Kirjoittaja Aihe: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?  (Luettu 15587 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #30 : 06.03.12 - klo: 19.36 »
En tiedä GT-8 nostamissäännöistä, mutta TP-10:ssä ei juosta radan poikki nostamaan, vaan kierretään reunaa pitkin. Toki saattaa huonossa tapauksessa joutua jonkun kaistaleen yli hyppäämään, mutta pointti tuli varmaan selväksi...
---

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #31 : 06.03.12 - klo: 19.44 »
Kyllä.
Kuinka moni kyseistä luokkaa ajavista/mekkaavista on aloittelijoita?

Kokeneet muistavat kyseiset asiat paremmin kun ei mene kaikki keskittyminen sekkarin ym vahtaamiseen... Ne kun tulee jo rutiinilla.

GT8 luokassa on aloittelijoita.
On jopa ihan ekaa kertaa mihinkään kisoihin osallistuvia ja mekaanikkoina on nähty isää tai veljeä, tai kaveria.
Kokematonta sakkia siis.

Tapahtuu huomattavasti herkemmin niitä virheitä ja sännätäänkin suorinta tietä radan poikki.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #32 : 06.03.12 - klo: 21.56 »
Eihän se poista sitä tosiasiaa että kun mekaanikko juoksee koko radan läpi nostamaan katollaan olevaa autoa, etteikö se loisi huomattavasti herkemmin vaaratilannetta kuin se että radalla olisi nostajat.
Ei oo påakko juosta suoraan radan yli, voi myös kiertää, monesti se nopeempi tapa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #33 : 06.03.12 - klo: 21.57 »
Kyllä.
Kuinka moni kyseistä luokkaa ajavista/mekkaavista on aloittelijoita?

Kokeneet muistavat kyseiset asiat paremmin kun ei mene kaikki keskittyminen sekkarin ym vahtaamiseen... Ne kun tulee jo rutiinilla.

GT8 luokassa on aloittelijoita.
On jopa ihan ekaa kertaa mihinkään kisoihin osallistuvia ja mekaanikkoina on nähty isää tai veljeä, tai kaveria.
Kokematonta sakkia siis.

Tapahtuu huomattavasti herkemmin niitä virheitä ja sännätäänkin suorinta tietä radan poikki.
tätä varten on ajaajakokous missä voidaan näistä asioista tiedottaa, ei kukana siellä ilman tietoa seiso.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #34 : 06.03.12 - klo: 22.11 »
Heh...

Eihän näistä vastaavista asioista yleensä kisoissa toitotetakaan kuin joka kisan alussa, mutta on se ihme kun silti nähdään vuodesta toiseen sitä koheltamista...  :laugh:

Eikä olis todellakaan eka kerta kun näkee jonkun juoksevan sitä suorinta linjaa hyppien autojen yli.
Tuskin viimeseks jää.

En tarkoittanutkaan tiedon puutetta.
Kuten sanoin... Kokenut hoitaa varikko touhun rutiinilla, jolloin joku nostosuoritus muistuu paremmin mieleen kun ei tartte pähkäillä kaikkea muuta.
Eikä olisi sekään eka kerta kun näkee että nimenomaan niillä vähemmän kokeneilla moni asia unohtuu siinä tosi tilanteessa.

Ekaa tai jopa tokaa kertaa kisaan tulevalla on mieletön pikaoppi jo muutenkin koko hommasta.
Ylipäätään kisaformaatista jne.

Sähläyksiä tapahtuu kokeneillakin kun on kisajännitys päällä... Saati sitten ekakertalaisella kun jo koko päivä on ylipäätään jännittävä ja kaikki uutta.

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #35 : 06.03.12 - klo: 22.42 »
Jeppe,

Minun perusteluni on seuraava.

Kun nostaja hoitaa omaa sektoriaan niin se tietää miten ja mistä ne autot tulee.

Kun taas mekaanikko ryntää varikolta radalle silmät kiinni "omassa" autossa, silloin helposti jää muut rataa kiertävät autot huomaamatta.

Mekkari on mekkari ja nostaja on nostaja.

