Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Jirka

Sivuja: [1] 2
1
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 16.11.17 - klo: 10.29 »
Revolution moottorien arvo ei ole oikeasti sen kummempi kuin vastaavan ikäisten ja kuntoisen Reedy, Trinity, Twister tms. moottorin arvo. Tuossa vain muutama vuosi sitten joku meni tyhmyyksissään ostamaan ebaystä NIB Revolution stanukoneen (juuri tuollaisen 6060:sen) jollain $200 ja tuon jälkeen ovat jotkut muutkin kokeilleet, että josko siitä omasta saisi saman hinnan. Toista poskettoman ylihintaista Revolution stanumoottorikauppaa en ole nähnyt; samat kalliit moottorit näyttävät pyörivän vuodesta toiseen kun taas ns. normihintaisa menee "normaalisyklillä" kaupaksi.

Jirka

2
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 29.02.16 - klo: 14.55 »
Etsiskelin pitkän aikaa Kyosho Ultima Mk1-mallia.

Jos jollain sattuu olemaan tämmöiseen manuaali, niin semmoista etsiskelen  :wink:

http://www.retromodelisme.com/manuel_page/109/ultima-2wd-kyosho.html

Jirka

3
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 14.05.14 - klo: 15.03 »
Ok. Ymmärsin että se tulipalo vei mukanaan muotit.
Jerzi

Muotit on ilmeisesti tuhottu jo aikoinaan ennen tulipaloa. Firma on ymmärääkseni muuttanut ja yleensä siinä yhteydessä on hyvä siivota "varastoja" tarpeettomista tavaroista. Tulipalossa meni paljon muuta mielenkiintoista  :cry:. Tosin en usko, että noin yleensä ottaen alkuperäisiä muotteja 80-90 luvuilta saadaan nykyisiin/käytössä oleviin muovikoneisiin kiinni, eli ne pitää tehdä joka tapauksessa uudestaan.

Jirka

4
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 14.05.14 - klo: 12.10 »
Losi ei voi sitä tehdä ja schumi tekee jos tulee tarpeeksi iso kerta tilaus. Hirobo ja ayk.sta en tiedä.

Miksi ei (Team) Losi voisi? Tiedän siellä kaverin (ei suomalainen) joka kuulema joka kuukausi kokouksessa, jossa päätetään mitä aletaan seuraavaksi tekemään, ehdottaa rere:n tekoa. Toistaiseksi ei ole mennyt läpi.

AYK:ta ei liene enää olemassa.

Schumacherilta jos rere tulee, olisi myös kiva, että laatu olisi myös alkuperäisellä tasolla; olisi ainakin rakentamista koko rahalla  :tongue:.

Jirka

5
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 07.05.14 - klo: 09.41 »
Menisköhän midin spurri zx ärrään??
Välitys nyt ainakin olis eri  :angry: mutta ainakin pommin varma juttu.
Jerzi

Sen voisi saada, mutta luonnollisesti keskidiffi "häviää". Pitää ottaa huomioon, että ZX:n spurrin paksuus rakenteellisesti on siinä olevien kuulien paksuus kun taas MID:ssä se on vain ihan spurrin itsensä paksuus. Tämä paksuuden lisäys vaatinee esim. jonkin prikan (pitänee liimata spurriin kiinni?) asentamisen korvaamaan keskidiffikuulien poiston. ZX:ssä kun esim ylhäältä katsottuna spurrin vasen puoli vie vedon takahihnalle ja oikea puoli = akseli (Main Gear Shaft) etuhihnalle; "pakka" spurrin ympärillä pitää siis olla tiukasti kasassa ja luistamaton, jotta veto menee hihnoille asti. MID:stä tai muualta pitänee myös tuoda "Gear Protection Washers" tai vastaavat levyt (katso MID manuaali vaihe 4 "Installation of Spur Gear", jotka "tahmaavat" spurrin sen molemmilla puolilla oleviin prikkoihin.

Pinjonien saanti saattaa olla isompikin ongelma, MID:n ja ZX:n spurrit kun on 0.6 modulinen ja Kyoshon pinjonit olivat 15-25-hampaiset. Ei taida 25-hampainen ylettyä MID:n spurriin asti. Kannattanee siis ennemmin lähteä jollain 48DP spurrilla, jonka akselin reikä on sopiva / siihen saa oikean kokoisen metrisen laakerin/holkin.

Jirka

6
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 06.05.14 - klo: 22.29 »
Slipperi.. Se on kuin kuuladiffi.. :shocked: mut ei toimi eikä pidä..!
Onko siihen jotain jo joku jossain keksinyt.. Jos siihen vaikka sais normaalin slipperin..?

