Moro
PRCA:n harrastajien kanssa ajettiin polttiksilla 1 talvi vuonna 06 Valkeakoskella maapohja jalkapallo hallissa. Järkättiin siellä parit kisatkin. Tässä hieman kokemuksia sieltä.
Kokoa radalla oli noin 40x50+10x40 mekkaus tilaa, korkeutta hallissa oli n. 8-10m. Tilaa oli siis hyvin mutta erittäin vaikea ongelma oli savu ja sen poisto. 800mm 5kw/h kanavapuhaltimella ja 2kpl 600mm 2kw/h puhallinta imi koko ajon ajan ilmaa pihalle ja n.3h ajojen jälkeen ja savua silti jäi hallin kattoon aina vähän. Ilma imettiin yhdellä puhaltimella ylhäältä alapäin, koska kattoon ei saanut tehdä reikää ja 2 puhallinta puhalsi lattiatasosta ilmaa pihalle. Muistaakseni useampi 100 m3 ilmaa siis vaihtui äkkiä mutta savupa ei hävinnyt kovin helposti.
Yleensä kuskeja oli 10-30 ja ajovuoroja noudatettiin ja 3h treenin aikana jouduttiin tuuletuksiakin pitämään kesken ajon. Eli tuo 160m2 on niin pieni tila että ellei savunpoistoa ole muuteman metrin välein on huone hetkessä savua täynnä jo 2-3 autolla.
Tuo futishalli maksoi muistaakseni n.30€/h, ja sain kyllä kuulla aika rutinaa kun lämmitys kustannukset oli hieman noussut meidän harrastuksen myötä.
Syytettiin meitä muka öljyn päästämisestä sinne maahan vaikka niin ei tapahtunut
. Jouduttiin muuten joka treenin jälkeen vielä lanaamaan tuo hiekka tasaiseksi. Näin jälkikäteen ajatellen aika paljon hommaa tehtiin pienellä porukalla kerran viikossa että päästiin vähän ajaan. Hauskaa se silti oli.
Hyppyrit rakennettiin vanerista ja kuormalavoista ja rata rajattiin laivaköydellä.
Ajajakoroke tehtiin kuormalava hylly rungosta ja nuo kaikki siis joka ajokerralle uudestaan.
Harmitta vieläkin kun lähes kaikki radan rakennustarvikkeet varastettiin tuon hallin päädystä aidatusta tilasta heti meidän ajojen päätyttyä kevätkesällä
.
Ehkä nämä kokemukset jeesaa sisäpolttista suunnittelevia, ilmanvaihto on tärkeä olla hyvä ja mielellään lämmöntalteenotolla, tilaa tarvitaan aika paljon ja maapohja on ainut oikea pinta polttisradalle (ja sähköcrossille myös). Kun nuo asiat on kunnossa on takuulla hauskoja ajoja tiedossa.