Mun osalta tää oli tässä.
Racers Group Finland Team

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #36 : 07.03.12 - klo: 12.53 »
Kisajärjestäjän vinkkelistä katsottuna yhdistelmä "erilliset nostajat + välitankkaukset erän aikana" on alle 50 kuskin kisoissa hyvin hankala. M-8 ajetaan tuolla mallilla, mutta riittävän määrän nostajia löytäminen tuottaa usein vaikeuksia yli 50 kuskinkin kisoissa ja vapaaehtoisia nostajia joudutaan peräänkuuluttelemaan usein.

Ajatus, että LS-5 ja GT-8 nostavat ristiin toistensa finaalit on nykyisillä osallistujamäärillä käytännössä lähes mahdoton. Tai sitten tarvitaan enemmän mekaanikon rooliin tai nostamiseen erikoistunutta tukiporukkaa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #37 : 07.03.12 - klo: 18.05 »
Onko luokkien ristiinnostamisessa jotain piiloriskejä? Esim. voiko autoissa olla jotain luokalle ominaisia hotspotteja?
Läskivitosissa tulee myös mieleen, jos tarvisi lähteä nykimään käyntiin autoa, niin GT-8 -taustaisella nostajalla jäänee nykimättä.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #38 : 09.03.12 - klo: 00.58 »
Eniten hyötyä nostajista olisi mielestäni GT-8 luokassa A-finaalissa. Olisikohan järkeä, että nostajat tulisivat A-finaalin ulkopuolelle jääneistä kuskeista. Muissa finaaleissa/erissä ei sitten nostajia olisi.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #39 : 09.03.12 - klo: 01.03 »
Eniten hyötyä nostajista olisi mielestäni GT-8 luokassa A-finaalissa. Olisikohan järkeä, että nostajat tulisivat A-finaalin ulkopuolelle jääneistä kuskeista. Muissa finaaleissa/erissä ei sitten nostajia olisi.
Veikkaan, että a-finaalissa heitä tarvitaan vähiten.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #40 : 09.03.12 - klo: 01.14 »
Veikkaan, että a-finaalissa heitä tarvitaan vähiten.

Varmaankin, mutta finaalin merkitys on suurin. Esim. viime vuoden Kouvolan A- finaalissa Kuronen jäi melkein kierroksen toka mutkassa sattuneen pienen häslingin takia...
« Viimeksi muokattu: 09.03.12 - klo: 01.18 kirjoittanut Ender »

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #41 : 09.03.12 - klo: 09.03 »
Varmaankin, mutta finaalin merkitys on suurin. Esim. viime vuoden Kouvolan A- finaalissa Kuronen jäi melkein kierroksen toka mutkassa sattuneen pienen häslingin takia...
Eli ei kannata kolaroida, vaan ajetaan rauhassa ja pidetään pellit ehjinä. Itse arvostan sitä että rankaistaan siitä että ajetaan ulos tai kolaroidaan.  Siinä kun odottaa, että mekkari käy nostamassa auton niin on hyvä pohtia että mitä tuli tehtyä väärin.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #42 : 09.03.12 - klo: 09.55 »
Varmaankin, mutta finaalin merkitys on suurin. Esim. viime vuoden Kouvolan A- finaalissa Kuronen jäi melkein kierroksen toka mutkassa sattuneen pienen häslingin takia...
Eli ei kannata kolaroida, vaan ajetaan rauhassa ja pidetään pellit ehjinä. Itse arvostan sitä että rankaistaan siitä että ajetaan ulos tai kolaroidaan.  Siinä kun odottaa, että mekkari käy nostamassa auton niin on hyvä pohtia että mitä tuli tehtyä väärin.

Ja vaihtoehtoisesti menee viimeisetkin hermot, jos ko. kolari onkin aiheutunut esim. peräänajosta. Ainahan letkuihin juuttuminen ei ole omista käsistä kiinni. En viittaa tällä tuohon edellä mainittuun tapaukseen.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #43 : 09.03.12 - klo: 11.41 »
Varmaankin, mutta finaalin merkitys on suurin. Esim. viime vuoden Kouvolan A- finaalissa Kuronen jäi melkein kierroksen toka mutkassa sattuneen pienen häslingin takia...
Eli ei kannata kolaroida, vaan ajetaan rauhassa ja pidetään pellit ehjinä. Itse arvostan sitä että rankaistaan siitä että ajetaan ulos tai kolaroidaan.  Siinä kun odottaa, että mekkari käy nostamassa auton niin on hyvä pohtia että mitä tuli tehtyä väärin.