Se on noin suurinpiirtein keskidiffi: http://www.rc10talk.com/viewtopic.php?f=30&t=29802. Lazer ZXR:ssä oli keskidiffin ja toisen takapöyriin vaikuttavan yksisuuntaislaakerin tilalla slipperi ja muistaaksini sitten 48DB spurri.

Jirka

EDIT: Tarkista painelaakerin (sieltä yläakselin hihnapyörien ja yksisuuntaislaakerin välistä) kunto. Samoin noiden neljän lautasjousien (wave washer) kunto, joilla keskidiffi "puristetaan" kasaan.

Jirka

7
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 06.05.14 - klo: 20.38 »
Oma Marwanin tekemä Optima kori http://www.rc10talk.com/viewtopic.php?f=30&t=23420 oli liian pieni, Lexan kun kutistuu muotista irroituksen jälkeen hieman ja kun muotti on tehty alkuperäisestä korista näin vain käy. Tämä on se pahin ongelma näissä repro koreissa. Tämä tulee esille erityisesti esim. iskaritukien kiemuroita leikatessa jossa välimatkat etu- ja takaiskaritukien välillä on pitkä; alkuperäisien leikkausviivojen mukaan jos leikkaa niin pilalle menee. Tosin vaihtoehtojakaan ei käytännössä ollut, Optiman rere toiveita ei tuohon aikaan ollut ja alkuperäisen metsästys jatkuisi varmaan vieläkin ja/tai olisi TODELLA kallis. Myös leikkausviivat olivat monin paikoin hävinneet näkymättömiin ja joitain ohuita alueita oli myös.

Mr Lexan taas ei ole (ilmeisesti osittain TBG takia) prässännyt koreja pariin vuoteen, harmi. Hänellä olisi varastossa kymmeniä ellei satoja muotteja, joista osa alkuperäisiä! Myös laatu on ollut hyvää verrattuna muihin.

Toinen ihan hyvää palautetta saanut on ebayssä haskins2004, mutta nämä ovat sitten tehty alkuperäisistä koreista ja ongelmat samoja kuin muillakin repro "valmistajilla"

Jos taas metsästää Losi:n koreja, kannattaa ne hankkia ebaystä voodoochild401 nimimerkiltä. Hänen isänsä on ollut Losilla töissä jo ennen Team Losi aikoja, eli silloin kun firma tunnettiin lähinnä nimellä RPS. Muotit ovat siis alkuperäiset ja korin koko aivan oikea. Myös laatu muutenkin on todella hyvää ja pienet detailit (leikkausviivat, ikkunan rajat, merkinnät koriin tuleville rei'ille yms.) ovat todellakin tallessa http://www.rc10talk.com/viewtopic.php?f=27&t=25299&start=30.

Ja sitten tämä TBG joka siis on saanut ei niin hyvää mainetta sillä, että on käyttänyt Mr Lexanin repro koreja omina pohjinaan ja tehnyt siis jo valmiiksi liian pienestä korista vielä pienemmän. En tiedä onko hänellä näitä enää valikoimissaan, mutta näin on ainakin ollut ja tähän kannattaa varautua. Laatu on kuulema joissain koreissa hänellä ihan hyväkin mutta ei siis välttämättä kaikissa. Valikoimaa kaverilla riittää. Samoin hänellä on joku kytky kaverinsa? kanssa joka tekee repro tarra-arkkeja omalla nimellään jonkun kikkailujutun takia.

Jirka

8
Yleinen keskustelu / Vs: kyosho cactus
« : 13.08.13 - klo: 21.20 »
oval race series, optima mid pohjalle

Tarkoitatko Slingshot:ia, jossa on 7-kennoiselle akulle paikka auton vasemmalla puolella ja voimansiirto (diffiosia ja hihnan hammastus?) perustuu MID:iin? Jos auto on tuo, niin manuaali löytyy täältä:
http://www.rc10talk.com/viewtopic.php?f=7&t=22739
ja vähän tietoa yhdesät entisöintiprojekstista täältä:
http://www.rc10talk.com/viewtopic.php?f=30&t=31143

Jirka

9
Yleinen keskustelu / Vs: kyosho cactus
« : 08.08.13 - klo: 22.03 »

10
Yleinen keskustelu / Vs: Vanha rc auto
« : 25.09.12 - klo: 09.38 »
Jos tämä "vanha halppis rc lamborghini" on Tamiya:n tekemä, niin voit todella yllättyä sen hinnasta nykypäivänä - positiivisesti  :wink:

Jirka

11
Sähköautot / Vs: VINTAGE 1/10 KROSSILUOKKA TIKSIIN
« : 01.08.12 - klo: 14.47 »
olis hyllyssä kunnostettu shogun, mutta eihän sillä voi ajaa kun se murenee käsiin jos vähänkään kolauttelee. Muovit on sen verran kovettuneet ajan saatossa...

