Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - .21

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9 10 ... 32
181
Yleinen keskustelu / Vs: Jet-Truck
« : 21.07.07 - klo: 22.06 »
Muute missä .21 säilytät jyrsintä ? ittelleni ku tulee kunnon jyrsiä  :afro: Joskus tossa syyskuussa nii meinasin säilyttää tallissa mutta talli on aika kylmä talvella. Eli haittaako kylmyys, tiiätkö ?


Terve: Säilyttelen omaani ihan kaapissa, ja eikai nuo koneet miksikään mene vaikka kylmässä on.
Ps: kannattaa huolehtia sitten kun jyrsimesi saat että erityisesti johteet eivät pääse menemään "kuiviksi" muuten ajan mittaan niistä tulee sitten väljiä joka näkyy sitten tarkkuudessa.

Tarkoitus olisi jossain vaiheessa tehdä omaan jyrsimeen semmoinen voitelu "järjestelmä" mistä lähtee kaikille johteille öljyputket, tämähän ei nyt ole ihan pakollinen näin harraste käytössä mutta nopeuttaa/helpottaa huomattavasti aina kun on aloittelemassa jyrsimään niin ei tarvitse kun yhdestä nipasta työntää pruutalla sisään niin voitelee koko koneen kerralla.
 

182
Yleinen keskustelu / Vs: Apua osien etsintään
« : 20.07.07 - klo: 20.42 »
HUH, ompahan ainakin tarkasti suunniteltu :wink:.

Yhden vinkin voin kertoa kun suunnittelee paperille, kannattaa yrittää suunnitella aina pari pykälää eteen päin että ei tule sitten kasattaessa ylläreitä. Olen oman projektin kanssa muutamissa kohdissa oppinut tämän vähän liiankin hyvin, ja sitten aina harmittaa kun joutuu jonkun jutun tekemään kahteen kertaan. :mrgreen:

Nimimerkki: Aatuhan on ihan guru monstereissa kun ei enään rc:et riittänyt niin piti tehdä oikea, joten häneltä saa varmaan enemmän kuin riittävästi ideoita/tietoa esim: runkoratkaisuihin. :cool:


No ei muutakuin työn iloa!!!.

Ps: älä unohda sitten päivitellä tänne. :azn:
 

183
Jerry: voi olla että myöhästytään tuosta eräharjoituksesta, kun pitää käydä aamulla hoitamassa yksi homma ennenkuin päästään paikanpäälle. :wink:

Niin ja toivotaan että olisi kuiva keli. :huh:

184
Yleinen keskustelu / Vs: Jet-Truck
« : 19.07.07 - klo: 21.00 »
Noniin muutamat kuvat mitä on tehty ja tullaan tekemään.


Eilen taiteilin jonkunnäköiset kiinnikkeet tankille, tankki on ehkä hieman huonon mallinen. Jos olisi muutama ropo ylimääräistä projekti budjetissa niin teettäisin tankin alumiinista jossa olisi valmiina kiinnitys korvakkeet, mutta kyllä tuo tällä hetkellä saa nyt kelvata :wink:. Tuohon tankin päälle tulee ehkä vielä semmoinen koriste peitelevy.

Kuvassa näkyy myös kaksi messingin väristä putkea lavalla, siihen on tulossa polttoaineen T-liitin.






Aamulla myös jyrsin kaasu/kerosiinin täyttö venttiilien pidikkeenkin.


Tarkasti jos katsoo niin kuvassa näkyy myös työstettävä kappalekkin. :grin:





Ja tässä valmiina osana ja kiinnikkin vieläpä, kuvassa oikealla näkyvä musta osa on polttoaine pumpulle. Pumppu pysyy melko varmasti tuolla tarranauhalla kiinni, kun noissa moottoreissa ei hirveitä jännitteitä käytetä että moottorin kannu lähtisi pyörimään akselin ympäri.

   



Tänään löysi myös "suunnittelu" paperilla paikkansa magneetti venttiilit sekä kaasun/polttoaineen suodattimet. Näiden muutamien juttujen jälkeen alkaakin sitten se viimeistely ja pikku osien tekeminen, unohtamatta tietenkään keskeneräistä lavetin kääntöpöytää. Ja ZILJOONA muuta pikku juttua. :grin: :grin: :grin:

Ensi kertaan. :angel:


185
Yleinen keskustelu / Vs: Jet-Truck
« : 19.07.07 - klo: 10.03 »
Täytyy sanoa, että kateeksi käy noin hienon rojektin olet keksinyt.
Ja toi jyrsin on kateutta aiheuttava kone, tuollasen ku sais itsellekin



Heh, työkaverin ideasta oikeastaan lähin rakentamaan.
Monta vuotta itsekin hamusin pientä jyrsinkonetta ennenkuin sen sain hommattua. :wink:


Hieman projektista:

Nyt on polttoainepumpulle jyrsitty nylonista kiinnike sekä lavalle tuleva tankkikin sai kiinnikkeet, tänään olisi tarkoitus tehdä reiät lavalle. Työn alla tällä hetkellä on myös kaasun/kerosiinin täyttö venttiileille pidike.