Miksi tämä raivostuttava vastaus on aina se mikä on ihan pakko päästä sanomaan???

Eikö ihan oikeasti koskaan muisteta että radalla on muitakin???
Joku kun pikkuisen kolauttaa takanurkkaan ja ajaudut siitä kiinni letkuun ja jäät kierroksen niin onko se tosiaan oikeanlainen rangaistus siitä että ei ole tehnyt mitään??????????

Ei tartte kaataa jne vastaavat kommentit on aivan käsittämättömän typeriä kommentteja mitä saa kuulla jatkuvasti.
Nämä kun ei aina johdu itsestä.

Saahan se toinen stopparin siitä...
Just... no mitä se auttaa sitä kuskia joka on kierroksen ollut jumissa ilman omaa virhettä????

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #44 : 09.03.12 - klo: 12.25 »
Aina voi ajaa ennakoiden ja vähentää riskiä että käy huonosti. Ei ole pakko vetää täysillä ekaan mutkaan ja vetää liinat kiinni, vaan voi tulla rauhassa sisään ja katsoa missä on hyvin tilaa ja ajaa siitä.

Jostian syystä tietyillä kuskeilla sattuu paljon peräänajoja ja kolareita ja toisilla sit taas vähemmän.

Tietysti on tilanteita misä et voi asialle mitään ja takaata tullaan konttiin ja jäädään mahdollisesti jumiin. Tämä on autourheilua ja tilanteita tulee, mutta niitä voidaan vähentää. Ei edes ole huono idea että lähdöissä missä tapahtuu todella paljon kolareita niin voisi olla yksi henkilö nostamassa ekan kierroksen, jolloin pahimmat ylilyönnit saadaan pois.

Koko pointti on se että kun ei ole "nopeeta nostoa" niin kaikki ajavat järkevemmin ja varovaisemmin, tämä vähentää kolareiden määrää ja "epäreiluja tilanteita" pitkällä aikavälillä.

Peräänajoista juttelin kerran myös yhden ammattilaisen kanssa ja he itseasiassa muuttavat ajolinjojaan kun perässä ajaa "riskitapaus" ja pystyvät reagoimaan kun ollaan tulossa konttiin. Lääke on se, että ajetaan mutkaan hiukan nopeammin ja mutkan keskikohdassa annetaan hanaa normaalia enemmän jolloin osumaa ei tule. Ajatus on se että parempi ajaa mutka ihan vähän pitkäksi kuin ottaa auto kontiin. Tämä siis sähkötouring puolella.

PS. se on joskus ihan hyvä idea antaa jonkun mennä edeltä jos sillä on ylitsepääsemätön kiire ajaa jotakuta konttiin, sen voi sit kuitata kun se on ajanu jotain muuta kuskia konttiin kuin sinua.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #45 : 09.03.12 - klo: 12.27 »
Varmaankin, mutta finaalin merkitys on suurin. Esim. viime vuoden Kouvolan A- finaalissa Kuronen jäi melkein kierroksen toka mutkassa sattuneen pienen häslingin takia...
Eli ei kannata kolaroida, vaan ajetaan rauhassa ja pidetään pellit ehjinä. Itse arvostan sitä että rankaistaan siitä että ajetaan ulos tai kolaroidaan.  Siinä kun odottaa, että mekkari käy nostamassa auton niin on hyvä pohtia että mitä tuli tehtyä väärin.

Miksi tämä raivostuttava vastaus on aina se mikä on ihan pakko päästä sanomaan???

Eikö ihan oikeasti koskaan muisteta että radalla on muitakin???
Joku kun pikkuisen kolauttaa takanurkkaan ja ajaudut siitä kiinni letkuun ja jäät kierroksen niin onko se tosiaan oikeanlainen rangaistus siitä että ei ole tehnyt mitään??????????

Ei tartte kaataa jne vastaavat kommentit on aivan käsittämättömän typeriä kommentteja mitä saa kuulla jatkuvasti.
Nämä kun ei aina johdu itsestä.

