate, jonka saa säädettyä eri asentoihin. Saattais olla vakio Madiinkin hyvä, niin sillä pystyis väistämään koneen takana olevan runkolevyjen välituen, jos siis vaan moottoriin sopii...

148
Yleinen keskustelu / Vs: Golf kärry projecti
« : 22.08.14 - klo: 22.15 »
Muistakaas sitten matemaatikot, että porakoneissa on myös planeettavaihteisto, jonka välitys pitäisi tietää tapauskohtaisesti, kun noita laskelmia tekee.

Ja ilman muuta kannattaa planeettoja käyttää, koska tuon kokoisen renkaan pyörittämisessä niistä on kuitenkin jo oikeaa hyötyä, niin moottorit pääsee paljon vähemmällä. Oikeastaan ilman planeettoja on ihan sama mitä rc-moottoreita sinne sitten virittelee, että tuosta se porakoneen osien käytön hyöty oikeastaan tuleekin, kun eihän niissäkään se itse moottori nyt loppupeleissä kummoinen ole, kun vaihteisto hoitaa tuon momentin lisäyksen.

Itse tekisin nuo vapaanavat ihan vanteen keskimutteria löysäämällä. Vanne kiristyis mutteria kiristämällä jotain kitkapintaa vasten tiukasti, jolloin itse voimansiirto olisi ihan kitkan varassa, ja hiukan mutteria löysäämällä alkaisi sitten rengas pyörimään vapaasti kitkan hävitessä.

Jos tarvitset projektia varten jotain osia, niin mulla on nykyään 3D-tulostin, jolla kyllä syntyy tarpeellista palikkaa tarpeen vaatiessa... :wink:

149
Yleinen keskustelu / Vs: Golf kärry projecti
« : 21.08.14 - klo: 19.02 »
Kyllä kokoontaitettavuus pitää säilyä. renkaan koko on about 25-30cm. ohjaus olis helppo tehdä eturenkaaseen. ja uskon että kulkee vaikka veto vain jommassakummassa takarenkaista. Ainakin jos kuviota lisää "pikkuisen". Itsekkin miettinyt akkuporaa mutta tuo vapaakytkin asia pitäis olla joku tosi helppo. kuinkas sitä akkukonetta voisi sitten ohjata?
Jos renkaat on noi suuret, niin silloin kannattaa kyllä niihin kuviota vain liimailla lisää, kun valmiita käyttökelpoisia renkaita tuohon hommaan ei varmaan löydy.

Voisin melkein väittää, että ongelmia tulee jos on vain yksi vetävä rengas, niin ohjattavuudessa kuin etenemisessäkin... Itse ajattelin että tuo pikkuinen rengas seurais kivasti perässä, kun ajais isot pyörät edellä. En myöskään usko että tuo pienellä renkaalla ohjaaminen toimii kovin loistavasti, mutta painojakauma tietysti vaikuttaa paljon siihenkin asiaan, luulisin.

Niin kuin sanoin aiemmin, niin itse olen huono kehittelemään sähkölaitteita, mutta ihan yksinkertaisesti voisi tehdä akkuporan liipaisin napista, eli nopeuden säätimestä, mekaanisesti servo-ohjatun. Nappi ja servo vaan toisiinsa, ja sopiva mekanismi siihen että servo painaa nappulaa. Silloin vehje liikkuisi ja kääntyisi ihan kahdella moottorilla ja kahdella servolla.

Mutta varmaan jollain sähkögurulla olis tähänkin joku sivistyneempikin ratkaisu. :grin:

150
noi koritolppien tuet kiinnostais kovasti ja myöhemmin vanneadapterit ja vanteet.
Juu, kyllähän niitä alkaa kohta saamaan, kunhan saan tuotannon kunnolla käyntiin, ja kaikki piirrettyä valmiiksi ja koetulosteltua. :smiley:

Nuo vanteet mitkä suunnittelin, niin nehän ei siis tarvitse mitään adaptereita, eli ovat Madiin sopivalla hexillä. Adapterit on vain vakioille Clodin vanteille.

Olen nyt tässä viime päivinä piirrellyt lähinnä HPI Wheely Kingiin osia...

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 14