Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - jarkko

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 69
61
Italian osalta kuskikato on kaikkein räikein. kaikki huippukuskit jättivät tulematta, ainoa italian edustaja on tässä maassa asuva hitaimmassa eräryhmässä ajava kaveri. Englantilaiset ja saksalaiset syyttelevät työkiireitä puolustellessaan pientä osallistumista.

Myös tehtaiden edustajat puuttuvat lukuunottamatta Serpentin Salvenia (=radan suunnittelija) ja tietysti Hudyn perhettä.

Toisaalta jos kisaan olisi osallistunut 100 eikä 35 kuskia, niin suurin osa ei ehtisi päivän aikana saada lounasta, tai saada autoaan katsastuksesta tai muutakaan vastaavaa mihin liittyy konkreettista tekemistä.

Kaikki täkäläiset ovat tosi ystävällisiä, aikaansaaminen ontuilee. Ja puitteisiin on panostettu isolla kädellä. Organisaation koko lienee noin 35 henkilöä.

62
Rata on täällä liian kuumassa Izmirissä ihan huima. Tilaaja tilasi radan suunnittelun Michael Salvenilta ja antoi ohjeeksi, että pitää olla isompi kuin tähän asti suurin (Eurooppalainen) rata Lostallossa. Big is beautiful tuntuu olevan muutenkin filosofia koko rata-alueen suunnittelussa.

Rataa ajetaan myötäpäivään ja se on kaikille todella vaikea. Juttelin Salvenin kanssa radan vaikeusasteesta ja hän paljasti, että se on suunniteltu ajettavaksi toiseen suuntaaan kuin nyt ajetaan. Ns. oikeaan suuntaan ajettuna muutamat hankalimmat mutkat/chikaanit olisivatkin paljon ajettavampia. Jonkun informaatiokatkon vuoksi warm-upit ajettiin ns. väärään suuntaan eikä sen jälkeen säännöt sallineet muutosta takaisin oikeaan ajosuuntaan.

Handout rengas on Contact, jonka kanssa on ollut paljon ja pahoja ongelmia. Esim. Leinolla yhdessä sarjassa 30mm leveä takarengas olikin liimattu 26mm leveälle etuvanteelle, heh heh. Renkaat lohkeilevat kaikilla joka erässä hyvin herkästi. EFRA ilmoittikin jo, että tämä oli viimeinen kerta kun Contact'in renkailla ajetaan.

Tänään ajettiin aamun treenin jälkeen 2 alkuerää. Teemu Leino on kärjessä tässä vaiheessa.
Tilanne 2 alkuerän jälkeen
1. Teemu Leino
12. Matias Kuusinen
14. Teemu Saarinen
17. Tino Eriksson
27. Jari Valkola (ei vielä ehjää kokonaista erää)

Tino veti todella hienosti. Monilla on vaikeuksia saada tankki kestämään maaliin asti.

Otan kuvia ja laitan tänne kotiin tultuamme. Koko ratakompleksi on aivan ennen näkemätön (touring-rata, lentokoneille 2 kiitorataa, helikopterialue, krossirata, tekojärvi veneilijöille ym jne.

Pikku hankaluuksia järjestämisen sujuvuudessa on jatkuvasti, ja moni turkissa vieraillut tietää mitä se täällä on.

@Jerzi: vaikka tattiksella saataisiin käyttöömme vallattua koko karting-alue, se ei vielä riittäisi vastaavan RC-keskuksen toiminnoille.


63
PKSRCA:n isot kiitokset molempien päivien osallistujille ja toimitsijoille.

Luokkakohtaiset tulokset löytyvät myrcm:stä:
TP-10 / http://www.myrcm.ch/myrcm/report/en/21668/153624
LS-5  / http://www.myrcm.ch/myrcm/report/en/21668/153623
Ratakasi  /  http://www.myrcm.ch/myrcm/report/en/21668/153626
FG Mini  /  http://www.myrcm.ch/myrcm/report/en/21668/153625

Hyvät oli kisailut ja tervetuloa ensikerralla uudestaan.