Saahan se toinen stopparin siitä...
Just... no mitä se auttaa sitä kuskia joka on kierroksen ollut jumissa ilman omaa virhettä????
Yhtään mitään, tarkoitan sitä että se ei vielä ratkaise koko kisaa.
Aina voi kaverillakin sammua, tai hän voi tehdä samanlaisen virheen jne.

Vaikka tämä lainaus on nyt otettu suuremmasta kokonaisuudesta, niin näenkö tässä nyt ristiriitaa?

Hoke, vaikka on nostajat, niin tuo asia pistää "painokelvotonta" silti, vai mitä mieltä olet viimeisestä Oulun keikasta, jos mietit minun kohtaloani...

***
Minusta olisi hienoa, että kaikissa luokissa ja kaikissa erissä olisi nostajat radalla. Valitettavasti se ei ole aina mahdollista, eikä sitä voida täten sääntöihin aina kirjata. Olisi kohtuutonta vaatia kisajärjestäjältä myös nostajat.

Tähän nostamiseen liittyen ihan yleensä, pitäisi kilpailuorganisaation myös valvoa nostotoimintaa ja nostajamääriä, jotta kilpailu pysyy tasapuolisena. Jos tähän panostettaisiin enemmän, jäisi ne "nostajaspekulaatiot" vähemmälle.

Loppupeleissä kuitenkaan, kolarointi, nostajan toiminta tai toimettomuus tai jotkin muuta tällaiset "kipukohdat" eivät ole järjestelmän vika, vaan valvonnan ja asenteiden.
***
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #46 : 09.03.12 - klo: 13.00 »
Ei tuossa ole mitään ristiriitaa.

Minua suoraan sanottuna ärsyttää kun joku yrittää olla nerokas kertoen että ei tartte kolaroida jne.
Kun siellä on nimenomaan paljon tilanteita mikä ei ole itsestä kiinni ja mitä et pysty mitenkään välttämään.

Ei siihen tarvita mitään ammattilaistakaan kun muutetaan edessä hieman ajolinjaa jos takana tuleva riehuu liikaa.
Mutta kun tämäkään ei vaan riitä.

Ristiriitaa kommentissani ei ole, koska kuten niin monesti varsinkin tässä luokassa on nähty niin sieltä perältä on noustu korkealle.
Ja silti se on ärsyttävää yrittää kuulostaa nerokkaalta kertoen ettei pidä kolaroida, kun sille ei vaan aina voi mitään jos joku tulee päälle.


Mitä tulee oulun kohtaloihin niin en tiedä tarkemmin mitä tarkoitat.
Katselin videot läpi ja näen kuinka eräs pinkki auto osuu ison hässäkän jälkitilanteessa takanurkkaan ja kori taipuu renkaaseen.
Näen myös kuinka ekassa hiitissä kärsinyt sitten seuraavassa hiitissä tulee aikamoisen paukahduksen soidessa kyljestä sisään ja ihan puhtaan ajovirheen takia.
Edessä oleva ei pystynyt välttämään tätä osumaa mitenkään.

Molemissa tapauksissa allejäänyt kärsi paljon, eikä voinut itse tilanteelle yhtään mitään.
Vähiten nerokasta on todeta allejääneelle "ei pidä kolaroida"

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #47 : 09.03.12 - klo: 13.01 »
En ole muuten nähnyt vastausta siihen miksi LS-5 ja GT-8 nostoja ei voida sotkea luokkien kesken???

Ihan vilpitön kysymys kun en itse keksi tähän mitään selkeää syytä.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #48 : 09.03.12 - klo: 13.29 »
Mitä tulee oulun kohtaloihin niin en tiedä tarkemmin mitä tarkoitat.

Niin tarkoitin sitä, että vaikka on nostajat, niin kolarointi, oli se itse aiheutettu tai jonkun toisen, tai näiden summa. Niin silti se pistää harmittamaan, vai eikö se tuosta aiemmasta viestistäni selvinnyt? Se kolarointi ja siitä aiheutunut mielipaha ei ole nostajien läsnäolosta kiinni.

Jos edellä ajavan ajolinja on "hehtaaripyssyllä",yrittää ohi ja tulee kolari. Ketä pitää rangaista, vai pitääkö ketään?
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #49 : 09.03.12 - klo: 13.35 »
En ole muuten nähnyt vastausta siihen miksi LS-5 ja GT-8 nostoja ei voida sotkea luokkien kesken???