Tämä on varmasti totta, että muovit kovettuu ajan saatossa. Esim Kyoshon Optiman ja MID:in etupuskureita ei aikaanaan juuri hajalle saanut, mutta muovilaatu ei aikaa kestä ja nyt noiden autojen uudesta puskurista saa maksaa $50 jos niitä kerran vuodessa myyntiin tulee. Mutta varikolla Shogun olisi kiva nähdä livenä.

Jirka

12
Sähköautot / Vs: VINTAGE 1/10 KROSSILUOKKA TIKSIIN
« : 01.08.12 - klo: 13.29 »
Aja niillä esim. Frogin originaali renkailla vaan, pitäähän sitä jossain vähän tasoitusta antaa  :tongue:
Ja Niissä Tamiyan uusintapainoksissa on aina jotian pientä (kuten Frog) tai isompaa (kuten Holiday Buggy) muutosta, mutta jos rataa kiertää auto, jossa on sen näköinen kori ja kuski mukana autossa kuin esim. Holiday Buggyssä on, sehän on mielestäni vain plussaa ja nimenomaan sitä vintage hengen mukaista toimintaa.

Jirka

13
Sähköautot / Vs: VINTAGE 1/10 KROSSILUOKKA TIKSIIN
« : 01.08.12 - klo: 11.08 »
Kiinnostaa  :grin:

Ja säännöistä, niitä ei varmaan kannata liian tiukoiksi tehdä, etenkään näin pienessä maassa. Mielestäni melkein, jos joku tulee Suomessa viivalle tai edes mukaan tapahtumaan vaikka Ultima RB6:lla jossa on 1st gen Ultiman box art korin maalausta vastaava maalaus, niin luulen että kaverilta löytyy sitä vintage henkistä ymmärrystä tapahtumaa kohtaan. En usko, että tämmöisessä luokassa joku haluaa ihan oikeasti voittaa kisan, vaan mukanaolo lienee (toivottavasti) tärkeämpää. Eihän sitä muuten kannata edes Tamiya Grasshopperilla mukana tulla, vaikka juuri esim. tämä auto olisi enemmän kuin hienoa mukaan saada ja kuski&kalusto saa varmasi ansaitsemansa huomion kisapaikalla. Pitäsi ehkä ottaa mukaan jotkut tuomarien antamat tyylipisteet, jotka listättäisiin kierrosmäärään, jos autolla ei ikänsä tai muun syyn takia ole edes mahdollista kisaa ajamalla voittaa  :wink: .

Maailmalla kun näitä vintage-luokkia on enemmänkin, niin monesti sääntönä on auton ikä: tehty vuonna 94 tai ennen plus Tamiya re-re:t sallittuja. Näinollen esim Losi XX on laillinen mutta RC10B2 ei ja esim tästä väännetään kättä, kun tuo Losi XX on käytännössä sama auto kuin moderni Asso B4 (juu tästä saa varmasti "kivan" keskustelun aikaiseksi, mutta en tule siihen tätä enempää ottamaan kantaa, vaikka kuinka joku yrittäisi "vasta provoilla" :laugh:), niin onko tuo reilua? Enemmän tässä on haettu sitä vintage henkeä niin johonkin se viiva on vain vedettävä - jollakin kun on kuitenkin se aikakautensa nopein auto. Modernit renkaat, vanteet, lipo akut ja moottori joko Mabushi 540S tai vastaava harjaton, oliko se nyt 17,5 ovat sallittuja, eli vaudin hurmaa tässä luokassa ei ole. 

Jirka

14
Heh... Onpas toteutus.

Schumacher yritti olla asiassa fiksumpi tekemällä myös säädettävät männät... Ainut vaan että iskari piti avata että sai käännettyä mäntään enemmän tai vähemmän reikiä.

Xray turisteissa tulee mukana myös säädettävät männät.
Nämä toimiikin jo ihan järkevästi, eli ei tarvitse avata iskaria.
Vetää iskarin maksimi pituuteen... Männän alaosa lukittuu... varresta kääntö ja männän yläosa kääntyy ja reikien määrä muuttuu.
Eli aikalailla sama idea kuin tuossa yllä, mutta miljardi kertaa yksinkertaisemmin toteutettu.