64
Tulokset / Vs: TP-10 ja Ratakasi sarjatilanne
« : 27.06.15 - klo: 20.11 »
Jottei tästä tarvitse aloittaa pitempää keskustelua, niin Vantaa joissakin listauksissa juontaa juurensa siitä, että Helsingin Tattarisuon radalla kisat on järjestänyt ja järjestää Vantaalle rekisteröity seura, ensin UAU ja nykyään PKSRCA.

65
TP-10 ja Ratakasi         SUNNUNTAI 28.6.
         
ERÄLISTA         
         
Erä 1   Ratakasi   Ponderi   Seura
4   Liinkangas Janne   5282606   PKSRCA
5   Raikas Tony   3681290   KyPak
6   Tiainen Tuukka   4947025   PKSRCA
7   Forsström Riku   2609279   UAU
8   Sillanpää Aarre   5252484 tai 3375963   TamUA
9   Niiranen Mika   2870411   LahUA
         
Erä 2   Ratakasi      
1   Fredriksson Henri   2657135   PKSRCA
2   Rönnqvist Risto   7109607   JärvSRK
3   Ahoniemi Sakke   3585738   HyUA
10   Mairue Tomi   5287239   PKSRCA
16   Pesonen Eetu   6970028   LahUA
18   Saarinen Teemu   6200567   HyUA
17   Ollinmäki Antti   8828326   Järvenpää SRK
         
Erä 3   TP-10      
30   Mairue Tomi   ?   PKSRCA
21   Meriläinen Tauno   2476318   KUA
25   Söderholm Juha   ?   PKSRCA
12   Sillanpää Aarre   5581717   TamUA
13   Kupari Tero   2436371   LohUA
20   Louhi Antti   2243482   RSRCA
         
Erä 4   TP-10      
27   Lehtojärvi Jethro   3392434   TUA
4   Naumov Alexander   3783337   RUS
11   Saarinen Jere   7120362   HyUA
15   Jokinen Jiri   5651236   PKSRCA
17   Silvennoinen Antti   5630531   HyUA
22   Palo Aleksanteri    3312017   LahUA
23   Tanskanen Henry   8320796   UAU
         
Erä 5   TP-10      
1   Saarinen Teemu   8663405   HyUA
5   Munck Sami   5489882   TamUA
8   Hyvärinen Joonas   2919054   PRCA
16   Eriksson  Tino   7043998   MäntsMK
7   Valkola Jari   3356697   PKSRCA
6   Vehniäinen Panu   4078825   TamUA
2   Kuusinen Matias   4868975   PKSRCA

28.6. 2015 SUNNUNTAIN AIKATAULU/TIMETABLE  -  TP-10 SM + Ratakasi 2015         
         
Ohjattu harjoitus / Controlled Practice TP-10: 10 min, Ratakasi: 10 min         
Erä / Heat   P1   P2   
1 Ratakasi   8:00   9:06   
2 Ratakasi   8:12   9:18   
3 TP-10   8:24   9:30   
4 TP-10    8:36   9:42   
5 TP-10   8:48   9:54   
         
Ilmoittautuminen / Registration    8:00 - 9:45      
Tuomariston kokous / Jury meeting    10:05      
Ohjaajakokous / Drivers briefing   10:25      
         
Alkuerät / Qualifying heats         
TP-10: 3+5 min, Ratakasi 3+5 min         
Erä / Heat    Q1      Q2   Q3 
1 Ratakasi   10:40   12:00   13:20
2 Ratakasi   10:51   12:11   13:31
3 TP-10   11:02   12:22   13:42
4 TP-10    11:13   12:33   13:53
5 TP-10   11:24   12:44   14:04
         
Lounastauko / Lunch    Omaan tahtiin      
         
Finaalit / Finals         
Ratakasi Semi (3+20min)    14:50      
Ratakasi 6 nopeimman harjoitus 10min   15:20      
TP-10 Semi B (3+20min)    15:35      
TP-10 Semi A (3+20min)    16:05      
TP-10 6 nopeimman harjoitus 10min   16:30      
         
Ratakasi A Finaali (5+30min)    16:45      
         
TP-10 A Finaali (5+45 min)    17:30      
         
Palkintojen jako / Prize giving    18:35      

66
   LS-5 ja FG Mini         LAUANTAI 27.6.
            
   ERÄLISTA         
            
   Erä 1   LS-5   Ponderi   Seura
   8   Nurmi Marko   ?   PKSRCA
   20   Vikstedt Matias   3563927   RiiUA
   55   Koivisto Ilpo   3669278   PKSRCA
   57   Virtanen Jari   6838258   PKSRCA
   79   Paavilainen Jukka   5461356   PKSRCA
            