Ihan vilpitön kysymys kun en itse keksi tähän mitään selkeää syytä.
GT-8 näkökulmasta katsottuna tämä ei takaa tasapuolista nostosuoritusta. Miten rangaista nostajaa joka ei ilmesty GT-8 nostoon tai päinvastoin? Kärsivä osapuoli on toisessa luokassa ja rangaistus ilmentyy toisessa?

Tämä ei minusta nyt kovinkaan kummosta pohdintaa edes vaatinut, aika selvä asia...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #50 : 09.03.12 - klo: 13.42 »
Nostajan ollessa paikalla on se kärsitty aika YLEENSÄ lyhyempi kuin toiselta puolelta rataa juoksevan mekaanikon nostaessa.

Edessä oleva saa ajaa ihan millä tahansa hehtaaripyssylinjalla.
Päälle ajava on syyllinen mikäli kolari sattuu.

Ja jos viittaat tuolla hehtaaripyssy jutulla tapaukseen missä osuimme yhteen niin viteoo vaan katsomaan.
Edessä menevä ei aja hehtaaripyssyllä, vaan takana tuleva ajaa liian kovaa ja linjalla joka on kaukana optimista... Selkeä ajovirhe eikä edellä ajava pysty mitenkään välttämään kolaria kyseisessä tilanteessa.

Perus kolina mitä tapahtuu hyvin usein, varsinkin kun rata on pienehkö ränniviidakko missä ei mahdu pahemmin väistämäänkään.
Näitä tulee aina, eikä niille oikein mitään voi kun lähellä ajaessa on hyvin pienestä kiinni.

Mutta nimenomaan tämähän ei liity yhtään mihinkään muuhun kuin siihen että on turha selittää ettei pidä kolaroida, jos se kolarointi ei ole itsestä johtuvaa.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #51 : 09.03.12 - klo: 13.46 »
En ole muuten nähnyt vastausta siihen miksi LS-5 ja GT-8 nostoja ei voida sotkea luokkien kesken???

Ihan vilpitön kysymys kun en itse keksi tähän mitään selkeää syytä.
GT-8 näkökulmasta katsottuna tämä ei takaa tasapuolista nostosuoritusta. Miten rangaista nostajaa joka ei ilmesty GT-8 nostoon tai päinvastoin? Kärsivä osapuoli on toisessa luokassa ja rangaistus ilmentyy toisessa?

Tämä ei minusta nyt kovinkaan kummosta pohdintaa edes vaatinut, aika selvä asia...

Hetkinen...
Eihän krossikisoissakaan ole mitään ongelmaa vaikka takatuuppi kuskit nostaa nelkkuja jne.
Ja on jopa SC kuskeja nostamassa krossareita...
Turistikisoissa mattis kuskit nostamassa turisteja jne.

Sen ymmärrän jos ajokaaviot olisivat jotenkin erittäin erilaiset niin olisi hullua pistää jotku nostamaan reilusti pidempiä hiittejä kuin toiset.

Siis tarkoitan että toisessa luokassa olis 20 minuuttiset hiitit ja toisessa 5...
Ei tasapuolista, mutta ei muistaakseni näiden luokkien välillä tällaista ole.

Jos nostaja jättää nostamatta niin hän saa rangaistuksen aivan normaalisti.
Alkuerissä jättää nostovuoronsa hoitamatta = parhaan alkuerätuloksen mitätöinti.
Jne.
Eihän tähän liity mitenkään se että nostaa eri luokkaa kuin itse ajaa... Ikivanha asia sähköluokista eikä siellä ainakaan mitään ihmeellistä.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #52 : 09.03.12 - klo: 13.57 »

Ja jos viittaat tuolla hehtaaripyssy jutulla tapaukseen missä osuimme yhteen niin viteoo vaan katsomaan.
Edessä menevä ei aja hehtaaripyssyllä, vaan takana tuleva ajaa liian kovaa ja linjalla joka on kaukana optimista... Selkeä ajovirhe eikä edellä ajava pysty mitenkään välttämään kolaria kyseisessä tilanteessa.
Siis tuo oli vain yleinen kysymys tuo "hehtaaripyssy", eikä ollut kenellekkään suoraan osoitettu, enkä ole mitään videoita katsonut. Kunhan tuli mieleeni kysyä, miten esim: asia pitää tuomita, tyypillisesti menee vissiin kisatilanteena?

