Kirjoittaja Aihe: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)  (Luettu 1829762 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa viliku

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1350 : 08.11.09 - klo: 14.27 »
Juu, just avasin mun bruderin fend farion. olis tarkotusta yrittää, voisiks kertoo miten sitä vetoo saa niihi pyöriin. ku olis voisitko laittaa linkkii ? :smiley:kiitosta tiedosta.

Poissa viliku

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1351 : 08.11.09 - klo: 14.28 »
pitäskö se tehä jotenki näin ?http://www.aijaa.com/albums.php?album&a=9985

Poissa ÄIJÄ93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1352 : 08.11.09 - klo: 16.51 »
jotenkin noin se täytyy toteuttaa  itsellä ei ole bruderintraktorista niin surta kokemusta en tiedä lähteekö pyörät akselistaan irti helpolla vaika tarvitaanko mahtisanoja ja työkaluja
meinasitko laittaa ihan oikean rc laitteiston vai ns. nikko vermeet jos löytyy joku nikon romu niin sittenhän taka akseli irti ja sovitus bruderiin eihän sen tarvitse välttämättä neliveto olla. minkä kokoinen on budjetti traktorissasi on
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

Poissa viliku

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1353 : 08.11.09 - klo: 18.45 »
En ole budjettia vielä kauheesti miettinyt, täytyy nyt katella mitä keksisi. :grin:

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1354 : 08.11.09 - klo: 21.04 »
Jaa, kannattaisiko se tehdä noin...  :wink: ...ei, se kannattaa tehdä paremmin.

Normaalikokoinen servo on juurikin sopivan kokoinen siltä kantilta, että sen saa alkuperäiseen runkoon tukevasti (takavetoon). Servo on siitä poikkeuksellinen verrattuna muihin sähkömoottoreihin, että se on kantikas ja siinä on valmiiksi kiinnityskorvakkeet.

Takarenkaat ovat siihen tavalliseen Bruder-tyyliin kiinni ts. aivan törkeän tiukassa. Itse en tosiaan saanut mitenkään muuten irti, kuin tekemällä akseliin kierteet ja vetäen akselin mutterin avulla pois. Lämpöä en paljoa koittanut, silläkin irtonee, mutta muovin sulaminen kannattaa ottaa huomioon. Jotta rungon saa halkaistua, niin siihen joutui käyttämään rautasahan terää. Taka-akseli piti katkaista sahaamalla se vetokoukun "kelkan" takaata. Jos renkaita ei saa irti tai ts. akselia irti, niin runkoa ei saa kahteen osaan.

Tässä tulee taas sitä toistoa, mutta ilman Dremeliä tai vastaavaa homma menee kohtuuttoman vaikeaksi. Työntömittä on myös lähes pakollinen.

Suurimmat työt ovat tuossa purkaminen ja takavedon reikien sahaaminen. Etuveto on hieman hankalampi toteuttaa, mutta ei mitenkään mahdoton.



Jo sivulta 10 lähtien

Poissa viliku

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1355 : 09.11.09 - klo: 18.18 »
osaaks sanoo mistä sais siihe hyvi menevää servoo? :sad:ku oon vähä alottelia viel.

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1356 : 10.11.09 - klo: 00.03 »
Omassa on kiinni vielä Hitec-422:set, TowerPro 995:set meinaan laittaa, kun ne ovat rungoltaan täysin samankokoiset ja 995:ssa on rutkasti enemmän voimaa.

Nuo molemmat ovat helppoja modata 360-pyöriviksi. Hitec:jä saa Suomestakin monesta paikasta (taisin ostaa yhden Atalasta, radioiden mukana niitä tuli joskus useampi), Towerpro:t tilasin eBaysta. Towerprot ovat huomattavasti Hitec:jä halvempia.



Jo sivulta 10 lähtien

Poissa viliku

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1357 : 10.11.09 - klo: 17.17 »
Kiitoksia paljon tuo auttoi asiaan.

Poissa viliku

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1358 : 10.11.09 - klo: 17.45 »
moni kanavaine vastaan otin kannattas olla ?

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1359 : 10.11.09 - klo: 18.31 »
Tämä ketju on tietysti aika pitkä, asiasta on keskusteltu moneen kertaan... mutta kerrataan taas.

Tarkoitat varmaankin lähettimen kanavamäärää, sillä vastarissa voi olla enemmän kanavia kuin mitä lähettimessä (lähettimen kanavat ovat ne "hyödynnettävät"). Pelkkään ajeltavaan traktoriin (eteen/taakse/kääntö) riittää 2-kanavaiset radiot. Itse en kyllä edes ajattelisi alle 6-kanavaisia. Eli kanavia ei ole koskaan liikaa, jos meinaa jotain toimintojakin tehdä.

Ja seuraavan kysymyksen arvaten: kaikki 27 Mhz, 40 Mhz ja 2.4 Ghz radiot käy. Lähinnä valinnan vaikeus/oma budjetti rajoittaa. 35 Mhz on tarkoitettu taivaalle, mutta nekin saa "syömään" 2.4 Ghz:a esim. Coronan moduuleilla.


Asiaan liittyen: Pitäisikö/onnistuisiko johonkin jokin Rc työkoneet/ rekat aloitus FAQ? Mää voin tarjoutua kirjoittamaan noista omista tekeleistä, eli liittyen Bruderin modaamiseen. Olisko Hemi/geswas/juupeli-akselilla innostusta kirjoittamaan Tamiyasta? Ihan varmaan perussetit riittää, edelleenkin tän palstan kahlaaminen tuottaa parhaimman vastauksen, mutta kun kieltämättä sivuja alkaa olemaan jo melko paljon.

Kun lähinnä näitä tulee usein:

1. Mistä noita voi ostaa/mistä aloitettu?
2. Mitkä radiot? 
3. Mitkä moottorit?
4. Mitä maksaa?
5. Mitä tarvii muokata?

Tekisi samassa järjestyksessä olevan molemmille. Täällä on moneen kertaan tullut esille esim. hyviä nopareita, kanavien "laajentajia", majakoita yms. sellaista osaa, joita ei välttämättä heti maailmalta keksi etsiä. Mitään raamattua siitä FAQ:sta ei tarvitse tehdä.

Jos kiinnostusta löytyy, niin tätä voisi miettiä. Mitään aikataulua ei sitten oteta edes mietintään, tyyliin "sitten joskus kun viitsii"- meiningillä mentäis.






« Viimeksi muokattu: 10.11.09 - klo: 18.54 kirjoittanut IMN »
Jo sivulta 10 lähtien

Poissa viliku

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1360 : 10.11.09 - klo: 18.49 »
Kiitoksia todella paljon ,nyt projekti on jo käynnissä. :cheesy:

Poissa viliku

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1361 : 10.11.09 - klo: 19.57 »
Asiaan liittyen: Pitäisikö/onnistuisiko johonkin jokin Rc työkoneet/ rekat aloitus FAQ? Mää voin tarjoutua kirjoittamaan noista omista tekeleistä, eli liittyen Bruderin modaamiseen. Olisko Hemi/geswas/juupeli-akselilla innostusta kirjoittamaan Tamiyasta? Ihan varmaan perussetit riittää, edelleenkin tän palstan kahlaaminen tuottaa parhaimman vastauksen, mutta kun kieltämättä sivuja alkaa olemaan jo melko paljon.

Kun lähinnä näitä tulee usein:

1. Mistä noita voi ostaa/mistä aloitettu?
2. Mitkä radiot? 
3. Mitkä moottorit?
4. Mitä maksaa?
5. Mitä tarvii muokata?

Tekisi samassa järjestyksessä olevan molemmille. Täällä on moneen kertaan tullut esille esim. hyviä nopareita, kanavien "laajentajia", majakoita yms. sellaista osaa, joita ei välttämättä heti maailmalta keksi etsiä. Mitään raamattua siitä FAQ:sta ei tarvitse tehdä.

Jos kiinnostusta löytyy, niin tätä voisi miettiä. Mitään aikataulua ei sitten oteta edes mietintään, tyyliin "sitten joskus kun viitsii"- meiningillä mentäis.


Tossa on ideaa.:)

Poissa geswas

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #1362 : 10.11.09 - klo: 21.35 »
Asiaan liittyen: Pitäisikö/onnistuisiko johonkin jokin Rc työkoneet/ rekat aloitus FAQ? Mää voin tarjoutua kirjoittamaan noista omista tekeleistä, eli liittyen Bruderin modaamiseen. Olisko Hemi/geswas/juupeli-akselilla innostusta kirjoittamaan Tamiyasta? Ihan varmaan perussetit riittää, edelleenkin tän palstan kahlaaminen tuottaa parhaimman vastauksen, mutta kun kieltämättä sivuja alkaa olemaan jo melko paljon.

Kun lähinnä näitä tulee usein:

1. Mistä noita voi ostaa/mistä aloitettu?
2. Mitkä radiot? 
3. Mitkä moottorit?
4. Mitä maksaa?
5. Mitä tarvii muokata?

Tekisi samassa järjestyksessä olevan molemmille. Täällä on moneen kertaan tullut esille esim. hyviä nopareita, kanavien "laajentajia", majakoita yms. sellaista osaa, joita ei välttämättä heti maailmalta keksi etsiä. Mitään raamattua siitä FAQ:sta ei tarvitse tehdä.

Jos kiinnostusta löytyy, niin tätä voisi miettiä. Mitään aikataulua ei sitten oteta edes mietintään, tyyliin "sitten joskus kun viitsii"- meiningillä mentäis.


Tossa on ideaa.:)

Tää ei ole v##tuilua mutta olen myös tuota mieltä. Tää harrastus pitää alkaa sillä että koko ketju KAHLATAAN läpi! Turha kerrata samoja asioita jokaisen uuden asiasta kiinnostuneen kohdalla. Jokainen alottelija tarvii kumminki samaa perustietoa ja aika varmasti niihin kaikkiin löytyy vastaus aiemmista replyistä. Tollanen FAG osio olis kyllä paras mutta jos ei jaksa lukea tätä keskustelua läpi niin sitten ei kyllä ole tarpeeks kiinnostunu asiasta muutenkaan. Tällänen jos olis sillon ollu kun ite alotin tätä touhua niin olisin varmaan lukenut sen joka ilta!  :azn: Itte oon nimittäin saksan sivuja sanakirjalla kääntänyt kuukausi tolkulla kun koitin ettiä tietoa...

JOTEN ARVON UUDET LAJITOVERIT, LUKEKAA KOKO TOPIIKKI LÄPI NIIN SAATTE TODELLA HYVÄT EVÄÄT ALOITTAA HARRASTUKSEN JA EI MUUTA KUN TERETULEMAAST JOUKKOOMME!!!  :azn:
-Pate-

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1363 : 10.11.09 - klo: 22.23 »
Heh, toihan olikin hyvin nopeasti hoidettu, todellinen peliliike suoraan topic:n otsikkoon. :wink:

Joten unohdetaan edellinen ehdotus.

Geswasin kanssa 100% samaa mieltä siitä, että kiinnostuksen noustessa palsta tulee kyllä kahlattua läpi useaan otteeseen. Ite aikoinaan bongasin alkupään sivuilta tuon Valtran kuvan...siitä se sitten lähti.

Jo sivulta 10 lähtien

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1364 : 11.11.09 - klo: 21.20 »
Vaihteeksi ihan kysymys aiheesta:

Miten olette toteuttaneet noita kipin/nostojen rajakytkimiä? Jonkinlaista diodi-systeemiähän se vaatisi ja mikrokytkimiä. En nyt heti äkkiseltään keksi sopivaa hakusanaa Googleen.

Eli hakusessa olisi siis systeemi, jossa rajaan tultaessa moottori ei pyörisi kuin ns. takaisinpäin (ja kytkimet luonnollisesti molemmissa päissä). Ei varmaan kauhean vaikea toteuttaa, mutta nyt taas ns. "jumittaa".

Kippiin tämäkin tulisi ja virtaa olisi bauttiarallaa 2-3A max. ja jännite BEC:n 5.5v.

« Viimeksi muokattu: 11.11.09 - klo: 21.33 kirjoittanut IMN »
Jo sivulta 10 lähtien

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Jo sivulta 10 lähtien

Poissa 604way

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1366 : 12.11.09 - klo: 04.02 »
Moi!

Noniin, nyt alkaa dumpperi olemaan kasassa. Vielä on vähän tekemistä, lähinnä ulkonäön viilausta, sekä kippisylinterit jos jaksaa vielä näpertää. Mittakaava on n. 1/65, joten on samaa kokoa kaivinkoneen kanssa. Täysin orjallisesti en tosin ole noudattanut mittakaavaa. Maalipinnassa myöskin parannettavaa olisi, mutta ei ole kuin pensseli millä vedellä väriä pintaan.

Testiajoja on vähän tässä jo tehty, ja voimansiirron kanssa on joutunut vähän painimaan. Ei oikeen sovellu tuo kumi tuon ristikkonivelen korvaajaksi, mutta mitään muutakaan parempaa vaihtoehtoa en ole keksinyt sopivassa mittakaavassa, koska tarvitsisi olla aikas pieni, pituus n.5mm ja paksuus 3mm max  :undecided: Ehkäpä koetan vielä tinailla kuparilankasta jossain välissä. Myöskään teli ei toimi ihan niin jouheasti kuin toivoin, johtuen juuri noista kumiosista.

Servojen elektroniikasta jouduin taas jälleen kerran luopumaan. Oli jos jonkin sortista signaalihäiriötä jne. joten katsoin parhaaksi ohjata suoralla virralla moottoreita. Oikeestaan parempi niin, nyt voin nostaa voltteja vähän enemmän kuin servon elektroniikan kanssa. Tällä servot pyörii 7,2 voltilla. Servot ovat 10g mikroservoja, oli vähän miettimistä miten ne saa mahtumaan koneen sisään, mutta hyvinhän ne sinne menivät kun aikansa mietti. Tosin tilaa ei kyllä jäänyt yhtään ylimääräistä.

Kipin toteutin perhokelasta kaivamallani pohjasiimalla. Ensin koetin 0,5mm monofiili siimaa mutta se ei toiminyt kuten halusin. Kipin sai kyllä pystyyn, mutta ei laskeutunut kun ei jouset jaksaneet vetää sitä vaikka kuinka paljon lisäili jousia. Vähän liian jäykkää tavaraa. Tuo pohjasiima taas toimii täydellisesti. Servossa on kiinni matoruuvi joka taas pyörittää ratasta sekä akselia johon on pohjasiima kiinnitetty. Tällä tavalla sain kippiin tarpeeksi voimaa, sekä myöskin suhteellisen hitaan kipin. Testeissä jaksoi melko vaivatta kipata täyden lavallisen hiekkaa.  :azn:

Kääntymisen toteutin myöskin tuolla pohjasiimalla pronssilankan sijaan. Tila meni niin tiukoille tuolla, että jouduin hetkisen miettimään miten sen toteuttaa. Vähän liian hidas, mutta voimaa on ainakin tarpeeksi, tämä on toteutettu samalla tavalla kuin kippi.

Rajakytkimet olivat myös alkuperäisessä suunnitelmassa, mutta eipäs löytynytkään sopivia kätköistä. Joten tarkkailla saa ajaessa ettei rattaat ala rutisemaan. Tosin kaivinkoneessa on ihan sama homma. Niin, tässa projektissa pysyivät kulutkin kohdallaan, 0€  :afro: Kaikki on kotoa kaivettua ja servot löytyivät bruderin minikaivinkoneesta joka pääsi nauttimaan eläkepäivistä, tosin ei ehkä kauaksi aikaa... :wink: Television kuoret ne vaan katoaa... :roll:

Siinä varmaan pääpiirteissään tärkeimmät asiat tuli, joten tässäpä myös kuvia.
Kuva1 Kuva2 Kuva3 Kuva4 Kuva5 Kuva6 Kuva7
Videota on myöskin suunnitelmissa ottaa tässä lähipäivinä.

Seuraavaa projektia olen myöskin tässä mietiskellyt ja näyttäisi siltä, että seuraavaksi tulee caterpillarin D11 puskutraktori. Tai sitten valssijyrä täryllä...katsotaan nyt.  :laugh:

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1367 : 12.11.09 - klo: 09.31 »
Kyllä!

Tainnut tulla pitkä ilta viestin kirjoitusajankohdasta päätellen?  :wink:
Se on kyllä tunnustettava, että kun inspiraatio iskee, niin kello unohtuu ihan täysin.

Onko servojen kanssa ongelmaa juuri paikallaan pysymisessä?
Tuota monikierrospotikkaa kannattaa kokeilla, jos ongelma on ylläoleva.

Tässä on vaan muutamaan kertaan miettinyt esim. Bruderin traktorin käyttöä ns. letku/kauko-ohjattavana, jos sellaisen joskus rakentaa hieman nuoremmalle kuskille. Homma pitäisi saada paljon helpommaksi käyttää eli esim. patterit/akut tulisi olla vain yhdessä paikassa eli ohjaimessa. Käännön toteutuksessa servo on kyllä helpoin, mutta meikäläisen osaaminen kyllä loppuu siihen, jos pitäisi mennä tuohon signaalin kanssa ohjaamiseen. Periaatteessa onnistuisi myös siten, että ohjaa katkaisijalla servoa (siis sen moottoria), rajakytkimet rajoittaa liikkeen ja jännitteen säätö nopeuden.

Kieltämättä 604wayn mittakaavassa alkaa rc-ohjaus olemaan aika haastavaa, sillä akun, nopareiden ja vastarin sijoittaminen saattaa muodostua "pieneksi" ongelmaksi.

Minkälaisen ohjaimen olet rakentanut? Onko ohjaimessa nopeuden säätö potikoilla tms. ?
(kuva tietysti olisi ihan mielenkiintoinen...)
Jo sivulta 10 lähtien

Poissa 604way

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1368 : 12.11.09 - klo: 15.53 »
Kyllä!

Tainnut tulla pitkä ilta viestin kirjoitusajankohdasta päätellen?  :wink:
Se on kyllä tunnustettava, että kun inspiraatio iskee, niin kello unohtuu ihan täysin.

Onko servojen kanssa ongelmaa juuri paikallaan pysymisessä?
Tuota monikierrospotikkaa kannattaa kokeilla, jos ongelma on ylläoleva.

Tässä on vaan muutamaan kertaan miettinyt esim. Bruderin traktorin käyttöä ns. letku/kauko-ohjattavana, jos sellaisen joskus rakentaa hieman nuoremmalle kuskille. Homma pitäisi saada paljon helpommaksi käyttää eli esim. patterit/akut tulisi olla vain yhdessä paikassa eli ohjaimessa. Käännön toteutuksessa servo on kyllä helpoin, mutta meikäläisen osaaminen kyllä loppuu siihen, jos pitäisi mennä tuohon signaalin kanssa ohjaamiseen. Periaatteessa onnistuisi myös siten, että ohjaa katkaisijalla servoa (siis sen moottoria), rajakytkimet rajoittaa liikkeen ja jännitteen säätö nopeuden.

Kieltämättä 604wayn mittakaavassa alkaa rc-ohjaus olemaan aika haastavaa, sillä akun, nopareiden ja vastarin sijoittaminen saattaa muodostua "pieneksi" ongelmaksi.

Minkälaisen ohjaimen olet rakentanut? Onko ohjaimessa nopeuden säätö potikoilla tms. ?
(kuva tietysti olisi ihan mielenkiintoinen...)


Heh, no pitkä ja pitkä ilta, ihan tavallinen :lipsrsealed:

Juu, juurikin tuo servojen paikallaan pysyminen on ongelma, sekä myös se, että ottavat häiriötä toisistaan. Voisin kyllä melkein lyödä oikeasta kädestäni vetoa, että syyllinen tähän on tämä. Tuota monikierros potikkaa tarvitsee vielä kyllä kokeilla, kunhan vaan saan käsiini sellaisen.

Rajakytkimet tosiaan olisivat tarpeelliset kun ohjaa suoraan virralla servon moottoreita. Käy hyvin äkkiä niin jos ei ole tarkkana, että servon rattaat ovat hampaattomia. Lähinnä itsellä on kyllä muodostunut jonkin sortin ongelmaksi itse moottorien kestävyys. Tuntuvat kuluvat nopeasti, kaivinkoneen moottoreita on vähän saanut jo availlakin. Tosin onhan tolla jo kaivettukkin aika paljon. Hiiliähän näissä ei näytä olevan, vaan tuollaiset metalliläpyskät ottavat kosketuksen kollektoriin ja kuluvat aikaa myöten poikki sekä myös kollektori kuluu aika vauhtia  :undecided:

Ohjaimessa ei ole potikoita, vaan 3kpl 2-napaisia on-off-on kytkimiä. Mielessä kyllä kävi potikat nopeuden säätöön ja ehkä lisäänkin vielä ajolle sekä käännölle potikat. Ei ole mikään iso homma, 2 johtoa tarvitsisi tinailla lisää koneeseen. Pitäisi yksi kasettidekki taas purkaa, siinä näkyy olevan 2 kpl liukupotikoita jotka voisi käyttää tähän tarkoitukseen (sekä myös matoruuvi näkyy olevan). Tosin tarvitsee koettaa pitää tuota johto määrääkin kohtuullisena, ettei koneen tarvitse raahata mukanaan kovin isoa läjää johtoja. Valoja ajattelin myös, tuli kaivettua vanhoista puhelimista pintaliitos ledejä, olis just passelin kokosia. Tosin tässä vaiheessa alkaa olemaan jo vähän hankalampaa ruveta valoja lisäämään...

Tilaa ei tosiaan jäänyt paljoa, piti jo ajon servomoottoriakin viilata vähäsen jotta mahtuu kyytiin. Kyllä olisi jo ongelmaa saada mahtumaan vielä vastari, noparit ja akut mukaan. Kyllähän näitäkin tosin taitaa olla todella pienessä koossa, mutta vähän epäilen että hinta ei kyllä mene koon kanssa käsi kädessä  :roll: Ja ei sen puoleen, ei mulla olis tarpeeksi monikanavaista ohjaintakaan, ainakaan vielä...

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1369 : 12.11.09 - klo: 19.29 »
Kiitos kuvista jälleen.

Tuota nopeudensäätöä vähän googlettelin, niin siinä kait järkevin tapa olisi tehdä se PWM:llä (luetaan meikäläisen kohdalla toteutuksen osalta: öööö....). Sekin vielä, että tarvitseeko tuo sitten vielä jonkun h-sillan; pamahtaa meikäläisen kohdalta sitten todella ankeaksi.

Normaalikokoiset servot tosin saattaa pahimmillaan syödä aika reippaasti virtaa, joten potikka joutuisi olemaan aika suuri. Ja se potikka söisi myös sitä "virtaa" ihan kiitettävän paljon, toisaalta ei varmaan ohjaimessa kädet ainakaan palelisi. Vai saako tuon nopeuden säädön tehtyä jotenkin yksinkertaisemmin? Mää olen aika tumpelo näitten piirien kanssa.

Tuo ohjaustapahan olisi ns. letkuohjattavaan ihan ideaali, jos servon vaelluksen saisi tapettua. Syötät tuohon 6 V:ia?  Sulla näyttää olevan noita samoja 10g servoja, mitä meikäläiselläkin. Niiden pysäyttäminen servon omalla potikalla on pidemmän päälle lähes mahdottomuus. Aina se lähtee kävelemään johonkin suuntaan. Tuolla monikierrospotikalla potikan ruuviin jää jopa sellainen "tyhjä" alue, missä servo ei liiku. Servon omaa potikkaa saa säätää melkein puhaltamalla...ja silti vaeltaa, vaikka sen olisi tunkenut täyteen liimaa, sinitarraa yms. Nuo meikäläisen radiot pitäis olla kohtuullisen digitaaliset (Futaba 10C; niin ne ainakin mainostaa, tiedä sitten), joten ne eivät onneksi tee huomattavaa häiriötä. Eron huomaa kyllä, jos esim. vertaa toisiin (Hitec Eclipse) 35 Mhz radioihin. Silti, joku mikrokokoinen servon neutralisoija olisi kyllä kätevä (dead-zonen lisäys).

Pitäisi jostain saada sitä litz-lankaa ledeille, ei vaan viitsisi ostaa mitään 45€ rullaa...

Kunnioitettavan pieni tuo auto kyllä on (servon koosta saa hyvän vertailukohdan)!

Kyllä ne radiot varmaan kohta löytää omistajan... :wink:
Jo sivulta 10 lähtien

Poissa 604way

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1370 : 13.11.09 - klo: 15.23 »
Kiitos kuvista jälleen.

Tuota nopeudensäätöä vähän googlettelin, niin siinä kait järkevin tapa olisi tehdä se PWM:llä (luetaan meikäläisen kohdalla toteutuksen osalta: öööö....). Sekin vielä, että tarvitseeko tuo sitten vielä jonkun h-sillan; pamahtaa meikäläisen kohdalta sitten todella ankeaksi.

Normaalikokoiset servot tosin saattaa pahimmillaan syödä aika reippaasti virtaa, joten potikka joutuisi olemaan aika suuri. Ja se potikka söisi myös sitä "virtaa" ihan kiitettävän paljon, toisaalta ei varmaan ohjaimessa kädet ainakaan palelisi. Vai saako tuon nopeuden säädön tehtyä jotenkin yksinkertaisemmin? Mää olen aika tumpelo näitten piirien kanssa.

Tuo ohjaustapahan olisi ns. letkuohjattavaan ihan ideaali, jos servon vaelluksen saisi tapettua. Syötät tuohon 6 V:ia?  Sulla näyttää olevan noita samoja 10g servoja, mitä meikäläiselläkin. Niiden pysäyttäminen servon omalla potikalla on pidemmän päälle lähes mahdottomuus. Aina se lähtee kävelemään johonkin suuntaan. Tuolla monikierrospotikalla potikan ruuviin jää jopa sellainen "tyhjä" alue, missä servo ei liiku. Servon omaa potikkaa saa säätää melkein puhaltamalla...ja silti vaeltaa, vaikka sen olisi tunkenut täyteen liimaa, sinitarraa yms. Nuo meikäläisen radiot pitäis olla kohtuullisen digitaaliset (Futaba 10C; niin ne ainakin mainostaa, tiedä sitten), joten ne eivät onneksi tee huomattavaa häiriötä. Eron huomaa kyllä, jos esim. vertaa toisiin (Hitec Eclipse) 35 Mhz radioihin. Silti, joku mikrokokoinen servon neutralisoija olisi kyllä kätevä (dead-zonen lisäys).

Pitäisi jostain saada sitä litz-lankaa ledeille, ei vaan viitsisi ostaa mitään 45€ rullaa...

Kunnioitettavan pieni tuo auto kyllä on (servon koosta saa hyvän vertailukohdan)!

Kyllä ne radiot varmaan kohta löytää omistajan... :wink:

Kyllä tuo pwm taitaa olla paljon parempi tapa ohjata dc-moottoria, kuin se mitä minä ajatelin. Itse meinasin aika paljon yksinkertaisempaa kytkentää-->

Virtalähteen - johto kytketään suoraan moottorin ja moottorin kuoresta otetaan maa, joka viedään potikan oikean puoleiseen pinniin (potikka ylhäältä katsottuna, pinnit pois päin itsestä). Virtalähteen + viedään potikan keskimmäiseen pinniin ja vasemmasta pinnistä + ulos moottorille. Yksinkertainen kytkentä. En tosin ole varma, tarvitseeko tuo edes tuota moottorin maata, sähkötekniikka ei todellakaan ole minunkaan vahvin ala... :roll:

Tässähän käsittääkseni tapahtuu niin, että potikka syö osan virrasta ja antaa lämpönä ulos. Tällä tavalla tosin ei saa käyttöön koko potikan säätöaluetta, vain pienen osan siitä. Olen kokeillut tätä kytkentää kyllä ja saanut sen toimimaan mutta en ole koskaan varsinaisesti käyttänyt sitä, joten en tiedä onko tämä edes kovin luotettava ja pitkäikäinen tapa loppujen lopuksi. Niin, ja mitään kovin isoja moottoreita ei kannata tällä tavalla edes yrittää...senhän jo maalaisjärkikin sanoo. Mutta kyllä näitä peukalonpään kokosia varmaan uskaltaa pyöritellä.

Mitään vastuuta en sitten ota, jos näitä kytkentöjä menette kokeilemaan, eli omalla vastuulla teette jos teette... :angel:

Itse aikoinaan tuota pwm piiriä tutkailin ja ei tuo olisi kovin monimutkainen rakentaa jos olisi vain kaikki tarvittavat komponentit. Pitänee varmaan vierailla bebekissä joku päivä ja kokeilla rakentaa. Samalla voisi noita monikierros potikoita ostaa myös :smiley:

Tällä hetkellä syötän dumpperin servoille 7,2 volttia, mutta koetan vähentää sitä kyllä vähän (6:V tienoille) kunhan saan kaivettua sopivan muuntajan jostain. Itse kun servojen vaellusta koetin saada loppumaan, tein sillä tavalla että hioin siitä servon oman potikan varresta sitä karkeimpaa kohtaa pois ja pienellä poranterällä suurensin rattaan (jossa servon ulostulo) reikää. Ja tämän jälkeen sitten pikaliimaa (ei mitään pirkka-pikaliimaa  :lol:) potikkaan ja antaa kuivua. Tosin kannattaa varmistaa kahteen kertaan, että on varmasti keskellä potikka eikä servo vaella. Tämä ainakin omalla kohdallani toimi eikä potikka enään kääntynyt rattaiden vaikutuksesta.

Edit: Se unohtui sanoa, että tuo vaeltaminen omalla kohdallani johtui todennäköisesti tuosta 555-piiristä, jonka olen itse rakentanut, ja siitä että servot ottivat häiriötä toisistaan tai sitten jostain muusta. Kauheaa sätkimistä se kuitenkin oli koko ajan :undecided:
« Viimeksi muokattu: 13.11.09 - klo: 15.35 kirjoittanut 604way »

Poissa TVS

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1371 : 13.11.09 - klo: 16.20 »
Tuo potikkasysteemi ei ole pitkäikäinen, sitä kun ei ole tarkoitettu varsinaisesti tehonsäätimeksi. Jos ajattelit siis nopeudensäädön tehdä tuollain eli käyttää sitä esim. servolla, sanoisin helpommaksi tavaksi unohtaa koko homman. Tehovastukset voisivat toimia tuossa, mutta niillä toiminta tulisi on-off-malliseksi. Lisäksi tulee ottaa huomioon, että nuo vastukset tuhlaavat sähköä, eli ainakaan yhtään isommanpuoleista moottoria semmosella ei kannata ohjata. Joku pieni lennokki-esc voisi olla hyvä idea.
Taas on mäki täys savua. Voimasavua. VW diesel.

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1372 : 13.11.09 - klo: 16.39 »
Joo, noinhan sen saisi, mutta taitaa jossain välissä potikka antautua. Muistaakseni Atlaksen servojen spekseissä oli, että normaalikokoisen digiservon max. virta olisi sen 2A, eli mitäs tosta tulis ...11W 5.5 V:lla. Analogisesta en tiedä, mutta varmaan samoissa lukemissa pyöritään. Trimmerit taitaa kestää alle 0.5W. Mulla on tossa tuollainen 3x3W led-fillarinvalo, jossa on keraamisia vastuksia rajoittamassa virtaa 6-kennon akusta. Reteesti näytti lämpömittari vastuksen pinnalla 108 C (ja näitä vastuksia 3 kpl), ei ehkä se energiatehokkain keino.

Mikroservon moottori on kyllä aika pieni, mutta kyllä sekin varmaan rasitettuna ottaa jonkinverran virtaa.

Kerro ihmeessä, jos saat tuon PWM:n toimimaan. 555:lla senkin kait saa totetutettua. Eikö periaatteessa suunnanvaihdon saisi PWM:n jälkeen katkaisijalla, joka käytännössä vaihtaisi napaisuuden, silloinhan tuon h-sillan voisi unohtaa?? Toisaalta siis PWM tulisi ennen "joystickkiä". Kyllähän tuo PWM olisi tosiaan fiksumpi. Sen virrankulutus on varmaan murto-osa vastukseen hävinneestä virrasta.

Hehheh, miten tuntuu tuo servon modaus niin tutulta. Juurikin samalla lailla tehnyt. Mää kokeilin vielä ilman rattaitakin, eli pysäytti siten, että sähkömoottori hiljeni ja servo ilman rattaita pöydällä. Yleensä vaikka antoi olla siinäkin pöydällä paikallaan, niin silti muutaman "kanavaheiluttelun" jälkeen alkoi vaeltamaan. Näissä 10g:ssa on samoissa kuorissa pikkuisen erilaisia sisältöjä. Joissakin on tuo potikan karhennus, toisissa on potikan varsi yläosastaan "leikattu" puoliksi. Myös jotkin moottorit ovat siten erilaisia, että toisissa on metallinen, toisissa taas muovinen ratas. Nämä muoviset toimivat välillä paremmin, sillä kovassa rasituksessa moottorin ratas luistaa akselissaan. Se on periaatteessa hyvä, ei rattaat antaudu. Tietysti jos kauan survoo sitäkin, niin varmaan akseli syö rattaan väljäksi. Mää olen näissä "halkaistuissa" malleissa surutta leikannut sen potikan yläosan pois sivuleikkureilla.

Mulla on se arvio, että sitä servon omaa potikkaa ei vaan saa tarpeeksi tarkasti keskelle. Tuossahan pitäisi olla se tilanne, että molempien potikan puolien vastusten tulisi olla samat. Monikierroksella se onnistuu hieman tarkemmin.


(Jaahas, joku ehti kirjoitella ensin, jatketaan samaan)


Lainaus
Tuo potikkasysteemi ei ole pitkäikäinen, sitä kun ei ole tarkoitettu varsinaisesti tehonsäätimeksi. Jos ajattelit siis nopeudensäädön tehdä tuollain eli käyttää sitä esim. servolla, sanoisin helpommaksi tavaksi unohtaa koko homman. Tehovastukset voisivat toimia tuossa, mutta niillä toiminta tulisi on-off-malliseksi. Lisäksi tulee ottaa huomioon, että nuo vastukset tuhlaavat sähköä, eli ainakaan yhtään isommanpuoleista moottoria semmosella ei kannata ohjata. Joku pieni lennokki-esc voisi olla hyvä idea.

Tässä ei nyt ollakkaan käyttämässä radioita mitenkään, vaan tarkoitus on miettiä ns. letkuohjattavan nopeudensäätöä eli ts. mahdollisimman yksinkertaisesti ja halvalla. Suunta olisi kytkimellä, nopeudensäätö eri kytkimessä (potikassa tms. joka ohjaa PWM:ää tai jotain vastaavaa piiriä, joka ei hukkaa virtaa "lämmöksi"). Pakillinen ESC:kin maksaa jo sen 20€ halvimmillaan. Mulla on se ajatus, että jos rakennan alle 5 v kuskille modatun Bruderin, niin patterit tulee olla yhdessä paikassa ja hyvin helposti vaihdettavissa. Eli irralliset AA-akut/patterit ohjaimeen ja hanaa! :azn:

Homman siis pitää toimia irrallisilla AA-akuilla. Menee radiokäyttöisenä liian vaikeaksi (akkuja monessa paikassa eri määrät, akkupaketit, laturin ohjelmat jne.)

Ohjaimeen saa itse tehtyä kaikki halutut toiminnot esim. valot, peräkärryn kipin yms. Ohjaus voisi toimia servon ohjauksella alkuperäiseen tyyliin, koska tällöin voisi unohtaa rajakytkimet. Muuten servot toimittaa vain vaihteellisen sähkömoottorin virkaa.



« Viimeksi muokattu: 13.11.09 - klo: 17.06 kirjoittanut IMN »
Jo sivulta 10 lähtien

Poissa 604way

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1373 : 13.11.09 - klo: 18.55 »
Kiitokset TVS:lle. Tätä vähän osasin epäilläkkin, kuten aikasemmin mainitsin sähkötekniikka ei ole vahvimpia puoliani.

Tosiaan, kyllä se taitaa tuohon pwm:n puoleen kaatua tämä nopeuden säätäminen. Itse olen juurikin tällä tapaa miettinyt asiaa, kuten IMN asian jo ilmaisikin, että nopeudelle oma säädin ja suunnalle toinen säädin. Suunnan vaihtohan onnistuu noilla 2-napaisilla on-off-on kytkimillä. Tosin oon näitten kytkimien kanssa jo muutaman vuoden leikkiny ja vähän on se maku suuhun jääny että ei ehkä ihan hirveitä kestä loppujen lopuksi. Aika monta kytkintä on sanonu sopimuksen irti, mutta yleensä vian on voinut korjata avaamalla kytkimen, tosin ei aina. Mekaanisia laitteitahan nämä ovat. Jos näitä kytkimiä meinaa ostaa, niin kannattanee varmaankin ostaa jousipalautteiset jos löytää (varmasti paremmat 5v jannulle, kun palauttaa aina off-asentoon irti päästäessä). Bebekissä ei ainakaan ole kertaakaan ollut näitä kun siellä olen käynyt, mutta netissä on kyllä joissakin kaupoissa näitä näkynyt.

Tuohon nopeuden säätöön tarvitsee kyllä perehtyä enemmän. Se toisi sen oman lisänsä näihin munkin koneisiin, letkuohjattavia kun ovat, että ei aina tarvittis mennä sitä samaa vauhtia (tarkoittaa täysiä). Tosin tuo dumpperi on kyllä niin hidas eteen-taakse sekä kääntyessä, että ehkä se ei niin oleellinen olisi kuitenkaan loppujen lopuksi ainakaan siihen. Mutta kaivinkoneeseen kyllä tarvitsisi tuota nopeuden säätö mahdollisuutta. Tällä hetkellä on tavallisilla 0.25W vastuksilla rajoitettu ylävaunun kääntönopeutta, oli liian  nopea ilman vastuksia. Tähän mennessä on toiminut ihan hyvin, ei ole vastukset kärähtäneet tms. ja on tuolla jo kaivettukkin aika paljon. Nyt tosin kaivupuomin servomoottori on sanomassa sopimusta irti  :undecided:

Tässä tutkailin vähän elektroniikka komponentti laatikkoa, niin kaikki muu näyttäsi löytyvän tuohon pwm säätimeen paitsi tehotransistorit. Tosin noita tehotransistoreitakin on tuossa muutama, mutta eihän noista merkinnöistä ota itse pirukaan selvää. Kaikki osat ovat purettuja monenmoisista laitteista (tv, nikko-autot, kelloradio, muuntajia, kasettidekkejä jne. joten kaikki ovat myös käytettyjä, jonka johdosta komponentien täysi toimivuus on->?, kierrätys on kuitenkin päivän sana!) Pitänee kuitenkin käydä hakemassa noita tehotransistoreita, jotta ovat oikeaa mallia, ettei tuu ne kuuluisat "savut tuli ulos, savulla se nähtävästi toimi, kun ei se enään toimi  :shock:"

Poissa TVS

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1374 : 13.11.09 - klo: 20.29 »
Jos PWM (joka olisi ehdottomasti järkevin ratkaisu) tuottaa vaikeuksia rakentaa, näkisin täysin mahdollisena rakentaa juurikin kuvaamasi suunnanvaihtokytkimen, ja nopeutta säätämään esimerkiksi 3-4 asentoinen kytkin, johon kytket sopivia tehovastuksia sarjaan, joku 10W tehovastuskaan ei euroa enempää maksa. Jos moottorina on tarkoitus käyttää servoa, hattuarviona heittäisin 2 ohmin vastuksen olevan hyvä lähtökohta, ja niitä sitten fiiliksen mukaan sopivasti sarjoihin. Optimaalinen veto kytkinsysteemillä olisi pistää sen n-asentoisen kytkimen lähdöt kaikki vastuksilla sarjaan, kunhan saa arvottua sopivat vastusarvot.
Taas on mäki täys savua. Voimasavua. VW diesel.

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1375 : 13.11.09 - klo: 22.13 »
Noo, kyllä se PWM varmaan luonnistuu hetkellisen tutkimisen jälkeen. Mitoitus kannattaisi varmaan saada johonkin 4-5 ampeerin hujakoille.

Kyllä tuo PWM on ainoa keino. Akut kuolee muuten aivan liian nopeasti.

Mutta 604way, sait siis tuon servon ohjauksen toteutettua tuolla omatekoisella piirillä? Eli se toimii modaamattoman servon ohjaukseen potikkaa kääntämällä ihan yhtä lailla?(trimmipotikkaa kääntämällä?)

Jos näin, niin tuohon servoa ohjaavaan piirin voisi laittaa ihan vaan koon puolesta isomman potikan, ja tämän potikan päähän voisi laittaa esim. pienen ratin. Oon joskus nähnyt noita pienemmän väen rc-autoja, ja niissä on reteesti pyöritettävä ratti (loogista!). Vivut tosiaan pitäisi olla juurikin palautuvia.

Mulla siis sellainen visio, että molemmat piirit ( servon ohjaus kääntöön ja PWM nopeuden säätöön ajomoottoreille ) löytyisi samalta piirilevyltä.
Jo sivulta 10 lähtien

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1376 : 13.11.09 - klo: 22.23 »
Moro,

jos letkuohjattavan tekee ja servoja käyttää, niin varmaan noista halvoista servotestereistä saisi aika helpolla elegantin ohjaimen tehtyä. NOpeus ja suunta samassa tikussa.

Ite ostin yhden testerin muun rojun mukana hobbykingistä, ja maksoi muistaakseni 2,95 taalaa pala. Servoissa itessään on kuitenkin jo pienessä paketissa h-sillat ja modulaatiot sisällä.

    -p-

Poissa 604way

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1377 : 13.11.09 - klo: 23.54 »
Noo, kyllä se PWM varmaan luonnistuu hetkellisen tutkimisen jälkeen. Mitoitus kannattaisi varmaan saada johonkin 4-5 ampeerin hujakoille.

Kyllä tuo PWM on ainoa keino. Akut kuolee muuten aivan liian nopeasti.

Mutta 604way, sait siis tuon servon ohjauksen toteutettua tuolla omatekoisella piirillä? Eli se toimii modaamattoman servon ohjaukseen potikkaa kääntämällä ihan yhtä lailla?(trimmipotikkaa kääntämällä?)

Jos näin, niin tuohon servoa ohjaavaan piirin voisi laittaa ihan vaan koon puolesta isomman potikan, ja tämän potikan päähän voisi laittaa esim. pienen ratin. Oon joskus nähnyt noita pienemmän väen rc-autoja, ja niissä on reteesti pyöritettävä ratti (loogista!). Vivut tosiaan pitäisi olla juurikin palautuvia.

Mulla siis sellainen visio, että molemmat piirit ( servon ohjaus kääntöön ja PWM nopeuden säätöön ajomoottoreille ) löytyisi samalta piirilevyltä.


Kyllä vain sain tuon piirin toimimaan modaamattomalla servolla. Itse asiassa toimi paljon paremmin modaamattomalla, kuin modatulla servolla. Modatuissa servoissa sitä keskikohtaa oli todella hankala löytää ja kun sen kerran löysi ja käänsi potikkaa, se oli taas toisessa kohtaa. Jousipalautteisena siis tätä yritin, vanhan nikkon ohjaimesta revityillä tikuilla, joissa siis tuo jousipalautus on. Sekä myös joypadista irtokolvatuilla 4-suunta potikoilla, joissa myös jousipalautus. Tosin tällä piirillä jäi servon koko liikerata vähän vajaaksi, ei siis mennyt tapista tappiin vaan liikerata jäi lyhyemmäksi.

Tämä kyseinen piirihän on muistaakseni tarkoitettu vain servojen testaukseen, toimiiko servo vai ei. Ehkäpä siitä johtuu tämä konflikti, joka minulla oli, että kun rakentaa useamman piirin lähelle toisiaan alkaa häiriöitä syntymään. Joten enempää kuin yhtä servoa tällä ei oikeastaan pysty ohjaamaan, tai pystyy, mutta sitten alkaa se sätkiminen, joka varmasti on ei toivottavaa, käyttää servoja sitten mihin tahansa. Ferriittejä myös koetin signaali piuhaan, jopa tupla määrän, ilman mitään vaikutusta. Joten oma olettamukseni on, että se häiriö on lähtöisin noista piireistä itsestään.

Tässäpä vielä tuon rakentamani servoohjaimen kaavio. Tämä ei ole minun tekemäni, vaan netistä olen tämän löytänyt. Enään en kuitenkaan linkkiä löytänyt tähän samaan piiriin... :undecided:

Potikan fyysisen koon voi totta kai vaihtaa isommaksi, mutta arvojen pitäisi pysyä kuitenkin samana. Ainakin näissä piireissä mitä itse olen rakentanut, niin se ei ole ihan niin yksinkertaista vaan vaihtaa potikkaa arvoltaan isommaksi/pienemmäksi. Tämä tarkoittaa sitä, että myös vastus arvoja itse piirissä tarvitsee vaihtaa. Tosin en aivan varma ole tästä, joku asiasta enemmän tietävä voipi valaista asiaa enemmän. Ainakaan omien kokeilujen perusteella tämä ei toiminut ihan vaan potikkan arvoa vaihtamalla.

Pajatso: Onko tuossa sinun ostamassasi servotesterissä 4-suuntainen potikka? Kun sanoit, että samalla tikulla hoituu nopeus sekä suunta. Itse koetin myös 4-suuntaisia potikoita kaivinkonetta rakentaessa, joypadista kolvailin ne irti. 10k oli kumpikin joka suuntaan, mutta keskikohdat olivat näissäkin vähän hakusessa. Todennäköisesti johtuivat tuosta 555-piiristä (taas). Olivat kyllä muutenkin käytetyt, lähinnä kaivinkone simulaattoreissa, tuoliin ne aikoinaan istutin :laugh: ja kovassa käytössä ovat olleet.

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1378 : 14.11.09 - klo: 00.13 »
Moro,

Se oli semoinen ihan perus kiertopotikkavekotin, jossa oli kolme toimintamoodia.

Tarkoitin sitä, että samalla tikulla saa suunnan ja nopeuden (Suunta: mihin suuntaan väännät rikkua ja Nopeus:kuinka paljon tikkua vääntää). Toisin kuin toisesta tikusta suunta ja toisesta nopeus.

Nelisuuntainen potikka kuulostaa mielenkiintoiselta....


 -p-

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #1379 : 14.11.09 - klo: 10.05 »
Terve ,
sen verran ollut kiireitä että ei ole tänne ehtinyn kirjoitella :sad:, mutta pyöräkuormaaja on kuitenkin vähän edistynyt :wink:.Tässä pari kuvaa missä mennään:

« Viimeksi muokattu: 14.11.09 - klo: 12.31 kirjoittanut Hemi1966 »