            
   Erä 2   LS-5      
   ?   Jokinen Jiri   5651236   PKSRCA
   12   Turku Tommi   6220585   PKSRCA
   78   Sojakka Thomas   7081498   PKSRCA
   88   Lehtojärvi Jethro   7125253   TUA
   99   Hietaoja Jaakko   5683903   TUA
            
            
   Erä 3   LS-5      
   1   Pernu Toni   9003996   HyUA
   5   Laurinkoski Antti   4576428   PKSRCA
   6   Rousku Juha   9493874   RiiUA
   13   Rousku Vesa   5022423   PKSRCA
            
            
   Erä 4   FG Mini      
   1   Jansson Kai   4136955   KyPak
   7   Kangasniemi Ville   2183504   PKSRCA
   15   Lehto Marko   5772605   KyPak
   27   Pettersson Harri   3699998   KySUA
   30   Hintsala Esa   6677356   PKSRCA
   32   Almqvist Juha   2598842   KyPak
   40   Laine Jukka   3073657   RiiUA

               
               
LAUANTAIN AIKATAULU / TIMETABLE LS-5 SM + FG MINI 2015               27.6.2015
               
Ohjattu harjoitus / Controlled Practice 8 min               
Erä / Heat   P1   P2         
1 LS-5   8:00   8:40         
2 LS-5   8:10   8:50         
3 LS-5   8:20   9:00         
4 FG Mini   8:30   9:10         
               
Ilmoittautuminen / Registration    8:00 - 9:00            
Tuomariston kokous / Jury meeting    9:15            
Ohjaajakokous / Drivers briefing   9:30            
               
Alkuerät / Qualifying heats               
LS5: 3+10 min, FG Mini 3+5 min               
Erä / Heat    Q1      Q2   Q3     Q4     Nostajat
1 LS-5   9:50   11:00   12:10   13:40   Erä 3
2 LS-5   10:06   11:16   12:26   13:56   Erä 2
3 LS-5   10:22   11:32   12:42   14:12   Erä 1
4 FG Mini   10:38   11:48   12:58   14:28   Mekaanikot
               
Lounastauko / Lunch    13:10-13:40            
               
Finaalit / Finals         Nostajat      
               
LS-5 5 nopeimman harjoitus 10 min     15:20   Mekaanikot         
               
LS-5 B-finaali 3+15 min   15:40   LS-5 A         
               
Mini A-finaali 3+15 min   16:10   Mekaanikot         
               
LS-5 A-finaali 3+30 min   16:40   LS-5 B         
               
Palkintojen jako / Prize giving    17:40            
               

67
Viikonlopun kisaajille, mekaanikoille ja tukijoukoille tiedoksi, että valitettavasti meillä ei ole kisapuhvettia kumpanakaan päivänä.

Kisapaikalla on:
   -kahvin myyntiä
   -kaasugrilli kuumana omien eväiden grillaamiseen + ketsuppia ja sinappia
   -mikroaaltouuni omien eväiden lämmittämiseen
   SIIS OMAT EVÄÄT MUKAAN.

68
Treenaaminen on Tattiksella sallittua perjantaihin klo 17.00 asti. Sen jälkeen rata on suljettu kisatalkoilun vuoksi.

Kaikki oman radan kuskit mukaan kisatalkoisiin perjantaina klo 17.00 alkaen! Mitä enemmän porukkaa, sitä nopeammin hommat saadaan valmiiksi.


69
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 23.06.15 - klo: 11.26 »
Treenaaminen on Tattiksella sallittua perjantaihin klo 17.00 asti. Sen jälkeen rata on suljettu kisatalkoilun vuoksi.


70
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 15.06.15 - klo: 14.50 »
Moi ministerit,

Tattiksen kisaa ajatellen yritin löytää luokan säännöt, muttei onnistanut.