Ps: vielä en ole saanut maahantuojalta vastausta että valmistaako graupner enään hydrauliikka yksikköä.

Yritän laittaa illalla muutaman kuvan taas mitä on tullut tehtyä.

186
Yleinen keskustelu / Vs: Jet-Truck
« : 16.07.07 - klo: 20.57 »
Dodii: Hieman kerkesin tänään nikkaroimaankin. :grin:


Otin heti ensimmäisenä käsittelyyn tuon itse vetoauton polttoaine säiliön lavan hieman muotoilu käsittelyyn, kun se jäi silloin projektin alkuvaiheilla hieman keskeneräiseksi. Eli ei muutakuin kuviosaha käteen ja hieman tussilla  sahaus viivaa ja lopuksi viilalla ja hiekkapaperilla loput. Mieli tekisi kokeilla tuohon minkälainen tulee jos päälystäisi hiilikuitu kalvolla, mutta taidan tuhlata sen sitten lavettiin. :cool:








Ps: vielä puuttuu tuosta säiliöstä oikea korkki mutta saan sen varmaan työkaverilla teetettyä sorvissa.



PPS: nuo renkaat olisivat myynnissä ilman vanteita jos jollain löytyy käyttöä.


Sitten sain myös sahattua tuohon elektroniikka boxiin oven sekä "hylly" tasot, perhana kyllä meinasi ruveta sylettämään tuo sarana minkä tuohon valitsin, on nimittäin ihan suoraan sanoen AIVAN P.SKA tai sanotaan että ei löydy edes sanoja kuvaamaan kuinka huonon saranan valitsin :evil:. Siihen on tulossa heti uusi kun semmoisen käsiin saan, muuten boxi rupeaa olemaan muutamaa viimeistelyä vaille valmis. Vielä en uskalla lavaan tehdä ruuvin paikkoja sille kun en tiedä paljon tuo "päätankki" tulee viemään tilaa. :wink:




Seuraava minkä poimin "työ" listalta seuraavaksi on varmaan tankin kiinnitys, polttoainepumppu, sekä venttiilit. Nämä kun saan kiinni niin pääsee jo toivottavasti mittailemaan turbiinin kiinnityksiä.


Sitten olisi RC10.FI lukijoille pieni porkkana purtavaksi, olen projektia rakentaessani yrittänyt keksiä hyvää nimeä tälle ehkä hieman "erikoiselle" projektille joka kuvaisi hyvin käyttö tarkoitusta. Jotain "JET" tyylistä siinä pitäisi lukea, tarkoitus olisi teettä projektin nimestä joku hieno tarrateksti joka tulisi lavettiin. Otan mielelläni ehdotuksia vastaan josta valitsen "sen" hyvän.

No ensi kertaan taas.!!! :cool:

187
Yleinen keskustelu / Vs: Jet-Truck
« : 14.07.07 - klo: 15.57 »
Terveppä terve: nyt on ollut muutama päivä hieman "vapaata" rakentelusta, vaikka en ole mitään fyysisesti rakentanut niin olen hieman kartoittanut projektin seuraavia vaiheita tässä hieman listaa:

-Radiolaite boxi odottaa että pääsen ensiviikolla sirkkelöimään hiilikuitu levystä tasot sekä oven.

-Kaasu sekä kerosiini venttiileille keksittävä jonkin näköinen kiinnitys lavaan.

-polttoaine letkujen yms: johtojen kiinnitykset keksittävä.

-Lavalle tulevan "syöttö" tankin kiinnitys keksittävä.

Tässä oikeastaan ne työvaiheet joihin kiinnitän ensiviikolla eniten huomiota, toki samalla ehkä jotain detaljeja tulee tehtyä.


Sitten hieman "salaisia" paljastuksia mitä olen suunnitellut tekeväni enemmän ehkä sitten projektin loppuvaiheessa kun täytyy ruveta kehittämään turbiinille sekä kuivaus huupalle kiinnityksia. Kävin nimittäin tänään hobby-peoplessa hieman päivittelemässä projektin kulkua ja samalla käytiin vähän listaa läpi mitä pitäisi tilata, se "juttu" liittyy hydrauliikkaan aika paljonkin mutta enempää en vielä paljasta että on jotain odotettavaakin :wink:.

