Juu kiitosta vaan.
Itekkin ajattelin sora-auton perään tuommoista lavettia tehä, mutta josko tekisi sellaisen jota vetää puoliperänä tai laittaa dollyn kera kippiauton perään. Jos nimittäin tuosta nostoteli autosta jotakin tulee.
Nostoa suunnittelin alustavasti Kanadalaisen Firgelli:n tekemän lineaari servon avulla toimivaksi, mikäli saan muutaman sähköisen probleeman ratkaistua. Ovat aika arvokkaita nuo servo toiminnalla tehdyt L12 mallit, joten tilasin heiltä hieman edullisemman PQ12 mallin jota koitan sovittaa toimimaan Robbe/Futaba perus servon elektroniikan kera. Saattaa jäädä tuon toteuttaminen haaveeksi, mutta pitää kai haastetta olla.
http://www.firgelli.com/products.php Tulin tässä aatelleeksi jos itekki tekis jonkun soraauton tai kaivurin, ni osaisko joku heittää jonkun hinta haarukan mitä tulis maksamaan?
Erittäin vaikea kysymys.
Kyllä se alapää taitaa alkaa n. 400e tietämiltä, yläraja on siellä minne sen ite asetat. Säästää voi tekemällä ite esimerkiksi rungon ja lavan sekä muita osia. Akseleita jousineen löytyy nettikaupoista. Sähkö/elektroniikan osien hintoja seuraamalla ja ostopaikan valinnalla voi säästää myös hieman.
Yleensä ottaen taitaa olla tässäkin harrastuksessa niin että jos jotakin voi tai osaa itse tehdä, niin poishan se on ostettavien listalta. Perus työkaluilla pääsee jo pitkälle, sillä jos hieman "luovaa työkalujen väärinkäyttöä" harrastaa niin ei tarvitse välttämättä edes sorvia. Ite nimittäin "sorvasin" tuohon nostoteli projektiin nuo nostettavien pyörien akselit pylväsporakoneella.
Vinkkiä sorvin puutteesta kärsivälle. Tein nuo akselit pitkistä M6 pulteista, joissa siis pitkästi kierteetöntä vartta. Mittasin tarvittavan pituuden M3 kierretangosta tehdyn väliaikaisen akselin avulla. Apuna voi käyttää prikkoja, liukulaakereita ym. mitä nurkista löytyy. 1 kuvassa näkyy sovite/mitta akselit paikallaan.
Pituuden selvittyä siirsin mitan M6 pulttiin, alkaen kierre päästä. Sinne lisäsin sentin jotta voin kierrettä ja paria mutteria käyttäen säätää raideleveyden sopivaksi. Ja kun ilman työstökoneita tekee, niin mitat tahtovat hieman "elää" ja säätöä tarvitaan. Tullut tämä huomattua aivan käytännössä. Hemin tarkuudella en tosiaan pysty näitä tekemään.
Mittauksen mukaan kierteen lopusta oli 10mm kohtaan josta alkaen pulttia täytyi ohentaa 5 milliin. Laakerit kun noissa navoissa ovat sisämitaltaan 5mm. Sitten mittasin kohdan josta akseli ohentuu 4 milliin.
Pultin kiinnitin porakoneeseen siten että kohta josta ohennus alkaa, jäi juuri istukan kiristys leukojen ulkopuolelle. Pulttia jouduin löysäämään ja pyöräyttämään muutaman kerran jotta sain keskityksen edes lähelle. Sitten kone käyntiin ja lattaviilalla vasten pyörintä suuntaa työntämällä pultti ohenee helposti ja kohtuu tasaisesti. Viilan kunto ja karkeus vaikuttaa tietysti paljon tässä vaiheessa. Itelle kävi fiba heti, kun käytin karkeaa viilaa ja pultti ohenikin liikaa. Eli työntömitta pitää olla kokoajan vieressä "sorvauksen" aikana, ja tarkista vahvuus mieluummin liian useasti kuin harvaan.
Eli toista mittasin useammasti ja käytin hienompaa viilaa. Kun ohennus 5mm oli sopivalla pituudella, merkitsin kohdan josta pitää alkaa 4mm halkaisija. Ohennus 4mm, tähän osaan tein M4 kierteen napamutterille. Pituus 4mm vahvuiselle osalle kannattaa jättää hieman liian pitkäksi, ja sen voi kierteen teon jälkeen lyhentää sopivaksi.
Kuvassa 2 on "susi" eli harjoitus kappale. Ei tuo tietenkään oikeata sorvia voita, mutta kyllä tuo toimiva juttu on.