Onko Minejä yleensä katsastettu ollenkaan?

t. jarkko

71
Polttisautot / Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« : 14.06.15 - klo: 13.09 »
Eli jos ostan 13.5.2013 ostetun mtx5 auton niin siinä pitäisi olla yksiosainen moottoripukki? Ja onko mtx5 ja mtx6 autoilla merkittäviä eroavaisuuksia?
racer

Tarkista, että on yksiosainen moottoripukki ja uudet harmaasta materiaalista tehdyt vaihteen rattaat. Vanhat rattaat ovat väriltään mustia. Nekin toimivat esim. treenissä ihan yhtä hyvin kunhan mootorin linjaus on huolella tehty ja välys sopivan pieni.

MTX-5 on hyvä auto ja siihen saanee kattavasti varaosia kotimaasta. Sen ainoa heikkous oli 1. version vaihteen rattaiden herkkyys ja tämä siis korjattiin päivityksessä.

72
Polttisautot / Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« : 14.06.15 - klo: 13.07 »
Ihan ohjaus säädettävästä työntötangosta välituki ja tarpeksi tiivis välys rattaiden ja pinionin välissä, pitäisi hoitaa ongelman. Jos tykkää että "Flexi menee pilalle" suurentaa radiolevyn takakiinnikeiden reijät ja jättää ruuvit locktiten kanssa hiukan löysälle. Shepherd veloxiin tuli samat "lääkkeet"

Pieni välys ei riitä yksinään, vaan erittäin tärkeää on linjata moottorin akseli kohtisuoraan vaihteen rattaisiin, jotta pinjonin ja rattaiden hampaat asettuvat suoraan vastakkain. Ja sitten se hyvin pieni välys ja toimii erinomaisesti.

73
Polttisautot / Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« : 13.06.15 - klo: 18.27 »
Ilmeisesti tarkoitat MTX-5 malliin 2013 alkukaudesta tulleita muutoksia, joista yksi oli uusi yksiosainen moottoripukki korvaamaan alkuperäisen version kaksiosainen pukki. Muutoksilla tähdättiin pitkälti poistamaan alkuperäisen 2012 markkinoille tulleen MTX-5:sen "herkkyyttä" 2-rattaan särkymiseen. Moottoripukin kanssa samaan aikaan tuli kokonaan uudesta materiaalista tehdyt vaihderattaat. Samoin jäykempi pohjalevy. Muistaakseni pientä viilausta tehtiin myös vaihteen akselin pukkeihin.

Meillä loppui rattaiden rikkoutuminen kun vaihdettiin moottoripukki ja otettiin käyttöön uuden materiaalin vaihderattaat.

Yksi Mugenilla ajava kuski laittoi autoonsa NT-1 tyyppisen tuen/jäykisteen radiolevystä vaihteen pukkiin, joka tuntui olevan myös hyvä ratkaisu.

74
HUOMATKAA tavallisesta poikkeava kisapäivien järjestys
- lauantaina ajetaan LS-5 ja FG Minit 
- sunnuntaina TP-10 ja Ratakasi

Poikkeusjärjestely tehtiin luokkayhteyshenkilön/lajiryhmän pyynnöstä ja se liittyy lauantain osalta päällekkäin olevaan Jyväskylän M-8 SM:ään.

KITI on auki
https://akk.autourheilu.fi/Login.aspx

Viikko aikaa ilmoittautumiseen.

Tervetuloa Tattikselle kisaamaan viikko juhannuksen jälkeen!!

75
Tänä vuonna on "jokaisessa/kummassakin kahdessa" TP-10 finaalissa vaihdettu erän aikana renkaita. Kuusankoskella renkaiden kuluminen pakotti vaihtamaan ja Hyvinkäällä taas märän erän alku ajettiin märän kelin renkailla, jotka sitten kohti loppua oli tarpeen vaihtaa normaalirenkaisiin.

Finaalin aikana kuului varikolta sellainen sääntövinkki, että renkaita vaihdettaessa saisi olla käytössä vain yksi rengasavain, vaikka auton kimpussa olisikin 2 mekaanikkoa. Tästä ei löydy mainintaa meidän omissa säännöissä, mutta varmaankin EFRAn kirjassa löytyy. Varikolla nähtiin sekä yhden että kahden työkalun renkaanvaihtoja.