Hmmm... paitsi että tarkemmin katsottunahan tuo ylläoleva näyttää olevan portaattomasti säädettävä, eikä tuossa säädetä reikien määrää, vaan männässä on jatkuvasti sama määrä reikiä ja tuo toinen "mäntä" tulee siis reikien päälle... ja siis säätämällä tätä väliä, vaikutetaan virtaukseen.

Jänniä ratkaisuja.

Tässä vielä yksi kuva noista lisää. Kuitenkin nämä Platiniumit vuosivat joka tapauksessa kuin seula ja kaikki itseään kunnioittavat kisaajat vaihtoivat Gold-iskarit näiden tilalle.

Jirka

15
Varren sisällä???

Jep! Noissa Platiniumeissa on ideana se, että voit pyöräyttämällä iskarin alapäätä muuttaa aukinaisten männänreikien lukumäärää. Tekninen toteutus on tehty niin, että ulompi männävarsi on putki, jonka sisällä menee toinen männänvarsi ja kummankin männänvarren yläpäässä on noin puolet varsinaisesta männästä. Kun iskari on täynnä öljyä, voi sitä tihkua tuon ulomman putken ja sisemmän tapin välistä ja näinollen on tuo männänvarsien väli on tiivistetty kahdella todella pienellä ja hennolla O-renkaalla (Osat D). Itse männänvarren kokonaispaksuus oli muistaakseni hieman tavallista, esim Gold, iskaria paksumpi.

Mulla on lisääkin kuvia Platiniumesta, jos on tarvis. Tuo liitteen vasen yläkulma on Ultiman kuula-diffin räjäytyskuva ja ei liity asiaan, mutta sattuu vain olemaan samalla sivulla.

Jirka

16
Nyt on poika kotona,pitkän etsinnän jälkeen,pitäisköhän alkaa etsiväksi?
Vanha sotaratsuni n. 87-90,jonka jälkeen myin sen eteenpäin,ja nyt pitkän etsinnän ja viestittelyn jälkeen löysin sen;)
Moni varmaan muistaa auton Tiua:n kertsiltä,ja "sm" kisoista.
Moniko nähnyt kyseistä alustaa suomessa olevissa autoissa?

Terve!

Ei noita Hot Tricks osia varmaan täällä paljoa ole aluperinkään myyty. Mutta mitkä takarenkaan tuossa autossa on asennettuna? Varovasti sitten noiden Platinium iskareiden kanssa, jos niitä meinaat purkaa; siellä on niitä pieniä O-renkaita esim. männänvarren sisällä, jotka ovat todella "hentoja". Mulla on niihin räjäytyskuva, jos tarvitset, samoin autoon scannattuna ohjekirja.

Jirka

17
Keskellä edessä Turbo Optima Mid (Luulin ostaessa Saluteksi kopan takia)

Tuo koppa on Hirobo Invander:sta.

On muuten hienosssa kunnossa tuo Optima, ei liene autolla paljoa ulkona ajettu.

Jirka

Kiitokset kopan tiedosta.

Tuo Optima on kyllä varmaan alle 10 akullista ajettu.
Eli tuskin paljoa sisälläkään ajettu.
Harvinaista on että siinä on myös alkuperäiset vakaajatkin tallessa.
Alkuperäinen ketjuveto on kyllä muutettu hihnalle, eli ilmeisesti conversio setti laitettu.

Aika hyvin, jos tuossa on hihnavetokin ja noin vähän ajettu! Vakaimet voivat olla myös Turbo Optimasta, jossa oli samat vakaimet vakiona, kuin mitä Optimaan sai viri-osina.

Jirka

18
Keskellä edessä Turbo Optima Mid (Luulin ostaessa Saluteksi kopan takia)

Tuo koppa on Hirobo Invander:sta.

On muuten hienosssa kunnossa tuo Optima, ei liene autolla paljoa ulkona ajettu.

Jirka

19
Yleinen keskustelu / Vs: Kopio autot
« : 26.11.10 - klo: 13.13 »
Etenkin Tamiyaa mutta myös Kyoshoa on kopioitu aika rankasti etenkin 80-luvulla. Kävin viikola katselemassa leluja lasten kanssa ja mitäs hyllystä löytyikään: Nikkon Grasshopper-kopio! Myös Hotshot:sta on tehty jokunenkin kopio, joissa esim. renkaan kuviointikin on lähes 1:1.

