Kirjoittaja Aihe: Radiotaajuudet taulukko  (Luettu 17210 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Radiotaajuudet taulukko
« Vastaus #30 : 03.06.04 - klo: 02.03 »
Itse taajuus ei käsittääkseni ole laiton käyttää Suomessa (27,175MHz), mutta tuo 10KHz taajuusväli koskee 40MHz laitteita, kun 27MHz laitteissa on puolestaan suositeltu vähintään 20KHz taajuusväliä. Tämän takia käsittääkseni 27MHz taajuuksilla on rajattu kisoissa käytettävät tajuudet pelkästään häiriöiden minimoimiseksi tuohon AKK:n sivuilta löytyvään listaan, jossa taajuusväli on juuri tuo 20KHz taikka enemmän. Tosin yksi poikkeus vahvistaa säännön, ihmettelen mitä tuo 26,935MHz tekee listalla, koska sillä on vain 10KHz taajuusväli molemmin puolin, olisiko tässä kyseessä joku kämmi, vaiko vain yksinkertaisesti jätetty järjestäjillekin jotain mietittävää taikka vastuuta? ;)

Mika R

  • Vieras
Radiotaajuudet taulukko
« Vastaus #31 : 03.06.04 - klo: 02.14 »
Taisi sittenkin olla hyödyllinen aihe  :D

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Radiotaajuudet taulukko
« Vastaus #32 : 03.06.04 - klo: 02.20 »
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Mä ostin viimeviikolla 27,195 Mhz ja eipä myyjä maininnut mitään, että on olemassa "laittomia" taajuusalueita... Mutta toisaalta aivan sama. Kaipa tosta saa kunnon sakot edes, kun jää kiinni. En tiedä missä menee myyjän ja missä ostajan vastuu näissä hommissa. :cry:

Myyjällä on kaikki vastuu. Suomessa ei saa myydä radiolaitteita jotka eivät ole hyväksyttyjä ja viranomaisilla on oikeus haltuunottaa kaikki laittomat laitteet jälleenmyyjän varastosta. En sitten tiedä miten tämä yksityisiä koskee, että voiko minulta joku viedä radion kädestä jos siinä ei ole oikeanlaista tarraa.

Tästä itseasiassa oli juuri viikko taikka pari sitten juttua uutisissa, että hyväksymättömiä radiolaitteita tarkkaillaan entistä enemmän ja alan liikkeisiin tehdään "tehoiskuja", eli tullaan paikanpäälle ja katsotaan mitä on myynnissä. Linkkikin siihen varmaan löytyy .. hetki .. juu, täällä ja täällä. ;)

Poissa Mikko M

  • Veteraani
    • Profiili
Radiotaajuudet taulukko
« Vastaus #33 : 03.06.04 - klo: 11.43 »
Mulla on aina ollut kisoissa 27 195 taajuus, eikä ketään oo sanonut mitään siitä.
taajuus tuli futaban ohjaimen mukana.  :|

Lainaus akk sivuilta:

27 MHz taajuusalueella on käytettävissä seuraavat taajuudet:

26,825 / 26,845 / 26,865 / 26,885 / 26,905 / 26,925 / 26,935 / 26,945 / 26,995 / 27,045 / 27,095 / 27,145 / 27,195 / 27,255 MHz

40 MHz taajuusalueella on käytettävissä taajuuskaista 40,660-40,790 MHz.

27 195 on akk mukaan laillinen.


http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Pienois.htm

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Radiotaajuudet taulukko
« Vastaus #34 : 03.06.04 - klo: 11.50 »
Lainaus käyttäjältä: "Mikko M"
27 195 on akk mukaan laillinen.


Aikaisemmin puhetta olikin taajuudesta 27,175, jota ei löydy tuosta AKK:n listasta.

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Radiotaajuudet taulukko
« Vastaus #35 : 08.08.04 - klo: 16.22 »
Eikös Graupnerin XS-6:n mukana tule joku servo (C 577)
Tekeekö sillä mitään.. löysin jotain kyseenalaisia tietoja googlettamalla, ei varmaankaan riitä edes M8 kaasuservoksi?

Tuleeko paketin mukana akkua? vai onko siinä vaan patterit mukana...
Ei varmaankaan mitään laturia ole odotettavissa (tyyliin Hitec Agressor CRX)

 -Hount

Mika R

  • Vieras
Radiotaajuudet taulukko
« Vastaus #36 : 08.08.04 - klo: 17.28 »
joo, ajelin vähän aikaa sillä Sporttia kaasuservona tosin nyt myöhemmin vaihdoin hiteciin ja aika heikkohan se jarrutuksessa oli ainakin 1/8 crossarissa

Akku tulee mutta laturi on hommattava itse

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Radiotaajuudet taulukko
« Vastaus #37 : 08.08.04 - klo: 18.21 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"

Akku tulee mutta laturi on hommattava itse


Selvä... 6V, NiMh, NiCd?