Toivottavasti kauden renkaanvaihdot on nyt nähty, mutta tarkistetaan kuitenkin mikä on meidän sarjan sääntötulkinta asiasta - onko TP-10 renkaanvaihdon osalta rajoituksia käsien tai työkalujen määrään liittyen?

76
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 03.06.15 - klo: 09.31 »
Tiedoksi radan käyttäjille, että Tattiksen ajanotto on tulevana viikonloppuna lainassa Hyvinkään SM-kisoissa.

77
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 02.06.15 - klo: 22.12 »
Mikä on tilanne tulevana lauantaina ? Kai ovet on silloin auki jos sää sallii?

TP-10 kuskit ovat kisoissa silloin Hyvinkäällä, mutta paikalla kuvittelisi olevan LS-5 kuskeja joilla kisavuoro sunnuntaina.

78
Kun tietoa ei löydy HyUA:n sivuilta eikä täältä ulkoradat ketjusta, niin kysytään täällä asfalttiradan aukiolosta treeniä varten tulevana viikonloppuna.

Rallicross avaa klo 12, koskeekohan tuo myös pienoisautoja?

79
Pääkaupunkiseudun RC-autoilijat (PKSRCA) kutsuu kaikkia polttomoottorirata-autoilijoita TP-10 SM III + Ratakasi sekä Fin LS-5 SM II + FG Mini osakilpailuun 27.-28.6.2015 Helsinkiin Tattarisuon radalle.

LUOKAT
Lauantai 27.6. LS-5 ja FG Mini
Sunnuntai 28.6. TP-10 ja Ratakasi

KILPAILUN JOHTO
Kilpailun johtaja: Jarkko Kuusinen
Tuomariston puheenjohtaja: Marko Salomaa
Katsastuspäällikkö: Ilmoitetaan myöhemmin
Kilpailutuomaristo: Ilmoitetaan myöhemmin
Kierroslaskenta: Ilmoitetaan myöhemmin

ILMOITTAUTUMINEN
To 18.6.2014 klo 22 mennessä AKK:n KITI –järjestelmän kautta
https://akk.autourheilu.fi/Login.aspx

Ilmoita: nimi, seura, lisenssinumero, kilpailijanumero, ikä, vähintään neljä 27- tai 40 MHz -radiotaajuutta, halutessasi henkilökohtaisen transponderisi numero sekä yhteystiedot (puhelin tai sähköposti). Alle 18-vuotiaat ilmoittavat myös kilpailun aikaisen huoltajan nimen ja lisenssinumeron.

Tiedustelut sähköpostilla jarkko.kuusinen (ät) fountainpark.fi
tai puhelimitse: O40 505 OO81 / Jarkko Kuusinen

Kilpailumaksut:
TP-10 ja LS-5 30 €
Ratakasi ja FG Mini 25 €
Kilpailumaksu maksetaan kilpailupaikalla. Luokka ajetaan jos on vähintään 5 osallistujaa luokassa.

LISENSSI
Voimassa oleva AKK:n lisenssi 2015.

SÄÄNNÖT
•   Autourheilun sääntökirja 2015
•   TP-10 SM sarjasäännöt ja –ohjeisto
•   Ratakasi 2015 sarjasäännöt
•   Fin LS-5 SM 2015 SM Ohjeisto

AJOTAPA
Kyseessä olevan luokan sarjasääntöjen mukaan.

VASTUU
Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan kilpailun johdon antamia määräyksiä.

AIKATAULU
Lauantai ja sunnuntai
Ohjattu vapaa harjoitus + ilm. 8.00 – 9:45

Muu aikataulu on riippuvainen lopullisesta kilpailijamäärästä. Aikataulu julkaistaan rc10.fi –foorumilla viimeistään torstaina 25.6.2015

KILPAILUPAIKKA
Tattarisuon pienoisautorata. Rata sijaitsee Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksen ajoharjoittelu alueella Tattarisuolla karting-radan takana. RC-radalle vievä tie lähtee asvaltoidun parkkipaikan takanurkasta (puomi) ja kulkee aidan ulkopuolella noin 80m RC-radan portille.

MUUTA
Kilpailupaikalla on sähköä varikkotoimintaa varten.
Mukaan omat:
-jatkojohto
-pöytä ja tuoli
-teltta, jos mitenkään mahdollista
-tasaraha ilmoittautumiseen

TERVETULOA!