Jirka

20
OT:
Koska näemme ensimmäisen historic kisa sarjan.

Jenkessä on ollut jo vuosia pystyssä oma vuosittainen vintage-mestaruuskisansa, jonka ideasta pääsee parhaiten mukaan täältä: http://www.rc10talk.com/viewtopic.php?f=48&t=15120. Tuolla on paljon keskusteluja säännöistä yms.

Ideana ei ole voittaa kisaa, tai ainakaan suurimmalla osalla, koska mukana on ollut esim. kisaa varten rakennettu ja viritetty Tamiya Frog yms vaikka mukaan pääsee kaikilla 1994 tai aiemmin valmistetuilla autoilla. Autoja rakennella valmiiksi pitkin vuotta ja jopa vuosia ja rakentelun kehitystä seurataan joko tuossa samassa palstassa tai omilla topiceilla.

Jirka

21
Tässä olis tarjolla hieno vanha tamiyalainen rataauto.
Datsun 240z

http://jerryn.kuvat.fi/kuvat/RC.AUTO%2BKUVAT/TAMIYADATSUN%2B%2B240Z/

Jerzi

Toi Datsun alkaa olemaan jo aika vanha. Eikö tässä ole sama runko kuin siinä Lola-korisesa Tamiyassa, mutta siinä Lolassa oli jotain "viritys"-osia mukana ja moottori taisi olla myös mustakannuinen?

Toi moottorisaha (=834B) on mielestäni yksi legendaarisimmista RC-autoista. Siinä on jotenkin ollut niin kova yritys tehdä ensimmäinen 4WD-kilpa-auto. En muista, kumpi oli ensin tämä vai Hirobo Rockin' City, mutta molemmat lienevät kuitenkin ns. puhtaalta pöydältä tehtyjä ilman toiselta kopiointia.
Tässä Yokomossa on eri kokonaisuudet on niin eri tyylisiä keskenään, että suunittelijoita on tainnut olla aika monta tai jotain.
- Keskimoottori on aika keskellä autoa. Silti "takaveto" on hoidettu n-kappaleella rattaita kun taas etuveto on ketjulla. Miksei myös takavetoa olisi tehty ketjulla?
- Takana pitkät pitkittäiset tukivarret kun taas edessä on "moderni" päällekkäistukivarsirakenne.
- Sähkölaiteet on sitten ripoteltu pitkin autoa. Moottori on tukivarsien edessä, Akku mahtuu juuri ja juuri servon ja moottorin väliin ja kun keksittiin SP-akut, nekin on toinen pitkittäin, toinen poikittain. Vastari ja nopeudensäädin/servo+säätövastusnopari on sitten heitetty vain rungon ja korin väliin minne mahtunevatkaan. Kun tuohonaikaan servot, nopeudensäätimet ja etenkin vastaanottimet olivat ISOJA verrattaen nykypäivään, ymmärää auton rungon leveydenkin. Ei ollut Durangomaista kapeuden ihannointia, oltiin tyytyväisiä, kun kaikki oli saatu mukaan renkaiden väleihin.

Tässä muutama video, jossa aidot äänetkin pääsevät oikeuksiinsa, kun rattaat laulavat:
http://www.youtube.com/watch?v=syut2MqNoRc
http://www.youtube.com/watch?v=EK2a78i9jH4&NR=1

Vetaritarjouksiakin on jo näköjään tullut.

Onko sulla Jerzi muuten kuvamateriaalia Gil'n MM-Yokomosta? Mulla löytyy kuvia, jos tarvetta löytyy.

Jirka
 

22
Sähköautot / Vs: KYOSHO OPTIMA MID + muut midit
« : 05.11.10 - klo: 14.51 »
Manuaalin MID:iin saa täältä: http://www.retromodelisme.com/liste_manuel.html . Laita "Description :" kenttään "MID" ja valitse alta haluamasi. Vola!

Platinium iskareiden räjäytyskuvan olen laittanut tänne: http://www.rc10talk.com/viewtopic.php?f=30&t=18053

LeMans Goldit ovat todella kauniita moottoreita, jos RC-auton sähkömoottoria voi kauniiksi sanoa. Oma suosikkini on 480Gold. 360:sethän ovat 550-kannuun tehtyjä, eli olisiko kannut noin sentin pidempi kuin muiden moottoreiden.

Jirka

23
Todella nättejä pelejä kumpikin. Corallyssä jopa renkaat ovat kuin uudet, monesti nämä mattorenkaat on kuivuneet ja halkeilleet ajan saatossa. Jatka auton arkistointia, kuten tähänkin asti, niin on vielä lapsenlapsillekkin näytettävää. Mikä säädin kuorittuna sulla tossa Corallyssä on? MIDn runko on jännä sikäli, että se ei ole punainen Coprallyn. Korin maalaus vaikuttaa MID:ssä jotenkin tutulta, olen sen varmaan joskus nähnyt livenä!

Jirka

24
Sähköautot / Vs: KYOSHO OPTIMA MID + muut midit
« : 05.11.10 - klo: 11.33 »
MID:t olivat kyllä todella onnistuneita autoja. Kun vertaa aikalaisiinsa, MID oli helppo rakentaa jota ei voinut "väärin" kasata. Ne olivat vahvoja, osat laadukkaita ja ihan perus Setup toimi todella hyvin. Kun vertaa engantilaisiin tuonajan autoihin, niin laatuero oli huima.

Jerry, tuosta sinun autostasi puuttuu yksi osa, jota en itse saanut koskaan maahantuojalta varaosana edes vuoden odottelun jälkeen, eli kumitiiviste hihnan koteloinnista moottorin yläpuolelta. Itse ratkaisin tuon tekemällä leksanista sopivankokoisen ja muotoisen palan ja ShoeGoolla kiinni. Myös hihnojen kotelointi kannattaa tiivistää, toisin kuin ohjekirjassa on mainittu ruuvinlukitteella, teipillä, jos aiot autolla ajaa hiekassa. Esim ilmastointiteippiä noin sentin levyiseksi suikaleeksi ja ruuvien kohdalle paksuutta vielä tuostakin pois. Osat saa purettua myöhemmin ilman vaurioita. Myös moottorin alta puuttuu foamista tehdyt tiivisteet, joka tiivistävät alahihnakotelon takaboksiin. Tuonne voisi tunkea silikonia, jonka liimaus ei ole mitään vahvaa.

Autosta vielä muutama juttu, mitä huomasin:
- Etuiskarintuki, se punainen alumiininen, on PK:n osa. 
- Takaylätukivarren sisäkiinnitys ei ole alkuperäisellä paikallaan, joka olisi ylärivin uloin kiinnityskohta
- takajouset eivät todennäköisesti ole Kyoshon.

Noista HMR:n videosta 80-luvulta... LOL!


Hegetus: Etupuskuri on kuulema jostain syystä nykyään maailmalla suurinpiirtein harvinaisin ja kallein osa MID:iin, onnea metsästykselle. Itse en ymmärrä miksi, eihän niitä saanut rikki millään! Halvin olisi varmaan ostaa jonkun tietämättömän vanha MID raato. Takasiiven kiinnitykseen tuommoinen rautalankaritsa oli aikoinaan kova virityssysteemi, kevensi autoa varmaan 2gr ja teki siivenkiinnityksestä todella heikon, mutta mitäpä tuolloin ei olisi tehty, jotta ajoajan sai venytettyä sinne 5:teen minuuttiin. Myös takavanteet taitavat olla CRP:n tekemät. Muistaakseni todella kevyet vanteet, hieman normaalia vannetta leveämmät eli rengas asettuu lättänämmäksi kuin normivanteelle, mutta ongelmana oli sisäkehän vääntyminen kananmunan muotoiseksi.

Leeman: Mikä LeMans tuossa on kiinni? Suosittelen erityistä varovaisuutta, jos meinaat nuo Platiniumit joskus avata. Mulla on niihin myös räjäytyskuva, jos tarvitset, mutta varo niitä O-renkaita männänvarren sisällä sekä alatiivisteen ja rungon välissä, ovat todella heikkoja ja kuulema harvinaista kokoa.

Jirka

25
Muutama kuva. Tavarat löytyi varastolta,taas. Iso pussi täynnä alkuperäisen optiman osia. Sanoisin että n.3 auton edestä on osia.

http://jerryn.kuvat.fi/kuvat/RC.AUTO%2520KUVAT/KYOSHO%2520OPTIMA%2520OSAT/

Jerzi

WOW, Wanhoja Kyoshoja!