Tämmöisillä eväillä tällä kertaa. :cool:


188
Yleinen keskustelu / Vs: Jet-Truck
« : 11.07.07 - klo: 20.48 »
Noniin parit kuvat näin illan päätteksi:


Kävin kuten yllä jo kirjointin hakemassa hieman alumiinilevyä "sähkökaappia" varten, joutui taittelemaan nuo muutamat levyn kanttaukset köyhänmiehen menetelmällä, eli levy kahden laudan väliin vinkalla kiinni ja raalla voimalla pöytää vasten.  :azn: Loppujen lopuksi ihan siedettävä lopputulos tuli, vielä olisi tarkoitus tehdä kahdet "hylly" kiskot boxin sisään johon alempaan tulee turbiinin polttoaine pumppuun tarvittava 7,2 voltin akkupötkö ja ylemmälle tasolle ECU, turbiinin vastari, sekä vastari akku. Myös I/O boardille pitäisi joku paikkaa löytää, tulee todennäköisesti boxin kylkeen :huh:. Boxiin tulee myös saranoilla oleva 2,5mm hiilikuitu levystä ovi ja tietenkin mangeetti sulkijalla. :cool:






Tästä kuvasta näkee vähän minkälaiseksi muotoilin tuota lavaa eilen, etu reuna on muuten sama mutta kulma alkaa noin 10mm aikaisemmin.






Ja tässä vielä se laakeripesä jonka tänään sain jyrsittyä loppuun, toivottavasti tuosta jotain tulee kun jyrsimen ääressä meni tunti jos toinenkin. Hitto kun meinasi jyrsin teristä loppua työstö syvyys, kun minulla on pääasiassa lyhyitä jyrsinteriä tällä hetkellä.

Ideahan tuolla "kololla" on että siitä saa toivon mukaan ujutettua akselin collarin paikoilleen.







Katsotaan jaksaako huomenna näperrellä kun mieli tekisi ajamaankin ettei tässä tule ihan mökkihöperöksi. :grin:

189
Yleinen keskustelu / Vs: Jet-Truck
« : 11.07.07 - klo: 18.09 »
Kamikaze93: Jyrsin maksaa suomessa noin 1000 euroa +- 100 euroa, itse tilasin samalla koneruuvipuristimen, röhm merkkisen poraistukan, sekä "clamppi" setin niin hintaa taisi muistaakseni kertyä 1250 euroa :huh:.
Ja nuo robben akselit: ohjaava etuakseli noin 90euroa ja taka akselit noin 65 euroa kappale.


Miguel: Onneksi ei ole vielä vaimokkeita, voisi olla että ei tämmöisiä rakennettaisi. :undecided:


MME: Tuohan kuullostaa hyvältä jos iski inspiraatio, saatpahan ainakin hyvän tekosyyn kertoa paremmalle puoliskolle että pojallehan tää tulee. :cheesy:


Ja sitten hieman update update:
Jatkoin tänään tuota kääntöpöydän jyrsintää ja sain sen ainakin mielestäni sorvausta vaille valmiiksi.
alottelin myös turbiinin ohjaus elektroniikka "boxin" tekoa materiaaliksi valitsin 0,8mm vahvuista alumiini levyä, hieman on taipuisaa kamaa mutta eiköhän sen saa vahvistettua tukevaksi.

Yritän laittaa myöhemmin parit kuvat taas aikaan saannoksista.

190
Yleinen keskustelu / Vs: Jet-Truck
« : 10.07.07 - klo: 20.53 »
Yksi tapa toteuttaa etuakselisto tuohon kärryyn olisi dolly. Elikkä pätkä runkoa,johon kiinnität aisan ja akselit ja Robbelta vetopöytä. Kärrynrunkoon vaan vetotappi kiinni,ei tarvisi laakeroinneilla päättä vaivata. Aisakin saisi olla nivelöimätön 1:1 mallin mukaisesti,kun tarvittava liike tulee vetopöydän kiinnityksestä ..mikäli Robben pöytä kiinnitetään 1:1 esikuvan mukaisesti.

Edit: Tuolta löytyi kuva ja selitys :smiley: http://fi.wikipedia.org/wiki/Dolly


No hyvähän se nyt on näitä ideoita kertoa :p, tuo täytyy pitää vara suunnitelmana jos tuosta nyt suunnittelemasta ei tule mitään.


Ja sitten hieman updatea:

Sen verran eilen kävi tuon laveti lavan karkea muoto silmiin että oli pakko käydä tänään hieman sahailemassa kulmia, kulmista otin vain hieman terävyyttä pois ja ilme muuttui mielestäni paljon. Sain myös yhden ideakin lavaa tehdessäni, ajatuksena on päällystää lavan näkyvä puoli semmoisella autojen "TUNING" hiilikuitu tarra kalvolla jota saa ostettua ihan rulla tavarana. Tällä saa myös rakennus vaiheessa tulleet kaikki "ns" rumat naarmut piiloon ja parantaa samalla katu uskottavuutta. :police:


Vietin tänään myös "muutaman" tunnin jyrsimen ääressä jatkaessani tuota ohjaus akselin laakeri pesää, jyrsin tuohon alumiini pötkön keskelle semmoisen 15x20mm kokoisen "kolon" josta toivon mukaan saa ujutettua ohjausakselin pidätin collarin kiinni, muutama lastu pitää vielä jyrsiä ns: viimeistelyä.


Myös turbiinin ohjaus elektroniikan "koteloiminen" sai tänään hieman jo ideaa minkälainen siitäkin voisi tulla, mutta tästä myöhemmin lisää kun sinne asti päästään.


Laittelen kuvia kun kerkeän/jaksan.

191
Jerry: perhana unohdin soittaa lauantaina, mutta laita vaan minun kohdalta ruksi että osallistun.

192
Yleinen keskustelu / Vs: Jet-Truck
« : 09.07.07 - klo: 21.22 »
Noniin kuten lupasin niin kuvia ja tekstiä tuleepi nyt. :grin:

Otin viikonloppuna hieman varaslähtöä projektiin kun vähän joutilasta "aikaa" :lol:.
Ensiksi mittailin tuota lavetin lavaa että kuinka iso se voisi olla, kun kävin tänään hakemassa 5mm vahvuista alulevyä jonka ne eräässä metalli firmassa leikkasivat samalla oikean kokoiseksi. Lavan kooksi tuli lopulta 720mm X 170mm johon laskeskelin että turbiinin käyttöön tarvittava elektroniikka/mekaniikka pitäisi mahtua helposti. Lavan muoto ei missään nimessä jää tuollaiseksi kantti kertaa kantiksi vaan on tulossa hieman kulmiin muotoa. :cool:




Viikonloppuna koin myös KAUHUN hetkiä proxxonin jyrsimen kanssa kun muutaman reiän porailin, ihmettelin kun terää "vippaa" niin p.rkeleesti ensin luulin että poraistukka on jotenkin väärin paikoillaan tai jotain muuta ??? :undecided:. Hetken kerkesin jo vähän pelätä että nyt projekti venyy tärkeän työkoneen rikkoitumisen vuoksi, hetken manuaalia luettuani purin koko jyrsimen kara hässäkän irti tutkiakseni onko akseli vino tai jotain muuta, suurimmaksi syyksi terän vipattamiseen paljastui ylempi pora akselin tukilaakeri kokoa 28x17x8mm kuin ihmeen kaupalla olin hankkinut juuri viikko sitten fg:en rata-auton diffin laakereita ja vieläpä kaksi settiä niin ei muutakuin uusi lakru kiinni ja kone kasaan. Sinäänsä hauska myrphyn laki iski että olin juuri edellisenä päivänä kehunut tuota jyrsin konettä tuossa ylempänä kirjoittelevalla nimim: RYYNERI  :mrgreen:
Se mikä tässä oikeastaan ihmetyttää on se että en tiedä miten tuolle laakerille tuli näin nopeasti tunnit täyteen kun kaikki tähän mennessä tekemäni jyrsinnät/poraukset olen tehnyt mielestäni vähintäänkin kohtuullisilla syöttö nopeuksilla. No testasin jyrsintä vielä illalla todetakseni karan suoruuden ja sain tuolla laakerin vaihdolla noin 75% prosenttia vipatuksesta pois. Voi olla että joutuu kumminkin jossain vaiheessa tuon uuden akselin tilaamaan.

Tässä vielä kuva laakerista josta tuli ns: mehut ulos. :laugh:
Vasen rikki ja oikealla puolella uusi.






Itse lavan uskon pysyvän kuudella 4mm ruuvilla kiinni itse rungossa:




Mukaan tarttui tänään myös tuommoinen 30mm halkasijaltaan oleva alumiini "pötkö", ajattelin siellä metalli firmassa että tuolle voisi olla käyttöä projektissa jossain kohtaa. Lopulta päädyin sitten suunnittelemaan tuosta alupötköstä tuohon lavettiin kääntöpöydän akselin pesää, pakko sanoa tässä vaiheessa että en tiedä onko tästä lopullista ratkaisua siihen mutta pakko on jo jotain ruveta siihenkin kehittämään, sen verran joutuu ehkä odottamaan loman loppumista että töissä pystyy teetättämään tuohon toiseen päätyyn laakereille kolon, kun en omista "vielä" metalli sorvia.

Hieman tasoittelua:




Jonka jälkeen uran jyrsintää kiinnitystä varten runkoon:




Jotenkin noin sitä suunnittelin :huh:, uskoisin että tuohon kun laittaa kolme 4mm ruuvia niin pitäisi kestää kiinni. Sivuille tulee kyllä vielä muutamat tukitangot estämään pitkistäistä liikkumista.




HUH tulipa tekstiä, no lisää taas kun on jotain julkaisemista. :afro:

   

193
Yleinen keskustelu / Vs: Jet-Truck
« : 07.07.07 - klo: 19.06 »
RYYNERI: anteeksi hieman myöhäisestä vastauksesta, kyllä on jyrsin hankittu hobby-peoplen kautta.
PS: laitan koko paketin hinnan YV:llä.



Ja sitten hieman päivitystä itse projektin puolelle.

Homman nimi on nyt semmoinen että jos tässä seuraavan 4 viikon kesäloman aikana tulee tekemisen puute niin eipähän tule kun rupeaa jyrsin laulamaan. Tarkoitus on mennä käymään eräällä metalli pajalla hakemassa 5mm alumiini levyä lavetin lavan tekemiseen, olen myös saanut ajettu tuon proxxonin jyrsin koneen hyvin "sisään" ja jopa valmistanutkin muutaman lavetin osan tässä hiljaisuudessa. Myös jyrsin teriäkin olen saanut hommattua työn kautta, ja tällä hetkellä löytyy 3mm - 8mm asti perus tappiteriä joilla pystyy jo kummasti tekemään osia.
Ensimmäisen kokonaan itse jyrsityt osat "umpi" kamasta tein tuohon minun FG rata-autoon (korin kiinnikkeen takatuki). Nuo alumiini "kikkareethan" ei ole mitkään kummoiset muodoltaan mutta jostainhan se on pakko aloittaa, on myös tullut huomattua että tyhjästä tekeminen ei todellakaan ole aina niin helppoa kuin esim: jonkun toisen valmistaman/tekemän osan modifiointi.  :cool:





Mutta mutta homma jatkuu heti maanantaista kuvien kera. :roll: ?????
 

194
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 07.07.07 - klo: 18.43 »
Pistetääs nyt omastakin raaserista pari kuvaa, kuvat on ensimmäisestä large-scale osakilpailusta tällä kaudella ja kuvista ISO kiitos Matias Kuusiselle. :azn:








Tässä vielä hieman "IN SIDE" korin alta. :tongue:


195
Jerry: en osaa vielä tällä hetkellä sanoa osallistunko kilpailuihin, ilmoitan kyllä heti kun pystyn asian varmaksi sanomaan.

Ps: onko kilpalu tarkoitus ajaa perinteisellä tavalla vai joku 3 tunnin kestokilpailu?, itse henkilökohtaisesti tykkään ihan perinteisestä ajokaaviosta. :cool:

196
Yleinen keskustelu / Vs: Jet-Truck
« : 24.06.07 - klo: 16.53 »
Kävin tänään käyttämässä turbiinia tattarinsuon radalla, pakko tunnustaa että jännitti taas aivan sairaasti kuinkahan se nyt toimii. :mrgreen: :cheesy:

No alkuvalmisteluthan menee jo melkein rutiinilla :p, mutta mutta ongelmiakin oli kahdessa ekassa käynnistys yrityksessä. Nimittäin GSU boxi näytti startissa että LOW TEMPERATURE :huh: syy tähän oli jostain kumman syystä että butaani/propaani kaasu säiliö oli tyhjä vaikka sen täytin ennen käynnistystä, tämän se teki siis kahdella ensimmäisellä käynnistys yrittämisellä. Kolmanteen käynnistykseen täytin butaani pullon niin että annoin se mennä puoliksi nestemäisenä täyttö pullosta (ALLA OLEVASSA KUVASSA PUNAINEN NUOLI OSOITTAA BUTAANI PULLOA) :wink:, ja johan homma lähti sen jälkeen toimimaan.

5min & 10sek turbiini oli päällä ja polttoainetta meni 0,8 litraa, vielä jäi rikkomatta 100000 rpm raja kun ecu näytti lokista maksimi kierroksiksi 96700 rpm. No jospa sitä vielä jossain vaiheessa uskaltaa laittaa ohjaintikun täpölle. :laugh:

Tästä käyttö kerrasta sai taas erittäin hyvää potkua projektiin. :cool:







197
Yleinen keskustelu / Vs: Jet-Truck
« : 21.06.07 - klo: 20.19 »
Onko tulossa tulosta kohta puoliin?


Malttia malttia!!!, homma jatkuu mitä todennäköisemmin 2-3 viikon päästä kun pääsee nauttimaan kesälomasta. Ja tarkoitus on käyttää vielä sitä ennen ainakin yhden kerran turbiinia "testi" pukissa ennenkuin puran siitä tavarat pois ja rupean niitä mittailemaan ja istuttamaan lavetin alustalle. En ole tällä tässä rakentelu "vapaalla" kumminkaan laakereilla levännyt vaan kokoajan etsinyt ja miettinyt ja vielä suunnitellutkin kuinka projektia jatkan. :cool:

198
Onnittelut jerrylle vielä kerran, oikee sadekeli specialisti. :tongue:

Kieltämättä oli kyllä todella vaikea ajaa märällä, ei kertakaikkiaan yhtään pitoa ollut takapyörillä. No olipahan kokemus asteella ainakin jotain uutta :cheesy:.

Ps: KUVIA OLISI KIVA TAAS KATSELLA. :wink:

199
MADE: todella upeita kuvia!!!.

Sitten pieni raportti kilpailuista:

Tämä oli sitten minun toinen "täys" pitkä kilpailu jota olen harrastus aikanani ajanut. Lähdin kilpailuun sillä mielellä että jos auton saan ehjänä loppuun asti niin olen tyytyväinen, kun ennen kilpailua oli autoon tehty aika mittavia muutoksia joita en kerennyt ennen kisaa kokeilemaan radalla joten oli todella mielenkiintoista käydä ajamassa eräharjoitukset lähestulkoon uudella alustalla. :lol: Myös rengas valinta oli koko kisan ajan erittäin suuressa merkityksessä, eli myös muilla kuin minulla oli todellisia vaikeuksia renkaiden kulumisen kannalta. Siinä päivän aika yksi jos toinenkin päivitteli että renkaat tuntuvat "sulavan" alle jo lyhyessäkin ajossa, toisaalta kuulin että asfaltin lämpötila olisi ollut jossain vaiheessa päivää jopa 57 astetta.

Tässä vaiheessa täytyy KIITTÄÄ TODELLA PALJON Käyhkön Marcoa jolla oli renkaiden kuviointi kolvi, ihan rehellisesti voi sanoa että kilpailu olisi jäänyt omalta osalta jo ensimmäiseen alkuerään jos ei olisi ollut kuviointi konetta käytössä. Laskin että 4 kertaa päivän aikana kuvioin lähestulkoon sulaneet renkaat uusiksi, ja tuli myös huomattua että PMT:en renkaat voi kahteen kertaan uudelleen kuvioida ennenkuin renkaat punokset tulevat näkyviin. Käytännössä eilisen kilpailun aikana kuviointi kone säästi omaa lompakkoani noin 180 euroa :shocked:.


Mutta mutta vielä kisasta, ensimmäinen alkuerä osoitti että nevalaisen pasin kanssa tullaan käymään kova kisa erävoitosta joka näkyi tulostaululla todella pienellä aikaerolla. Ensimmäisen erän voitin mutta toisessa erässä noin 3 minuuttia ennen loppua sattui se mitä ei näissä bensa autoissa pitäisi tapahtua eikä varsinkaa puhua siitä jos niin käy eli ennen erää oltiin veljen kanssa katsottu kaikki mahdolliset ruuvit ja nippelit että kiinni on mutta auton tankkaus jäi tekemättä :undecided: joten auto tumppasi kuin seinään erän lopulla ja Pasi ajoi kuin näytös tyylillä erän voittoon!!!.

Viimeisessä erässä tankki olikin sitten niin täynnä kuin olla voi ja sai ajaa erän rauhassa loppuun asti, tämä viimeinen erä oli myös omalta osalta päivän paras.
Alkuerien jälkeen tulos lista näytti että pääsen suoraan A-finaaliin joten sain hieman aikaa tarkastella autoa vielä viimeiseen "taistoon" A-Finaalissa lähdin kolmannesta ruudusta heti Toni pernun ja Pekka heikkilän takaa, hieman jännitti että minkälainen rytäkkä ensimmaisessä mutkassa tulee mutta selvisin lopulta aika hyvin ja pääsin toiselle sijalle. Noin 5 miinuuttia kesti finaalissa ennenkuin renkaat rupesivat vasta todella lämpenemään ja toimimaan, renkaat joita käytin olivat "yli" vuotiset ja reilusti enemmän kovettuneet kuin uudet joten mietin todella pitkään ennen finaalia että kummat laitan lopulta sitten päädyin vanhoihin joiden oletin kestävän varmasti koko finaalin ja hyvinhän ne sen kestivätkin. Pekka heikkilän perään ei ollut oikein mitään asiaa sen verran kovaa meni, yhdessä vaiheessa olin 4,5 sekunni päässä mutta pieni spinnaus mutkassa kasvatti taas eroa 9 sekuntiin ja jotain tuon verran se oli myös ruutulipulle asti, mutta toinen sija oli enemmänkin kuin yllätys omalle kohdalle ja olen todella tyytyväinen.

Plussat:

+Marco käyhkön renkaan kuviointi kone
+Hyvä sää
+Todella hyvä meininkin teltoilla
+radan pito (kiitos pidotus tiimille)
+Buffetti
+No kaipa se oma autokin plussan ansaitsee
+Biltemasta hankittu kunnon "löhö" tuoli

Lisääkin varmasti on mutta ei nyt tule mieleen.

No tästä jatketaan taas ensi kerralla. :wink:



200
Yleinen keskustelu / Vs: Jet-Truck
« : 02.06.07 - klo: 19.42 »
Niin tahtoisin minäkin jo päästä jatkamaan projektia kun on pelit ja vehkeetkin millä tehdä, näillä näkymin jatkan rakentelua kesälomallani. :cool:

201
Hienoa bluebeetle :wink:, onko akselit panther malliset?.

Jos itse rakentaisin niin valitsisin 0,3-0,5 vahvuisen alumiinin kori materiaaliksi.

Muistahan sitten päivitellä kuvien kera projektia. :police:

202
Yleinen keskustelu / Vs: Jet-Truck
« : 26.05.07 - klo: 22.09 »
Huh huh kylläpä täytyy sanoa että kiirettä pitää. :cheesy:

No mutta mutta, kuten jo kirjoittelinkin aikaisemmin niin odottelin tuossa "muutaman" viikon jyrsin konetta jota pääsen hyödyntämään toivottavasti paljon projektin seuraavissa vaiheissa. No menihän siinä kivasti kolme vuotta kun sain vihdoin koneen hankittua, todennäköisesti tässä menee jokunen aika ennekuin rupeaa saamaan jotain valmistakin jyrsimellä. Tarkoituksena on myöhemmin syksyllä hankkia vielä "karuselli" pöytä koneeseen joka avaa taas paljon enemmän työstö mahdollisuuksia.


Tarkoituksena olisi ruveta tekemään lavettin kääntöpöydän kiinnitys osia kunhan tässä kerkeän.


203
Yleinen keskustelu / Vs: Jet-Truck
« : 24.05.07 - klo: 06.55 »
Noo, miksei rojekti edisty? :D Tässä on kohta kaksiviikkoa mennyt eikä ole mitään kuulunut :huh:

Pyydän nöyrästi anteeksi kun en ole päivitellyt vähään aikaan, nyt on ollut muutaman viikon aikamoista menoa sekä viikonloput mennyt reenatessa 1/5 autoa kilpailu iskuun.

Mutta kuten edellisessä viestissä muutama viikko sitten kirjoitin niin minulla oli yksi kone tilauksessa joka saapui eilen hobby-peopliin ja hain samalla sen pois. Tilauksessa oli proxxonin FF230 jyrsin kone jota tulen tarvitsemaan projektissa lavetin rakentamisessa, nyt menee jokunen hetki että oppii jotain valmistakin koneella tekemään. :cheesy:

204
Tämä lisenssi asia tuli ainakin minulle aika puun takaa, toivottavasti kerkeän saada lisenssini ennen kilpailua. :huh:



Noniin omalta kohdalta pitäisi olla lisenssi asiat OK, 6 arkipäivää kesti postin tuodan tarvittava maksu lappu VAU:lta.

Kilpailuja odotellessa. :afro:

205
Tämä lisenssi asia tuli ainakin minulle aika puun takaa, toivottavasti kerkeän saada lisenssini ennen kilpailua. :huh:


206
Yleinen keskustelu / Vs: Jet-Truck
« : 09.05.07 - klo: 21.19 »
Heh, olin melkein menettänyt toivon että milloin ne vanteet sekä etu kardaani tulee :cry:. No tänään se tapahtui että tavarat olivat tulivat robbelta hobby-peopliin :cheesy:, no ei eikun hakemaan äkkiä pois ja testailemaan.

Hieman olivat kyllä kieltämättä tiukat laittaa nuo renkaa vanteille, vielä en ole niitä liimannut kun annan niiden ensiksi hieman venyä pari päivää vanteilla.

Kiinnitin myös korin tänään joka saikin kuivua ihan rauhassa viime perjantaista lähtien, lisäsin myös muutamia detalji tarroja. Korista puuttuu vielä "mannin" keula tarra joka toivon mukaan olisi huomenissa noudettavissa eräästä tarraliikkeestä, myös lavan tankkiin on tulossa pakolliset JET-A1 merkinnät.

Hieman tuli myös takapakkia kun sovitin noita renkaita lavan kanssa niin laahasivat lavan pohjaa mutta tätä kyllä osasinkin odottaa, homma hoituu kunnes pääsen taas koneen ääreen ja leikkamaan rengas aukot. :cool:








Ja sitten se kaikkein tärkein:

Olihan se pakko laittaa akkuu lataukseen ja kokeilla liikahtaako koko laitos minnekkään, no liikahtihan se ja vieläpä yllätykseksi kohtalaisen hienosti en kiinnittänyt vielä etu kardaania kokeilun ajaksi joten ajoin testit ajot 4x6:lla :laugh: hieman ehkä turhan liian isot välitykset vielä mutta on tulossa uudet kunnes semmoiset löydän, rattaat pitävät myös hieman ääntä mutta toivat kivasti ääniefektiä ajoon. :afro:

No tästä jatketaan vetoauton viimeistelyllä ja lavettia rupean rakentamaan heti kunnes saan erään koneen joka on tilauksessa. :wink:

207
Yleinen keskustelu / Vs: Jet-Truck
« : 05.05.07 - klo: 16.36 »
Harmi vaan että (verraten livehäppeningiin) videolla nuo turpiinit ei kuulosta eikä varsinkaan tunnu juuri miltään.  :cry:

Mutta siitä huolimatta kiinnostas nähä äksönpätkää tosta.

Äijä puhuu kyllä totta, muutaman videon olen nähnyt missä oli edes lähellä oikea ääni. Ja kuulossuojaimet varsinkin jos lähellä turbiinia oleskelee on kutakuinkin välttämättömät. :wink:


208
Polttisautot / Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« : 04.05.07 - klo: 20.12 »
Kukaan pääkaupunki seudun kahdeksikko kuskeista menossa sunnuntaina tattarille?, kova hinku olisi ainakin itsellä mennä kun lupasivat parempaa säätä kuin lauantaille.

209
Yleinen keskustelu / Vs: Jet-Truck
« : 04.05.07 - klo: 20.10 »
On kyllä hieno projekti! Odotan innolla valmistumista!

Itse rekkahan tällä hetkellä odottelee enään vanteita sekä etukardaania, että pääsisi kokeilemaan toimiiko koko laitos ollenkaan :huh:.

Tänään sai kori sitten viimeiset maalikerrokset pintaan sekä lakkaa myös, aluksi hieman arvelutti lakkaus kun en tiennyt sopiiko kahden eri valmistajan sprayt yhteen. Laitan myöhemmin kuvia. :cool:


EDIT:

No niin tässä hieman huono laatuinen kuva jonka otin kännykkäkameralla, jätin korin rauhassa kuivumaan viikonlopun yli ja jos ensiviikolla pääsisi jo laittamaan kiinni (jos on kuiva).

Ps: kori ei ihan noin painava ole että tuo kuivumis telineen 3mm teräs lankakin taipuisi. :tongue: :laugh:


210
Yleinen keskustelu / Vs: Jet-Truck
« : 02.05.07 - klo: 20.48 »
Hieman taas on tullut nikkaroitua.


Nyt rupeaa tuo vetoauto olemaan joitakin pieniä päivityksiä vaille valmis, kunha vaan tulis ne vanteet ja etu kardaani joskus :undecided:.

Maalasin tänään koriin jo pohjamaalin ja huomenna olisi tarkoitus kokeilla jo vetää lopullista väriä pintaan, saas nähdä kuinka käy :huh:. Maaliksi valitsin dubli colorin aika perus oranssin.





Rakentelin vastaanottimelle pienen kotelon ABS muovista sekä myös rattaat saivat suojan ympärille.




Lavetin teko on tällä hetkellä hieman jäissä kun en ole vielä löytänyt sopivia osia kääntöpöytään, idea on mutta osat puuttuvat. Enkä rupea vielä turbiinia sovittelemaan ennekuin tuo perus runko on kasassa. :wink:

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9 10 ... 32