80
Polttisautot / Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« : 28.05.15 - klo: 16.54 »
Seuraavaksi ohjelmassa meillä ja Juhalla testisessio Hyvinkäällä ensi sunnuntaina, jos sää vaan sallii.

Osaavatko täällä kirjoittelijat valistaa onko Hyvinkään radat jo auki vai onko kyse "yksityisistä" testisessioista?

-e

Ei ole mitään "yksityistä" suunnitteilla :azn: 
Ihan julkinen ja kaikille ratamaksun maksaneille avoin ajopäivä se käsittääkseni on. HyUA:n sivuilta ei oikein löydy selkeätä infoa pienoisautoradan aukiolosta.

Kun samalla radalla ajetaan seuraavana viikonloppuna SM-osakilpailu, niin veikkaisin että porukkaa on enemmänkin.

81
Polttisautot / Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« : 28.05.15 - klo: 12.48 »

Edellisistä kirjoituksista poimin muutaman kommentin joihin on eilisen Tattiskäynnin pohjalta helppo yhtyä:
> "TP10:ssä se perusvauhti löytyy kohtuu helposti"
> "Ensikokemukset olivat selvästi positiiviset"
> "Autolla on helppo ajaa vaikka rata olikin hiukan liukas vielä"

Juha S. liittyy Hyvinkään kisassa TP-10 sarjan ajajien joukkoon.

Juhan uusi auto valmistui ja eilen meidän tiimi oli jeesaamassa ekoissa ratatesteissä. Jartsakin käväisi ja viimeisteli  reiskakokemuksella 2-vaihteen limpun kuntoon.

Moottori oli Teemun sisään ajama Novarossin Plus 12. Kunhan saatiin starttiboksi kiertämään oikeaan suuntaan niin päästiin tekemään moottorin sisäänajon viimeistely, joka meni helposti ja mukavasti. Moottori tuntui alusta asti tosi hyvältä ja vauhtia tuli säätämisen myötä kivasti lisää.
Renkaina oli jotkut vanhat ylikokoiset 37/40 nakit, mutta hyvin meni niilläkin.

Juhan innostuneet kommentit korokkeelta olivat juuri tuota mitä poimin aikaisemmista eli onpa TP-10 helppo ajaa, hyvin toimii vaikka rata on pölyinen ja vauhtiä löytyy ainakin sen verran kun kuski haluaa ja tarvitsee.

Seuraavaksi ohjelmassa meillä ja Juhalla testisessio Hyvinkäällä ensi sunnuntaina, jos sää vaan sallii.

82
Viljami nitrovehkeellä ajamassa, ei voi olla  :afro: Mielenkiintoista nähdä viljamin vauhti hyvinkäällä.

Viljamin vauhtihan on tottakai niin kovaa kuin vaan kalusto ja pito sallii, rajat tulee sieltä ei ajamisesta. Kun C-8 toimii hyvin on sen kaarrenopeus aivan mieletön  :grin:.

83
Viljami Kutvonen ajaa ratakasia Hyvinkäällä, joten mielenkiintoista kisaa tiedossa. Kalustona Shepherd - Racing Hobby.

Hieno juttu, että mahtui Viljamilla kalenteriin. Aake pisti toimeksi, kun pari viikkoa sitten Tattiksella yhdessä todettiin, että on se vaan hieno luokka tuo ratakasi.

84
Kauden eka ratapolttisviikonloppu on takana. Mukavaa oli ja kiitokset vielä KyPakin porukalle järjestelyistä.
Kiitos myös Henkka F:lle avusta renkaiden vaihdossa finaalin aikana.

Tänne sääntökeskusteluun heitän ajatuksen joka heräsi eilen.

Meidän tiimillä alkoi nyt kuudes kausi ratapolttiksessa ja finaalikokemuksia on ehtinyt kertyä jo melko paljon.
Tähän asti on pärjätty finaalit aina yhdellä rengassetillä. Eiliset olosuhteet ja vauhti söivät renkaita niin, että tämä mekkari joutui ekaa kertaa elämässään vaihtamaan kesken finaalin renkaita TP-10 autoon. Oikeassa takakulmassa oli 65,5 mm 45 shoren rengas ja enempää rengasta auton neljään kulmaan ei oikein voi laittaa kun mitä meillä oli.

Näin mekkarin on aina helppo sanoa, että kuski voisi tietty ajaa sellaista vauhtia, että renkaat riittää. Entäs jos kuski haluaakin voittaa eikä ajaa finaalissa renkaiden säästöajoa.
TP-10:ssä, ainakin minulle, on kuitenkin ensi sijaisesti kysymys siitä kuka pystyy ajamaan finaalin aikana nopeinta vauhtia ja eniten kierroksia, maaliin asti.

Jos TP-10:ssä olisi tarkoitus finaalissa vaihtaa renkaita siihen olisi suunniteltu saman tyyppiset rengasnavat kuin on C-8:ssa.

En ehtinyt huomata kuinka moni eilen vaihtoi renkaita, mutta ainakin 30 minuutin paikkeilla molemmat kärkiautot vaihtoivat takarenkaat. Meillä se ei sisältynyt varsinaisesti suunnitelmaan, mutta oli pakko, kun alussa maksimimittaiset takarenkaat olivat jo kuluneet ihan loppuun 30 minuutin kohdalla.

Ja se herännyt ajatus jonka halusin heittää tänne oli se, että entäpä jos tuomaristo voisi päättää lyhentää finaalia sen tyyppisen rengaskuluman tilanteessa kun mikä havaittiin eilen jo alkuerissä. 30 minuutin finaali pistää kuskit yhtä luotettavasti järjestykseen kuin 45 minuuttinenkin.

Moni sääntölinjaus meillä saa perustelunsa siitä, että nuoret kuskit on tarpeen ajaa kitimaan kisoissa ns. sisään kv. arvokisoissa käytettävään formaattiin. Se ei päde meillä finaalipituuteen liittyen, sillä kukaan nuorista kuskeistamme ei enää ole nuori siinä vaiheessa, kun ehkä pääsee kv. arvokisan finaaliin. Toisekseen siellä hand out renkaat ovat sen verran pienet ja pehmeät että renkaiden vaihto on vakioelementti finaalissa, ei seuraus ajotyylistä tai kovemmasta vauhdista.

85
Pari omaa "penniä" mukaan edellisestä kommentista inspiroituneena.

Olen hieman koittanut saada omaa ajoharrastusta käyntiin Matiaksen otettua (jo kylläkin useita vuosia sitten) oman virituristinsa mekkaamisen hoitoonsa. Ensin yritin käytettynä ostetulla Tamia 415 turistilla ja stanumoottorilla Rajatorpan radalla. Kun aikaisempaa kokemusta RC-ajamisesta ei ole, niin samalla opettelin ihan alkeita. Auto oli taatusti teknisesti hyvässä kunnossa ja hyvissä säädöissä, joka testattiin antamalla ohjain Maden käteen ja toteamalla kuinka ajaminen on helppoa ja vauhtikin hyvä. Kun otin aloittelijana radion takaisin ja lähdin ajamaan niin juupeli että auto oli taas vaikea ajaa eikä pitoa tuntunut olevan ollenkaan. Vika ei ollut autossa vaan kuskin osaamisessa. Kyllästyin homman vaikeuteen ja pistin auton myyntiin.

Seuraavaksi syksyksi olin mukana innostumassa muutaman muun kaverin kanssa WGT-autoista. Autoksi valikoitui  1. sukupolven Xray WGT, jolla ajaminen oli heti alusta asti AIVAN ERI TASOLLA HAUSKAA verrattuna edelliseen kevään stanuturistilla tuskailuun. Kaverien assot olisivat olleet autoina varmaan parempia ajaa, mutta sekään ei haitannut omaa hauskuutta. Keskeinen ero turistiin oli siinä, että foumirenkailla auto meni sinne minne kuski pyysi, vaikka välillä kiemurrenkin. Suunnan korjaaminen, jota alussa tulee paljon, oli helppoa, kun renkaissa oli pitoa vaikka välillä (tai aika paljon) mentiin pitkin radan reunojakin.

Seuraavaksi kokeilin ajamista Madelta perityllä 1/12 autolla, johon siihenkin laitoin jonkun miedon moottorin (CS-12 speksiä ei vielä silloin ollut) ja taas oli ajaminen kivaa ja helppoa. Renkaiden kuluminenkin oli yllättävän pientä verrattuna kokemuksiin viri C-12 luokasta.

1/12 tai 1/10 mattis stanutasoisilla tehoilla on mattoradalla vähemmän kokeneelle kuskille oman kokemukseni mukaan ylivoimaisesti fiksuin auto. Sellaisella harrastuksen aloittaminen on helppoa ja kohtuullisen edullista turistiin verrattuna.

Tiksissä yritimme aktivoida CS-12 ajelua toissatalvena, mutta kun omasta seurasta ei oikein löytynyt ns. näkyvää vetohahmoa 1/12 luokalle, niin homma ei lähtenyt kunnon kasvuun.

Edellä olevan pohjalta täällä oleva GT-12 pohdinta tuntuu hyvin oikeasuuntaiselta.

86
Boosteri on näppärä ja vaivaton. Erillistä vastariakkua pitää ladata kisapäivän aikana 1-2 kertaa ajomäärästä ja akun koosta riippuen. 

87
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 19.04.15 - klo: 10.52 »
Millonkas sinne ois mahallosta tulla harjottelemaan 1/10 nitrolla ajoa ettei ois pahasti kokeneempien tiellä? Ja minkälaiset renkaat toimii nitro touringeissa siellä?

Talven jäljiltä rata ei ole kovin puhdas. En tiedä onko Kaupungin porukat luvanneet hoitaa pesun tänä vuonna.

Tässä vaiheessa alkukautta ei oikein mikään rengas pidä kovin hyvin. Toki voi ajaa ja pitää hauskaa.
Yleisrenkaaksi sopii hyvin edessä 37 ja takana 40. Jos on mahdollista sorvata renkaita, niin edessä 62mm ja takana 64mm on hyvä koko lähteä ajamaan. 

Radalle mahtuu hyvin melkein aina. Vaikka porukkaa olisi enemmänkin, niin vuorottelu on toiminut aina hyvin.

88
Miksi ajetaan 4min alkuerät  :undecided:
jerzi

Neljän minuutin ajoajalla alkuerässä on kyse puhtaasti nopeuskilpailusta. Kenenkään ei tarvitse ruveta nostelemaan kaasua ennenaikaisesti varmistellakseen fuilin riittämisen maaliin asti. Tai ei tarvitse ruveta asentamaan 5 minuutin alkuerää varten eri pillejä tai pakokäyriä sen mukaan mikä kuluttaa vähemmän polttoainetta.

Minusta 4 minuutin ajoaika on hyvä tapa pitää alkuerät puhtaasti kuskien nopeuteen keskittyvänä lajitteluna.

Kotimaassa on turhan usein nähty kuinka alkuerissä top 10 kuskien autoista loppuu fuili viimeisellä kierroksella ennen maaliin tuloa. Silloin on esim. tattiksella ajettu jo 5:15 - 5:30, siis niillä 5 minuutin moottoreilla.

Kun fuili loppuu ennen 5 minuutin erän loppua ei sillä ole mitään väliä vaikka kuski olisi ollut nopein 4:00 kohdalla tai 4:30 ajassa, kun ei pääse maaliin. Toinen kaveri säästelee paremmin ja saa hyvän tuloksen kun ylittää maalilinjan.

89
Pääasia, että Jartsa pitää juraj´n takanaan jatkossakin.  :wink:

Teemulla on ollut erinomainen suoritus ja vauhti päällä ekasta kellotetusta harjoituksesta alkaen. Rata on ilmeisesti ollut valmiiksi hyvin pidotettu, kun kierrosajat eivät ole alkutreeneistä parantuneet tuon enempää.

Italian ja muiden lämpimämpien maiden pojilla on treenimahdollisuudet olleet hieman paremmat kuin alkukeväisessä Suomessa elävillä.

90
Kilpailijoiden kanava / Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« : 16.04.15 - klo: 23.55 »
Mikä on kun kesän ratapolttistopiikit ei kumpikaan meinaa sitten millään pysyä aiheessaan, ei hyvä ollenkaan.
 :sad: :angry:

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 69