 -Hount

Poissa Jöördis

  • Veteraani
    • Profiili
Radiotaajuudet taulukko
« Vastaus #38 : 08.08.04 - klo: 20.43 »
Ja mikähän olisi hyvä,kohtuu hintainen kiteetön radio+vastari setti?
Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...

Poissa Lusikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Radiotaajuudet taulukko
« Vastaus #39 : 08.08.04 - klo: 23.32 »
Pirun kätevä kisoissa tuo XS-6. Hyvä paketti kaikinpuolin... servokin päihitti futaban vakioservon mennen tullen.    

Tuommoista pelkkää vastaria ei taida helposti saada vai? Voikos käyttää siis normaalia FM vastaria samalla taajuudella?
XXX-4 / XXX-CR

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Radiotaajuudet taulukko
« Vastaus #40 : 09.08.04 - klo: 08.26 »
Kyseisen vastarin saatavuudesta en osaa sanoa, mutta saman asian ajaa Novak Xxtra, joka on myöskin tällainen säädettävä kiteetön vastari. Näitä kyllä pitäisi saada melkoisen helpolla. Hinta onkin sitten ihan toinen juttu.

Mika R

  • Vieras
Radiotaajuudet taulukko
« Vastaus #41 : 09.08.04 - klo: 08.51 »
Lainaus käyttäjältä: "Hount"
Lainaus käyttäjältä: "Mika"

Akku tulee mutta laturi on hommattava itse


Selvä... 6V, NiMh, NiCd?

 -Hount


Siis lähettimen akku, kai se joku NiCd on.
Vastarin akku sun pitää hommata itse.

Poissa tux10

  • Veteraani
    • Profiili
Radiotaajuudet taulukko
« Vastaus #42 : 09.08.04 - klo: 11.10 »
Kyllä nämä kiteet ovat muuten ihan laillaisia ja kyllä niitä saa myydä! (Tietääkseni)

Näitä ei vaan saa käyttää AKK:n alaisilla kisoissa, koska AKK:n säännöt sen kieltävät.
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Radiotaajuudet taulukko
« Vastaus #43 : 09.08.04 - klo: 19.00 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Lainaus käyttäjältä: "Hount"
Lainaus käyttäjältä: "Mika"

Akku tulee mutta laturi on hommattava itse


Selvä... 6V, NiMh, NiCd?

 -Hount


Siis lähettimen akku, kai se joku NiCd on.
Vastarin akku sun pitää hommata itse.


Lähettimen akkua meinasin... mutta löysinkin jo Graupnerin oman Minilader 2:n jolla pystyy lataamaan vastarin ja lähettimen akut samaan aikaan ja maksaa 15E ei oo pahan hintainen satsaus enää tuon lisäksi...
 
 -Hount

Poissa Lusikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Radiotaajuudet taulukko
« Vastaus #44 : 10.08.04 - klo: 01.08 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Kyseisen vastarin saatavuudesta en osaa sanoa, mutta saman asian ajaa Novak Xxtra, joka on myöskin tällainen säädettävä kiteetön vastari. Näitä kyllä pitäisi saada melkoisen helpolla. Hinta onkin sitten ihan toinen juttu.


Niin niin, mutta tarkoitin voinko käyttää kiteellistä FM vastaria samalla taajuudella. Kun on useampi auto, olisi kätevää vaihtaa vaan sitä modelia. Kaiken omassa päässä lilluvan järjen mukaan tämä olis mahollista. Haluun vaan varmistaa, ettei tuu tehtyä typeriä.
XXX-4 / XXX-CR

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Radiotaajuudet taulukko
« Vastaus #45 : 10.08.04 - klo: 07.47 »
Lainaus käyttäjältä: "Lusikka"
Niin niin, mutta tarkoitin voinko käyttää kiteellistä FM vastaria samalla taajuudella. Kun on useampi auto, olisi kätevää vaihtaa vaan sitä modelia. Kaiken omassa päässä lilluvan järjen mukaan tämä olis mahollista. Haluun vaan varmistaa, ettei tuu tehtyä typeriä.


Periaatteessa tämä on mahdollista ja käytännössäkin melkein aina. Olen kuitenkin kuullut ja nähnyt joitakin epäyhteensopivuuksia. Eli kannattaa kokeilla ensiksi.