181
Polttisautot / Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« : 04.09.13 - klo: 09.54 »
Pari kommenttia, Suomessa avoin rengassääntö on toiminut hyvin ja mikäli epäilyksiä pitoaineen käytöstä olisi niihin varmasti puututtaisiin. Kontrolloitu rengas nostaisi tällä hetkellä kustannuksia ja hankaloittaisi kilpailujen järjestämistä, joten siihen ei kannata tällä hetkellä siirtyä. Futurelta on aina saanut lainata rengassorvia, treeneissä ja kisoissa, joten omaa ei ole ollut pakko ostaa. Olemme myös sorvanneet muutamalle asiakkaalle renkaat valmiiksi pientä korvausta vastaan, joten myös se mahdollisuus on olemassa. Itseltäni menee noin 5 minuuttia rengassarjan tekemiseen, joten ei siihen paljon aikaa kulu.
Suosituin rengaskovuus on 37 etu ja 40 taka, nämä takaavat parhaan pito/kestävyys laatusuhteen. Itse harjoittelen 37etu/40 taka renkailla joiden koko on 60mm/62mm. Samoilla renkailla ajan myös alkueriä ja 20 minuutin finaaleja. Pidempiin finaaleihin vaihdan kovemmat renkaat.
Syy miksi rengasvalmistajat tekevät renkaat isoiksi on kuljettajien pyyntö. Minä ja monet muut kuljettajat pyrkivät ajamaan 45-60 minuutin finaalit läpi ilman renkaiden vaihtoa, ja silloin renkaiden tulee olla halkaisijaltaan isot. Esim. Lauantain Kouvolan kisat ajoin edessä 40 shore koko 62,7mm ja takana 42 shore 65,2mm ulkopuolella, sisäpuolen renkaat sorvasin millin pienemmiksi. Ja syy miksi myös pehmeämmät renkaat ovat isoja johtuu siitä, että ulkomailla voidaan ajaa finaaleita jopa 35/37 renkailla, koska renkaan kulutus on sileämmästä asvaltista johtuen huomattavasti pienempää.
Mikäli kuljettajilla on halua saada valmiiksi sorvattuja renkaita 37/40 esim. kokoon 62 etu ja 64 taka voimme sen ensi kaudelle järjestää.
TP-10 autolla voi ajaa helposti 2-3 kautta, joten laitteiden kestävyys on todella hyvä, kunhan muistaa huoltaa autoa välillä. Huoltovinkkejä saat varmasti kysymällä treeni ja kisapaikalta kokeneemmilta kuljettajilta.
Moottorit ovat myös varsin kestäviä ja yhdellä moottorilla ajaa helposti kauden kilpailut ja treenit, kunhan sitä hieman huoltaa (tehtaiden suositus on vaihtaa kiertokanki noin 5 litran välein, itse teen sen noin 7-8 litran kohdalla, ja etulaakeri noin 5-10 litran välillä). Suomessa pärjää hienosti jo 170-250 euroa maksavilla koneilla, joissa viritysaste on jo riittävän suuri.
TP-10 luokan harrastamisen voi aloittaa edullisesti esim. ostamalla käytetyn auton. Hyväkuntoisin käytettyjä paketteja on tarjolla tälläkin hetkellä useita.
Suosituin rengaskovuus on 37 etu ja 40 taka, nämä takaavat parhaan pito/kestävyys laatusuhteen. Itse harjoittelen 37etu/40 taka renkailla joiden koko on 60mm/62mm. Samoilla renkailla ajan myös alkueriä ja 20 minuutin finaaleja. Pidempiin finaaleihin vaihdan kovemmat renkaat.
Syy miksi rengasvalmistajat tekevät renkaat isoiksi on kuljettajien pyyntö. Minä ja monet muut kuljettajat pyrkivät ajamaan 45-60 minuutin finaalit läpi ilman renkaiden vaihtoa, ja silloin renkaiden tulee olla halkaisijaltaan isot. Esim. Lauantain Kouvolan kisat ajoin edessä 40 shore koko 62,7mm ja takana 42 shore 65,2mm ulkopuolella, sisäpuolen renkaat sorvasin millin pienemmiksi. Ja syy miksi myös pehmeämmät renkaat ovat isoja johtuu siitä, että ulkomailla voidaan ajaa finaaleita jopa 35/37 renkailla, koska renkaan kulutus on sileämmästä asvaltista johtuen huomattavasti pienempää.
Mikäli kuljettajilla on halua saada valmiiksi sorvattuja renkaita 37/40 esim. kokoon 62 etu ja 64 taka voimme sen ensi kaudelle järjestää.
TP-10 autolla voi ajaa helposti 2-3 kautta, joten laitteiden kestävyys on todella hyvä, kunhan muistaa huoltaa autoa välillä. Huoltovinkkejä saat varmasti kysymällä treeni ja kisapaikalta kokeneemmilta kuljettajilta.
Moottorit ovat myös varsin kestäviä ja yhdellä moottorilla ajaa helposti kauden kilpailut ja treenit, kunhan sitä hieman huoltaa (tehtaiden suositus on vaihtaa kiertokanki noin 5 litran välein, itse teen sen noin 7-8 litran kohdalla, ja etulaakeri noin 5-10 litran välillä). Suomessa pärjää hienosti jo 170-250 euroa maksavilla koneilla, joissa viritysaste on jo riittävän suuri.
TP-10 luokan harrastamisen voi aloittaa edullisesti esim. ostamalla käytetyn auton. Hyväkuntoisin käytettyjä paketteja on tarjolla tälläkin hetkellä useita.