Vittaukseni Oulun kisoihin on vain siltä osin, että harmitus ei riipu siitä oli se nostaja siellä radan varressa tai ei,   omakohtainen kokemus. Se nostaja ei myöskään poista niitä kolareita.

En ota kantaa siihen, että kuka kolaroi ja miksi, niistä on tuomiot jaettu ja palkinnot annettu, vai minkä takia otat noin henkilökohtaisesti? Jokaisen oma näkemys on aina subjektiivinen näissä tilanteissa, eikä sitä pidä vilpittömänä totuutena toitottaa.

PS: Keskustelu ei oikein mene aihepiirin urissa...


EDIT: Viittauksen lisäys...
« Viimeksi muokattu: 09.03.12 - klo: 14.20 kirjoittanut HVoltage »
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #53 : 09.03.12 - klo: 13.59 »
Eihän tähän liity mitenkään se että nostaa eri luokkaa kuin itse ajaa... Ikivanha asia sähköluokista eikä siellä ainakaan mitään ihmeellistä.


Poistaako tämä silti tuon ristiriidan jonka kuvasin, ei mielestäni? Ymmärrän ja tiedän kyllä pointtisi, olenhan joskus kilpaa ajanut...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #54 : 09.03.12 - klo: 14.23 »
En ota henkilökohtaisesti... koska mainitsit oulun niin oletin että muutkin viittaukset ovat sinnepäin.

En nyt kyllä silti ymmärrä selityksestä että mikä ongelma siinä tosiaan olisi että LS-5 kuskeja olis nostamassa GT luokkaa... tai toisinpäin.

Ajokaaviot ovat hyvin samanlaiset... Hiittejen pituudet hyvin samanlaiset.
Nostamatta jättämisen voi rangaista aivan kuten muissakin luokissa...

LS5 luokkaa ajavista lähes jokainen ajaa jotain toistakin luokkaa ainakin talvisin... Tai jokatapauksessa on kokemusta ties kuinka monesta eri luokasta...
En näe mitään ongelmaa miksi he eivät voisi nostaa myös GT luokkaa...

Okei... GT luokasta löytyy ekakertalaisia kuskeja...
Mutta ajokaaviohan on muutenkin aina niin että ensin ajaa se hitain hiitti... Jota siis tässä tapauksessa nostais LS5 nopeimmat kuskit, ja viimeisenä ajaa se nopein GT luokka jossa kuskeilla on kyllä kokemusta nostotoiminnasta... Ja hehän siis nostavat ajonsa jälkeen LS5 luokan hitainta hiittiä.

Siis mikä tässä on ropleemana ettei nostokaavio onnistu niinkuin sähköpuolella monissa luokissa???
Käyn joko hitaalla tai jotain, mutta en rehellisesti sanottuna vaan tajua.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #55 : 09.03.12 - klo: 14.32 »
Siis mikä tässä on ropleemana ettei nostokaavio onnistu niinkuin sähköpuolella monissa luokissa???
Käyn joko hitaalla tai jotain, mutta en rehellisesti sanottuna vaan tajua.
Se että kuskien määrä on rajattu, harvalla on omaa mekaanikkoa. Mikä tekee sen että olet pakostakin 3 erää jokaisella eräkierroksella radalla. Yks erä menee ihan vaan ku sirryt ja tulet radalle.  Eli yhteensä 4 erän edestä olet jumissa.

Montako erää on yhteensä ls5+gt8?

