Kirjoittaja Aihe: Vastari lämpenee, servojen kytkentää?  (Luettu 1579 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miku

  • Tulokas
    • Profiili
Vastari lämpenee, servojen kytkentää?
« : 17.12.08 - klo: 21.23 »
Moro! Mulla on rakenteilla semmoinen moottorisahan koneella oleva diy rc auto. lähiaikoina   
kai sillä pääsee jo ekalle testilenkillekin.

Servoja siihen tulee 3kpl, 2x13kg ohjaukseen ja 1x11kg kaasu/jarru Nuo ohjauksen servot oli etupään testauksessa vain haaroitettu 1-->2 ja siinä kun jonkun aikaa rämpytteli niin vastaanotin lämpeni jo jonkin verran, ei nyt kuumaksi mutta aika lämpimäksi.

Kysymys kuuluu että voiko/kannattaako noille servoille vetää - ja + suoraan akulta ja pelkkä signaali vastarin kautta, toimiiko edes silloin normaalisti.

Vai kannattaako vaan vetää normaalista haaroittamalla vaan vastarin kautta?

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vastari lämpenee, servojen kytkentää?
« Vastaus #1 : 18.12.08 - klo: 01.33 »
voi vetää suoraan akulta jos jännite on servoille oikea eli yleensä vissiin 4.8-6v.
totta kai vastari lämpee jos sieltä koitetaan ottaa hirvestä virtaa monelle voimaservolle se kun ei ole siihen hommaan tarkotettu.Paras on ottaa tarpeeksi monella irto becillä servoille virtoja akulta. tai sitten hommata ihan oman  esim 6v akun servoille olettaen että servosi toimii myös 6V.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa Miku

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Vastari lämpenee, servojen kytkentää?
« Vastaus #2 : 18.12.08 - klo: 09.55 »
ÖÖ mitäs on irto becit?
Mulla pitää paloitella noita piuhoja ja kolvata sitten "uusi" johtosarja tuohon autoon niin vedänkö siis plussan ja miinuksen akulta vain suoraan servoille ja kierrätän pelkän signaalin vastarin kautta vai mitenkäs tämä tehdään

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vastari lämpenee, servojen kytkentää?
« Vastaus #3 : 18.12.08 - klo: 12.49 »
No jos tietämystä ei oo niin suosittelen ostamaan tälläsiä tarvittava määrä. http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37740&grpid=2203 toi näyttäs antavan 10A piikkinä joten jos riippuu ihan mitä ne sun servot syö virtaa montako noita tarttet.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Vastari lämpenee, servojen kytkentää?
« Vastaus #4 : 18.12.08 - klo: 15.54 »
ÖÖ mitäs on irto becit?
Mulla pitää paloitella noita piuhoja ja kolvata sitten "uusi" johtosarja tuohon autoon niin vedänkö siis plussan ja miinuksen akulta vain suoraan servoille ja kierrätän pelkän signaalin vastarin kautta vai mitenkäs tämä tehdään

BEC= Battery Eliminator Circuit on laite (tai sähkiksissä mahdollisesti noparin piiri), joka muuntaa liian suuren akkujännitteen vastarille ja servoille sopivaksi (4.8-6V yleensä). Erikseen myytävillä piireillä on yleisesti suurempi virranantokyky ja akkujännitettä saa olla enempi, kuin sähkispuolella autojen noparien mahdolliset bec-piirit sallivat (suurille kennomäärille tarkoitetuissa nopareissa saattaa olla rajattu max. käytettävä akkujännite noparin BEC-piiriä käytettäessä tai BEC-piiriä ei ole). Polttislaitteissa taas erillistä BEC-piiriä on hyvä käyttää, kun vastarille ja servoille käytetään yli 6V:n akkua.

Toki jos käyttää max. 6.0V:n akkua vastarille ja servoille polttiksessa, niin servoille voi virrat ottaa toki suoraa akustakin.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Miku

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Vastari lämpenee, servojen kytkentää?
« Vastaus #5 : 18.12.08 - klo: 22.41 »
ÖÖ mitäs on irto becit?
Mulla pitää paloitella noita piuhoja ja kolvata sitten "uusi" johtosarja tuohon autoon niin vedänkö siis plussan ja miinuksen akulta vain suoraan servoille ja kierrätän pelkän signaalin vastarin kautta vai mitenkäs tämä tehdään

BEC= Battery Eliminator Circuit on laite (tai sähkiksissä mahdollisesti noparin piiri), joka muuntaa liian suuren akkujännitteen vastarille ja servoille sopivaksi (4.8-6V yleensä). Erikseen myytävillä piireillä on yleisesti suurempi virranantokyky ja akkujännitettä saa olla enempi, kuin sähkispuolella autojen noparien mahdolliset bec-piirit sallivat (suurille kennomäärille tarkoitetuissa nopareissa saattaa olla rajattu max. käytettävä akkujännite noparin BEC-piiriä käytettäessä tai BEC-piiriä ei ole). Polttislaitteissa taas erillistä BEC-piiriä on hyvä käyttää, kun vastarille ja servoille käytetään yli 6V:n akkua.

Toki jos käyttää max. 6.0V:n akkua vastarille ja servoille polttiksessa, niin servoille voi virrat ottaa toki suoraa akustakin.

Kyllä käytössa on ihan 6v 4500mah akku.  Pelottaa vain kun nuo servot haarotettu nyt yhdestä lähdöstä kahtiin servoihin että kestääkö se virran puolesta?

Voinko siis kytkeä servojen + ja - suoraan akkuun ja pelkän signaalin vastarin kautta. Toimiiko silloin normaalisti? Ei viitsisi turhaankaan pilkkoa ja juotella liitoksia jos ei toimikaan.

Poissa Samppu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Vastari lämpenee, servojen kytkentää?
« Vastaus #6 : 18.12.08 - klo: 23.01 »
Käsittääkseni tuo Tomppa82:n viestin viimeinen lause viittaa siihen, että kyllä voi.
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Vastari lämpenee, servojen kytkentää?
« Vastaus #7 : 19.12.08 - klo: 07.37 »
Luetaan ne viestit viimeistä lausetta myöten. Ja ei, minun aiemman viestin viimeinen lause ei ollut sen pitkän kappaleen viimeinen lause...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Miku

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Vastari lämpenee, servojen kytkentää?
« Vastaus #8 : 19.12.08 - klo: 11.26 »
Joo halusin vain varmistaa että se vedetään noin ne piuhat eikä esim että pelkkä plus akulta servoille....