Suomen kaupoilla on varmaan erittäin vaikeata palkata joku koko lauantaille seisomaan varikolla ja myydä varaosia niin että jäisi vielä voitolle. Siksi parempi idea on pakata "ensiapulaukku" mukaan jonka joku tuttu noutaa ja pitää autossa/varikolla varana sille kuin joltain hajoaa jotain. Siitä hyötyvät kaikki, koska kisat eivät jää kenelläkään varaosien suhteen kesken.
Suurin syy on juuri tuossa kannattavuudessa.
Hyvä jos kukaan koskaan muistaa että kyseisten tavaroiden roudaamistyö ei ole ainoastaan heitetään laatikko autoon jne, vaan kivijalkamyymälöissä otetaan ja pakataan varaosia, renkaita ja tarvikkeita hirveällä kiireellä juuri ennen kisoja laatikoihin... Ja vieläpä siten että ne ehkä jotenkin kisapaikalla vielä löytäisi niistä laatikoista.
Yleensä tämä tapahtuu kesken myymälässä tehtävien muiden asioiden lomassa ja monesti vielä reilusti ylitöinä.
Tavaraa lähtee lähes kisaan kuin kisaan niin paljon että pieni henkilöauto just riittää...
Moni matkaa kimppakyydeillä, eli ei mahdu pienellä autolla vaan siihen tarvitaan isompikokoinen henkilöauto/farmari.
Ensin siis pakkaat tavarat kaupan hyllyiltä laatikoihin.
Ahdat ne autoon... Omaan tai kyseiseen kisaan lähtevän kaverin autoon.
Niitä sitten joku myy kisapaikalla oman kisaamisen lomassa. (aikataulu on hankala ihmeemmin myymiselle, vaan silloin myydään varaosia joita kisaaja akuutisti tarvitsee)
Kisan jälkeen tavarat ahdetaan jälleen autoon... Tälläkertaa likaisina kun radalla aina pöly lentää.
Illalla kotiin... Ronttaat sen jäätävän tavaramäärän kotiin, koska kaupallekaan niitä ei pysty siihen aikaan viemään, johtuen kauppakeskuksen aukioloajoista. Autoon ei viitsi sellaista tavaramäärää jättää (talvella käytännössä mahdotonta)
Maanantaina ronttaat tavarat taas autoon... Kaupalle... Purat tavarat takaisin hyllyyn.
Laskutat myydyt tavarat... Ihmettelet saldot ja mahdollisesti tilaat tavaraa lisää.
Eli yhden päivän kisasta oikeasti koituu aika hurja määrä työtä... huom. siihen nähden mitä kyseisenä päivänä sitten myydään.
Se että palkattaisiin joku tekemään kyseinen homma, tekisi pahasti tappiota... Tai tarpeeksi pienellä rahasummalla on mahdotonta saada ketään tekemään kaikki tuo ilman että itse sitten ajaisi kisoissa.
Jo pelkästään polttoainekustannukset, safkat ja kulutettu työaika tuo sellaiset kustannukset että pelkkä myyminen kisapaikalla ei siis tule kannattavaksi.
Kaikki tämä myös kertaantuu mitä suositummasta merkistä on kyse.
Jos vain yksi tai kaksi kisoissa ajavaa ajaa kyseisen merkin autolla, ei tietenkään tarvitse kuin yhden pienen laatikon ja vähän tarvikkeita... Pakkaamiseen menee aikaa samalla puhelimeen jutellessa alle tunti.
Tavarat mahtuu helposti mukaan vaikka menis kolme jätkää samalla autolla kisapaikalle.
Mutta annas olla kun kyseisen merkin autolla ajaa kisapaikalla edes kolmasosa... Eli sanotaan vaikka karusti 10 kpl.
No esim tukivarsia ja muita perus hajoavia osia pitää siis ottaa mukaan ainakin se 10 tai muuten ei riitä jos jokainen vahingossa hajoittaa yhden.
Tätähän ei yleensä tietenkään tapahdu, mutta annas olla mikä haloo siitä syntyy kun tavaraa on pakattu mukaan kohtuu määrä, eli vaikkapa 5 paria tukivarsia ja sitten porukka aloittaakin täydelliset murskajaiset.
Osat loppuu nopeasti ja loput jää ilman. (huono merkki, huonoa varaosapalvelua jne)
Noh... seuraavaan kisaan sitten niin paljon taas osaa mukaan että ei ole heti loppumassa kesken.
Ja huomaat että koko kisaviikonloppuna meni yhdet tukivarret.
Sit kun muistetaan että monella merkillä on sekä nelkku että tuuppi.
Ja jotku edustavat useampaa kuin yhtä merkkiä...
Huh.
Sit pitäis niitä renkaitakin roudata mukaan iso kasa että porukalle on... Niistä kun saa aina kuulla miten ei ollu renkaita ja kaikilla oli suu mutrulla.
Jeps... Ja näitäpäs roudaatkin sitten taas kuutiollisen mukaan, vain todetaksesi että wau... meni kaks settiä.
Tavaroiden menekkiä on lähes mahdoton arvioida etukäteen, joten pakkaat aina reilusti liikaa mukaan... Ja joskus sekään ei riitä alkua pidemmälle kun taas toisella kerralla ei osia tarvita ensimmäistäkään.
Todella harva äkkiseltään tajuaa miten iso homma kaikinpuolin siis kyseessä onkaan kaikkinensa.
(ulkokisoissa tarvitaan teltta päänpäälle sateen varalta, pöytä... myyntipöytä ei voi olla ihan pieni jne.)
Pitkän stoorin loppuun siis yhteenveto siitä miksi kauppiaat eivät ole kovin vahvasti myyntipöytineen esillä ja ihan jopa tosiaan myymässä vaikka autopaketteja.
Saatava tuotto kaiken kyseiseen kisapäivän myyntiin liittyen on reilusti vähemmän kuin pelkät kulut että tavarat ylipäätään ovat paikanpäällä... saati sitten esillä.
Suurimmaksi osaksi osia kauppaavat siis ajavat itse kilpaa ja yrittävät oman kisaamisen lomassa myydä tavaroita.
Tämä johtaa suurelta osin aina siihen että aikataulu on kiireinen oman kisaamisen lomassa ja kun kisoissa on oman erän lähtö tapahtumassa, ei kilpailua viivytetä tämän takia.
Joko siis jätät oman erän ajamatta tai myyt kympillä varaosia... Varaosien myynti joutuu odottamaan siis ajovuoron verran.
Ja jos pystytät pöydän ja tosiaan siinä olet kauppiaana edustamassa niin asiakas olettaa pääsääntöisesti saavansa palvelun juuri silloin kun siihen paikalle tulee. On huonoa palvelua poistua kaupan tiskiltä kesken työpäivän ja jättää asiakas odottamaan vähintään 10 minuutiksi.