Näyttäisi olevan muutamia speciaaliosia kuvassa. Ainakin:
- Pohjapanssari, joka ekan kuvan keskellöä, oli "viritysosa"
- Pari kultaista moottorinsuojaa
- Takaiskarintuet ovat joko Turbosta, Javelinista tai Pro:sta, koska niissä on yläkiinnike Option House-iskareille
- Hihnavetosarja
- Alatukivarsia, sekä keveitä Optimasta, että "heavyduty" Turbosta

Sitten toiseen asiaan, kun yllä kerroit tavanneesi herra Lanen, niin täällä olisi kuvia hänen RPM SE:tään: http://www.rc10talk.com/viewtopic.php?f=29&t=17705&start=0

Hyviä hetkiä Optimoiden parissa: Jirka

26
Laitan tähän vastaukset ja muutaman kommentin noista heiiämistäni kysymyksistä:

pic1:
Mikä auto?
Masami Hirosakan RC10 1991 MM Detrot USA. Nämä ovat näitä Asson Stealth-autoja, joissa on pääasiassa käsin tehtyä osia ja joilla ajettiin vain MM-kisoissa. Tuo etu-hub:n geometria on vain aika erikoinen ja varmasti mieleenpainuva. Lisää kuvia autosta mm. täältä: http://aedownloads.com/pdf/detroitrc10.pdf

pic2:
Ketkä kolme maailmanmestaria hymyilevät Assot kädessä?
Jamming Jay Halsey, Gil Losi Jr, Tony Neisigner.
Voipi olla, että kuvanottohetkellä noista ei vielä kukaan ollut maailmanmestari, mutta kyseisen kisan jälkeen oli kaksi, Tonyllä meni seuraavaan vuoteen, eli 1986, ennenkuin 1:12-puolelta tuli ensimmäinen MM, vaikka jo 1984 hän ajoi 1:12-luokassa MM:ssä TQ:n. Kuva on mielestäni silleen hassu, kun siinä Gil hymyilee Asso RC10 kädessään. Pari vuotta myöhemmin hän oli saanut tehtyä oman Jrx2:sen, josta tuli yksi Rc10:n pahimmista kilpailijoista. Mutta oli hänellä vastassaan muitakin omia tekeleitään, kuten Yokomon, joka käytti hänen tekemäänsä nelivetoauton pohjaa vielä 90-luvun puoleenväliin, eli Losi Jr on suunnitellut tuon Yokomon 870-pohjaisen auton, josta sitten on tehty YZ-10:t, Worksit yms.

pic3:
Mikä auto?
Nikko Brat. Taitaa olla aika uniikki auto, jolla kisattiin vuonna 1989 MM Australiassa.

pic4
Mitä autoa tässä valmistetaan ja kuka kuvassa?
X-Factory X-6 prototyyppiä, jonka ensimmäisiä magnesiumista ja alumiinista tehtyjä runkoja näyttää olevan työn alla, käsintehdyn näköinen takaboxi lieneen jo valmis.
Kuvassa Greg Hodapp, joka oli mukana tiimissä sen alkuaikoina kehittämässä autoa.

pic5:
Mikä auto, mutta tässä 1:1?
Tamiya Rough Rider/Buggy Champ

pic6:
Mikä auto?
Joel Magic Johnsonin Kyosho Ultima 1989 MM Australia. Joel tuli kisaaan kahdella 2WD-autolla, Kyosholla ja Losilla, ajoi viikon samoja kierrosaikoja kummallakin harjoituksiia ja päätyi Kyoshoon. Asiasta kuulema lyötiin oikein vetoja kisapaikalla, kumpaan autoon Joel päätyy.

pic7:
Minkä paketin mukana tulee kyseinen moottori mukana "kaupan päälle"?
Team Losi Proformance Kit, jolla mm. pidennetään Jrx2:nen. Kuva on tuon paketin etukannesta. Moottorin nimi on ovelasti töhritty kuvaan, eli "Jr's Choise"

Pic8:
Mistä autosta?
Schumacher C.A.T. takadiffi vai integraattori, joksi sitä kutsuttiin. Eli etuhihna lähtee tuosta keskimmäisestä hihnapyörästä etupyörille ja reunimmaisiin tulee veto hihnoilla sisään vastarattaan akselilta.

pic9:
Mikä auto?
Hirobo Invander Si ja Sr. Myös Hirobon Alien MID ei eronne tästä hirveästi.

pic10
Mikä nopeudensäädin?
Sanwa Vortex. Valmistajan pystynee päättelemään vastariin menevistä piuhoista, eli punainen-musta-musta-yhdistelmästä ja säätimen muoto on niin erikoinen, että se on tunnistettavissa helposti, jos kyseisen säätimen on joskus nähnyt. Jokeen ei Jertzin kannata hypätä, sillä samasta säätimestä on kyse. Tässä vain on kuvassa varmaan se ensimmäine versio ja myöhemmissä tuo numero-juttu tuli mukaan.