Viime vuoden tp10 kokemuksen perusteella se olisi ollut täysin mahdotonta tehdä mitään autolle erien välissä, eli kisaaminen olisi ollut radalla seisomista ja sit toivotaan että kalusto pysyy kasassa ja kaikki säädöt olisi voinut unohtaa. Nytkin kun oli 2 erää kiinni radalla teki tiukkaa tehdä perustarkistukset erien välissä ja jotain pientä säätöäkin sai aikaiseksi. Esim kytkimen korjaaminen oli käytännössä yhtäkuin että jätät yhden erän ajamatta.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #56 : 09.03.12 - klo: 14.46 »
Moni mekaanikko pystyy takkaamaan alkuerissä 1-3 autoa ongelmitta.
On hoidettu Sami L:n kanssa finaaleiden mekkaukset sekä GT että LS luokissa kahdella mekaanikolla kolme autoa... Tainnut olla välillä 4.
Ainoa ongelma syntyy GT startissa, mutta aina siihen saa jonkun kaverin kantamaan auton viivalle, kun ei tartte muuta tehdä.

Polttiskrossissakin hyvin tyypillistä että yksi mekkari tankkaa kaksi autoa alkuerissä.
Onnistuis varmasti TP 10 luokassakin.
Vaikka onkin alkuerässä välitankkaus niin eihän autojen ole pakko tulla samaan aikaan varikolle.
Vaikka peräkkäisinä kierroksina niin ihan hyvin niitä autoja voi tankkailla vaikka kolme.

Mutta jos joutuu mekaanikkona toimimaan myös nostajana niin silloin alkaa tulla vähän nihkeetä.
Tällöin riittää 2 osaavaa mekkaria kolmelle kuskille... ellei sitten käy se smurffin laki hommeli, eli kun yks jää letkuun kiinni niin olet juuri tankkaamassa toista, ja kolmas pitäis ottaa sisään minuutin sisään.

Ei että miten siis helpottais jos radalla olis nostajat.
Jopa finaalissa pystyy yks mekaanikko hoitamaan kaksi autoa, tai parempi jos kolmea autoa mekkaa kaksi mekaanikkoa.

GT luokka on myös niin pieni "perhe" että siellä jos jollain on ongelmia niin aina löytyy sieltä "vihollis leiristä" joku mekaanikoks, tai nostajaks tai jotain.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #57 : 09.03.12 - klo: 14.52 »
Moni mekaanikko pystyy takkaamaan alkuerissä 1-3 autoa ongelmitta.
On hoidettu Sami L:n kanssa finaaleiden mekkaukset sekä GT että LS luokissa kahdella mekaanikolla kolme autoa... Tainnut olla välillä 4.
Ainoa ongelma syntyy GT startissa, mutta aina siihen saa jonkun kaverin kantamaan auton viivalle, kun ei tartte muuta tehdä.
Eli taas palataan lähtöruutuun, miks GT8 autoja hoidetiin vajaalla miehityksellä? Veikkaan että vastaus on kun ei ollut riittävästi mekkareita kun kaikilla on kiirreellisempä tekemistä. (laittaa autoa ajokuntoon tai auttaa kaveria jolla isompi remppa)

(alkuerissä ei tarvitse nostaa, jos ajat ulos niin ei oo kiire nostamaan)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #58 : 09.03.12 - klo: 14.59 »
"Meidän tiimissä" kaksi mekaanikkoa hoiti kolme autoa ihan vain siksi että kaksi oli huomattavasti kokeneempaa mekaanikkosakkia kuin muut tarjolla olleista.
Ja koska kolme mekaanikkoa olisi ollut myös turhaa.
Kahdella sai hyvin seurattua radalla liikkuvat autot, ja tankkaukset nopeiksi.
Ja mahdollisissa ongelmatilanteissa toinen pystyy irtautumaan kun toinen vielä hoitaa tankkaukset vaikka yksin.

Vähemmän kokeneilla mekkareilla pitää olla yksi per auto.
Kaksi kokenutta hoitaa kolmen auton mekkaamiset jopa paremmin kuin kokematon mekkari yhden.

Tämä oli siis aivan puhtaasti päätös... Ei henkilöstöpulan sanelema.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?
« Vastaus #59 : 09.03.12 - klo: 15.30 »
Onnistuis varmasti TP 10 luokassakin.
Vaikka onkin alkuerässä välitankkaus niin eihän autojen ole pakko tulla samaan aikaan varikolle.
Vaikka peräkkäisinä kierroksina niin ihan hyvin niitä autoja voi tankkailla vaikka kolme.

Muistaakseni alkuerän pakollinen välitankkaus poistui TP-10 säännöistä ja AE lyheni takaisin 5 minuuttiin.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi