Tuli taas noista Hemin kuvista innostus, ja pakko oli pikkuisen taas miettiä noita emekkiläisten tekniikoita. Ne jäivät hieman mietintään, kun tuo vetotapa osottautui hieman haasteelliseksi. Tuossa tuli mietittyä välissä siirtymistä harjattomiin moottoreihin, mutta se olisi vaatinut bauttiarallaa yli 100€ investoinnin lipoihin, nopariin ja itse koneeseen.
No, tänään sitten taas pähkäiltiin, ja lopputulos maksoi 50 senttiä. Olin miettinyt kaikkea valmiita rc-auton periä, legovirityksiä, metallisia kartiohammaspyöriä ym. Kaikissa olisi vaan ollut se vika, että tuo nippusiteillä toimiva jousitettu nostoteli (patent pending
)olisi ollut melkein mahdotonta toteuttaa. Löysin lopulta sähkömoottoreihin sopivia holkkeja, jotka kasvattavat 2mm akselin 4:ään milliin. Holkin päässä on laippa. Näitä pari Speed 400:n akseliin ja voilá, 4mm hihnapyörä on valmis. Nyt on välitys yli 1:5, ja normaaleja kumilankoja saanee riviin vaikka 10. Nyt ei siis tarvitse sorvia enää missään vaiheessa (tarvitsi ennen vielä pitkän reiän poraamiseen 5mm pulttiin). Liikkuu kyllä vieläkin kohtuu kiukkuiseen. Servolla max. skaalanopeus olisi jäänyt vain 20 km/h hujakoille, jos välitys olisi ollut 1:1.
Onko kellään muuten samaa vikaa kuin meikäläisellä, että kun edellinen proggis on ns. melkein valmis, niin kauhea tarve saada jokin uusi työn alle? Sitten näitä melkein valmiita on "muutama" odottamassa viimeistelyä. Jotenkin tuntuu, että jos koeajo on tehty, niin uusi projekti pyörii jo mielessä
.