pic11
Kenen auto?
Masami Hirosakan Schumacher C.A.T. XL 1985 MM Basildon Iso-Britannia. Auton väritys vähän hämää, mutta Masamilla oli kisaan tulessaan vain lyhyt CAT ja sai Schumacherilta kisapaikalla pitkän CAT:in käyttöönsä vapaaharjoituksen jälkeen. Siksi maalaus muistuttaa enemmän CAT:in Boxart-teemaa kuin Masamin vihreä-pohjaista maalaista.

pic12
Kenen auto?
Jose Rosas. Hän voitti tämmöisellä EM:n 1986 Bolognessa Italiassa. Tätä kysymystä pidin kyllä hankalimpana näistä kaikista, sillä ilman koria kyseinen auto on ollut jopa Pienois Malli-lehdessä, mutta Josen korinmaalausta ei paljoa ole ollut esillä. Kuvasta pystyy päättelemään "Drastic"-tarrasta, että kyseessä on ranskalainen auto ja Optima-aikaan, eli 80-luvun puolessa välissä, herra Rosas oli aika kova kuski euroopassa luokasta riippumatta.

pic13
Mihin autoon on saatavissa nämä kaksi eri tapaa hoitaa sama asia?
RPS/Yokomo Dogfighter 834. Tuo yhdellä takaiskarilla oleva malli on ensimmäine versio ja SE-mallissa tuli molemmille pitkittäisheiluritakatukivarsille omat iskarinsa.

pic14
Mitä tämän auton putkessa kulkee?
Vaijeri eli tämä on tuo flexineliveto. MIP:llä oli myös tämän lisäksi myöhemmin sekä ketju- että hihna-nelivedot RC10:iin.

Jirka


 

27
Yritän vastata tähän lunttaamatta, eli:

Optima ja Javelin
Turbo Optima ja kaksi versiota Salutea (sininen ja punainen)
Optima Pro
Optima Mid
Turbo Optima Mid
Turbo Optima Mid SE
Turbo Optima Mid Custom
Turbo Optima Mid Custom Special
Turbo Optima Mid Special, joka oli näistä muistaakseni se, jossa oli kahdet renkaat mukana ja niitä tuli vain muutama per maa/isompi kauppa tehtaalta.
Sitten näitä perus-Optimoita taitaa olla jonain avaimenperinä ja leluautoina Kyosholta vähän niin kuin re-realesenä.

Onko kaikki tässä?

Jirka

PS. Heitä vain Jertzi vastauksesi, jos haluat, noihin 14-kuvaan. Laitan varmaan tänään oikean rivin ja vähän lisäinfoja kuvista.


28
Kokeilen onneani tuon yhden väärän kanssa, eli olisiko sekin (Turbo?) Ultima (Pro?) takaiskarituki?

Jirka

29
Hyviä kuvia ja kuvakulmia, joilla rajata kohteet mielenkiintoisiksi. Taidan tietää vastaukset, mutta annetaan muiden kokeilla hetki onneaan.

Tiedätkö muuten Jertzi tuon koneen käämitystä, käämikierroksia tai montako käämiä rinnakkain, joka on ekassa kysymyksessäsi? Myös oletko koskaan vertaillut tuon viimeisen kuvan auton takatukivarsia A&L:n tai MIP:n vastaaviin, onko näissä kolmessa paljoa eroja ja/tai voidaanko niistä joitan jopa käyttää ristiin?

Jirka

Joo jos nyt olis tuo tönäri niin voisi mitata esin tappien halkaisia.
MIPin tukivarsi sarjahan on erilainen mitä A&L ja tämä toinen on mutta ehkä tuo A&L antaa jonkinlaisen vertaus kuvan nyt ainakin.

http://jerryn.kuvat.fi/kuvat/RC.AUTO%2BKUVAT/SEKALAISET%2BRC-AUTO%2BKUVAT/IMG_8427.JPG

Jerzi

OK. Olivat kuulema nuo Allec ja Lane kovasti tykästyneet aikoinaan tähän arvuutuskuvan takatukivarsisysteemiin ja päättivät sitten mahdollistaa sen käytön uudemmissakin autoissa. Isoja muutoksia ei näköjään tehty, mittasuhteet näyttävät olevan aika lähelle samat kuin alkuperäisessäkin oli.

Jirka

30
Toi on kyllä jotenkin ihmeellinen tuo kuva Masamista autoineen ja pokaaleineen. Aina kun tuon kuvan näen, olen vain hetken jähmettyneenä hiljaa.

Pystyykö joku tunnistamaan tuosta, että onko neljännen rivin edestäpäin kolmas auto vasemmalta Yokomo 834 vai mikä ihme se on?

Jirka

Sivuja: [1] 2